Конфлікт, який виник в організації, називають організаційним, зокрема це диспути, конфронтації, протиріччя тощо.
Організаційний конфлікт може приймати безліч форм. Якою б не була природа організаційного конфлікту, менеджери повинні проаналізувати його, зрозуміти і оцінити.
Важлива сфера міжособистісних відносин, для якої характерні можливі напруги й конфлікти - це робота й взаємодія організації. Хоча у вітчизняній соціальній психології вивчення трудових колективів було найбільш популярним напрямком прикладних досліджень і розробок, воно, в основному, обмежувалося увагою до психологічного клімату в робітничих групах, стилю керівництва, мотивації трудової діяльності, вирішенню завдань управління підприємством і набагато менше уваги приділялося окремій людині, її життю в організації, стилю взаємодії з оточенням І, відповідно, конфліктам, які виникають в ній.
Що являють собою ці конфлікти? Говорячи про "персональний" конфлікт працівника, найчастіше мають на увазі конфлікти "по вертикалі" (з керівником). Вважається, що це більш напружена лінія взаємодії, й тут частіше виникають конфлікти, ніж у відносинах "по горизонталі" (тобто при взаємодії з колегами), оскільки у відносинах з керівником можуть персоніфікуватися й більш широкі проблеми відносин людини з організацією.
У західній літературі подібні ситуації одержали спеціальне найменування "індустріального конфлікту". Воно використовується стосовно широкого кола явищ. Сюди відносяться конфлікти між різними соціальними категоріями працівників через протилежність їхніх інтересів; протиріччя організаційних структур; міжособистісні конфлікти в системі формальних (між керівником і підлеглими) і неформальних відносин (взаємодії в групі, конфлікти між лідером і членами групи тощо), а також протиріччя між формальною й неформальною структурами організації і навіть внутрішньо-особистісні конфлікти, пережиті членами організації (рольові конфлікти, явища фрустрації, тривожності, напруженості тощо).
У західній літературі проблеми стосовно підлеглих і керівників традиційно описуються, як наслідок прагнення керівників до контролю за діяльністю підлеглих і викликаного цим відповідного опору. Потенційні умови виникнення цього виду конфліктів пов'язані з розбіжністю позицій керівників і підлеглих щодо зони прийнятності контролю, оскільки керівники зацікавлені в його можливому збільшенні, тоді як підлеглі, напроти, прагнуть до автономії. "Поки одна людина має владу над іншою, завжди є можливість того, що прояв цієї влади буде розглядатися спірно або необгрунтовано. Конфлікт виникає внаслідок того, що сторони розрізняються у своєму сприйнятті того, що є "законним і обґрунтованим" проявом влади".
При цьому влада може бути реально пов'язана з фігурою конкретного начальника, а може мати безособовий характер. Д. Кац і Р. Кан, автори класичної праці "Соціальна психологія організацій", на підставі глибокого й ретельного аналізу організаційних проблем, дійшли висновку про значне поширення подібних конфліктів.
Так, за результатами одного з досліджень національного масштабу, виконаних Р. Каном та його колегами, встановлено, що близько половини обстежених працівників перебувають в умовах явного конфлікту. Причому в 88% всіх рольових конфліктів указувалося на тиск зверху, а в 57% цих випадків - джерело тиску описується безособово, як "компанія" або "керівництво".
При вивченні конфліктів у трудових колективах вітчизняними фахівцями у фокусі уваги звичайно виявлялися причини цих
конфліктів. При ньому, в якості типових, виділялися об'єктивні фактори (недоліки в організації виробничих процесів, несприятливі умови праці, недосконалість системи його оплати тощо), недоліки в діяльності керівників (помилковість рішень, недостатня компетентність, недоліки стилю керівництва тощо), протиріччя в інтересах членів робочих груп, порушення внутрішньогрупових норм поводження, а також їхні особистісні особливості й інші причини.
2.5 Наслідки конфлікту
Функціональні наслідки конфлікту
Тема 3. Типи та види конфліктів
3.1 Конфлікти цінностей
3.2 Типи конфлікту залежно від особливостей конфліктуючих сторін
Внутрішньоособистісний конфлікт
Міжособистісний конфлікт
Міжгруповий конфлікт
3.3 Цільові конфлікти між учасниками корпоративних відносин