У Пророка запитали: "Що таке лихо народів?" Він відповів: "Пихатість, зневага, зарозумілість, суперництво у земному житті, роз'єднаність і заздрість між людьми".
Аль-Газалі
У сучасному світі приблизно 1 млрд 300 млн людей на запитання: "Якого ти віросповідання?" — стримано відповідають арабською мовою: "Муслім" (від араб. — той, хто підкоряється волі Аллаха), прихильник ісламу (від араб. — покірність). Майже в 120 країнах нашої планети на сьогодні діють мусульманські громади (уми). Найчисленніша з них — в Індонезії (186 млн, або 90 % населення цієї країни). Великі громади мусульман існують в Індії, країнах Близького Сходу, Африки, Центральної Азії, Східної і Західної Європи. Мусульмани становлять 5 % населення Франції, є другою за чисельністю релігійною групою населення США (після християнської). 60 % американських мусульман — емігранти з Близького Сходу, решта — новонавернені, переважно афроамериканці. На теренах СНД мусульмани мешкають у Закавказзі, на Північному Кавказі, у Середній Азії, Татарстані, Башкортостані, в Криму та у багатьох інших регіонах, республіках, областях і містах.
У 35 країнах світу мусульмани становлять більшість населення, у 28 країнах іслам визнаний державною релігією.
Іслам має свої політичні партії, такі, наприклад, як Пан-малайзійська ісламська партія в Малайзії, Республіканська ісламська партія в Ірані, "Джамаа-і-ісламі" у Пакистані, БААС у Сирії тощо.
Іслам має широку мережу міжнародних організацій. Це і Всесвітній ісламський конгрес, і Ліга ісламського світу, і Афро-Азіатська ісламська організація, і Ісламська рада Європи, і Регіональна ісламська організація країн Південно-Східної Азії і Тихого океану та багато інших. Найбільш впливовою з них є Організація ісламської конференції (ОІК), створена у 1969 р. До складу ОІК входять 43 держави і Організація визволення Палестини (0ВП).31975 р. ОІК має статус спостерігача при Організації Об'єднаних Націй.
До структури ОПС входять:
• Ісламський банк розвитку;
• Організація радіомовної і телевізійної служби ісламських держав;
• Ісламська комісія а економічних і культурних питань;
• Ісламський центр з професійно-технічного навчання і досліджень;
• Ісламський фонд науково-технічного розвитку;
• Центр досліджень ісламського мистецтва і культури;
• Ісламська торгівельно-промислова палата;
• Фонд Єрусалима;
• Організація ісламських столиць;
• Центр статистичних, економічних і соціальних досліджень;
• Комітет ісламської солідарності з мусульманськими африканськими країнами;
• Ісламська асоціація судновласників;
• Ісламський центр розвитку торгівлі;
• Ісламський фонд розвитку;
• Ісламський суд справедливості;
• Ісламська організація з освіти, науки і культури.
Значна кількість мусульман проживає у державах, в яких поки що немає їхніх громад. Все частіше у буденній мові, молитвах, побутових вигуках, на пам'ятках мусульманської архітектури в країнах Азії, Європи, Африки і Америки можна почути висловлювання і побачити такі написи, як "Аллах акбар" ("Аллах найвеличніший"); "Ля хауля ва ля куваттаілля біллах" ("Не існує жодної сили і ніякої могутності, крім як від Аллаха"); "Ля галіба ілляллах" ("Перемагає тільки Аллах"); "Товаккальту ілляллах" ("Я покладаюсь у всьому на Аллаха") і т. ін.
Отже, на початку XXI ст. іслам засвідчив, що він є не тільки однією зі світових релігій, філософією, мораллю і правом, що за період його існування консолідували в собі чимало загальнолюдських цінностей, але, крім того, став ідеологією і політикою консервації архаїчних суспільних відносин та засобом прикриття підступних діянь міжнародного мусульманського екстремізму і тероризму.
7.2. Основні напрями в ісламі: сунізм і шиїзм. Панісламізм і сучасний ісламський фундаменталізм
Навчальний тренінг
Розділ 8. СУЧАСНІ НЕТРАДИЦІЙНІ КУЛЬТИ І НЕОРЕЛІГІЇ.
8.1. Особливості класифікації віровчень неорелігій і їх культів
8.2. Нетрадиційні культи та неорелігії в Україні
Навчальний тренінг
Розділ 9. ОСНОВНІ НАПРЯМИ СУЧАСНОЇ РЕЛІПЙНОЇ ФІЛОСОФІЇ
Навчальний тренінг
Розділ 10. РЕЛІГІЯ І ДУХОВНА КУЛЬТУРА СУСПІЛЬСТВА