Природоохоронні заходи мають на меті поліпшення стану навколишнього середовища та створення відповідних умов для цього. Основними ознаками природоохоронних заходів є.
підвищення екологічності продукції, що випускається підприємствами для суспільного і особистого споживання;
зниження споживання природних ресурсів на одиницю продукції, що випускається та здійснення ефективної господарської діяльності;
зменшення забруднення природних комплексів викидами, стоками, відходами, фізичними випромінюваннями;
зниження концентрації шкідливих речовин у викидах, стоках, відходах;
поліпшення стану середовища існування людей. Основною метою заходів з охорони та раціонального використання водних ресурсів є підтримання оптимального стану малих річок, будівництво обладнаних майданчиків, причалів та під'їзних шляхів для навантажувально-розвантажувальних робіт, ліквідація осередків забруднень підземних вод; розробка та будівництво магістральних колекторів для збирання господарсько-побутових, промислових та зливових стічних вод; розробка та будівництво головних та локальних очисних споруд, створення системи оборотного та безстічного водокористування, організація пристроїв для збирання та переробки стічних вод.
Обґрунтування та оцінка природоохоронних заходів є основою економічного методу управління охороною навколишнього природного середовища. Оцінка ефективності природоохоронних заходів здійснюється за соціальними, економічними та еколого-економічними результатами.
Соціальні результати природоохоронних заходів полягають у:
поліпшенні фізичного розвитку населення;
скороченні захворювання людей;
зростанні тривалості життя і періоду активної діяльності;
поліпшенні умов праці і відпочинку;
підтримці екологічної рівноваги, включаючи збереження генетичного фонду;
збереженні естетичної цінності природних і антропогенних ландшафтів, пам'яток природи, заповідних зон і інших охоронних територій.
Економічні результати природоохоронних заходів передбачають:
скорочення збитків, що завдаються природі;
економію витрат природних ресурсів;
зниження забруднення навколишнього середовища;
зростання продуктивності фауни;
підвищення працездатності людей і їх рівня життя.
Еколого-економічні результати передбачають:
зниження негативних впливів на природу та покращення стану флори і фауни;
зниження витрачання природних ресурсів;
зменшення збитків, що завдаються навколишньому середовищу забрудненнями.
Оцінка економічної ефективності природоохоронних заходів здійснюється за такими показниками:
1) Загальна економічна ефективність витрат (Ее) на природоохоронні заходи.
де Еу- економічний ефект і-го виду діяльності на}-му об 'єкті; т - кількість видів діяльності на)-му об'єкті; В - витрати на природоохоронні заходи. 2) Порівняльна економічна ефективність використовується при виборі варіанту оптимального технічного рішення (Вп). Порівняння здійснюється з витратами на спорудження та експлуатацію природоохоронних об'єктів:
де С - експлуатаційні витрати на утримання природоохоронних споруд (собівартість);
К - капітальні вкладення в природоохоронні заходи; Н - нормативний коефіцієнт ефективності капітальних вкладень (він дорівнює 0.1 -0.15 в залежності від галузі).
3) Чистий економічний ефект від природоохоронних заходів визначається за формулою:
4) Економічна ефективність капітальних вкладень:
де /Ш - економічний збиток, якого вдалося уникнути внаслідок впровадження природоохоронних заходів.
5)Показник зниження негативного впливу господарської діяльності на навколишнє природне середовище:
де АВ - зниження величини негативного впливу на навколишнє середовище.
6) Покращення стану навколишнього середовища внаслідок проведення природоохоронних заходів:
де ЛВт - покращення стану навколишнього середовища.
Комплексний аналіз впливу сучасного виробництва на стан навколишнього середовища і існуючих методів його оцінки показує, що найбільш розповсюджені методи визначення впливу виробничих процесів на навколишнє середовище спираються на натуральні показники. Це - концентрація шкідливих домішок у середовищах і маси шкідливих речовин, які потрапляють у навколишнє середовище протягом року. Оцінюється ступінь їхньої відповідності нормам (ГДК, ГДВ, ГДС тощо).
Кількісні оцінки можуть мати вигляд інтегральних показників навантаження (наприклад, індексів забруднення). Очікувана тривалість життя - один із припустимих критеріїв для оптимізації рівня безпеки. Цей критерій має необхідне представництво, оскільки саме на очікувану тривалість життя впливають техногенні і природні процеси. Проведені окремими вченими дослідження доводять недоцільність єдиного узагальнюючого еколого-економічного показника для оцінки наслідків природокористування.
Як економічний показник оцінки впливу виробничого об'єкта на навколишнє середовище часто застосовують кількісну характеристику економічного збитку, що спричиняється в результаті забруднення.
Для проведення аналізу встановлення доцільності і прийняття для суспільства рівня безпеки та ризику виникає необхідність у здійсненні багатокритеріального аналізу умов і шляхів спитого розвитку. Під сталістю розуміється здатність збереження вихідних параметрів "Людина-природа". Як критерії сталого розвитку і безпеки, як правило, сприймаються такі параметри: валовий національний дохід (ВИД), якість життя, здоров'я людини.
Пошук ефективних рішень проводиться з урахуванням витрат на підвищення надійності і безвідмовності технічних системі якості продукції, що виготовляється, та соціальних ефектів. Суть методу полягає в зіставленні й аналізі двох величин:
витрат на забезпечення надійності і безвідмовності;
економічного й інших збитків у вартісному виявленні. Рівень безпеки, що відповідає тому чи іншому стану суспільства,
його науково-технічним і економічним можливостям, має стохастичну (випадкову, ймовірну) природу і визначається низкою випадкових явищ. У загальному випадку він характеризується:
імовірністю виникнення техногенних аварій, катастроф, небезпечних природних явищ і можливим збитком під час цих подій;
ступенем негативного впливу на людину і навколишнє середовище техногенних і природних процесів;
імовірністю переростання екологічної обстановки в кризову і катастрофічну.
Зазначені вище вірогідні характеристики, відповідно до прийнятих уявлень, по суті відображають ризик виникнення певних подій: у першому випадку - ризик техногенних аварій, катастроф і небезпечних природних подій, у другому - ризик погіршення здоров'я людини, негативних змін у навколишньому середовищі тощо за не екстремальних умов, у третьому - ризик виникнення надзвичайної ситуації екологічного характеру.
Визначення рівня прийнятої безпеки і ризику є складним завданням, що вимагає проведення наукового аналізу економічних, соціальних, екологічних, демографічних і інших факторів.
Для балансу між пріоритетами екологічного і економічного характеру вводять категорію соціально прийнятного ризику, що визначає, який рівень ризику гарантує екологічну безпеку.
Концепція соціально прийнятного ризику як засобу пошуку балансу між стратегіями економічного і екологічного розвитку передбачає можливий прийнятий рівень екологічного ризику за рахунок підвищення рівня соціально-економічного добробуту населення за умови, що витрати на рівень екологічного ризику не перевищуватимуть рівень соціально прийнятного ризику.
Земельні ресурси
Водні ресурси
Корисні копалини
Атмосферне повітря
Ресурси флори і фауни. Рекреаційна та заповітна справа
Глава 18. Світовий досвід і міжнародне співробітництво у сфері охорони навколишнього природного середовища.
18.1. Стан навколишнього середовища як фактор глобального та національного розвитку.
Зміни кліматичних умов.
Антропотехногенні ускладнення та катастрофи