Бріджит Бергер та Поль Бергер, характеризуючи механізми соціальної мобільності, окреслюють п'ять основних механізмів вертикальної мобільності*156:
*156: {Личностно-ориентированная социология / Бергер П., Бергер Б., Коллинз Р. - М.: Академический проект, 2004. - С. 183-184.}
1. Економічна активність, яка може проявлятися в надзусил-лях, у тяжкій праці, нелегальній трудовій діяльності тощо.
2. Шлюбне партнерство на раціональних засадах.
3. Підвищення освітнього рівня.
4. Політичний. Зокрема проявляється у використанні політичних механізмів тиску для вирішення життєво важливих проблем певних соціальних груп.
5. "Керування враженнями" - механізм, що найкраще був описаний Ервіном Гофманом. Реалізується через демонстрування власної привабливості та маніпулювання статусними символами.
П. Сорокін, аналізуючи фактори соціальної мобільності, вживав поняття "ліфти", "канали", "східці", "отвори", "мембрани", тобто соціальні інститути, потрапляючи в сферу впливу яких індивід чи соціальна група мають суттєві можливості підвищення власного соціального статусу. Серед таких "ліфтів" П. Сорокін називав: армію, церкву, політичні, економічні та професійні організації, освіту, сім'ю.
Канали соціальної циркуляції:
Армія Церква Освіта Шлюб
Політичні та професійні організації.
Зазначені механізми зазвичай діють системно, у взаємозв'язку між собою.
Сім'я як канал вертикальної соціальної мобільності
Шлюб є одним із дієвих каналів вертикальної соціальної мобільності. Шлюб з представником іншого соціального статусу призводить, зазвичай, до зниження чи підвищення позиції. За римським законодавством, жінка, яка одружилася з рабом, втрачала статус вільної людини. її діти також визнавалися рабами. Схожа деградація очікувала і чоловіка чи жінку вищого стану, які уклали шлюб із представником нижчого стану*157.
*157: {Сорокин П. Человек. Цивилизация. Общество. - М., 1992. - С. 377-392. С. 404.}
У демократичних суспільствах також відбувається взаємне притягування багатих наречених та бідних титулованих женихів. Як наслідок у виграші обидва партнери - один підіймається по східцях завдяки власному матеріальному ресурсу, інший - підкріплює свій титул фінансово. В будь-яких стратифікаційних системах існують канали вертикальної мобільності, які періодично змінюють свою дієвість.
У сучасних суспільствах сім'я залишається ще досить важливим каналом інтергенераційної мобільності, але освіта стає найбільш важливим каналом вертикальної мобільності. Виникає ефект "зачарованого кола". ""Індивід із нижчих класів має менше шансів на отримання освіти. Внаслідок недостатньої освіти він має недостатні можливості для одержання доходу. Останнє, своєю чергою, знижує його шанси на поліпшення своєї позиції і, що ще гірше, - на те, щоб дати адекватну освіту с1воїм дітям", тобто на можливості інтергенераційної мобільності"*158. Сучасні суспільства не ліквідовують бар' єри в соціальній структурі суспільства, а навіть ускладнюють переміщення з найнижчих класових позицій. Вищий та нижчий клас - найбільш закриті, а середній клас у роз2винених суспільствах - основний суб'єкт соціальної мобільності*159. "Не простежується жодних ознак того, що нерівність зникає, - як і раніше існують такі бар'єри для соціального пе3реміщення, як класові відмінності, стать та етнічна приналежність"*160.
*158: {Юрій М. Ф. Соціологія. - К. - С. 173-174.}
*159: {Юрій М. Ф. Соціологія. - К. - С. 181-182.}
*160: {Томпсон Д. Л., Пристли Д. Социология: Вводный курс / Пер. с англ. - М., Л., 1998. - С. 66-67.}
Фактори соціальної мобільності - умови, які впливають на мобільність.
на мікрорівні - це безпосереднє соціальне оточення індивіда, а також його сукупний життєвий ресурс.
на макрорівні - це стан економіки, рівень науково-технічного розвитку, характер політичного режиму, панівна система стратифікації, характер природних умов і т.д.
Дослідження соціальної мобільності в Україні
ТЕМА 8. СОЦІАЛЬНА МАРГІНАЛЬНІСТЬ
Поняття соціальної маргінальності
Американська та європейська традиції дослідження маргінальності
Типологія маргінальності
Нові маргінальні групи
Критерії соціальної маргінальності
Маргінальність в Україні
ТЕМА 9. СОЦІАЛЬНІ ІНСТИТУТИ