Спеціальні та галузеві соціології - Пилипенко В.Є - Проблема взаємовідносин системи-культури і системи-суспільства.

Однією з основних проблем, які розглядаються в рамках системного підходу, є проблема взаємовідносин системи-культури і системи-суспільства. Тут можемо виділити два основних напрямки аналізу культури як системи: "культура - підсистема суспільства" і "суспільство — підсистема соціокультурної надсистеми".

Так, з точки зору Л. Уайта, культура утворюється з безлічі стійких і автономних структур, організацій, кожній з яких властива певна сила і своя власна мета, і які знаходяться у прямій залежності від конкретної ситуації в суспільстві (ці структури мають назву "векторних"). Л. Уайт виділяв такі підсистеми культури:

§ технологічна: складається з матеріально втілених інструментів і техніки їх використання, завдяки яким відбувається взаємодія людських індивідів і колективів із природним середовищем — засоби виробництва, засоби існування, матеріали для побудови житла, засоби нападу і захисту; роль цієї підсистеми, на думку Л. Уайта, є визначальною у функціонуванні і розвитку культури в цілому;

§ соціальна: включає в себе стосунки між людьми, відповідні типи поведінки; охоплює також системи родинних стосунків, політику, етику тощо;

§ ідеологічна: ідеї, вірування, знання, міфологія, релігія, народна мудрість тощо.

§ Ідеї Л. Уайта пізніше були розвинуті Е. Маркаряном, який виділив у культурі три підсистеми:

§ природно-екологічна культура (звернена до природного середовища);

§ суспільно-екологічна культура (пов'язана з регуляцією людей);

§ соціорегулятивна культура (пов'язана з духовним виробництвом);

Саме в останній, на думку дослідника, зосереджено найчутливіші вузли культури, які дозволяють їй здійснювати свої різноманітні соціальні функції в суспільстві.

На думку Т. Парсонса, суспільство є вищою формою організації людства - раціональною системою, що має складну структуру.

Воно складається з підсистем (серед яких є і підсистема культури), які взаємодіють між собою, і від функціонування яких залежить соціальний порядок. Система "суспільство" є самодостатньою, тобто має в наявності всі необхідні засоби для успішного проходження двох взаємозв'язаних процесів - тенденції системи до самозбереження і самодостатності та тенденції до охорони своїх кордонів і стабільності щодо довкілля.

Т. Парсонсу заперечують Л. Козер, Р. Дарендорф та інші дослідники-конфліктологи, піддаючи критиці ігнорування нестабільності і конфлікту. Визнаючи конфлікти як природній стан суспільства, вони погоджуються з тим, що слід уникати соціальних потрясінь і регулювати суспільні конфлікти усіма можливими засобами, в тому числі засобами культури.

До певної міри об'єднує дві зазначені позиції Р. Мертон, вказуючи на місце культури в суспільстві як інституту соціального контролю: оскільки в основі соціального життя лежать норми і цінності, тобто елементи культури, то конфліктність суспільства можна подолати шляхом створення нових соціальних інститутів, що сприятимуть його інтеграції.

Цілком протилежної точки зору щодо проблеми взаємовідносин культури і суспільства дотримується П. Сорокін. Він не погоджується з тим, що суспільство є системою найвищого рівня, натомість вважає, що найвищий рівень систем утворюють соціокультурні, сфера впливу яких поширюється на суспільства. Останні при цьому трактуються як сукупність індивідів, що перебувають у процесі спілкування і взаємодіють в одному соціокультурному просторі. В той же час існують системи нижчого рівня: мова, етика, релігія, мистецтво тощо. Концепція культури П. Сорокіна до недавнього часу виступала як унікальна. Однак, останнім часом вона стає все популярнішою і творчо розвивається соціологами. Зокрема, поширеною є так звана синергетична концепція культури, згідно з якою культура розглядається як складна відкрита динамічна система, що здатна самоорганізовуватись (при цьому всі процеси, які в ній відбуваються, не є сталими), а сам процес самоорганізації тлумачиться як становлення нового соціокультурного цілого. До сказаного додамо лише, що згідно з синергетичною концепцією, системи не виникають і не функціонують самі по собі (оскільки нічого не виникає безпричинно), а лише на якійсь основі і в силу якоїсь необхідності, тож самоорганізація можлива лише в тих системах, які містять дуже велику кількість елементів, тобто у великих відкритих системах, на зразок культури.

Питання взаємодії систем культури і суспільства провокує появу похідних проблем, пов'язаних із вивченням механізмів впливу культури на життя соціуму. Відтак постає проблема визначення функцій культури в суспільстві. Серед існуючих спроб їх класифікації найбільш поширеною є схема, згідно з якою виділяють такі функції:

§ пізнавальна (дослідження галузі культури дають можливість адекватно судити про суспільство загалом, його спільноти, групи й індивіда зокрема);

§ соціальної пам'яті або передавання соціальної спадщини (культура зберігає, передає і вдосконалює людський досвід);

§ освітньо-виховна (культура перетворює людину на особистість у процесі соціалізації, за допомогою навчання і виховання; набута і засвоєна культура є базою для інноваційної діяльності);

§ регулятивна (цінності, ідеали, норми і зразки поведінки певної культури в ході соціалізації стають частиною самосвідомості особистості, формують і регулюють її поведінку); в комунікативна (культура виступає одним із найрозповсюдженіших і найефективніших засобів спілкування людей, дозволяє їм краще пізнати один одного);

§ інтегративна і дезінтегративна (культура здатна як згуртовувати людей, забезпечуючи цілісність спільноти, так і поділяти їх, протиставляючи один одному).

Як бачимо, в цій класифікації (до речі, як і в багатьох інших) в один реєстр зводяться різномасштабні функції. Тож дехто з дослідників культури вважає, що слід шукати ті закономірності, які б допомогли перетворити перелік соціальних функцій культури із хаотичного рядоположення в певну цілісність. Один із можливих варіантів вирішення цього завдання полягає у виявленні основної функції культури.

Так, існує точка зору, що основна функція культури полягає у здатності останньої нормалізовувати соціальне життя та діяльність індивідів (підґрунтя цієї концепції можемо знайти ще у працях Г. Спенсера, на думку якого, розвиток усіх складних об'єктів - суспільство, природа - відбувається на підставі спільних закономірностей). Зокрема, М. Мамардашвілі трактує культуру як здатність людини володіти нею ж здобутим знанням універсуму, як систему кодування, відтворення, трансляції відповідних умінь, досвіду, знань, що має знакову природу. З його концепцією перегукуються ідеї Л. Іоніна, на думку якого, індивіди свідомо кодують свою поведінку з метою організації і нормалізації власної діяльності.

Сказане зводить у цілісну версію Е. Маркарян, вважаючи основною функцією культури адаптивно-негентропійну. Зміст цієї функції полягає у впорядковуванні і організації культурних процесів та самозбереженні системи "культура — суспільство", а сама функція виявляється у двох аспектах — адаптації (функціонування і розвиток) та негентропії (здійснення стратегії адаптації — вироблення ефективних механізмів для якнайкращого здійснення адаптації). Іншими словами, культура тут виступає як інформаційна система, функція якої — встановлення критеріїв відбору суспільством шкал цінностей із метою забезпечення свого повноцінного розвитку при відсутності значних катаклізмів, катастроф. Крім того, це означає, що культура задає людині критерії поведінки навіть у тих випадках, коли це не цілком усвідомлюється розумом, виступаючи як універсальний механізм організації суспільного життя, внутрішнє джерело його розвитку.

Насамкінець зауважимо: питання про принципову відмінність тверджень "культура — підсистема суспільства" і "суспільство — підсистема культури" не варто сприймати буквально, адже жодна культура не може функціонувати без людини, яка створює суспільство і водночас живе в ньому (в тому, що нею ж створено). Соціальне і культурне, суспільство і культура не співвідносяться як ціле і частина, система і підсистема, а натомість виступають як два взаємопов'язаних аспекти суспільного життя, які окремо слід розглядати лише аналітично — з метою кращого розуміння культурних процесів, що відбуваються в суспільстві. Що ж до специфіки зазначених аспектів, то вона полягає в тому, що соціальний контекст віддзеркалює суспільне життя з огляду на зразки і способи поведінки людей, згуртування їх у групи, а культурний аспект - з огляду на значення, цінності і норми, завдяки яким люди або групи взаємодіють між собою.

Що ж до спроб об'єднати зазначені два підходи при означенні культури, то тут можна скористатись підходом, який слідом за Ф. Тенбруком пропонує Л. Іонін, характеризуючи культуру як репрезентативну. Головна характеристика репрезентативної культури полягає в тому, що всі елементи даної системи є дієвими в силу її активного прийняття або пасивного визнання, які і визначають ситуацію в суспільстві. Більше того, таке розуміння культури до певної міри здатне примирити і дві наведені вище тенденції розгляду культури - об'єктивістську і культурно-аналітичну, оскільки в дане визначення культури входять не лише об'єктивні інститути і структури, але й наші уявлення про характер цієї об'єктивності. Інший варіант "синтезу" — розвиток запропонованого П. Сорокіним соціокультурного підходу, згідно з яким суспільство розглядається як єдність "культурності" і "соціальності", що створюється в процесі людської діяльності.

Аналіз сучасних соціокультурних систем.
4.3. Актуальні дослідницькі теми соціології української культури
Нагальні питання культурної політики держави.
Нові реалії функціонування художньої культури.
Народне мистецтво як предмет зацікавлень соціологів.
Емпіричні виміри української соціології культури.
РОЗДІЛ 5. СОЦІОЛОГІЯ ОСВІТИ
5.1. Теоретичні підвалини соціологічного аналізу освіти
5.2. Предметна сфера соціології освіти
5.3. Історія розвитку соціології освіти
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru