Менеджмент туризму - Кіптенко В.К. - 4.2. Цілепокладання в туризмі

Визначення цілей, заради яких створюється і функціонує організація, є одним з найважливіших управлінських рішень. Цільова функція визначається місією організації, яка встановлює зміст її створення та існування.

Місія підприємства окреслює уявлення про призначення організації, необхідність і корисність її діяльності для суспільства і співробітників. Особливого значення це набуває в управлінсько-організаційному процесі у туристичній діяльності, однією з головних функцій якої є розвиток, виховання, збільшення інтелектуального потенціалу суспільства.

Основу місії становлять інтереси, очікування та цінності споживачів туристичного продукту, а також постачальників, дистриб'юторів, конкурентів, інших осіб, у яких зацікавлене туристичне підприємство. Місія туристичних підприємств відображена у статутних документах, призначенням яких є згуртування колективу, визначення цілей, напрямів діяльності організації.

Прикладом може бути формулювання місії туристичних підприємств як:

— виробництво і реалізація туристичного продукту і послуг доступних широкому колу споживачів із різним рівнем прибутків;

— закріплення становища лідера на ринку;

— якість як невід'ємна частина продукції та послуг.

Формулювання місії має стимулювати насамперед працівників

туристичного підприємства, які повинні в результаті реалізації туристичного обслуговування відчути, що їх робота значима, приносить задоволення людям.

Важливо, щоб на визначення місії не впливав поточний стан справ на тому чи іншому підприємстві, форми і методи його функціонування, оскільки вона демонструє спрямування зусиль та пріоритети цінностей у функціонуванні організації. Лише у випадку, коли аналіз діяльності підприємства свідчить про нечіткість, неактуальність, хибність сформульованої місії, виникає необхідність у обґрунтованих та цілеспрямованих змінах.

Визначена місія є фундаментом для встановлення цілей туристичної організації в цілому, її підрозділів та функціональних підсистем (маркетинг, виробництво, персонал, фінанси, менеджмент), кожна з яких має і реалізує відповідні цілі, які є похідними від загальної. Таким чином, мета — це конкретизація місії організації у формі, що дає змогу управляти процесом її втілення.

Визначають такі риси і властивості цілепокладання організації:

— чітка орієнтація на певний період;

— конкретність та вимірність;

— узгодженість з іншими цілями та станом ресурсного забезпечення або потенціалу;

— адресність і контрольованість.

Як правило, туристичні організації мають декілька цілей, що важливі для їхнього функціонування і розвитку. Це можуть бути:

— стабілізація фінансового стану фірми шляхом здійснення маркетингових заходів;

— підвищення конкурентної спроможності туристичного продукту і послуг на ринках іноземного та зарубіжного туризму;

— ретельне вивчення ринків збуту туристичних послуг для розробки стратегії фірми;

— дослідження та прогнозування поточних і перспективних потреб клієнтів для визначення основних напрямів діяльності;

— комплексний вплив на клієнтів фірми на всіх етапах туристичного обслуговування;

— підтримка іміджу туристичної організації;

— цілеспрямовані інформаційно-рекламні заходи;

— забезпечення умов, необхідних для розвитку творчого потенціалу співробітників туристичної організації та підвищення рівня задоволення і зацікавленості в роботі;

— визначення критичних сфер управлінського впливу та пріоритетних завдань, які забезпечують отримання запланованих результатів, тощо.

У реальних умовах такі цілі необхідно конкретизувати та кількісно вимірювати за допомогою відповідних показників.

Кількість і різноманітність цілей та задач, які з них виникають, можуть бути значними. Саме тому успішність подальшої діяльності залежатиме від оптимального використання комплексного та системного підходів їх формулювання. Для цього застосовують такий інструмент, як побудова цільової моделі у вигляді деревоподібного графа — дерева цілей. За допомогою дерева формується впорядкована структура цілей, яка реалізується завдяки поступовій декомпозиції головної цілі на підцілі за такими правилами:

— загальна мета, яка знаходиться у верхівці графа, повинна мати опис кінцевого результату;

— декомпозиція загальної мети в ієрархічну структуру ґрунтується на тому, що реалізація підцілей коленого наступного рівня є необхідною та достатньою умовою досягнення мсти попереднього рівня;

— формулюючи цілі різних рівнів, необхідно характеризувати бажаний результат, а не засоби його отримання;

— підцілі коленого рівня мають бути незалежними одна від одної і не випливати одна з одної;

— фундаментом дерева цілей фактично є завдання, котрі визначають види роботи, які можна виконати певним засобом у визначені строки.

Для цілепокладання важливо не тільки моделювання ієрархічної структури цілей, а й аналіз зміни цілей за певний період, який впливає насамперед на розподіл завдань та функцій управління між учасниками управлінсько-організаційного процесу, тобто на структуру управління.

Контрольні запитання і завдання

1. Продемонструйте відмінність місії і мети на прикладі різних складників об'єкта управління в туризмі (регіон, організація, підприємство).

2. Яке значення в менеджменті туризму мають риси і властивості цілепокладання?

3. У чому полягає сутність правил побудови дерева цілей організації?

4.3. Організаційні структури управління в туризмі
4.3.1. Поняття про організаційну структуру управління
4.3.2. Типи організаційних структур
Ієрархічна структура
Органічна структура
Лінійна структура
Функціональна структура
4.3.3. Проектування організаційних структур управління туризмом
4.4. Зовнішнє середовище туристичної діяльності
4.5. Мікросередовище туристичної організації
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru