Адміністративно-господарські приміщення в готелях забезпечують простір та умови для основного технологічного процесу обслуговування, управління, інженерно-технічного й господарського функціонування всіх приміщень готельного підприємства (рис. 8.1).
Рис. 8.1. Функціональна організація адміністративно-господарських
приміщень у готелях
У забезпеченні технологічного процесу обслуговування приміщення вестибюльної групи є основними. Вони розташовані на першому поверсі й просторово та функціонально пов'язані з головним входом.
Приміщення вестибюля поліфункціональні. Тут відбувається рух гостей, відвідувачів готелю, багажу, організовується прийом і поселення гостей, їхнє торгове, побутове, екскурсійне обслуговування, надаються послуги зв'язку (телефон, пошта, телеграф), банківські послуги та ін. Структуру організації приміщень цієї категорії визначають розмірами, типом і категорією готельного закладу. Типова структура приміщень вестибюльної групи — зона вільного доступу, зона рецепції, відпочинку, торгова зала, зона зберігання одягу, багажу та ін.
Адміністративно-конторські приміщення — головні у забезпеченні функції управління готельним підприємством, вони надають простір для роботи адміністрації та допоміжного персоналу.
У планувальній структурі готельного підприємства адміністративно-конторські приміщення найчастіше розташовані на першому-другому поверсі. Це допомагає швидкому доступу та контролю за роботою основних служб готелю, взаємодії з клієнтами. Структура і кількість приміщень залежить від місткості, категорії, профілю діяльності готельного закладу. Всі адміністративно-конторські приміщення, відповідно до функцій у процесі управління, умовно поділяють на основні й допоміжні. Перші забезпечують управлінський процес і складаються з кабінету директора, приймальні, робочих кімнат. Другі виконують функції важливого просторового доповнення в управлінській діяльності. Це переважно зали значних розмірів для проведення нарад, переговорів, демонстраційні, виставкові, навчальні.
В окремих закладах готельного типу адміністративно-конторські приміщення можуть розташовуватись серед житлових приміщень на різних поверхах або в окремій споруді (туристські бази, санаторії, пансіонати).
Інженерно-технічні та підсобні приміщення забезпечують просторову організацію матеріального обслуговування. Тут зосереджено матеріально-технічне забезпечення виробничого процесу. В структурі готельних закладів вони розташовані в підвальних приміщеннях, окремих технічних поверхах або окремій споруді біля готелю.
Структура інженерно-технічних і підсобних приміщень залежить від місткості, розташування і типу готельного закладу. У готелях, ізольованих від комунальних інженерних комунікацій (водо-, газопровід, теплопостачання), готелях значних розмірів виникає необхідність створення автономного обладнання для забезпечення водою, каналізацією, енерго-, теплозабезпечення, трансформаторних підстанцій, протипожежного захисту тощо. У курортних районах можна створювати артезіанські свердловини, водонапірні башти, очисні споруди, складські приміщення. Засоби розміщення, зорієнтовані на обслуговування туристів, котрі рухаються транспортними засобами, мають споруди й інженерне обладнання (бензозаправні колонки, ремонтні майстерні, станції для технічного обслуговування).
Типовими у структурі майже всіх готельних підприємств є майстерні з поточного ремонту — електрообладнання та слабострумних пристроїв, малярні, ліфтів і технічного обладнання, столярні, слюсарні.
Господарські та підсобні приміщення призначені для збереження засобів матеріального забезпечення служб та інших структурних підрозділів готелю. До групи приміщень цієї категорії також належать складські приміщення зі збереження білизни, інвентарю, меблів, продовольчих товарів, специфічного обладнання з необхідними характеристиками температури та вологості повітря, приміщення завідувача складських приміщень, пральня. У планувальній організації готельного засобу господарські й підсобні приміщення розташовані в цокольному поверсі або на першому поверсі, на житлових поверхах найчастіше є приміщення для зберігання білизни й інвентарю.
8.3.4. Організація житлового поверху в готелях
8.3.5. Упорядкування житлового номера в готелях
8.3.6. Функціональна та планувальна організація приміщень громадського призначення
Запитання для самоконтролю
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Передмова
РОЗДІЛ І. Планування як особлива форма діяльності
Тема 1. Зміст процесу планування
1.1. Предмет, об'єкт та зміст планування