Асортиментна політика повинна підвищувати конкурентноздатність товару на ринку шляхом вдосконалення набору товарних груп. Асортиментна політика включає:
- визначення наборів товарних груп (видів, підвидів, марок)
- оптимальне співвідношення базових моделей та їх модифікацій;
- встановлення співвідношення присутності на ринку товарів, що знаходяться на різних стадіях життєвого циклу.
Для підбору вдалого асортименту необхідно чітко відрізняти всі категорії асортиментної політики. По-перше вид продукції - це кінцевий продукт виробництва, як от для туристичної фірми це туристичний тур.
По-друге підвиди виділяються за функціональними особливостями, рівнем якості, ціною, призначені для окремих категорій громадян.
По-третє модифікації та марки, на які поділяються підвиди.
Методики визначення оптимальної кількості видів продукції, підвидів, модифікацій та марок можуть бути дуже відмінними в залежності від керівництва. Маркетологи для раціонального підбору асортименту повинні досліджувати поведінку споживача, а до того ж аналізувати торгову статистику.
Що ж до залежності асортименту від стадії життєвого циклу виробу, практика свідчить: основна група товарів, що приносять основний прибуток підприємству знаходиться на стадії зростання, складає 73-85 % усіх товарів підприємства. Але не можна допускати, щоб асортимент товарів складався з товарів одного життєвого циклу. Асортиментна стратегія може розроблятись в таких же напрямах, як і загальна маркетингова стратегія (диференціація, вузька спеціалізація, диверсифікація, вертикальна інтеграція). На асортимент продукції впливає:
- наукові розробки в галузі;
- оновлення товарного асортименту фірмами-конкурентами;
- зміни у попиті на продукцію;
- розвиток торгівлі за соціальними замовленнями;
- суто виробничі потреби (бажання уникнути незавантаженості потужності, використати відходи виробництва)
8.4. Продуктова стратегія
Для здійснення успішної діяльності на ринку необхідна детально розроблена і добре продумана продуктова стратегія. Стратегічні рішення по продукту є головними в рамках загальної маркетингової стратегії туристичного підприємства. Це пов'язано з тим, що туристичний продукт служить ефективним засобом впливу на ринок, є головною турботою підприємства і джерелом отримання прибутку. Ціна, збут, комунікації ґрунтуються на особливостях продукту.
Продуктова стратегія - це розробка напрямів оптимізації продуктового ряду і визначення асортименту продукції, найбільш бажаного для успішної роботи на ринку і який забезпечує ефективність діяльності туристичного підприємства в цілому. Структура асортименту запропонованих на ринок туристичних продуктів повинна регулярно піддаватися аналізу з ціллю визначення, які продукти на якій стадії свого життєвого циклу знаходяться. Це здійснюється шляхом вивчення показників збуту окремих послуг, частки ринку, яку займає кожна з них, величини витрат і рівня рентабельності.
Керівництво туристичного відділу агентства докладає багато зусиль для розробки напрямків оптимізації продуктового ряду і визначення асортименту продуктів, найбільш бажаного для успішної роботи на ринку.
Проаналізувавши пропозицію агентства "В" можна виділити наступні групи продуктів:
І. Основну - продукти, які приносять основний прибуток підприємству, і які знаходяться в стадії зростання.
В цю групу входять наступні послуги:
1. Резервування та продаж авіаквитків на внутрішні та міжнародні рейси авіакомпаній "Авіалінії України", "Аерофлот", "Lot", "Аеросвіт" та інші; (агенція "В", перебуваючи членом Транспортної Клірингової палати (ТКП, Москва) та Міжнародної Асоціації Авіаперевізників (ІАТА) має конкурентну перевагу в продажі авіаквитків).
2. Прийом учасників виставок у Львові.
3. Проводить за власною програмою 10-12 міжнародних виставок за участю близько 800 фірм з України та інших країн світу. агенція "В" постійно здійснює прийом та обслуговування (в т.ч. бронювання та продаж авіаквитків, надання екскурсійних програм, тощо) іноземних та вітчизняних партнерів-учасників виставок, що поводяться підприємством-засновником.
4. Літній відпочинок на курортах Чорного та Азовського морів.
5. Літній відпочинок на курортах Чорногорії (Будва, Віла Куч), Румунії (Ефоріє Норд), Болгарії (Албена).
6. Організація екскурсій по Львову і заміських екскурсій для груп та індивідуалів.
II. Підтримуючу - продукти, що стабілізують доходи від продаж і які знаходяться в стадії зрілості.
1. Лікування та відпочинок в санаторіях Прикарпаття (Трускавець, Моршин), відпочинок в Карпатах (Яремче, Гута, Косів), в гірськолижних центрах (Буковель, Драгобрат, Славськ, Ворохта, Тисовець).
2. Розробка програми участі членів Ротарі Клубів України у Міжнародній Конвенції Ротарі Інтернешнл, яка щороку відбувається в різних містах світу (Сингапур, Глазго (Шотландія), Барселоні (Іспанія).
III. Стратегічну - продукти, покликані забезпечити майбутні прибутки підприємства.
Сюди належать такі туристичні продукти:
1. Зимовий відпочинок за кордоном: а. Будапешт;
a. Прага - Карлові Вари;
b. В приватних пансіонатах (с. Нова Лєсня) в Словаччині;
2. Відпочинок в Анталії (Туреччина).
3. Круїз Одеса - Стамбул - Одеса на пароплаві.
4. Літній відпочинок в Єгипті, Греції (Афіни), Таїланді (Бангкок, Папайя), на Кіпрі.
5. Відпочинок на гірськолижних курортах Ватра Дорней в Румунії і Устрикі Дольні в Польщі.
6. Літній відпочинок на курорті Полянчик, озеро Соліна в Польщі.
IV. Тактичну - продукти, покликані стимулювати продаж основних і знаходяться як правило в стадіях зростання і зрілості.
До тактичної групи продуктів належить:
1. Продаж автобусних квитків на найпопулярніші маршрути до країн Європи. (Агентство має укладені угоди з такими автобусними перевізниками: Крафт Райзен, Йоганес-Гауергоф Бусрайзен, Беккер-райзен (усі троє з Німеччини), які пропонують автобусні перевезення з Німеччини до країн Європи; Актон (пропонує маршрути до Німеччини і Англії); Східноєвропейська подорож (автобусні маршрути до Англії); Львівтуртранс (є окремі рейси на Францію і Бельгію). Крім того, агентство співпрацює з Львівським автовокзалом (рейси на Чехію і Польщу).
2. Надання автотранспорту на замовлення клієнта (агенція "В" має можливість надавати транспортні вантажо-пасажирські послуги мікроавтобусом засновника, в тому числі і міжнародні).
При цьому керівництво туристичного підприємства не повинно обмежуватися тим асортиментом турпродуктів, який склався в неї на сьогодні. Агентство має постійно розширювати свій продуктовий ряд і перебувати в постійному пошуку партнерів для співпраці.
9.1. Особливості та функції ціни на туристичні послуги
9.2. Стратегії ціноутворення туристичних послуг
9.3. Залежність ціни від типу ринку
9.4. Ціна і попит
Тема 10. Планування маркетингової комунікаційної системи туристичної фірми
10.1. Аналіз переваг кожного елемента комунікаційної системи
10.2. Особливості реклами в туризмі
10.3. Планування рекламної кампанії
Розділ V. Організаційно-виробничий план діяльності підприємства