29.1. Роль і значення транспорту
Транспортний комплекс — це поєднання різних видів транспорту, обслуговуючих та допоміжних підприємств і організацій на певній території.
Транспорт — одна з галузей матеріального виробництва України. Він є необхідною умовою виникнення і розвитку територіального поділу праці. Територіальний поділ праці можливий лише за умови інтенсивного обміну то
варами між окремими територіями. Розширення територіального поділу праці, його удосконалення і виникнення нових, ефективніших форм значною мірою залежать від рівня розвитку транспорту.
Транспорт є важливим чинником формування територіальної структури господарства. Він може прискорювати або ж затримувати процес територіальної концентрації промислових підприємств у певних господарських центрах, забезпечувати нормальне функціонування різних елементів їх територіальної організації в промислових комплексах.
Вплив транспортного чинника залежить від рівня розвитку транспортної системи. Чим розвинутіша, різноманітніша і розгалуженіша транспортна мережа, чим більше функціонує ефективних транспортних засобів, тим сприятливіше транспортне положення будь-якого об'єкта території (міста, промислового підприємства тощо). Недостатній розвиток транспортної системи обмежує можливості формування і розвитку господарств на окремих територіях.
Транспортний чинник певною мірою визначає галузеву і територіальну структури народногосподарського комплексу. Це пов'язано з тим, що на будь-яке перевезення сировини, матеріалів чи готової продукції витрачається якась кількість праці. Внаслідок цього зростає, й іноді досить істотно, вартість продукції, що перевозиться. Тому найдоцільніше розмішувати господарські об'єкти там, де найменші транспортні витрати. Звичайно, що такими місцями у більшості випадків є населені пункти, де перетинаються магістралі різних видів транспорту і здійснюються перевалки вантажів. Це — транспортні вузли.
В них виникають порівняно кращі умови і можливості для постачання промислових підприємств сировиною, матеріалами, комплектуючими деталями. Розміщення підприємств у транспортних вузлах сприятливе також і для збуту готової продукції. Все це досягається узгодженою роботою різних видів транспорту і доцільним розподілом вантажопотоків між ними.
Особливості географічного положення України зумовлюють велике міждержавне значення її транспорту. Є перспективи розширення зв'язків з допомогою нашої транспортної мережі в усіх можливих напрямках і перш за все "Схід — Захід" і "Північ — Південь".
29.2. Основні види транспорту та особливості їх розміщення
Залізничний транспорт. Довжина залізничних колій загального користування 22,0 тис. кілометрів, їх щільність складає 38 кілометрів на 1 тис. квадратних кілометрів території. Загальна довжина залізничних колій підприємств і організацій (під'їзні шляхи) більша, ніж довжина залізничних колій загального користування (магістральні шляхи).
Найгустіша мережа залізничних магістралей характерна для Донбасу, Придніпров'я, правобережного лісостепу та західних територій України. Серед внутрішньодержавних залізниць найбільше значення мають лінії Донбас — Кривий Ріг, Київ — Харків, Київ — Львів, Київ – Одеса, Харків — Севастополь. Найважливішими міжнародними залізничними магістралями є: Донбас — Москва, Одеса — Київ — Москва, Бахмач — Гомель, Мінськ, Ковель — Хелм, Львів—Перемишль, Київ — Чоп — Прага, Донбас — Київ — Львів — Будапешт, Роздільне – Тирасполь — Кишинів, Чернівці — Сучава та ін.
Залізничний транспорт посідає перше місце серед інших видів транспорту за вантажооборотом. Основними вантажами залізничного транспорту є залізна руда, сира нафта, будівельні матеріали, мінеральні добрива, сільськогосподарська продукція, вироби металургії та машинобудування.
Залізничні магістралі різного напрямку, перетинаючись, утворюють залізничні вузли. Найбільші серед них — Харків, Київ, Дніпропетровськ, Львів, Ковель, Яси ну вата, Дебальцеве, Кривий Ріг, Апостолове, Жмеринка, Знам'янка, Конотоп, Коростень тощо.
У перевезеннях на невелику відстань головну роль відіграє автомобільний транспорт. Особливо ефективний він на відстанях до 50 кілометрів. Ним здійснюються зв'язки між містами і селами, перевозиться продукція сільського господарства до магазинів і сховищ, до залізничних станцій і пристаней. Значні перевезення цим видом транспорту становлять будівельні матеріали і продукція легкої промисловості.
Довжина автомобільних шляхів загального користування близько 170 тис. кілометрів, з них із твердим покриттям — 164 тис. км, щільність — понад 270 кілометр на ї тис. квадратних кілометрів території.
У цілому найкраще забезпечені автомобільними шляхами Донбас, Придніпров'я, Передкарпаття, Закарпаття, Поділля, Автономна Республіка Крим, Київська область. Найгірше — Полісся.
Основні автомагістралі всередині країни – Київ — Львів, Київ — Харків, Київ — Дніпропетровськ — Донецьк, Київ—Одеса, Сімферополь — Харків, Донецьк — Дніпропетровськ – Кіровоград та ін.
Важливими автомагістралями, що сполучають Україну з сусідніми державами, є Київ — Брест, Київ—Москва, Одеса — Київ — Санкт-Петербург, Харків — Москва, Одеса — Кишинів та ін. Україна добре інтегрована в європейську мережу автомобільних доріг з виходами в Ужгороді в Словаччину і Чехію, в Чопі — в Угорщину та Австрію, в Порубному — в Румунію, в Мостиській і Любомлі — в Польщу.
Морський транспорт відіграє важливу роль у міжнародних зв'язках нашої країни. На нього припадає чверть її вантажообороту. За середніми відстанями перевезень вантажів (близько 6000 км) морський транспорт посідає перше місце серед інших видів транспорту. Але за відстанню перевезення пасажирів значно поступається залізничному і особливо повітряному транспорту.
Серед вантажів, які перевозяться морськими суднами, домінують руди металів, кам'яне вугілля, нафта і нафтопродукти, будівельні матеріали. Морськими транспортними шляхами в Україну надходять нафта, різноманітне обладнання і машини, джут, чай, кава, цитрусові, банани тощо.
Найбільший морський порт України—Одеса. Серед інших — Іллічівськ, Миколаїв, Херсон, Керч, Маріуполь, Бердянськ, Ізмаїл. Пасажирські перевезення здійснюють в Україні 17 морських портів. Найбільший обсяг пасажиропотоків припадає на порти Чорного моря: Севастополь, Ялту, Євпаторію та Одесу. Діють міжнародні поромні переправи Іллічівськ — Варна (Болгарія), з Керчі в Росію, з Одеси в Хайфу (Ізраїль) і Поті (Грузія).
Загальна довжина судноплавних шляхів в Україні до 2,3 тис. кілометрів. Майже за всіма показниками перевезень вантажів і пасажирів цей вид транспорту знаходиться на останньому місці. Серед його вантажів провідне місце посідають будівельні матеріали, вугілля і кокс, залізна і марганцева руди.
Основну роль у перевезеннях вантажів і пасажирів відіграє Дніпровський басейн. По Дніпру та його найбільших притоках — Прип'яті та Десні — здійснюється понад 90 % усіх перевезень річкового транспорту в країні. Найбільші порти на Дніпрі — Київ, Дніпропетровськ і Запоріжжя.
Судноплавні шляхи проходять також по Дністру, Південному Бугу, Інгульцю, Сіверському Дінцю, Стирі та Горині.
Основною річковою магістраллю міждержавних перевезень є Дунай. На ньому діють порти Вилкове, Кілія, Ізмаїл та Рені.
Повітряний транспорт має великі перспективи. Головна його перевага — швидкість. Літаками перевозять переважно пасажирів. За середньою відстанню перевезення одного пасажира повітряний транспорт в Україні посідає перше місце і перевищує залізничний транспорт більш, як у 10 разів.
Діють повітряні лінії до Франкфурта, Парижа, Торонто, Нью-Йорка, Лондона, Кіото, Тяньцзіня, Ізраїлю. Розширюються зв'язки з країнами Близького Сходу, Росією, Китаєм, Японією, Індією, Австралією, країнами Африки і Південної Америки.
Найбільші міста України мають по два аеропорти: в Києві — це "Бориспіль" і "Київ (Жуляни)", в Одесі — "Центральний" і "Застава", в Сімферополі — "Сімферопольський" і "Заводський". Найбільший аеропорт країни знаходиться в Борисполі під Києвом.
Пасажирським перевезенням в Україні характерна сезонність. Основний пасажиропотік припадає на літо.
Трубопровідний транспорт призначений для транспортування нафти, газу та інших рідких, газоподібних і сипучих речовин. Довжина газопроводів у межах нашої країни близько 35 тис. кілометрів, нафтопроводів — 2,5, нафтопродуктопроводів — близько 3 тис. кілометрів.
Найбільший нафтопровід "Дружба" є транс'європейською магістраллю і в межах України має протяжність680 км. Прокладено декілька нафтопроводів з Росії, яка не має власної достатньої бази для переробки нафти, до великих нафтопереробних заводів нашої держави в Кременчуці, Лисичанську і Херсоні. В межах України нафтопроводи тягнуться від родовища Гнідинці до Кременчука та від родовищ нафти до переробних заводів у Передкарпатті.
Мережа газопроводів більш розгалужена. У зв'язку з початком експлуатації в 50-ті роки Щебелинського газового родовища в Харківській області та освоєнням газових родовищ Дашави в Передкарпатті Україна стала основним районом постачання газу в колишньому СРСР. Було збудовано потужні магістральні газопроводи Дашава — Київ — Москва, Дашава — Мінськ — Вільнюс — Рига, Шебелинка — Бєлгород — Брянськ — Москва, Шебелинка — Острогожськ — Москва, Шебелинка — Дніпропетровськ — Кривий Ріг — Одеса — Кишинів.
У межах України почали діяти газопроводи Дашава — Дрогобич, Дашава — Стрий, Дашава — Полтава — Київ, Угорськ — Івано-Франківськ, Шебелинка — Полтава — Київ, Глібівка — Сімферополь, Єфремівка — Диканька — Київ — західні області України.
Через Україну із Західного Сибіру й інших районів Росії пролягають кілька магістральних газопроводів до країн Центральної та Західної Європи. Найбільший серед них — газопровід Уренгой — Потри — Ужгород.
Міський транспорт. До основних видів міського транспорту належать трамвайне, тролейбусне, автобусне сполучення і метро.
Трамваї з'явилися в Україні ще наприкінці XIX ст. Тепер вони обслуговують пасажирів у 24 містах. Довжина трамвайних колій становить понад 2000 км. Лінії швидкісного трамваю діють у Києві і Кривому Розі. Нині у країн/ за рік перевозиться трамваями близько 2 млрд пасажирів.
Тролейбуси функціонують у 47 містах України. Загальна довжина тролейбусних ліній перевищила 4 тис. кілометрів. Тролейбуси перевозять за рік приблизно 3 млрд пасажирів.
Найзручніший вид міського транспорту — метрополітен. В Україні нині метрополітени діють у трьох містах: Києві, Харкові та Дніпропетровську.
Більшість міст України має автобусне сполучення. За всіма показниками цей вид міського транспорту перевищує всі інші види, але автобуси дуже забруднюють довкілля.
Євросоюз визначив, що Україна мае в Європі найвищий транспортний рейтинг Тому В нашій державі створюватиметься мережа міжнародних транспортних коридорів (МТК). Вона ввійде складовою до системи транс'європейських транспортних коридорів, рішення про створення якої було прийнято в 1994 р. Відповідно до цієї концепції Україною пролягатимуть чотири транспортні коридори. Це № 3: Берлін — Вроцлав — Львів — Київ; № 5; Трієст—Любляна — Будапешт — Чоп — Львів; № 9: Гельсінкі — Київ — Одеса — Бухарест – Александрополіс. Четвертим транспортним коридором буде так званий водний (№ 7). Це Дунайський коридор, який проходить через наші порти Ізмаїл і Рені.
Але на цьому міждержавні транспортні можливості України не завершуються, а тільки починаються. Для Європи і нашої держави важливим є з'єднання коридорів, зокрема № 9, з коридором Гданськ — Одеса. Не менше значення має і транспортне сполучення європейських коридорів з відомим Євразійським (Іллічівськ-Поті — Тбілісі — Баку). Це перетворило б вигідне європейське транспортно-георграфічне положення України в більш глобальне.
Економічні вигоди від цього очевидні. Одна тонна транзитного вантажу дає дохід державі 3-4 дол. США.
31. ЕКОНОМІЧНІ РАЙОНИ
32. РАЦІОНАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ УМОВ І ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ ТА ЇХ ОХОРОНА
33. ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА ТА ЇХ ПРОЯВ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
34. ГЕОГРАФІЯ СВОЄЇ ОБЛАСТІ (НА ПРИКЛАДІ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ)
ЕКОНОМІЧНА І СОЦІАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ СВІТУ
35. СУЧАСНА ПОЛІТИЧНА КАРТА СВІТУ
35.6.1. Європа
35.6.2. Азія
35.6.3. Африка