Контролінг для менеджерів - Маркіна І.А. - Тема 3. Види контролінгу та їх характеристика

3.1. Порівняльна характеристика стратегічного та оперативного контролінгу

Як було сказано вище, контролінг - це система управління досягненням цілей і невід'ємна частина управління підприємством. Сучасний менеджмент поділяє цілі підприємства на дві групи: оперативні (короткострокові) і стратегічні (довгострокові). Тому контролінг дозволяє здійснювати постійний контроль за досягненням як стратегічних, так і оперативних цілей діяльності підприємства. Отже, контролінг як система містить у собі два головних аспекти: стратегічний і оперативний.

Порівняльні характеристики стратегічного і оперативного контролінгу представлені у таблиці 3.1.

Виходячи з таблиці 3.1, можна стверджувати, що стратегічний контролінг повинен допомагати підприємству ефективно використовувати наявні у нього переваги і створювати нові потенціали успішної діяльності у перспективі. Служба стратегічного контролінгу виступає в якості внутрішнього консультанта менеджерів та власників підприємств при розробці стратегій, стратегічних цілей та завдань. Вона постачає необхідну інформацію, яка орієнтує керівництво у процесі прийняття рішень.

Головне завдання оперативного контролінгу - оказувати допомогу менеджерам у досягненні запланованих цілей, які виражаються частіш за все у вигляді кількісних значень рівнів рентабельності, ліквідності чи прибутку. Оперативний контролінг орієнтований на короткостроковий результат, тому його інструментарій принципово відрізняється від методів і методик стратегічного контролінгу.

Стратегічний контролінг визначає цілі і завдання для оперативного контролінгу, тобто ставить нормативні межі. Обидва розглянутих напрямки контролінгу відрізняються по охоплюючому часовому горизонту. Так оперативний контролінг реалізує свої функції на короткостроковому відрізку часу. Стратегічний контролінг у сучасному менеджменті не прив'язаний жорстко до часових меж, хоча частіше всього мова йде про середньо- і довгостроковий період.

Таблиця 3.1. ПОРІВНЯЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТРАТЕГІЧНОГО І ОПЕРАТИВНОГО КОНТРОЛІНГУ

Ознаки

Оперативний

Стратегічний

Орієнтація

Економічна ефективність і рентабельність діяльності підприємства

Зовнішнє та внутрішнє середовище підприємства

Рівень управління

Тактичний і оперативний

Стратегічний

Цілі

Забезпечення прибутковості і ліквідності підприємства

Забезпечення виживаності. Проведення антикризової політики. Підтримка потенціалу успіху

Головні завдання

o керівництво при плануванні і розробці бюджету (плинне та оперативне планування);

o визначення вузьких і пошук слабких місць для тактичного управління;

o визначення всієї сукупності підконтрольних показників у відповідності з встановленими плинними цілями;

o порівняння планових (нормативних) і фактичних показників підконтрольних результатів і витрат з метою виявлення причин, винних і наслідків відхилень;

o аналіз впливу відхилень на виконання плинних планів;

o мотивація і створення систем інформації для прийняття плинних управлінських рішень

o участь у встановленні кількісних та якісних цілей підприємства;

o відповідальність за стратегічне планування;

o розробка альтернативних стратегій

o визначення критичних зовнішніх і внутрішніх умов, які лежать в основі стратегічних планів;

o визначання вузьких і пошук слабких місць;

o визначення основних підконтрольних показників у відповідності з встановленими стратегічними цілями;

o порівняння планових (нормативних) і фактичних значень підконтрольних показників з метою виявлення причин, винних і наслідків даних відхилень;

o аналіз економічної ефективності (особливо інновацій і інвестицій)

Використання методології стратегічного і оперативного контролінгу у якості інструмента підтримки діяльності менеджерів може суттєво підвищити ефективність функціонування системи управління підприємством.

На підприємствах, які розрізняють і признають важливість як оперативного, так і стратегічного менеджменту, як правило, виокремлюють в самостійні організаційні одиниці підрозділів оперативного і стратегічного контролінгу. Розглянемо основні поняття, завдання і відмінності стратегічного і оперативного контролінгу.

3.1. Порівняльна характеристика стратегічного та оперативного контролінгу
3.2. Характеристика стратегічного контролінгу
3.3. Характеристика оперативного контролінгу
Тема 4. Центри відповідальності як об'єкти контролінгу
4.1. Концепція обліку відповідальності в контролінгу та поняття про центри відповідальності
4.2. Класифікація центрів відповідальності
4.3. Принципи виділення центрів відповідальності на підприємстві та основні вимоги до них
Модуль 2. МЕТОДИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ КОНТРОЛІНГУ
Teмa 5. Оперативний аналіз і методи оперативного контролінгу
5.1. Сутність оперативного аналізу в системі контролінгу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru