Інститут фінансів, комунальних підприємств відіграє важливу роль у забезпеченні стабільного функціонування комунального сектора економіки, наданні цим сектором громадських послуг.
Становлення інституту фінансів комунальних підприємств в Україні розпочалося із запровадженням у 1990 р. комунальної форми власності.
Особливості функціонування фінансів комунальних підприємств в Україні:
o Частина комунальних закладів не мають самостійних банківських рахунків, а лише субрахунки, наприклад:
o школи, дитячі садки та ін. Ще частина комунальних установ і закладів мають змішану систему фінансування - як кошторисну, так і госпрозрахункову.
o Фінанси підприємств комунальної власності функціонують на основі законодавства, яке регламентує діяльність усіх господарських структур в економіці України.
o Використання фінансових ресурсів підприємств комунальної власності має свої особливості, їхній прибуток розподіляється в порядку, визначеному відповідними місцевими радами згідно із статутами цих підприємств. Статути затверджуються місцевими радами, яким належать вказані підприємства.
o Прибуток підприємств комунальної власності підлягає оподаткуванню. 100 % податку на прибуток комунальних підприємств зараховується до бюджету місцевої ради того рівня, якому належать ці підприємства.
o Місцеві ради можуть надавати пільги або повністю звільняти від оподаткування підприємства комунальної форми власності в тій частині, в якій ці податки зараховуються до відповідних місцевих бюджетів.
o Комунальні підприємства в Україні мають самостійні фінансові баланси, їхні рахунки не об'єднуються з бюджетними рахунками органів місцевого самоврядування.
o Більшість установ і закладів, що перебувають у комунальній власності, є самостійними юридичними особами і фінансуються за рахунок місцевих бюджетів на основі кошторисів.
o Фінанси комунальних підприємств обліковуються в складі фінансів державного сектора економіки. Комунальні платежі - платежі, що стягуються місцевими органами влади як плата за надані послуги фізичним та юридичним особам.
В Україні система комунальних платежів одержавлена. Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад отримали право на встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів з оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, що надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади.
5. Фінанси муніципальних підприємств та муніципальні платежі у зарубіжних країнах
Фінанси муніципальних підприємств є інститутом і складовою частиною місцевих фінансових систем зарубіжних
країн. У багатьох країнах фінансові ресурси муніципальних підприємств за своїми обсягами прирівнюються до ресурсів місцевих бюджетів, а в деяких з них навіть перевищують бюджетні кошти. Муніципальними підприємствами в зарубіжних країнах вважаються підприємства, які повністю належать органам місцевого самоврядування, і господарські товариства, якщо частка в капіталі органів місцевого самоврядування перевищує 50 %.
У СШA муніципальні послуги в основному забезпечуються приватними фірмами і компаніями. В Австрії муніципальні підприємства, котрі повністю перебувають у власності общин, функціонують у системі громадського транспорту, постачання води й електроенергії, каналізації та прибирання сміття, освоєння території та в інших галузях. У Данії, крім названих галузей, комунальні підприємства займаються продажем деревини з муніципальних лісів.
Основними формами комунальних підприємств у зарубіжних країнах є:
o товариства з обмеженою відповідальністю;
o акціонерні товариства;
o асоціації;
o фонди. Фонди, у свою чергу, поділяються на два види. Одні з них безпосередньо засновані муніципалітетами, інші є дочірніми підприємствами, заснованими комунальними фірмами і компаніями.
Є дві основні форми організації фінансів комунальних підприємств:
o Перша група підприємств веде власні фінансові баланси, мас відокремлені від місцевого бюджету рахунки.
o Друга група підприємств не веде самостійних балансів, її рахунки об'єднано з рахунками місцевих бюджетів. Фінансове господарство таких підприємств виділене в так звані приєднані бюджети.
У сучасних умовах для більшості зарубіжних країн характерні такі риси муніципальних фінансів:
o відміна останнім часом усіх протекціоністських заходів щодо діяльності муніципальних підприємств, їхні фінанси формуються на загальних умовах, визначених для всіх бізнесових структур;
o значним джерелом доходів у розвинутих зарубіжних Країнах є муніципальні платежі за послуги, що надаються місцевими органами влади;
o місцеві органи влади цих країн, як правило, самостійно встановлюють ціни й тарифи на послуги, котрі вони надають членам територіальних колективів;
o у кожній країні сформувалися власні підходи до плати за послуги, що надаються місцевою владою. У багатьох країнах плата за ці послуги не покриває видатків на їх здійснення.
1. Поняття та концепції організації внутрішніх міжурядових фінансових відносин
2. Інструменти міжбюджетних відносин
3. Міжбюджетні відносини в зарубіжних країнах
4. Поняття бюджетних трансфертів та їхнє правове регулювання
ТЕМА 8. Державна регіональна фінансова політика та фінансове вирівнювання
1. Державна регіональна фінансова політика: поняття, цілі, завдання
2. Поняття вертикальних і горизонтальних дисбалансів та фінансового вирівнювання
3. Об'єктивна необхідність фінансового вирівнювання
4. Правові засади й організація бюджетного вирівнювання в Україні