Бюджет є головною ланкою фінансової системи ФРН, його структура і бюджетний процес відповідають федеративному характеру державного ладу. У держбюджет включаються доходи і витрати трьох рівнів адміністративного управління — федерації (центральний бюджет), земель (регіональні бюджети) і громад (місцеві бюджети). Зведений (консолідований) держбюджет одержують шляхом додавання доходів і витрат бюджетів усіх трьох рівнів за винятком міжбюджетних трансфертів (субсидій, дотацій). З 1974 р. у держбюджет включаються кошти фонду соціального страхування і соціального забезпечення.
Бюджетний рік у ФРН збігається з календарним. Федеральний бюджет затверджується бундестагом (парламентом). Складання, затвердження і виконання федерального бюджету передбачає визначення очікуваних доходів і витрат у бюджетному плані та ведення бюджетного обліку, фактичне відображення виконання бюджету.
На етапі складання центрального бюджету, міністерства і відомства направляють у Міністерство фінансів передбачувані кошториси витрат на наступний рік, приблизно за дев'ять місяців. Міністерство фінансів на основі прогнозованих доходів уточнює видаткову частину бюджету і передає проект бюджету на затвердження федерального уряду. Схвалений кабінетом міністрів проект бюджету направляється на затвердження в законодавчі органи. Спочатку бюджет направляється у верхню палату парламенту (бундесрат), де розглядається протягом трьох тижнів. Із бундесрату законопроект про бюджет направляється в нижню палату парламенту (бундестаг). У випадку внесення однією з палат парламенту поправок до бюджету, він повертається на повторний розгляд. Після прийняття законопроекту бундестагом законопроект підписується главою уряду і стає законом.
У ті самі строки і в такій самій послідовності складаються проекти бюджетів земель і громад. Однак якщо федеральний уряд формально не має права контролювати фінанси земель, то землі зобов'язані встановити такий контроль за бюджетами громад. Бюджети земель затверджуються ландтагами на один рік, але в окремих випадках можуть бути розраховані на більш тривалий період. Для покриття касового розриву у зв'язку з тим, що податки надходять нерівномірно, землі мають право випускати короткострокові позики. У всіх інших випадках до позик вдаються з особливого дозволу.
Вищим контрольним органом ФРН у сфері державних фінансів є федеральна рахункова палата. Звіт про виконання бюджету складається міністерством фінансів і направляється в парламент і рахункову палату. Після висновку рахункової палати парламент затверджує закон про виконання бюджету.
Таблиця 1.1. Динаміка доходів і витрат федерального бюджету ФРН, % до ВВП
Доходи і витрати | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Доходи | 46,1 | 45,2 | 44,9 | 46,4 | 45,2 |
Витрати | 44,3 | 42,4 | 45,5 | 46,6 | 44,6 |
Запозичення | -1,8 | -2,8 | 0,6 | -0,1 | -0,7 |
Процентні виплати | 3,0 | 2,7 | 2,7 | 3,3 | 3,7 |
Чисті запозичення | 1,2 | -0,1 | 3,3 | 3,2 | 2,0 |
За рахунок прямих і непрямих податків надходить 45 % доходів бюджету, приблизно стільки — з відрахувань на соціальне забезпечення. Близько 60 % податкових надходжень мали своїм джерелом тільки два види податків — прибутковий податок і податок на додану вартість. Державний розподіл податкової виручки забезпечувався шляхом періодичних переговорів між федеральними, земельними і місцевими владами. Приблизно половина податків надходить у земельні та місцеві бюджети, менше половини — федеральному уряду, залишки передаються на потреби ЄС. Потім відбувається перерозподіл зібраних податків у вигляді трансфертів з багатших земель ФРН у бідніші, насамперед у східні, землі.
Бюджетна політика ФРН підпорядковується загальним цілям економічної політики і спирається на налагоджений у післявоєнний період механізм її реалізації, на багатий арсенал засобів і методів формування дохідних і видаткових статей держбюджету.
Про зміну доходів і витрат федерального бюджету свідчить табл. 1.1.
1.2.2. Доходи федерального бюджету
1.2.3. Витрати федерального бюджету
1.2.4. Державний борг і бюджетний дефіцит
1.3. Спеціальні урядові фундації
1.4. Бюджети земель та громад Німеччини
1.4.1. Зміни у бюджетному вирівнюванні
1.4.1.1. Структура й управління суспільними фінансами
1.4.1.2. Діюча система вирівнювання бюджетної забезпеченості земель
1.4.1.3. Підстави для реформи міжбюджетних відносин