Фінанси країн Європейського Союзу - Карлін М.І. - 1.2.3. Витрати федерального бюджету

Частка витрат центрального уряду у ВНП залишається порівняно стабільною: від 13 % у роки підйому до 15 % у роки кризи. Такі незначні розбіжності коливань обумовлені законодавчо встановленою межею кредитної бази фінансування витрат, що допускаються за рахунок залучення додаткових позик (емісія казначейських векселів і облігацій). Конституція ФРН обмежує щорічні кредитні запозичення федерації величиною інвестиційних витрат бюджету (так зване золоте правило державного боргу). Про динаміку державних витрат можна довідатися з табл. 1.2.

Таблиця 1.2. Динаміка державних витрат, % (поточні ціни)

Рік

Витрати держави (порівняно з попереднім роком)

1999

+2,4

2000

+3,4

2001

+3,3

2002

+4,1

2003

+4,1

2004

+4,3

2005

+2,5

Структура витрат федерального бюджету відображає функції, які виконує федеральний уряд. На центральний уряд покладені всі військові витрати і витрати на зовнішні відносини, основна частина соціальних витрат, а також витрати на фінансове сприяння (субсидування, пільгове кредитування або пряме фінансування) окремих галузей виробництва і регіонів, на науку й освіту, утримання адміністративного апарату.

Важливе місце в системі державного регулювання належить бюджетним витратам на економіку (витрати на житлове будівництво, комунальне господарство, енергетику, видобувну промисловість, обробну промисловість, зв'язок, транспорт і сільське господарство). До 90 % з них спрямовано на фінансування виробничої інфраструктури: будівництво і підтримка в належному стані доріг, аеродромів, федеральної залізниці й пошти.

Військові витрати у федеральному бюджеті країни становлять близько 25-30 %. Слід зазначити, що значна частка військових витрат припадає на бюджети земель і громад.

Фінансування науково-технічних програм здійснюється через міністерство досліджень і технологій. Частка витрат на науку і освіту невелика (2—5 %) порівняно з соціальними виплатами, субсидіями на економіку і витратами на управління. Фінансування науково-дослідних дослідно-конструкторських робіт (НДДКР) — 2,29 % від ВВП. У Німеччині витрати на проведення науково-дослідних робіт (НДР) значно менші від витрат США та Японії.

Витрати на управління становлять близько 3 % витрат федерального бюджету і включають витрати на утримання верховних органів влади і федерального державного апарату.

Фінансування освіти в Німеччині з боку держави здійснюється на трьох рівнях: федеральному, регіональному (землі) і місцевому (муніципалітети). 31980 по 2000 р. сукупні державні витрати на освіту в Німеччині збільшилися в 2,1 раза, при цьому витрати федерального уряду збільшилися в 1,4 раза, а витрати земель і муніципалітетів — в 2,2 раза. Частки кожного з трьох вказаних бюджетних джерел останніми роками становлять приблизно 6—7, 74—75 і 19,5—20 % відповідно. Отже, основним джерелом державного фінансування освіти є бюджети земель, тоді як частка федерального бюджету не перевищує 7 % (без урахування федеральних асигнувань на загальнонаціональні дослідницькі та інші цільові програми).

У 1999 р. держава виділила на потреби освіти 162 млрд марок, що становило 14,4 % всього державного бюджету, або 4,2 % ВВП. З цих коштів 55,5 % призначалися шкільній освіті, 21,2 — вищому, 10,3 — дошкільному і позашкільному секторам, 5,6 — на навчання у ВНЗ, 3,1 — на систему безперервної освіти і решта 4,3 % — на інші потреби.

Порівняно з іншими країнами ВНЗ мають обмежені можливості для залучення позабюджетних коштів, оскільки плата за навчання не стягується навіть з іноземних студентів (вони приймаються у ВНЗ Німеччини на безкоштовній основі в межах квот, що виділяються для цих цілей, від 5 до 15 % залежно від спеціальності). Внаслідок цього ВНЗ отримують додаткові надходження, переважно, це плати за проведення НДР за договорами з фірмами, підприємствами, дослідницькими фондами і товариствами, а також за рахунок оплати за виконання досліджень та інших робіт за замовленнями федеральної та регіональної влади.

Донедавна виділення коштів на наступний рік розраховувалося за формулою: "фактично досягнуте + обґрунтоване (прийняте) фінансування на нові види витрат". Фактично здійснювалося жорстке державно-директивне (на рівні земель) фінансування ВНЗ за всіма конкретними статтями витрат, враховуючи визначення чисельності штатів професорсько-викладацького складу (ПВС). ВНЗ самостійно не могли вводити додаткові штати ПВС навіть за рахунок власних позабюджетних коштів.

У 2000 р. уряди земель зробили перші кроки до послаблення всеосяжного фінансового контролю над ВНЗ, почався поступовий процес розширення їх фінансової автономії. ВНЗ були надані права самостійно перерозподіляти в установлених межах бюджетні кошти, що виділяються їм за деякими статтями.

Центральний уряд, використовуючи свої фінансові ресурси, прагне розширити можливості і зміцнити позиції монополій ФРН на зовнішніх ринках. З цією метою з федерального бюджету щорічно виділяються кошти на зовнішню "допомогу".

Ці кошти дають змогу розширити ринки збуту, одержати сировину, забезпечити умови для експорту приватного капіталу.

Одним із напрямів бюджетної політики є пом'якшення соціальної нерівності в суспільстві. Досягається це як характером оподаткування, так і трансфертами з бюджету сім'ям, що потребують допомоги. Із середини 70-х років XX ст. на соціальне забезпечення спрямовується 46—47 % всіх витрат держбюджету, включаючи фундацію соціального страхування і соціального забезпечення. Порівняно висока частка витрат на соціальні цілі пояснюється безпосередньою зацікавленістю держави у відтворенні кваліфікованої робочої сили, хоч це негативно позначається на податковій системі країни.

Кінець 80-х — початок 90-х років XX ст. характеризувався зниженням державних інвестицій і соціальних витрат. Проте в другій половині 80-х років, за рахунок поступового зниження бюджетного дефіциту спостерігалося певне розширення соціальних послуг. У цілому, у 80-ті роки XX ст. спостерігалося достатньо стійке зростання державних витрат, яке стабілізувалося в 90-ті роки XX ст, та на початку XXI ст.

1.2.4. Державний борг і бюджетний дефіцит
1.3. Спеціальні урядові фундації
1.4. Бюджети земель та громад Німеччини
1.4.1. Зміни у бюджетному вирівнюванні
1.4.1.1. Структура й управління суспільними фінансами
1.4.1.2. Діюча система вирівнювання бюджетної забезпеченості земель
1.4.1.3. Підстави для реформи міжбюджетних відносин
1.5. Деякі особливості структури та діяльності фіскальних органів ФРН
1.6. Деякі особливості фінансового ринку ФРН
1.7. Оподаткування домашніх господарств і підприємств у ФРН
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru