6.1. Податкова система країни
Велике Герцогство Люксембург є монархією, однією з найменших країн у Європі.
Податкова система Люксембургу складається з двох податкових рівнів — державного та місцевого. До державного рівня сплачуються такі податки:
— податок на прибуток;
— податок на додану вартість;
— авансовий податок;
— податок з дивідендів;
— митні платежі;
— акцизний збір.
На місцевому рівні сплачуються прибутковий податок з корпорацій, додатковий податок муніципалітетів (застосовується щодо фізичних осіб на дохід від торгівлі, чистого власного капіталу і на земельну власність).
Однією з особливостей бюджетної системи Люксембургу є диференціація відсоткових ставок податку на додану вартість, залежно від його платника.
Переважну частину доходів бюджету країни становлять податки. У Люксембурзі в податковій системі та доходах бюджету важлива роль належить податку на прибуток корпорацій. Його сплачують:
— акціонерні товариства відкритого і закритого типу;
— товариства з обмеженою відповідальністю;
— кооперативи;
— деякі інші види юридичних осіб. Не є платниками податку:
— повні товариства;
— командитні товариства;
— неприбуткові організації.
Розмір оподатковуваного доходу обчислюється, виходячи з даних внутрішнього обліку компанії. Облік не стандартизований і ведеться кожною фірмою за власною схемою.
При оцінці розміру доходу податкові органи керуються такими принципами:
— базою є мінімальна оцінка;
— кожна стаття оцінюється окремо;
— нереалізований прибуток у загальну суму прибутку не включається;
— активи і пасиви визначаються за мінімальною неліквіда-ційною вартістю;
— товарні запаси оцінюються за методом ИГО ("перший надійшов — перший враховується"), однак податкові органи можуть погодитись на використання й інших методів, якщо вони адекватно відображають стан платника;
— амортизаційні відрахування за основними засобами обов'язкові.
Компанії-резиденти обкладалися податком на прибуток за такими ставками (в люксембурзьких франках, до введення евро):
— від 400 000 до 600 000 — 20 %;
— від 600 000 до 1 000 000 — 30 %;
— від 1000 000 до 1 313 000 — 33 %.
Обчислений податок підлягає обкладанню додатковим податком у розмірі 1 % для підтримки фонду допомоги від безробіття.
Корпорації також сплачують муніципалітетам податок з прибутку. Ставка диференційована за територією країни. Максимальна ставка — 10 %. Муніципальний податок віднімається з чистого доходу за розрахунку державного прибуткового податку з корпорації.
Прибутковий податок стягується з фізичних осіб (як резидентів, так і нерезидентів). Ставка податку — від 0 до 60 % (залежно від суми доходу).
Крім того, встановлений додатковий податок у розмірі 2,5 % до обрахованої суми прибуткового податку.
Працедавець може віднімати прибутковий податок "біля джерела" заробітної плати працівника відповідно до опублікованих податкових таблиць, де приймаються в розрахунок відрахування на дітей і стандартні відрахування витрат. Крім того, визначену кількість специфічних затрат може бути відраховано з чистого оприбуткованого доходу:
— усі внески на соціальне страхування;
— страхові премії;
— пожертвування в уповноважені благодійні фонди;
— акції компаній — резидентів Люксембургу;
— спеціальні відрахування витрат для іноземного управлінського персоналу банків, утворених в Люксембурзі.
Додатковий податок муніципалітетів, аналогічний податку з компаній, використовується стосовно фізичних осіб на доходи від торгівлі, чистого власного капіталу від торгівлі та земельну власність, крім стандартних відрахувань: 900 000 люксембурзьких франків для доходу від торгівлі та 2 500 000 люксембурзьких франків для чистого власного капіталу від торгівлі (до введення євро).
Фізичні особи — резиденти обкладаються податком на особисте майно за ставкою 15 % у рік на основі продекларованого чистого капіталу. З метою обрахування податку на особисте майно нерухомість оцінюється згідно з її офіційною вартістю. При цьому були передбачені відрахування (до введення євро) — 1 000 000 люксембурзьких франків на себе, 100 000 на чоловіка (дружину) і 100 000 на кожного утриманця.
Установлена знижка в розмірі 400 000 люксембурзьких франків (до введення євро) стосовно грошових коштів на банківських рахунках та інших депозитних вкладах у національній валюті, а також у котируваннях на фондовій біржі.
Стандартна ставка податку на додану вартість установлена в розмірі 15 %. Знижені ставки на професійні послуги — 12 %, на забезпечення газом і електроенергією — б, на продукти харчування, газети, книги, готельні номери і послуги пасажирського транспорту — 3 %. Звільнені від ПДВ банківські, страхові та фінансові послуги, сфери освіти, охорони здоров'я, окремі види некомерційної діяльності, що перетворило Люксембург в один з банківських центрів світу.
Податок на спадщину і дарування для прямих родичів становить від 6 до 19,2 %, для решти — від 9 до 48 %.
6.2. Основні видатки бюджету країни
Основні видатки бюджету Великого Герцогства Люксембург, як і в інших країнах Бенілюксу, спрямовуються на утримування апарату управління, соціальний захист населення тощо, а також на утримання збройних сил країни і НАТО.
У 2004 р. внески на соціальне страхування працівника та роботодавця у відсотках до вартості робочої сили (за паритетом купівельної спроможності) становили відповідно 12,1 та 11,9 %. Згідно з паритетом купівельної спроможності витрати на робочу силу в 2004 р. за рік становили 35 767 дол. США. Прибутковий податок у 2004 р. становив 7,9 % вартості робочої сили. Пенсійний вік у чоловіків і жінок у Люксембурзі був у цей період однаковим — 65 років.
Народні сили держави, якими опікується Міністерство оборони, представлені не лише армією, а й поліцією з жандармерією. За законом кількість солдатів у збройних силах країни не має перевищувати 430 осіб. Однак Люксембург — єдина країна Європи, де немає скорочень армії, а є навіть вакансії. Служба в армії — справа добровільна.
Сьогодні Люксембург робить посильний внесок в оборону Центральноєвропейського регіону та ще й займається миротворчою діяльністю в Боснії та Герцоговині.
Люксембург за рівнем внутрішнього валового продукту посідає перше місце в Європі. Про високий життєвий рівень його громадян свідчить і той факт, що на 1000 люксембуржців припадає майже 600 автомобілів (для порівняння в Німеччині — 448, Нідерландами — 383). Найбільше тут новеньких автомобілів з Німеччини, зустрічаються французькі та японські машини. Саме цим виробникам люксембуржці явно віддають перевагу над американськими (можливо тому, що країна маленька).
Більшість люксембуржців працюють у сфері обслуговування, друге місце поділяють банківська та страхова сфери з металургійною промисловістю.
6.3. Проблеми в діяльності банківських структур Люксембургу
Банківський сектор Люксембургу — одна з найважливіших галузей економіки країни. Разом з тим до цього сектору є низка претензій, оскільки деякі банки працюють непрозоро. Приклад цьому — "справа Клерстріму", в якій були звинувачені деякі французькі політики, які використовували люксембурзькі банки для отримання незаконних доходів.
Справа в тому, що система посередницьких банків, які розміщені в Люксембурзі та здійснюють міжнародні взаємозаліки з промислових платежів та контрактів, віднедавна створила під своїм дахом систему особистих рахунків. Кілька останніх років багато журналістів та слідчих у Франції висловлювали підозри, що відомі політики й державні чиновники цілком можуть мати такі рахунки в привабливій своєю непрозорістю системі Клерстрім та отримувати на ці рахунки комісійні від великих міжнародних угод — як вдячність за вдале лобіювання контракту.
Запитання і завдання для самоперевірки
1. Які основні доходи державного бюджету Люксембургу?
2. У чому полягають особливості податку на прибуток корпорацій у Люксембурзі?
3. Назвіть особливості прибуткового податку з фізичних осіб у Люксембурзі.
4. Які особливості сплати податку на особисте майно в Люксембурзі?
5. Назвіть особливості ПДВ у Люксембурзі.
6. Які основні видатки державного бюджету в Люксембурзі?
7.1. Державні фінанси Великої Британії у фінансовій системі країни
7.2. Державний бюджет, склад та структура його доходів і видатків
7.3. Податкова система Великої Британії та її особливості
7.4. Державні доходи, витрати і державний борг Великої Британії
7.5. Фінанси домогосподарств у Великій Британії та їх перспективи
7.6. Досвід Великої Британії у фінансуванні сільськогосподарських підприємств
7.7. Розвиток фінансової системи Великої Британії на перспективу
7.8. Боротьба з отриманням і відмиванням "брудних" грошей
Запитання і завдання для самоперевірки