Фінанси України та сусідніх держав - Карлін М.І. - 4.13.3. Вплив входження Польщі до ЄС на рівень цін

Істотним наслідком вступу Польщі до Європейського Союзу стала доступність для польських споживачів визначених товарів та послуг внаслідок лібералізації всіх ринків та відповідних вигід для споживачів: вищої якості і більшого вибору товарів, широкого спектру послуг. З 1 травня 2005 р. спостерігаються тенденції, що свідчать про розширення переліку доступних для клієнтів послуг; найменш виразні і основні зміни відбудуться в майбутньому і будуть залежати від подальших поступів у процесі лібералізації (передусім у сфері ринку енергії та телекомунікаційних послуг). Наявні дані зосереджують увагу передусім на двох секторах у межах ринку послуг, на яких умови вступу до ЄС є позитивними і найбільш вигідними: фінансових послуг та послуг авіапідприємств.

Вступ Польщі до ЄС спричинив появу на польському ринку закордонних фінансових інститутів, які, згідно з обов'язковими приписами від 1 травня 2005 р., мають можливості безпосереднього продажу в Польщі своїх послуг на основі так званої єдиної європейської ліцензії. Зважаючи на специфіку польського ринку - його величину, швидкість обігу, він є для іноземних фірм істотною причиною для започаткування власної справи в Польщі. Поява конкуренції призвела, насамперед, у секторі страхування до активізації польського фінансового ринку та змусила польські товариства до збільшення пропозиції, в першу чергу для юридичних осіб, переважно підприємств та фізичних осіб. Польські споживачі отримали можливість кращого забезпечення потреб, передусім, з погляду обсягів пропонованих послуг (так було запропоновано спеціалізований соціальний захист, забезпечене широке коло ризиків), та витрат на них. Готовність вийти на польський ринок після 1 травня 2005 р. проголосили страхові фірми, банки, управлінські фірми, маклерські контори, інвестиційні фонди та фірми з управління активами. Крім зацікавленості фінансових інституцій у діяльності в Польщі можна сподіватися на подальші поступові зміни ситуації в цьому секторі: з'являється більша різнорідність і інноваційність пропозицій, стають нижчими ціни фінансових послуг, доступнішими поліси для індивідуальних клієнтів, розвиваються фірми, що надають фінансові послуги, - це зумовить покращення ситуації для споживача. У 2004 р. у цілому спостерігалися позитивні зміни як результат членства в ЄС, пов'язані з прийняттям певних норм у сфері лібералізації сектору авіатранспорту. Одночасно з входженням Польщі до Євросоюзу почав розвиватися ринок дешевих авіаперевізників: вигоди, отримані споживачами, виявилися переважно у вигляді значного зниження цін на білети, що збільшило можливості для подорожей. Дешевші білети пропонували не тільки малі перевізники, а й така велика авіакомпанія, як "РОІХОТ", що почала пропагувати спеціальні пропозиції, які відкривали власні дешеві лінії авіаперевезень. З 1 травня 2004 р. постійно зростає кількість пасажирів у аеропортах. Згідно з прогнозами "АЕРБАСА", Центральна Європа, в якій темпи приросту пасажирських перевезень становлять 6,4 % в рік, стане наступними роками найбільш розвинутим ринком авіаперевезень у світі.

У Польщі за 2004 р. пасажиропотік збільшився на 37 % порівняно з 2003 р., причому, найбільше зростання спостерігалося у Ш кварталі - більше, ніж на 60 %, тобто в 2004 р. авіапослугами скористалося на 0,5 млн осіб більше, ніж у 2003 р.

4.13.3. Вплив входження Польщі до ЄС на рівень цін

Дослідження громадської думки свідчили, що значна частина громадян Польщі від вступу до ЄС очікувала різкого зростання цін на більшість груп товарів. В першу чергу це стосувалося основних продуктів тваринництва. Дещо інакше оцінювали ситуацію експерти з економіки, які передбачали зростання цін на деякі продукти, але одночасно з цим їх зниження на інші. Однак були прогнози щодо поступового зростання цін відносно їх середнього рівня в ЄС, що повинно було обмежити негативні наслідки тієї тенденції для середнього споживача при введенні одночасного зростання винагород.

Аналіз статистичних даних свідчить, що прогнози як суспільства, так і експертів підтвердилися тільки частково. В цілому, за 2004 р. рівень інфляції, вимірюваний показником зростання споживчих цін товарів та послуг, становив 3,5 %, хоча одразу після входження до ЄС спостерігалося загальне прискорення динаміки зростання цін - рівень інфляції значно зріс, перевищивши рівень 4 %. За очікуваннями споживачів, зміни цін відбулися передусім у групі споживчих продуктів сільськогосподарського походження. Разом з тим, ціни не досягли того рівня, який прогнозували противники євроінтеграції. Однак треба звернути увагу на те, що а 1 травня 2004 р. ціни зростали швидше, ніж того очікували експерти. Зміну цін у цій групі продуктів важко оцінити, оскільки середнє польське домогосподарство виділяє на м'ясні вироби і безалкогольні напої близько 30 % видатків. Споживачі прорахували зростання цін у 2005 р. на ці товари як ознаку загального зростання рівня цін в економіці й збільшили купівлю інших товарів, що ще більше підвищило рівень інфляції й, відповідно, інфляційні очікування.

Необхідно зазначити, що інфляційний ефект євроінтеграції мав у 2004 р. неоднозначні наслідки: з одного боку, зростання цін за період січень - квітень був переважно зумовлений різким збільшенням попиту, пов'язаним з тривогою споживачів щодо зростання цін після 1 травня; з іншого, після вступу до ЄС, разом з поступовим зменшенням інфляційних очікувань, основний вплив на рівень інфляції мали об'єктивні економічні процеси, які частково були результатом прийняття євроінтеграційних норм, у тому числі у сфері загальної сільськогосподарської політики.

Розглянемо з певним спрощенням, зміни цін на вибрані споживчі товари та послуги, порівняно з цінами грудня 2003 р. і 2004 р. відповідно до загальних тенденцій, що виявилися в перших місяцях після вступу до ЄС. У цілому ціни на продукти харчування і безалкогольні напої зросли на 7,8 %, найменше різнилися ціни на конкретні продукти у групах товарів. Найбільш вагомим було зростання цін на цукор (протягом року подорожчав на 67,1 %), що було передусім пов'язано з побоюванням споживачів, які підсилювалися інфляційними очікуваннями і зростанням попиту, - про це може свідчити систематичне зниження цін в останні місяці року. З іншого боку, це було пов'язано з впливом ефекту ДУРІІ (спільної сільськогосподарської політики). Значно подорожчало м'ясо, що було головним чинником збільшення попиту на велику рогату худобу і свиней після 1 травня у закордонних покупців і зниженням продажу в Польщі. Ціни на яловичину зросли 2004 р. на 39,7 %, свинину - 20,2, м'ясо птиці - на 13,2, а на ковбасні вироби, копченості та інші м'ясні вироби - на 12,8 %. Велика зацікавленість польських споживачів у продуктах сільськогосподарського виробництва також вплинула на зростання цін на молоко (роздрібні ціни зросли на 4,2 % за рік). Трохи більше зросли ціни на вироби з молока, в тому числі на йогурти - на 4,3 %, сири - на 6,3, масло- на 13,6 %.

Ціни на інші споживчі продукти зростали в 2004 р. набагато повільніше, а у деяких випадках спостерігалося навіть зниження. Зокрема, хлібобулочні вироби, які подорожчали на 4,8 %, тобто не на стільки стрімко, як очікувалося. Перед вступом до

ЄС висловлювалися прогнози щодо зростання цін на рибу і фрукти, однак темпи зростання були відповідно 2,85 і 0,2 %, тобто нижче середнього рівня інфляції. Позитивним для споживачів також стало зниження цін на овочі на 3,3 %.

4.13.4. Вплив входження Польщі до ЄС на сектор малих і середніх підприємств
Розділ 5. Фінанси Словаччини
5.1. Загальна характеристика фінансів Словаччини в період реформування економіки
5.2. Вплив дотацій бюджету на результати діяльності підприємств сільськогосподарського виробництва
5.3. Міжбюджетні відносини Словаччини
5.4. Особливості пенсійної реформи у Словаччині
Реформування першого рівня привело до запровадження таких основних інновацій
5.5. Результати і проблеми реформування фінансової системи Словаччини
Розділ 6. Фінанси Угорщини
6.1. Фінанси Угорщини до та після реформи кінця 80-х років XX ст.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru