Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - 10.1. Поняття і значення маржинального аналізу

Поняття і значення маржинального аналізу

Методика маржинального аналізу:

прибутку;

рентабельності

Аналіз беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства

'Обґрунтування варіанта:

виробничої потужності;

додаткового замовлення;

машин і обладнання;

технології виробництва;

асортименту продукції і т. д.

10.1. Поняття і значення маржинального аналізу

Поняття маржинального аналізу, його можливості, основні етапи й умови застосування.

Велику роль в обґрунтуванні управлінських рішень у бізнесі відіграє маржинальний аналіз, методика якого базується на вивченні співвідношення між трьома групами найважливіших економічних показників: витрати - обсяг виробництва (реалізації) продукції - прибуток і на прогнозуванні критичної й оптимальної величини кожного із цих показників при заданому значенні інших. Цей метод управлінських розрахунків називають ще аналізом беззбитковості або сприяння доходу. Він детально був описаний у вітчизняній літературі академіком М.Г. Чумаченком.

В основу цього методу покладено поділ операційних витрат залежно від зміни обсягу діяльності підприємства на змінні (пропорційні) і постійні (непропорційні) та використання граничних величин.

Граничні (додаткові, доповнювальні, маржинальні) величини показують характер і швидкість зміни середніх питомих величин, їх розраховують як різницю попередніх і наступних середніх питомих величин, пов'язаних з виробництвом додаткової одиниці продукції. У підсумку маржинальний аналіз дає змогу встановити, як змінюється середній рівень питомих показників при збільшенні (зниженні) обсягу виробництва продукції на одиницю. Граничні величини в економіці почали досліджувати з другої половини XIX ст., коли виникла нова школа - маржиналізм. Нині вся економічна наука західних країн будується на граничних і критичних величинах обсягів продажів, собівартості, прибутку, ціни, постійних витрат і їхньої оптимізації.

Застосування цієї методики дає змогу на основі вивчення співвідношення витрати - обсяг продажів - прибуток:

o точніше обчислити вплив факторів на зміну суми прибутку і рівня рентабельності і на цій основі ефективніше керувати процесом формування та прогнозування фінансових результатів;

o визначити критичний рівень обсягу продажів, постійних витрат, ціни при заданій величині відповідних факторів;

o установити зону безпеки (зону беззбитковості) підприємства;

o обчислити необхідний обсяг продажів для одержання заданої величини прибутку;

o обґрунтувати найоптимальніший варіант управлінських рішень, що стосується зміни виробничої потужності, асортименту продукції, цінової політики, варіантів обладнання, технології виробництва, придбання комплектуючих деталей тощо з метою мінімізації витрат і збільшення прибутку.

Проведення маржинального аналізу потребує дотримання ряду умов:

o поділу витрат на дві частини - змінні і постійні щодо динаміки обсягу виробництва 'Продукції;

o збільшення (зменшення) змінних витрат пропорційно обсягу виробництва (реалізації) продукції;

o незмінності постійних витрат у межах релевантного (значимого) обсягу виробництва (реалізації) продукції, тобто в діапазоні ділової активності підприємства, встановленого відповідно до виробничої потужності підприємства і попиту на продукцію;

o тотожності виробництва і реалізації продукції в межах розглянутого періоду часу, тобто запаси готової продукції не можуть істотно змінюватися;

o використання категорії маржинального прибутку (маржі покриття).

Маржинальний прибуток (маржа покриття, сума покриття) - це виручка за вирахуванням змінних витрат. Він включає постійні витрати і прибуток. Чим більша його величина, тим більша ймовірність покриття постійних витрат і одержання прибутку від виробничої діяльності.

10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
10.4. Методика маржинального аналізу рентабельності
10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня
10.11. Вибір варіанта машин та обладнання
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru