Економічний аналіз діяльності підприємства - Савицька Г.В. - Глава 10. ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ОСНОВІ МАРЖИНАЛЬНОГО АНАЛІЗУ

Поняття і значення маржинального аналізу

Методика маржинального аналізу:

прибутку;

рентабельності

Аналіз беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства

'Обґрунтування варіанта:

виробничої потужності;

додаткового замовлення;

машин і обладнання;

технології виробництва;

асортименту продукції і т. д.

10.1. Поняття і значення маржинального аналізу

Поняття маржинального аналізу, його можливості, основні етапи й умови застосування.

Велику роль в обґрунтуванні управлінських рішень у бізнесі відіграє маржинальний аналіз, методика якого базується на вивченні співвідношення між трьома групами найважливіших економічних показників: витрати - обсяг виробництва (реалізації) продукції - прибуток і на прогнозуванні критичної й оптимальної величини кожного із цих показників при заданому значенні інших. Цей метод управлінських розрахунків називають ще аналізом беззбитковості або сприяння доходу. Він детально був описаний у вітчизняній літературі академіком М.Г. Чумаченком.

В основу цього методу покладено поділ операційних витрат залежно від зміни обсягу діяльності підприємства на змінні (пропорційні) і постійні (непропорційні) та використання граничних величин.

Граничні (додаткові, доповнювальні, маржинальні) величини показують характер і швидкість зміни середніх питомих величин, їх розраховують як різницю попередніх і наступних середніх питомих величин, пов'язаних з виробництвом додаткової одиниці продукції. У підсумку маржинальний аналіз дає змогу встановити, як змінюється середній рівень питомих показників при збільшенні (зниженні) обсягу виробництва продукції на одиницю. Граничні величини в економіці почали досліджувати з другої половини XIX ст., коли виникла нова школа - маржиналізм. Нині вся економічна наука західних країн будується на граничних і критичних величинах обсягів продажів, собівартості, прибутку, ціни, постійних витрат і їхньої оптимізації.

Застосування цієї методики дає змогу на основі вивчення співвідношення витрати - обсяг продажів - прибуток:

o точніше обчислити вплив факторів на зміну суми прибутку і рівня рентабельності і на цій основі ефективніше керувати процесом формування та прогнозування фінансових результатів;

o визначити критичний рівень обсягу продажів, постійних витрат, ціни при заданій величині відповідних факторів;

o установити зону безпеки (зону беззбитковості) підприємства;

o обчислити необхідний обсяг продажів для одержання заданої величини прибутку;

o обґрунтувати найоптимальніший варіант управлінських рішень, що стосується зміни виробничої потужності, асортименту продукції, цінової політики, варіантів обладнання, технології виробництва, придбання комплектуючих деталей тощо з метою мінімізації витрат і збільшення прибутку.

Проведення маржинального аналізу потребує дотримання ряду умов:

o поділу витрат на дві частини - змінні і постійні щодо динаміки обсягу виробництва 'Продукції;

o збільшення (зменшення) змінних витрат пропорційно обсягу виробництва (реалізації) продукції;

o незмінності постійних витрат у межах релевантного (значимого) обсягу виробництва (реалізації) продукції, тобто в діапазоні ділової активності підприємства, встановленого відповідно до виробничої потужності підприємства і попиту на продукцію;

o тотожності виробництва і реалізації продукції в межах розглянутого періоду часу, тобто запаси готової продукції не можуть істотно змінюватися;

o використання категорії маржинального прибутку (маржі покриття).

Маржинальний прибуток (маржа покриття, сума покриття) - це виручка за вирахуванням змінних витрат. Він включає постійні витрати і прибуток. Чим більша його величина, тим більша ймовірність покриття постійних витрат і одержання прибутку від виробничої діяльності.

10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
10.4. Методика маржинального аналізу рентабельності
10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru