Поняття і значення маржинального аналізу
Методика маржинального аналізу:
прибутку;
рентабельності
Аналіз беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
'Обґрунтування варіанта:
виробничої потужності;
додаткового замовлення;
машин і обладнання;
технології виробництва;
асортименту продукції і т. д.
10.1. Поняття і значення маржинального аналізу
Поняття маржинального аналізу, його можливості, основні етапи й умови застосування.
Велику роль в обґрунтуванні управлінських рішень у бізнесі відіграє маржинальний аналіз, методика якого базується на вивченні співвідношення між трьома групами найважливіших економічних показників: витрати - обсяг виробництва (реалізації) продукції - прибуток і на прогнозуванні критичної й оптимальної величини кожного із цих показників при заданому значенні інших. Цей метод управлінських розрахунків називають ще аналізом беззбитковості або сприяння доходу. Він детально був описаний у вітчизняній літературі академіком М.Г. Чумаченком.
В основу цього методу покладено поділ операційних витрат залежно від зміни обсягу діяльності підприємства на змінні (пропорційні) і постійні (непропорційні) та використання граничних величин.
Граничні (додаткові, доповнювальні, маржинальні) величини показують характер і швидкість зміни середніх питомих величин, їх розраховують як різницю попередніх і наступних середніх питомих величин, пов'язаних з виробництвом додаткової одиниці продукції. У підсумку маржинальний аналіз дає змогу встановити, як змінюється середній рівень питомих показників при збільшенні (зниженні) обсягу виробництва продукції на одиницю. Граничні величини в економіці почали досліджувати з другої половини XIX ст., коли виникла нова школа - маржиналізм. Нині вся економічна наука західних країн будується на граничних і критичних величинах обсягів продажів, собівартості, прибутку, ціни, постійних витрат і їхньої оптимізації.
Застосування цієї методики дає змогу на основі вивчення співвідношення витрати - обсяг продажів - прибуток:
o точніше обчислити вплив факторів на зміну суми прибутку і рівня рентабельності і на цій основі ефективніше керувати процесом формування та прогнозування фінансових результатів;
o визначити критичний рівень обсягу продажів, постійних витрат, ціни при заданій величині відповідних факторів;
o установити зону безпеки (зону беззбитковості) підприємства;
o обчислити необхідний обсяг продажів для одержання заданої величини прибутку;
o обґрунтувати найоптимальніший варіант управлінських рішень, що стосується зміни виробничої потужності, асортименту продукції, цінової політики, варіантів обладнання, технології виробництва, придбання комплектуючих деталей тощо з метою мінімізації витрат і збільшення прибутку.
Проведення маржинального аналізу потребує дотримання ряду умов:
o поділу витрат на дві частини - змінні і постійні щодо динаміки обсягу виробництва 'Продукції;
o збільшення (зменшення) змінних витрат пропорційно обсягу виробництва (реалізації) продукції;
o незмінності постійних витрат у межах релевантного (значимого) обсягу виробництва (реалізації) продукції, тобто в діапазоні ділової активності підприємства, встановленого відповідно до виробничої потужності підприємства і попиту на продукцію;
o тотожності виробництва і реалізації продукції в межах розглянутого періоду часу, тобто запаси готової продукції не можуть істотно змінюватися;
o використання категорії маржинального прибутку (маржі покриття).
Маржинальний прибуток (маржа покриття, сума покриття) - це виручка за вирахуванням змінних витрат. Він включає постійні витрати і прибуток. Чим більша його величина, тим більша ймовірність покриття постійних витрат і одержання прибутку від виробничої діяльності.
10.2. Аналіз маржі покриття (маржинального прибутку)
10.3. Методика маржинального аналізу прибутку
10.4. Методика маржинального аналізу рентабельності
10.5. Граничний аналіз і оптимізація прибутку
10.6. Визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.7. Аналіз факторів зміни беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня