Поняття беззбиткового обсягу продажів і зона безпеки підприємства. Методика розрахунку цих показників.
Беззбитковість - такий стан, коли бізнес не дає ні прибутку, ні збитків. Виручка покриває тільки витрати, фінансовий результат при цьому дорівнює нулю. Беззбитковий обсяг продажів можна виразити і в кількості одиниць продукції, яку необхідно продати, щоб покрити витрати, після чого кожна додаткова одиниця проданої продукції буде давати прибуток підприємству.
Різниця між фактичною кількістю реалізованої продукції і беззбитковим обсягом продажів продукції - це зона безпеки (зона прибутку), і чим вона більша, тим міцніший фінансовий стан підприємства.
Беззбитковий обсяг продажів і зона безпеки підприємства - це основоположні показники в розробці бізнес-планів, в обґрунтуванні управлінських рішень, в оцінюванні діяльності підприємства, визначати й аналізувати які має вміти кожен бухгалтер, економіст, менеджер.
Для визначення їхнього рівня можна застосовувати аналітичний і графічний методи.
Приклад
Виробнича потужність підприємства 1000 шт.
Ціна виробу (р) 20 тис. грн
Виручка (нетто) (ВР) 20 000 тис. грн
Постійні витрати (А) 4000 тис. грн
Змінні витрати на одиницю продукції (Ь) 12 тис. грн
Змінні витрати на весь випуск продукції (Вш) 12 000 тис. грн
Прибуток від реалізації продукції (П) 4000 тис. грн
Маржинальний прибуток (маржа покриття) 8000 тис. грн (МП = ВР- Вш)
Частка маржинального прибутку у виручці (Ч^) 0,4
Ставка маржинального прибутку (Смп) 8 тис. грн.
Для визначення беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства побудуємо графік (рис. 10.3). По горизонталі показується обсяг реалізації продукції у відсотках від виробничої потужності підприємства, або в натуральних одиницях (якщо випускають продукцію одного виду), або в грошових одиницях (якщо графік будується для кількох видів продукції), по вертикалі - собівартість проданої продукції і прибуток, що разом становлять виручку від реалізації.
За графіком можна встановити, при якому обсязі реалізації продукції підприємство матиме прибуток, а при якому його не буде. Можна визначити також точку, в якій витрати будуть дорівнювати виручці від реалізації продукції. Цю точку назвали точкою беззбиткового обсягу реалізації продукції, або порогом рентабельності, або точкою окупності витрат, нижче від якої виробництво буде збитковим.
У нашому прикладі критична точка розташована на рівні 50 % можливого обсягу реалізації продукції. Якщо пакети замовлень на вироби підприємства більші за 50 % його виробничої потужності, то буде прибуток. При пакеті замовлень 75 % від можливого обсягу виробництва прибуток становитиме половину максимальної суми, тобто 2 млн грн. Якщо ж пакет замовлень буде менший за 50 % фактичної виробничої потужності, то підприємство стане збитковим.
Зона безпеки - це різниця ніж фактичним і беззбитковим обсягом продажів. Якщо підприємство цілковито використає свою виробничу потужність, випустить і реалізує 1000 виробів, то зона безпеки (запас фінансової міцності) становитиме 50 %, при реалізації 700 виробів - 20 % і т. д. Зона безпеки показує, на скільки відсотків фактичний обсяг продажів вищий від критичного, при якому рентабельність дорівнює нулю.
Отриману залежність можна подати по-іншому (рис. 10.4). При обсязі реалізації, що дорівнює нулю, підприємство зазнає збитків у розмірі суми постійних витрат (у нашому прикладі - 4 млн грн). При обсязі 1000 виробів прибуток становитиме 4 млн грн. З'єднавши ці точки між собою, одержимо на лівії x точку критичного обсягу продажів. У цьому разі точка окупності (поріг рентабельності) буде на позначці 500 од., або 10 млн грн. Отримано той самий результат, тільки простішим способом.
Крім графічного методу можна застосовувати й аналітичний.
Аналітичний метод розрахунку беззбиткового обсягу продажів і зони безпеки підприємства зручніший порівняно з графічним, тому що не треба креслити щораз графік, що досить трудомістко. Можна вивести ряд формул і за їхньою допомогою розрахувати ці показники.
Для визначення беззбиткового обсягу продажів у вартісному вираженні необхідно суму постійних витрат поділити на частку маржі покриття у виручці:
ВІ>кр=^" = о^=10млнгрн-
Для одного виду продукції беззбитковий обсяг продажів можна визначити в натуральному вираженні:
т/огт А А 4000 _л_ УРП"* = Смп" = ^Ь" = 2гРИ=:500 од-
Для розрахунку точки критичного обсягу реалізації у відсотках до максимального обсягу, що приймається за 100 %, можна використати формулу
™-=шї100 = ш§ 100=50 %- ■
Нерідко ставиться завдання визначення обсягу продажів для одержання необхідної суми прибутку, яка забезпечить ринкову норму дохідності на власний капітал, для чого використовується така формула:
^я = А±Я = 4000+2000 = 750
р-Ь 20-12 д
Отримана величина в 1,5 раза більша, ніж беззбитковий обсяг продажів у натуральному вимірі (750 : 500). При цьому потрібно виробити і реалізувати 500 од. продукції, щоб покрити постійні витрати підприємства, і 250 од. - для одержання 2000 тис. грн прибутку.
Прн багатопродуктовому виробництві цей показник визначають у вартісному вираженні:
ВР = 4Ш=4000+2000 = 15 000 тис. грн. 9мп 0,4
Для визначення зони безпеки аналітичним методом за вартісними показниками використовують таку формулу:
_ ВРФ -ВРКР _ 20 000-10 000 або50о/о ЗБ~-Ш%---20000 ~0'5' а0о5° /о'
Для одного виду продукції зону безпеки можна знайти за кількісними показниками:
ЗЕ_УРЩ-УРПКР_ 1000-б00_од або50%
зб--шціооо-°'5' а0о5° /о-
10.8. Визначення критичної суми постійних витрат, змінних витрат на одиницю продукції і критичного рівня ціни реалізації
10.9. Обґрунтування рішення про збільшення виробничої потужності. Ефект кривої досвіду
10.10. Аналітична оцінка рішення про прийняття додаткового замовлення за ціною, нижчою від критичного рівня
10.11. Вибір варіанта машин та обладнання
10.12. Обґрунтування рішення: виробляти чи купувати
10.13. Обґрунтування варіанта технології виробництва
10.14. Вибір рішення з урахуванням обмежень на ресурси
10.15. Обґрунтування ефективності толінгу
Глава 11. АНАЛІЗ ОБСЯГІВ І ЕФЕКТИВНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ