Аналітичний і графічний способи обґрунтування варіанта технології виробництва. Доведення правильності обраного рішення.
Важливим джерелом скорочення витрат і збільшення суми прибутку є вибір оптимального варіанта технології виробництва із кількох альтернативних.
Варіант А. Компанія придбаває деталі, робить зборку готових виробів, а потім продає їх. При цьому витрати за рік становлять: постійні - 400 млн грн, змінні - 170 тис. грн на одиницю продукції.
Варіант В. Компанія додатково купує обладнання, що дає змогу виконувати деякі технологічні операції у власних приміщеннях. При цьому витрати становитимуть: постійні - 925 млн грн, змінні - 100 тис. грн на одиницю продукції.
Максимально можлива виробнича потужність за двома варіантами - 10 000 виробів у рік. Ціна реалізації одного виробу - 250 тис. грн.
Як бачимо, варіант А має вищі змінні, але нижчі постійні витрати. Більш високі постійні витрати за варіантом В включають додаткові суми амортизації нового обладнання і приміщень, а також витрати на виплату процентів за облігаціями, які було випущено для мобілізації коштів на закупівлю обладнання. Розрахуй -кового обсягу виробництва не дано. Максимальний попит обмежений виробничою потужністю 10 000 од. Тому ми можемо визначити за кожним варіантом максимальний прибуток і поріг рентабельності:
Показник | Варіант А | Варіант В | |
1 | 3 | ||
Виробнича потужність, шт. | 10 000 | 10 000 | |
Ціна реалізації, тис. грн | 250 | 250 | |
Питомі змінні витрати, тис. грн | 170 | 100 | |
Маржа покриття на виріб, тис. грн | 80 | 150 | |
12 3 Маржа покриття на весь випуск. млн грн 800 1500 | |||
Постійні витрати, 1 млн грн 400 925 | |||
Прибуток, млн грн 400 575 | |||
Беззбитковий обсяг 400 млн грн 925 млн грн продажів, шт. "©ті-= 5000 -=-=7?---= 6167 ..^""яш", 80 тис. грн 150 тис. грн | |||
Варіант В забезпечує вищий прибуток. Однак при першому варіанті технології поріг рентабельності нижчий, а це означає, що при зростанні попиту прибуток буде отримано швидше. Крім того, при малих обсягах попиту варіант А дає вищий прибуток або менші збитки.
Якщо варіант А більш дохідний при малих обсягах реалізації, а варіант В - при великих, то має бути якась точка перетину, в якій обидва варіанти мають однаковий сумарний прибуток при однаковому загальному обсязі реалізації продукції. Для знаходження й' можна застосовувати графічний і аналітичний методи.
Найкращий спосіб графічного розв'язання задачі - побудова графіка залежності прибутку від обсягу реалізації за кожним варіантом (рис. 10.8).
1* При нульовій реалізації маржа покриття дорівнює 0, а компанія зазнає збитків у розмірі постійних витрат (варіант А - 400 млн грн, варіант В - 925 млн грн).
2. При обсязі реалізації 10 000 од. прибуток уже розрахований. За варіантом А він становить 400 млн грн, за варіантом В - 575 млн грн.
За допомогою графіка визначаємо поріг рентабельності (беззбитковий обсяг реалізації продукції) і максимальний прибуток за кожним варіантом. З рисунка видно, що прибуток за обома варіантами однаковий при обсязі реалізації 7500 од., і при великих обсягах варіант В стає вигіднішим, ніж варіант А.
Аналітичний спосіб розрахунку. Припустимо, що обсяг реалізації, при якому обидва варіанти дають однаковий прибуток, дорівнює х одиниць. Сума операційного брутто-прибутку - це сумарний маржинальний прибуток за вирахуванням постійних
Рис. 10.8. Обґрунтування ефективності різних варіантів технології
витрат, а сумарний маржинальний прибуток можна подати як ставку маржинального прибутку на одиницю продукції, помножену на х одиниць.
Я = МЯ - А = Смп o х - А.
Звідси прибуток дорівнює:
за варіантом А - 80* - 400 000; за варіантом В - 150* - 925 000.
З урахуванням того, що при обсязі реалізації х одиниць прибуток однаковий, одержимо:
80х - 400 000 = 150х - 925 000; 70* = 525 000; х = 7500 од.
Доведення:
Показник | Варіант А | Варіант В |
Маржа покриття | (80 7500) - 600 000 | (150 7500) = 1 125 000 |
Постійні витрати | 400 000 | 925 000 |
Прибуток | 200 000 | 200 000 |
Таким чином, варіант А вигідніший до 7500 од. Якщо ж очікується, що попит перевищить 7500 од., то вигіднішим буде варіант В. Тому потрібно вивчити й оцінити попит на продукцію цього виду.
10.15. Обґрунтування ефективності толінгу
Глава 11. АНАЛІЗ ОБСЯГІВ І ЕФЕКТИВНОСТІ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ТА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
11.1. Аналіз обсягів інвестиційної діяльності
11.2. Аналіз ефективності реальних інвестицій
11.3. Аналіз внутрішньої норми дохідності і дюрації інвестицій
11.4. Аналіз чутливості показників ефективності інвестиційних проектів
11.5. Аналіз ефективності фінансових вкладень
11.6. Аналіз ефективності інноваційної діяльності
11.7. Аналіз ефективності лізингових операцій