Постановою Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2002 р. № 2240 була затверджена "Програма протидії контрабанді та захисту внутрішнього ринку на 2002-2005роки". Принагідно слід зазначити, що прем'єр-міністром на той час був А. Кінах. Його підпис стоїть під цією постановою.
У першій (загальній частині) Програми сформульовано мету та заходи, спрямовані на її досягнення. У наступних рубриках Програми було сформульовано 35 заходів боротьби з контрабандою, визначено виконавців та встановлено терміни. Далі наведемо відповідні рубрики.
II. Заходи щодо правового забезпечення протидії контрабанді та захисту внутрішнього ринку
1. Забезпечення підготовки науково-практичного коментаря до нового Митного кодексу України.
Держмитслужба. Протягом 2002-2003 років.
2. Підготовка пропозицій щодо внесення змін до законодавства та розроблення нових нормативно-правових актів, прийняття яких унеможливить реалізацію на внутрішньому ринку незаконно ввезених та незаконно виготовлених товарів.
Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, СБУ, Держкомкордон, Мін'юст.
2002-2005 роки.
3. Підготовка проекту Закону України "Про внесення змін до статті 112 Кримінально-процесуального кодексу України", яким передбачити можливість розслідування органами внутрішніх справ злочинів, відповідальність за які установлена статтями 201, 212 і 305 Кримінального кодексу України. Врахувати аналогічні положення у проекті нової редакції Кримінально-процесуального кодексу України.
МВС, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, СБУ, Мін'юст. До кінця
2002 року.
4. Підготовка пропозицій щодо нормативно-правового забезпечення контролю за виконанням договорів українськими суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності з резидентами офшорних зон.
СБУ, Державна податкова адміністрація, МВС, Держмитслужба. 2002-2003 роки.
5. Створення сприятливих умов для провадження зовнішньоекономічної діяльності її суб'єктами, одночасне забезпечення дієвого контролю за додержанням законності в цій сфері.
Мінекономіки, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба. 2002-2003 роки.
6. Здійснення заходів, спрямованих на запровадження в Україні голографічного захисту документів і товарів.
Державна податкова адміністрація, СБУ, МВС, Держмитслужба відповідно до їх компетенції. Постійно.
7. Створення умов для здійснення прикордонного та митного контролю. Завершення договірно-правового оформлення державного кордону. Проведення роботи
з укладення договорів із суміжними державами про державний кордон, режим державного кордону, співробітництво та взаємодопомогу в прикордонних і митних питаннях, співробітництво у проведенні контролю осіб, транспортних засобів та вантажів в автомобільних і залізничних пунктах пропуску.
Держкомкордон, Держмитслужба, СБУ, МЗС 2002-2005 роки.
8. Забезпечення виконання міжнародних договорів, що передбачають співпрацю з митними органами інших держав у питаннях боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями.
Держмитслужба. Постійно.
9. Забезпечення реалізації положень Міжнародної конвенції про взаємну адміністративну допомогу у відверненні, розслідуванні та припиненні порушень митного законодавства від 9 червня 1977 р. і додатків І, II, III, V, VI, VII, VIII до неї.
Держмитслужба. Постійно.
10. Продовження практики видання методик, рекомендацій, коментарів, інформаційних бюлетенів тощо з актуальних питань боротьби з контрабандою та митними правопорушеннями.
Держмитслужба, заінтересовані міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. 2002-2005 роки.
III. Заходи щодо вдосконалення взаємодії правоохоронних органів
11. Проведення спільних комплексних заходів (у рамках окремих операцій) щодо запобігання фактам незаконного переміщення через митний кордон України товарів, валюти, історичних і культурних цінностей, а також предметів, заборонених до вільного обігу (зброї, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин тощо) та їх припинення.
Держмитслужба, СБУ, Держкомкордон, Державна податкова адміністрація, МВС Постійно (за окремим планом).
12. Забезпечення разом з відповідними органами суміжних держав періодичного проведення перевірок реального проходження товарів через суміжні пункти пропуску прикордонних митниць. Розроблення порядку спільних дій із запобігання та виявлення фактів проведення фіктивних транзитних операцій.
Держмитслужба, Державна податкова адміністрація, СБУ. До кінця 2002 року.
13. Здійснення спільних заходів щодо перевірки цільового використання тимчасово ввезеного на територію України майна (технологічного обладнання, сировини тощо), яке надходить у рамках реалізації інвестиційних проектів у спеціальних економічних зонах та на територіях пріоритетного розвитку.
Держмитслужба, Державна податкова адміністрація, МВС, СБУ. 2002-2005 роки.
14. Проведення спільних перевірок суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, що здійснюють експорт високоліквідної продукції та сировини, з метою недопущення фактів незаконного відшкодування податку на додану вартість цим суб'єктам.
Державна податкова адміністрація, МВС, Держмитслужба, СБУ. 2002-2005 роки.
15. Проведення аналізу результатів спеціальних цільових операцій на державному кордоні з метою вдосконалення практики здійснення правоохоронними та митними органами скоординованих заходів щодо припинення незаконного переміщення через митний кордон України наркотичних засобів, психотропних речовин, зброї, боєприпасів, отруйних, сильнодіючих, радіоактивних, вибухових речовин, валюти та інших товарів.
Держмитслужба, СБУ, МВС, Держкомкордон. 2002-2005 роки.
16. Удосконалення механізму оперативного обміну інформацією про юридичних і фізичних осіб, що підозрюються у причетності до злочинної діяльності, у тому числі до контрабанди, про виявлені злочини, обставини їх підготовки та вчинення організованими злочинними угрупованнями міжнародного рівня.
Розроблення спільного наказу Держмитслужби, МВС, СБУ, Держкомкордону, Державної податкової адміністрації щодо визначення переліку вимог до оформлення, а також термінів дії запитів та інформаційних листів.
Держмитслужба, МВС, СБУ, Держкомкордон, Державна податкова адміністрація, Мін'юст.
III квартал 2002 року.
17. Розроблення і затвердження Інструкції про порядок допуску до режимних зон пунктів пропуску через державний кордон та перебування в них посадових осіб підрозділів МВС.
Держкомкордон, Держмитслужба, СБУ, МВС, Державна податкова адміністрація, заінтересовані міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. III квартал 2002 року.
18. Налагодження регулярного інформаційного обміну з питань митного контролю та митного оформлення енергоносіїв з енергетичною митницею
Державного митного комітету Російської Федерації. Держмитслужба. Постійно.
19. Продовження роботи з питань роз'яснення негативних наслідків контрабанди для економіки країни. Інформування через засоби масової інформації громадян про відповідальність за здійснення контрабанди та порушення митних правил.
Заінтересовані міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. Постійно.
IV. Організаційні заходи
20. Підготовка пропозицій щодо створення системи контролю за рухом імпортних товарів за схемою "перетинання кордону - надходження до кінцевого споживача".
Державна податкова адміністрація, . Держмитслужба, Мінтранс. Грудень 2002 року.
21. Підготовка та подання на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо будівництва на митній території України газовимірних станцій, вузлів обліку електроенергії з метою проведення митного контролю та митного оформлення обсягів газу і електроенергії, що переміщуються через українсько-російський кордон, обладнання цих станцій і вузлів необхідними апаратурою та приладами.
Мінпаливенерго, Держмитслужба. І квартал 2003 року.
22. Підписання у рамках міжнародних договорів України про співробітництво та взаємодопомогу в митних справах, укладених з країнами - найближчими торговельними партнерами, міждержавних двосторонніх протоколів про порядок взаємодії в питаннях обміну даними митної статистики зовнішньої торгівлі з метою аналітичного визначення можливих об'єктів контрабанди. Забезпечення відповідного фінансування.
Держмитслужба, Державна податкова адміністрація, МЗС. 2002-2003 роки.
23. Підготовка пропозицій щодо створення єдиної міжвідомчої електронної системи обліку осіб і транспортних засобів, що перетинають державний кордон, яка могла б стати основою загальнодержавної бази відповідних даних.
Держкомкордон, СБУ, Держмитслужба, МВС, Державна податкова адміністрація, Мін-транс.
Друге півріччя 2002 року.
24. Проведення комплексних перевірок фінансової діяльності суб'єктів господарювання з метою запобігання створенню економічних умов для діяльності організованих злочинних угруповань.
Державна податкова адміністрація, МВС, СБУ відповідно до їх компетенції. 2002-2005 роки.
25. Забезпечення координації спільних дій правоохоронних органів з припинення діяльності організованих злочинних угруповань міжнародного рівня. Удосконалення порядку використання інформації про стійкі організовані злочинні угруповання, що займаються контрабандною діяльністю, для вжиття відповідних заходів.
СБУ, МВС, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба відповідно до їх компетенції.
2002-2005 роки.
26. Проведення аналізу практики реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності за дорученнями з метою запобігання створенню фіктивних підприємств.
Вжиття відповідно до законодавства заходів за виявленими фактами порушень. Державна податкова адміністрація, СБУ, МВС.
2002-2005 роки.
27. Проведення перевірок складських приміщень залізничних станцій, морськихі річкових портів та аеропортів, підприємств, оптових баз, постачальних організацій, митних ліцензійних складів, сховищ та інших місць концентрації товарно-матеріальних цінностей з метою виявлення незаконно ввезених, залежалих і безхазяйних товарно-матеріальних цінностей, а також встановлення нелегальних напрямків і маршрутів ввезення товарів, особливо підакцизних.
Державна податкова адміністрація, СБУ, МВС, Держмитслужба. 2002-2005 роки.
28. Проведення перевірок діяльності суб'єктів підприємницької діяльності у сфері обігу компакт-дисків для лазерних систем зчитування, аудіо- і відеокасет з метою встановлення фактів порушення прав інтелектуальної власності.
МВС, Державний департамент інтелектуальної власності, Державна податкова адміністрація, СБУ.
2002-2005 роки.
29. Удосконалення мережі пунктів пропуску через державний кордон з метою оптимізації їх кількості та пропускної спроможності, визначення статусу цих пунктів.
Приведення процедури контролю в пунктах пропуску через державний кордон у відповідність з вимогами Міжнародної конвенції по узгодженню умов проведення контролю вантажів на кордонах від 21 жовтня 1982 року.
Держмитслужба, Держкомкордон, Мінтранс.
2002-2005 роки.
30. Здійснення комплексу оперативно-розшукових заходів щодо посилення боротьби з реалізацією на внутрішньому ринку незаконно ввезених товарів.
МВС, Державна податкова . адміністрація, СБУ.
2002-2005 роки.
31. Утворення постійно діючої міжвідомчої експертно-аналітичної групи з питань проведення моніторингу світових цін та цін певних товарних ринків, підготовки висновків стосовно вартості товарів, що ввозяться на територію України.
Розроблення механізму обов'язкового використання митними органами централізованого банку даних про ціни на товари, що ввозяться на територію України, з метою запобігання заниження їх митної вартості.
Держмитслужба, Мінекономіки, Мінтранс, Мінпромполітики, Мінагрополітики, Український союз промисловців та підприємців, Українська аграрна конфедерація, Конфедерація роботодавців України.
До кінця 2002 року.
32. Проведення аналізу стану виконання цієї Програми. У разі потреби підготовка пропозицій щодо внесення до неї необхідних змін і доповнень. Своєчасне і оперативне реагування на причини та умови, що негативно впливають на виконання Програми.
Заінтересовані міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. До кінця 2003 року.
V. Заходи щодо фінансування та матеріально-технічного забезпечення
33. Передбачення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, які залучаються до виконання заходів, визначених цією Програмою, асигнувань на їх виконання в межах бюджетних призначень, що будуть затверджені в Державному бюджеті України на 2003 рік.
Заінтересовані міністерства та інші центральні органи виконавчої влади. Серпень 2002 року.
34. Забезпечення облаштування державного кордону та пунктів пропуску через державний кордон відповідно до міжнародних стандартів.
Оснащення пунктів пропуску через державний кордон сучасними технічними засобами митного контролю.
Держкомкордон, Мінтранс, Держмитслужба, Мінекономіки, місцеві державні адміністрації.
Протягом 2002-2005 років.
35. Забезпечення потреби митних органів у сучасних засобах митного контролю та зв'язку, насамперед для розвитку матеріально-технічної бази підрозділів боротьби з контрабандою, їх озброєння та оснащення спеціальними засобами, засобами зв'язку, сучасними пошуковими, криміналістичними засобами і приладами, оперативною та спеціальною технікою.
Держмитслужба, Мінекономіки.
2003 рік.
Після А. Кінаха український уряд очолювали (постійно чи тимчасово) В. Янукович, М. Азаров, Ю. Тимошенко, Ю. Єхануров, В. Янукович, Ю. Тимошенко, М. Азаров.
Політики приходили на посаду глави уряду і йшли з неї, а контрабанда - залишалася. Це вписується у студентське прислів'я:
"Любовь приходит и уходит, а кушать хочется всегда!". Контрабанда була завжди і скрізь. Повністю знищити її неможливо. У кращому випадку її можна приборкати і тримати в обсягах, що не загрожують суспільству.
13 лютого 2005 р. після наради з питань контрабанди прем'єр-міністр Ю. Тимошенко заявила, що контрабанда була вертикально інтегрованою схемою у структурі влади. Вона зазначила, що голова Державної митної служби Микола Каленський зробив на нараді відверту та високопрофесійну доповідь з питань боротьби з корупцією.
У лютому 2005р. за розпорядженням прем'єр-міністра Ю. Тимошенко податкова міліція та інші правоохоронні органи проводили спецоперацію "Контрабанда - стоп!".
1 квітня 2005 р. постановою Кабінету Міністрів України № 260 була затверджена "Державна програма "Контрабанда - стоп!" на 2005-2006роки". Вона була оприлюднена, зокрема, в "Офіційному віснику України", 2005, № 14.
19 листопада 2007 р. Президент України В. Ющенко провів у Службі безпеки України нараду про захист інтересів держави на митному кордоні. В. Ющенко вважав, що контрабанда набула загрозливих для нації масштабів. Експерти оцінювали обсяг тіньового обороту в Україні в 2007 році в 180 млрд грн. В. Ющенко стверджував, що 70 % товарів підвищеного попиту потрапляли до України контрабандним шляхом. Він гостро критикував Державну митну службу та доручив провести у її підрозділах ряд кадрових змін. Глава держави розпорядився створити робочу групу на чолі зі Службою безпеки України і Генпрокуратурою для опрацювання спеціальної програми боротьби з конрабандою. На нараді виконуючий обов'язки голови СБУ Валентин Наливайченко стверджував, що боротися з конрабандою заважають начальники митниць.
Державна програма мала 6 додатків:
1. Заходи щодо протидії контрабанді на 2005-2006 роки.
2. Фінансово-економічне обґрунтування заходів, облаштування державного кордону, удосконалення прикордонної та митної інфраструктури, оснащення прикордонних і митних постів технічними і спеціальними засобами.
3. Перелік технічних засобів, що необхідно додатково придбати для здійснення прикордонного контролю і розрахунок витрат на
2005-2006 роки.
4. Перелік технічних і спеціальних засобів, що необхідно додатково придбати для здійснення прикордонного контролю і розрахунок витрат на 2005-2006 роки.
5. Перелік робіт з облаштування пунктів пропуску через державний кордон і розрахунок витрат на 2005-2006 роки.
6. Перелік технічних засобів, що необхідно додатково придбати для здійснення митного контролю і розрахунок витрат на
2005-2006 роки.
Далі подамо зміст "Загальної частини" Державної програми "Контрабанда - стоп!" на 2005-2006 роки.
Загальна частина
Аналіз стану боротьби з контрабандою свідчить про те, що, незважаючи на комплекс здійснених органами виконавчої влади заходів, вона продовжує поширюватись, а пов'язані з нею негативні процеси набувають дедалі витонченіших форм, що завдає значної шкоди економіці України, негативно впливає на криміногенну ситуацію в державі.
Мають місце факти незаконного звільнення товарів від митного оформлення, їх ввезення на митну територію України під виглядом транзиту, переміщення товарів через митний кордон поза пунктами пропуску, недекларування та приховання предметів від митного контролю шляхом подання митному органу документів, що містять неправдиві відомості стосовно вартості товару, кількості вантажу, країни його походження, відправника товару тощо. При цьому активно використовуються фіктивні фірми або такі, що перебувають на обліку як учасники зовнішньоекономічної діяльності, але без укладення відповідних контрактів.
Найбільшою є питома вага контрабандної продукції на ринку автомобілів, аудіо-, відео-техніки, комп'ютерної та побутової техніки, виробів легкої промисловості, продуктів харчування (насамперед цукру та м'ясної продукції), тютюну, алкогольних напоїв, нафтопродуктів, ювелірних виробів.
Визначальними факторами поширення контрабанди є:
існування економічних передумов;
недостатня ефективність митного і прикордонного контролю;
недосконалість нормативно-правової бази у сфері регулювання імпорту та боротьби з контрабандою;
необлаштування державного кордону з державами СНД
високі ставки ввізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість під час імпорту;
неоднакове податкове навантаження на суб'єктів господарювання;
наявність значної різниці між світовими і внутрішніми цінами на окремі групи товарів;
корупція в митних органах, органах охорони державного кордону, інших правоохоронних та контролюючих органах;
відсутність належного контролю за реалізацією товарів на внутрішньому ринку;
недосконалість обміну інформацією між державними органами, що здійснюють контроль за зовнішньоекономічною діяльністю.
Протиправній діяльності сприяють насамперед високі ставки ввізного мита, акцизних зборів та податку на додану вартість. Практично кожна ставка ввізного мита, яка перевищує 10-15 відсотків митної вартості, робить імпорт неефективним і в разі попиту на цю продукцію на ринку провокує суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності до пошуку схем ввезення, які не передбачають сплату ввізного мита, акцизних зборів та податку на додану вартість. Така продукція на національному ринку є більш конкурентоспроможною, ніж аналогічна продукція національного походження. У зв'язку з цим зниження ставок ввізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість створить належні умови для діяльності на національних ринках, усуне передумови для нелегального імпорту та переорієнтує товаропотоки в легальний обіг.
Проблемою залишається фінансування заходів, спрямованих на розбудову державного кордону і розвиток митних органів. Із затверджених у державному бюджеті обсягів асигнувань за останні два роки недофінансовано 183, 5 млн гривень, що не дало змогу задовольнити нагальні потреби та виконати відповідні державні програми. Через нестачу коштів повільними темпами здійснюється будівництво та облаштування пунктів пропуску через державний кордон, залишається незадовільним забезпечення митних органів та органів охорони державного кордону технічними засобами контролю. Так, середня забезпеченість митних органів технічними засобами контролю становить 29 відсотків потреби, а моральне та фізичне їх зношення - 71 відсоток.
Програма дій, спрямованих на підтримання режиму державного кордону України і прикордонного режиму, розвиток Прикордонних військ України та митних органів України, на період до 2005 року, затверджена Указом Президента України від 16 листопада 2000 р. № 1241, недофінансована на 282, 2 млн гривень. З передбачених 37 автомобільних пунктів пропуску, через державний кордон збудовано лише 3.
Особливу роль у поширенні контрабанди відіграє людський фактор. За інформацією правоохоронних органів, переважна більшість злочинів, пов'язаних з незаконним переміщенням вантажів через державний кордон, скоюється з використанням корумпованих зв'язків з посадовими особами митних органів, органів охорони державного кордону та інших контролюючих органів. Найпоширенішими протиправними діями є:
незаконне звільнення вантажів від митного огляду;
оформлення документів про вивезення за межі території держави товарів, що мали переміщуватися через територію України транзитом, але були реалізовані в Україні; опломбування транспортних засобів без огляду вантажу; оформлення подвійних митних документів; заниження митної вартості товару;
здійснення митного оформлення неіснуючих або з навмисно завищеною вартістю вантажів на експорт, що дає змогу незаконно відшкодовувати з державного бюджету податок на додану вартість.
Додаток 1 "Заходи щодо протидії контрабанді на 2005-2006 роки" до Програми охоплював 39 заходів. Зазначимо і їх.
1. Розробити проекти Законів України:
Про внесення змін до Митного кодексу України в частині чіткого визначення обставин, за яких повинне застосовуватися стягнення у вигляді конфіскації товарів за порушення митних правил (статті 336, 339, 340, 348 - 353).
Мінфін, Держмитслужба, СБУ, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року;
Про внесення змін до Законів України "Про державну підтримку сільського господарства" та "Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах", в яких передбачити здійснення операцій з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних
відносинах стосовно товарів, що належать до 1-24 групи УКТЗЕД, лише за умови вивезення готової продукції за межі митної території України.
Мінекономіки, Мінагрополітики, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року;
Про визначення умов і механізму заохочення громадян, які виявили та припинили факти контрабанди чи порушення митних правил або поінформували про них правоохоронні органи.
Мінфін, Мін'юст, Мінекономіки, Держмитслужба, СБУ, Адміністрація Держприкор-донслужби, Державна податкова адміністрація, МВС, МОЗ, МНС, Мінагрополітики разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України.
До 1 травня 2005 року.
2. Розробити і затвердити методику планування доходів державного бюджету, надходження яких забезпечує Держмитслужба.
Мінфін, Держмитслужба. До 1 липня 2005 року.
3. Внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо введення мораторію на прийняття нормативно-правових актів стосовно надання податкових пільг і відстрочок з виконання податкових зобов'язань під час ввезення товарів на митну територію України.
Мінфін, Державна податкова адміністрація, Мінекономіки, Мін'юст, Мінпромполітики, Держмитслужба.
До 1 травня 2005 року.
4. Вивчити питання та внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції стосовно доцільності запровадження штрафних санкцій до платників податку на додану вартість на суму, визначену в податковому векселі, що оформлений під час ввезення давальницької сировини на митну територію України, у разі реалізації готової продукції в Україні.
Мінфін, Мінекономіки, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, Мінпромполітики, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
5. Провести аналіз законодавства з питань контролю за реалізацією товарів на внутрішньому ринку і за його результатами підготувати для розгляду Кабінетом Міністрів України пропозиції стосовно внесення змін до відповідних нормативно-правових актів, спрямованих на запобігання обігу в державі контрабандної та контрафактної продукції.
Мінфін, Мінекономіки, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, МВС, Мінпромполітики, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
6. З метою удосконалення митно-тарифного регулювання в частині уніфікації ставок ввізного мита на ідентичні та подібні товари, усунення їх надмірної деталізації, зменшення ставок ввізного мита розробити проект Закону України "Про внесення змін до Митного тарифу України".
Мінекономіки, Мінпромполітики, Мінфін, Державна податкова адміністрація, Держмит-служба, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 липня 2005 року.
7. З метою удосконалення процедури контролю товарів у пунктах пропуску через державний кордон, уникнення дублювання функцій контролюючих органів розробити пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань здійснення попереднього документального контролю у цих пунктах митними органами та органами охорони державного кордону, а також запровадження контролю за принципом "єдиний офіс".
Мінфін, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінтрансзв'язку, Мін-культури, Мінагрополітики, СБУ, МОЗ, Мінприроди, Мінекономіки, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України.
До 1 жовтня 2006 року.
8. Запровадити електронне декларування товарів та електронне оформлення книжок МДП.
Мінфін, Держмитслужба, Мінекономіки, СБУ, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 січня 2006 року.
9. Удосконалити систему контролю за транзитом високоліквідних товарів, що переміщуються нерезидентами.
Мінфін, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, МВС, Державна податкова адміністрація, Мінекономіки, Мін'юст разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України.
Протягом 2006 року.
10. З метою удосконалення системи обміну інформацією між центральними органами виконавчої влади з питань контролю за зовнішньоекономічною діяльністю, зокрема про стан розрахунків за зовнішньоекономічними операціями, підготувати проекти відповідних нормативно-правових актів, у тому числі щодо внесення змін у Закони України "Про державну податкову службу" і "Про банки і банківську діяльність".
Мінфін, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба, Мінекономіки, СБУ, МВС, Мін'юст разом з Національним банком. До 1 липня 2005 року.
11. Підготувати пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань усунення підґрунтя для створення і діяльності фіктивних суб'єктів господарської діяльності у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Мінфін, Державна податкова адміністрація, Мінекономіки, СБУ, МВС, Мін'юст. До 1 січня 2006 року.
12. Розробити за результатами аналізу обґрунтування ставок ввізного мита та внести на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо удосконалення Митного тарифу України та УКТЗЕД з урахуванням домовленостей у рамках переговорного процесу стосовно вступу України до СОТ.
Мінекономіки, Мінфін, Державна податкова адміністрація, Мінпромполітики, Держ-митслужба разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 вересня 2005 року.
13. Провести аналіз законодавства у сфері обліку, зберігання, оцінки конфіскованого та іншого майна, що переходить у власність держави, і розпорядження ним. Внести на розгляд Кабінету Міністрів України проекти нормативно-правових актів про посилення контролю за оцінкою та реалізацією майна (зокрема цінностей), конфіскованого за рішеннями судів у справах про контрабанду та порушення митних правил.
Мін'юст, Мінекономіки, Держмитслужба, Державна податкова адміністрація, СБУ разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
14. Розглянути питання стосовно доцільності надання посадовим особам органів охорони державного кордону повноважень із складення протоколів про адміністративні правопорушення у разі виявлення поза місцем розташування митного органу дій, спрямованих на незаконне переміщення товарів через митний кордон України, де він збігається з державним кордоном. За результатами розгляду подати Кабінетові Міністрів України пропозиції про внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.
Адміністрація Держприкордонслужби, Держмитслужба, СБУ. До 1 травня 2005 року.
15. Організувати систематичне проведення міжвідомчими мобільними групами з питань боротьби з контрабандою (у разі їх утворення Міжвідомчою координаційною радою з питань боротьби з контрабандою) спеціальних операцій, спрямованих на запобігання незаконному переміщенню товарів через митний кордон України, зокрема перевірки митних документів, митниць, митних постів, складів, баз тощо, митного оформлення, а в разі потреби переогляду товарів і транспортних засобів, особистого огляду громадян, затримання контрабандних товарів, викриття організаторів і корумпованих посадових осіб, які сприяють незаконному переміщенню через митний кордон України предметів контрабанди. Про результати роботи інформувати керівника зазначеної Ради.
СБУ, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби, Державна податкова адміністрація, МВС разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. Протягом 2006 року.
16. Утворити при спеціальних підрозділах по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю експертно-аналітичні групи для проведення моніторингу у сфері зовнішньоекономічної діяльності, здійснення контролю за товаропотоками і підготовки необхідних матеріалів для Міжвідомчої координаційної ради з питань боротьби з контрабандою та міжвідомчих мобільних груп з питань боротьби з контрабандою (у разі їх утворення зазначеною Радою).
СБУ, Держмитслужба, МВС, Державна податкова адміністрація, Держкомстат, Мінп-ромполітики, Мінекономіки, Адміністрація Держприкордонслужби. До 1 травня 2005 року.
17. Для роботи з інформаційними базами даних митних і податкових органів, органів внутрішніх справ, охорони державного кордону, статистики, Мінекономіки, Мінтрансзв'язку утворити на базі спеціальних підрозділів по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю абонентські пункти інформаційного обміну в режимі реального часу. Забезпечити укладення в разі потреби центральними органами виконавчої влади додаткових угод про обмін інформацією.
СБУ, Держмитслужба, МВС, Державна податкова адміністрація, Держкомстат, Мінекономіки, Мінтрансзв'язку. До 1 травня 2005 року.
18. Забезпечити проведення щокварталу митними органами порівняльного аналізу даних митної статистики України і суміжних держав та у разі потреби підписати відповідні міжвідомчі міжнародні договори. Про результати порівняльного аналізу інформувати експертно-аналітичні групи при спеціальних підрозділах по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю для використання під час проведення оцінки поточної ситуації та розроблення заходів щодо запобігання, виявлення, документування та припинення контрабанди.
Мінфін, Держмитслужба, МЗС. Протягом 2006 року.
19. Вжити заходів для внесення до Мінекономіки подань про застосування в установленому порядку до підприємств, причетних до незаконного переміщення товарів через державний кордон та їх реалізації на внутрішньому ринку, спеціальних санкцій, передбачених статтею 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".
У разі розгляду судами спорів, які виникають у зв'язку із застосуванням спеціальних санкцій відповідно до статті 37 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", забезпечити представництво інтересів держави Мінекономіки та державними органами, які внесли подання про застосування санкцій.
Держмитслужба, СБУ, Державна податкова адміністрація, МВС, Мінекономіки.
Протягом 2006 року.
20. Вивчити результати роботи, проведеної в 2004 році суб'єктами господарської діяльності, з якими укладені договори про реалізацію конфіскованого майна. Розірвати в установленому порядку договори з тими суб'єктами, які допустили порушення законодавства.
Мін'юст, Державна податкова адміністрація, Держмитслужба разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
21. Проаналізувати ефективність установлених строків зберігання товарів під митним контролем та внести у разі потреби пропозиції щодо зменшення їх обсягу.
Мінфін, Держмитслужба, Державна податкова адміністрація разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
22. Організувати проведення спільних заходів з перевірки митних ліцензійних складів, складів тимчасового зберігання товарів, складів та ангарів військових частин, аеропортів, складських приміщень морських і річкових портів, складів і сховищ інших підприємств, особливо колишніх оптових баз і постачальницьких організацій, з метою виявлення місць накопичення, зберігання або перевантаження тютюнової та лікеро-горілчаної продукції, на якій відсутні вітчизняні марки акцизного збору, харчової продукції без маркування українською мовою на її упаковці, оргтехніки та товарів широкого вжитку іноземного виробництва, що ввезені в Україну з порушенням встановлених правил.
Мінфін, Державна податкова адміністрація, МВС, СБУ, Держмитслужба, Міноборони. Протягом 2006 року.
23. Вжити заходів до посилення режиму зон митного контролю, розміщених поза пунктами пропуску через державний кордон, переглянути практику надання дозволів на перебування в них товарів, транспортних засобів і громадян, а також розташування будівель і споруд, проведення господарських робіт у пунктах пропуску через державний кордон.
Мінфін, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби. До 1 травня 2005 року.
24. Максимально обмежити діяльність підприємств сфери обслуговування у пунктах пропуску через державний кордон і забезпечити їх діяльність у сервісних зонах.
Мінфін, Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби. До 1 травня 2005 року.
25. Вивчити питання щодо відповідності Конституції та законам України наказів і листів Держмитслужби, які стосуються регулювання митної справи, та вжити заходів до скасування та відкликання тих, що їм не відповідають.
Мін'юст, СБУ, Держмитслужба, Держпідприємництво разом з Генеральною прокура-турую України та Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
26. Провести позачергову атестацію керівного складу митних органів, окремих підрозділів органів СБУ та Адміністрації Держприкордонслужби, що відповідають за організацію боротьби з контрабандою, з метою встановлення відповідності посадових осіб кваліфікаційним вимогам у цих органах. За результатами атестації прийняти рішення стосовно доцільності перебування на займаних посадах тих осіб, які не відповідають встановленим кваліфікаційним вимогам.
Держмитслужба, СБУ, Адміністрація Держприкордонслужби разом з Радою імпортерів при Кабінеті Міністрів України. До 1 травня 2005 року.
27. З метою посилення охорони державного кордону:
прискорити демаркацію державного кордону України з Республікою Білорусь, Республікою Молдова та Російською Федерацією.
МЗС, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфін. Протягом 2006 року;
завершити опрацювання проекту Комплексної програми реконструкції та розвитку державного кордону на період до 2015 року.
Адміністрація Держприкордонслужби, Держмитслужба, Мінтрансзв'язку, Мінфін. Протягом 2006 року;
організувати встановлення у пунктах пропуску через державний кордон систем спостереження та електронного зчитування номерних знаків транспортних засобів, електронних ваг та спеціальних рентгенівських установок для сканування транспортних засобів і вантажів; запровадити застосування електронних пломб для здійснення контролю за транзитними перевезеннями товарів.
Держмитслужба, Адміністрація Держприкордонслужби, Мінфі
Розділ 7. Відмивання "Брудних грошей"
7.1. Поняття легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом
7.2. Міжнародні та національні акти, спрямовані проти "брудних грошей"
7.3. Міжнародні масштаби відмивання "брудних грошей" та боротьба з ним у зарубіжних країнах
7.4. Чинники та ознаки відмивання "брудних грошей"
7.5. Способи відмивання "брудних грошей"
7.6. Література
Розділ 8. Лізинг
8.1. Історичні аспекти лізингу