Сутність і значення митного контролю. Правила митного контролю. Об'єкти митного контролю. Суб'єкти митного контролю. Основні заходи митного контролю. Функції митного контролю. Принципи митного контролю. Форми митного контролю. Організація митного контролю в Україні: служби, які здійснюють митний контроль, основні напрями організації митного контролю в Україні, попередні рішення при здійсненні митного контролю, пункти пропуску, технологічна схема митного контролю, декларування як складова митного контролю, технічні засоби митного контролю, операції після митного оформлення і контролю
Сутність і значення митного контролю
Митний контроль - це сукупність заходів, здійснюваних митними органами України з метою забезпечення дотримання значення законодавства країни про митну справу і міжнародних договорів, митного укладених державою, контроль за виконанням яких покладено контролю на митні органи.
Держава зацікавлена, щоб ЗЕД здійснювалася відповідно до встановленого порядку, який мають знати і якого повинні додержуватися учасники ЗЕД. Передусім це стосується правильного митного оформлення товарів і транспортних засобів, що стають предметом митного контролю. До цих правил і і належать:
Правила . одержання дозволу на здійснення ЗЕД шляхом реєстрації у
митного відповідних органах держави як господарюючих суб'єктів; контролю правила укладання договорів, у т. ч. міжнародних контрактів,
на виробництво, купівлю, продаж товарів, на товарообмінні (бартерні)операції, на транспортування, навантажувально-розвантажувальні, страхові та інші операції, пов'язані зі збереженням, експертизою товарів і т. п.;
• одержання відповідних ліцензій на імпорт або експорт визначених видів товарів, дозволів на вивіз або ввезення встановлених обсягів товарів або на визначену суму (кількісних або вартісних квот), тобто вжиття заходів економічної політики;
• оформлення відповідних товаросупровідних, транспортних та інших документів, що відображають усі необхідні питання щодо найменування, якості, кількості, класифікації товарів відповідно до ТН ЗЕД, їх вартості, її складових елементів, умов постачання, страхування, транспортування і т. п.;
• сплата відповідних податків, мит і зборів або надання гарантій такої сплати;
• доставка товарів і документів в узгоджені місце і час;
• декларування товарів митним органам для здійснення митного контролю і митного оформлення;
• розміщення товарів і транспортних засобів на склади тимчасового зберігання або в інші місця в зоні митного контролю.
Оскільки держава зацікавлена в реалізації зовнішньої і внутрішньої економічної, фінансової, податкової, зовнішньо-торговельної, митної, військової
Об'єкти політики, а також політики в галузі забезпечення державної, митного економічної та Інших видів безпеки, вона здійснює відповідні заходи контролю не тільки з надання прав усім учасникам ЗЕД, але й іа забезпечення сумлінного виконання ними покладених на них обов'язків, у т. ч. за допомогою митних органів, що здійснюють митний контроль і митне оформлення. Об'єкти митного контролю зображені на рис.8.13.
Рис.8.13. Об'єкти митного контролю
Митний контроль товарів і транспортних засобів організується і здійснюється на всій митній території країни, насамперед у зонах митного контролю, а також у вільних зонах і на вільних складах. Митний контроль здійснюється на таких стадіях переміщення товару; виробництво, збереження, купівля, продаж, навантаження, розвантаження, пакування, транспортування, страхування, використання та Ін. Це виражається у перевірці Інформації про країну походження товару, його митної вартості, якості, правильності класифікації відповідно до ТН ЗЕД, кількості тощо. Знання зазначених відомостей необхідно для вирішення питань про дотримання законодавства, міжнародних договорів та встановлених митних режимів.
Суб'єкти митного контролю
Суб'єктами митного контролю в система митних органів, посадові особи, що виконують функції представників влади у митного взаємовідносинах з учасниками ЗЕД, пов'язані з переміщенням контролю через митний кордон товарів і послуг, а також транспортних засобів, з іншими особами, що перетинають митний кордон і переміщають особисті речі.
Суб'єкти митного контролю наділені певною компетенцією (сукупністю прав і обов'язків) на виконання конкретних дій, пов'язаних з підготовкою інформаційної основи для перевірки додержання учасниками ЗЕД та іншими особами вимог митного законодавства, підготовки, прийняття і реалізації рішень за фактами, встановленими . . у процесі такої перевірки.
Основні заходи митного контролю
Митне оформлення і митний контроль включають такі заходи : організаційно-управлінські, правоохоронні, фіскальні, митного Митний контроль містить сукупність заходів спостереження за контролю об'єктами контролю, перевірки фактичного дотримання митних _норм і правил, реагування на встановлені правомірні і неправомірні дії і бездіяльність контрольованих осіб, що мають відношення до переміщення товарів через митний кордон. Сукупність цих заходів залежить від конкретних ситуацій, але в загальному вигляді це - організаційно-у правлінські заходи, пов 'язані з реалізацією законів та інших нормативних актів про організацію і здійснення митного контролю за визначеними об'єктами, управлінням ними. До числа організаційно-управлінських заходів митних органів належать:
• визначення місць і часу митного контролю та оформлення товарів і транспортних засобів;
• встановлення маршрутів і термінів доставки товарів;
• накладення засобів ідентифікації на товари, що доставляються під митним контролем;
• розробка технологічних схем митного контрол ю та оформлення;
• прийняття рішень з різноманітних питань, що виникають у процесі підготовки товарів до переміщення, їх пред'явлення митним органам, розміщення на збереження під той або інший митний режим і т.д.;
• реалізація цих рішень;
• організація взаємодії співробітників митних органів з учасниками ЗЕД з метою здійснення перевірочних заходів щодо об'єктів митного контролю, перевірки дотримання ними встановленого порядку переміщення товару;
■ заходи з перевірки документів, що містять відомості про особи, які переміщують товари;
- заходи з фактичного огляду, огляду самих товарів, транспортних засобів, в яких переміщуються товари різноманітних категорій осіб, а також особистого огляду окремих осіб, що викликають підозру про приховування в одязі, на поверхні тіла або всередині себе тих або інших предметів контрабанди;
■ одержання інформації про об'єкти контролю, порівняння їх з даними, зазначеними в поданих у митний орган учасниками ЗЕД документах, виявлення можливих розбіжностей у цих відомостях, прийняття рішень про подальші дії щодо уточнення істини або про завершення даного етапу митного контролю;
• інформування суб'єктів валютного контролю про отримані результати;
• спостереження за дотриманням митних режимів, п ід дію яких підпадають товари в процесі митного оформлення, та ін.
Здійснення організаційно-управлінських заходів дозволяє організувати реалізацію правоохоронних заходів (адміністративно-прав адміністративно" процесуальних, кримінальних), які забезпечують виявлення, попередження, розкриття і припинення правопорушень, а також фіскальних заходів, які полягають у нарахуванні і зборі митних платежів, перерахуванні їх до бюджету.
Функції митного контролю:
1) створення умов, що сприяють прискоренню зовнішньоекономічного обороту;
2) дозвільний порядок переміщення через митний кордонтоварів і транспортних засобів;
3) ведення боротьби з контрабандою, порушеннями митних правил і податкового законодавства, а також припинення незаконного обороту через митний кордон наркотичних засобів, зброї, боєприпасів, вибухових речовин, предметів художнього, історичного та археологічного надбання народів;
4) своєчасне і повне стягування мит, податків та інших митних платежів;
5) ведення митної статистики зовнішньої торгівлі і спеціальної митної статистики країни;
6) здійснення в межах компетенції митних органів валютного контролю;
7) ведення Товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності тощо. Митний контроль і митне оформлення товарів і транспортних засобів,
маючи різні функції, у тойже час дуже взаємозалежні і здійснюються паралельно, а часто й одночасно.
Основними принципами митного контролю є вибірковість і
Принципи достатність форм. При проведенні митного контролю митні органи митного використовують, як правило, ті його форми, що є достатніми для контролю забезпечення дотримання чинного законодавства.
Вибір форм митного контролю може залежати від характеру і
вартості ввезених на митну територію товарів, виду митного режиму, в який вони розміщуються. Так, товари, які ввезені на митну територію країни і розміщуються у режими випуску для вільного обігу, реімпорту і митного складу, повинні подаватися митному органу, який здійснює митне оформлення таких товарів. При цьому замість ідентифікаційного огляду здійснюється огляд не менше 50% товарів кожного найменування з числа всіх пред'явлених товарів у випадках, якщо:
— опис і/або код товару, а також країна походження в різних товаросупровідних і митних документах різняться;
— у складі однієї партії здійснюється ввезення товарів з високим1 і низьким рівнем митного обкладення.
У той же час, якщо ввезені товари не оподатковуються митними платежами і податками, то проводиться тільки ідентифікаційний огляд таких товарів.
Якщо принцип достатності тієї або іншої форми митного контролю не визначений щодо даної конкретної ситуації в нормативних документах, питання про достатність форм митного контролю вирішується посадовими особами митного органу на власний розсуд.
Особливе значення митні органи приділяють контролю за ввезенням до країни зброї, боєприпасів, наркотичних і психотропних речовин, друкарської продукції, кіно" , фото-, аудіо- і відеоматеріалів, спрямованих на пропаганду фашизму, порушення соціальної, расової, національної і релігійної ворожнечі. Для вирішення цього завдання митні органи періодично організовують 100-процентний огляд повітряних суден і пасажирів, що прибули на них, ручної поклажі і багажу.
Дотримання принципів вибірковості і достатності митного контролю не повинно порушувати основні права і свободи громадян.
Звільнення від визначених форм митного контролю відповідно до міжнародних договорів здійснюються після ратифікації цих договорів. Прикладом може служити оформлення дипломатичної пошти. При здійсненні митного контролю посадові особи митних органів роблять тільки зовнішній огляд дипломатичної пошти і перевіряють дотримання вимог щодо маркування та опис пошти в кур'єрському листі, оскільки ці вимоги встановлені відповідно до міжнародних конвенцій.
При контролі за переміщенням через митний кордон окремих товарів і транспортних засобів, крім митних органів, також беруть участь йінші державні органи. Наприклад, митне оформлення може бути завершене тільки після здійснення ветеринарного, фітосанітарного, екологічного та інших видів державного контролю. На органи МВС покладено контроль за зброєю невоєнних зразків і боєприпасів до неї.
Митне законодавство передбачає проведення митного контролю в основних формах, які наведені на рис.8.14.
Форми митного контролю
Рис.8.14. Основні форми митного контролю
.
Перевірка документів і відомостей, необхідних для митних цілей, полягає у вивченні документів, установленні відповідності їх оформлення і заповнення встановленим правилам і нормам. Ця форма митного контролю може передувати Іншим формам митного контролю: огляду, обліку і т.д. Проте в окремих випадках митний контроль може обмежитися тільки перевіркою документів.
За своїм призначенням документи, необхідні для митних цілей, як правило, діляться на такі групи: транспортні, торгові, митні, інші.
До транспортних документів належать: накладні, коносаменти, декларації, дорожні відомості, передатні відомості, багажні, інші.
До торгових документів належать: контракти, договори, рахунки-фактури, специфікації, інвойси, пакувальні аркуші, інші.
До митних документів належать документи, що видаються митними органами або оформляються за їх участю, наприклад: ліцензії на відкриття митного складу, складу тимчасового зберігання (СТЗ), магазину безмитної торгівлі; кваліфікаційний атестат фахівця з митного оформлення; документ контролю доставки (ДКД), декларація митної вартості (ДМВ); вантажна митна декларація (ВМД); свідчення про допущення транспортних засобів (контейнерів) для перевезення під митним контролем і т. п.
До інших документів належать установчі документи осіб, що підтверджують їхні права на здійснення зовнішньоторговельної діяльності, дозволи різноманітних державних органів, наприклад: дозволи органів, що здійснюють ветеринарний і фітосанітарний контроль; дозволи Міністерства культури і т.д.
Митний огляд (огляд товарів і транспортних засобів, особистий огляд) являє собою фактичний контроль. Митний огляд - це адміністративна дія, що полягає у фактичній перевірці товарів і транспортних засобів з метою встановлення законності їх переміщення через кордон, відповідності товарів, що перевіряються, даним, узагальненим у вантажній митній декларації, а також даним, зазначеним у дозвільних документах державних органів; запобігання ввезенню або вивезенню заборонених товарів; виявлення прихованого провозу товарів; виявлення товарів, що переміщуються без документів; визначення характеристик товару залежно від інших цілей огляду.
Огляд проводиться шляхом: розкриття тари та упаковки товарів, установлення їх найменування; підрахунку кількості товару; у разі необхідності - оцінки якості товару; перевірки всіх місць, порожнин, конструктивних особливостей у транспортних засобах і товарах з метою виявлення схованок, сховищ, в яких можуть бути сховані товари.
З цією метою застосовуються технічні засоби митного контролю (ТЗМК), а також такі засоби, як прощупування, проколювання, розбирання конструктивних деталей, вузлів і агрегатів, порушення цілісності усього або частини предмета і т. п.
Проведення митного огляду може здійснюватися в таких видах:
• ідентифікаційний огляд - огляд, проведений у спрощеному порядку з метою встановлення фактичної відповідності товарів їх опису і кількості, заявленій декларантом, визначення країни походження товарів, тобто йдеться про зовнішню ідентифікацію товарів;
• огляд з перерахунком кількості вантажних місць без їх розкриття, з вибірковим розкриттям, з розкриттям усіх вантажних місць;
• огляд з перерахунком кількості предметів у вантажних місцях (вибірково або всіх);
• огляд з вимірами і визначенням характеристик товару з узяттям проб і зразків
або без них;
• огляд, спрямований на виявлення схованок, приховувань, контрабанди. Митним законодавством установлено перелік товарів, що підлягають в
обов'язковому порядку митному огляду. До них належать товари:
а) що підлягають обкладенню акцизним податком або близькі за найменуванням в описовій частині документів з акцизними товарами;
б) що підлягають обкладенню митом;
в) що підпадають під заходи нетарифного регулювання;
г) близькі за найменуванням до зазначеного в пунктах б) і в), коли класифікація по ТН ЗЕД СНД викликає сумнів і зняти його не можна без фактичного огляду;
д) стосовно яких є оперативна інформація.
Огляд становить окремий етап митного контролю та оформлення товарів І транспортних засобів. За результатами контролю складається акт митного огляду.
Розглядаючи таку форму митного контролю, як огляд, слід виокремити особистий огляд, застосовуваний до фізичних осіб. Проведення особистого огляду припускається у виняткових випадках за рішенням начальника митного органу або особи, що його замішає, тільки в разі наявності достатніх підстав припускати, що фізична особа, яка перетинає кордон або перебуває в зоні митного контролю або транзитній зоні аеропорту, відкритого для міжнародних сполучень, приховує при собі і не видає на вимогу посадової особи митного органу товари, що в об'єктами порушення чинного законодавства, контроль за виконанням якого покладено на митні органи.
Відповідно до ст. ЗО Митного кодексу України службовими особами митниць проводиться огляд та переогляд речей громадян.
За наявності підстави вважати, що громадянин переміщує через митний кордон України предмети, що підлягають контролю інших державних органів (екологічному, радіологічному, ветеринарному, фітосанітарному, санітарно-епідеміологічному), обліку чи митному обкладенню, а також предмети, переміщення яких через митний кордон заборонено чи обмежено, та предмети, заборонені до переміщення транзитом, митниця має право провести огляд, а також переогляд речей громадян з розпакуванням багажу. Огляд чи переогляд з розпакуванням вантажу проводиться обов'язково в присутності його власника або особи, яка діє на підставі належним чином оформлених документів на право власника.
Але існують випадки, огляду чи переогляду речей, коли їх власник відсутній:
1) якщо несупроводжуваний багаж містить у собі предмети, які становлять небезпеку для життя та здоров'я людей, рослинного чи тваринного світу або можуть завдати шкоди громадянам чи підприємствам;
2) у разі, якщо громадянин чи його представник не з'являється протягом місяця з дня надходження у митницю призначених речей у несу проводжуваному багажі;
3) при пересиланні речей у міжнародних поштових відправленнях;
4) якщо речі чи предмети залишені на території України з порушенням зобов'язання про транзит цих речей через територію України.
У разі, якщо огляд чи переогляд здійснюється, коли власник багажу відсутній, обов'язкова присутність представника організації, що здійснювала зберігання, перевезення чи пересилання речей (залізниці, пошти).
У перших двох випадках складається акт встановленого зразка. За наявності порушень митних правил відповідно оформляється протокол.
Особистий огляд громадян, які прямують в Україну може проводитися тільки після того, як прикордонники перевірили їхні паспорти, а тих, які виїздять з України - до паспортного контролю.
Особистий огляд може здійснюватися щодо громадян, яким виповнилося 16 років, а молодших дітей - у присутності батьків або осіб, що їх супроводжують. Сам огляд особи проводиться на дотик.
Під час особистого огляду також детально оглядаються всі дрібні предмети, що є у громадянина, а також головні убори, верхній одяг, ступні ніг тощо. Особистий огляд проводиться тільки в ізольованих приміщеннях аеропортів, вокзалів, приміщень транспортних організацій, які відповідають вимогам санітарії і гігієни і в яких не повинно бути ніяких зайвих речей. Особистий огляд здійснює працівник митниці тієї ж статі, що й особа, яку оглядають, у присутності двох свідків і, в разі потреби, медпрацівника.
У проведенні особистого огляду, за рішенням службової особи митного органу, можуть брати участь працівники органів СБУ, МВС, прикордонних військ, якщо вони однієї статі з особою, яка підлягає особистому огляду. Службова особа митниці, якій доручено здійснення особистого огляду, має право застосовувати необхідний інструмент і технічні засоби для детального обстеження одягу, взуття, дрібних предметів обстежуваного.
Якщо під час огляду незаконно зіпсута якісь речі громадянина, митниця повинна їх відшкодувати. Після закінчення особистого огляду, незалежно, були виявлені заборонені предмети чи ні, складається акт-протокол у трьох примірниках за результатами обстеження, котрий підписують всі особи, що були присутні на огляді, а також особа, яку оглядали. На цьому ж протоколі, особа, яку оглядали може за писати свої зауваження чи подати скаргу щодо порядку огляду. Перший примірник протоколу видається особі, яку оглядали, другий залишається у справах митниці, а третій надсилається до Державної митної служби України.
Дії осіб, які здійснювала особистий огляд, можуть бути оскаржені начальнику відповідної митниці, а рішення начальника митниці або особи, що його заміщує - Голові Дсржмитслужби України.
У разі добровільного пред'явлення громадянином, який прямує через митний кордон, приховуваних ним предметів або цінностей, працівник митного органу за наявності достатніх підстав вважати, що цей громадянин не приховує ще які-небудь предмети і цінності, може обмежитись затриманням добровільно виданих предметів і цінностей, засвідчивши цей факт у протоколі.
Митному огляду не підлягають:
• особистий багаж Президента країни і членів його сім'ї, які його супроводжують;
• особистий багаж депутатів Верховної Ради і членів Уряду України при перетині ними кордону в зв'язку з виконанням своїх депутатських або службових обов'язків;
• іноземні військові кораблі (судна), бойові і військово-транспортні повітряні судна і військова техніка, що рухаються своїм ходом.
Облік товарів і транспортних засобів. Ця форма митного контролю застосовується в зв'язку з тим, що на митні органи покладено обов'язок вести статистичний облік товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон, розміщуються на митних складах, складах тимчасового зберігання, перевезених митними перевізниками іт.д.
Облік здійснюється, зокрема, шляхом ведення різноманітних реєстраційних книг і журналів, до яких вноситься інформація про товари і транспортні засоби. Цс можуть бути журнали реєстрації ВМД, журнали, в яких зазначається інформація про товари, розміщені на СТЗ, і т.п., журнали обліку транспортних засобів, що перетинають митний кордон, тощо.
Усне опитування фізичних і посадових осіб. Ця форма митного контролю характерна, наприклад, для контролю речей громадян, що перетинають митний кордон, коли працівник митного органу проводить опитуванння з метою виявлення предметів, заборонених до ввезення/вивезення, валюти тощо.
Перевірка обліку і звітності. Прикладом цієї форми контролю може служити контроль митними органами стану обліку товарів на складі тимчасового зберігання. На письмову вимогу уповноваженої посадової особи митного органу власник складу зобов'язаний надати звіт про товари, що зберігаються, або про товари, що збули на зберіганні, і транспортні засоби протягом періоду, обумовленого митним органом. Звіт складається за встановленою формою і подається протягом визначеного терміну з дня пред'явлення такої вимоги.
Митний орган має право робити інвентаризацію товарів! транспортних засобів, що зберігаються на складі.
Конструкція і розміщення приміщень, облаштованість територій, що є зонами митного контролю1, також повинні сприяти цілісності товарів і забезпечувати неможливість доступу до них сторонніх осіб. На вимогу митного органу приміщення повинні бути обладнані подвійними запірними пристроями (пломба, печатка тощо), один з яких має перебувати у розпорядженні митного органу.
Відповідно до митного законодавства митний контроль може здійснюватися також в інших формах, наприклад, шляхом спостереження, обстеження, аналізу тощо.
Діяльність митних органів України пов'язана із здійсненням митного контролю та митного оформлення товарів, речей, валюти, цінностей, транспортних засобів, які
І-1 переміщуються через митний кордон України.
Організація Митне оформлення та митний контроль здійснюються митного особовим складом підрозділів регіональних митниць і є його контрол ю в повсякденною роботою. Як і будь-яка діяльність, робота з виконання Україні митного контролю та митного оформлення потребує належної організації. Всі операції, які здійснюються в процесі митного
-оформлення та контролю, мають бути належним чином упорядковані
та відображені в нормативних актах (документах), технологічних схемах, порядках, що визначають правову основу та послідовність дій співробітників митниці. Така робота проводиться в митних органах України Управлінням організації митного контролю Держмитслужби України та відділами організації митного контролю регіональних митниць. У митницях функція з організації митного контролю покладається на одного із заступників начальника митниці або на один чи кілька спеціально створених підрозділи.
Управління організації митного контролю Державної митної Служби, які служби України підпорядковується заступнику Голови ДМСУ, здійснюють відділ організації митного контролю регіональної митниці - митний начальнику регіональної митниці та одному з його заступників, контроль Структура Управління організації митного контролю затверджується Головою ДМСУ (рис.8.15), відділу організації митного 1 контролю - начальником регіональної митниці.
Рис.8.15. Структура Управління організації митного контролю ДСМУ
Основні напрями організації митного контролю і митного оформлення
Організація митного контролю і митного оформлення – це комплекс заходів, вжитих митними органами у зв'язку з через митний кордон товарів і транспортних засобів. Цей комплекс містить створення митної інфраструктури, що дає змогу забезпечити митний контроль і митне оформлення як у передбачених місцях їх здійснення, так і в інших місцях, де можуть перебувати контролю товари і транспортні засоби, що підлягають митному контролю, або здійснювати діяльність, контроль за якою покладено на митні органи.
Крім цього, організація митного контролю і митного оформлення передбачав вирішення питань щодо:
• конкретних місць і часу перетину митного кордону;
• місць і часу здійснення митного контролю і митного оформлення;
• порядку повідомлення учасниками ЗЕД про наміри здійснити експортну або імпортну операцію;
• часу, місць І засобів доставки, обліку і пред'явлення товарів та транспортних засобів і передачі митному органу документів на них;
• порядку взяття товарів і транспортних засобів під митний контроль, розміщення їх на СТЗ та ін.
На основі аналізу інтенсивності і характеру товаропотоків у місцях дислокації митного органу, видів і кількості використовуваного учасниками ЗЕД транспорту, а також наявних можливостей митного органу (кадрових, технічних та ін.) у процесі організації митного контролю і митного оформлення розробляються технологічні схеми їх здійснення. Працівники митного органу розставляються на робочі місця, між ними розподіляються конкретні функції, організується взаємодія, вирішуються питання координації роботи І контролю за ходом здійснення митного контролю і митного оформлення, стимулювання учасників цих процесів.
Організація митного контролю і митного оформлення є досить складним, багатогранним процесом. Його особливості залежать від багатьох чинників.
Місця і час перетину митного кордону. Митним законодавством і відомчими нормативними актами визначаються місце і час перетину товарами і транспортними засобами митного кордону, здійснення митного контролю і митного оформлення, а також час перебування товарів під митним контролем. Так, перетин товарами і транспортними засобами митного кордону допускається в місцях, обумовлених митними органами, і під час їх роботи. Водночас товари і транспортні засоби можуть перетинати митний кордон в Інших місцях і поза часом роботи митних органів, але тільки за погодженням з ними.
Законодавство встановлює, що моментом перетину митного кордону є:
а) для авіаперевезень: при експорті - завершення митного оформлення в аеропорту, де відбувається навантаження; при імпорті - початок або здійснення митного оформлення в першому аеропорту на території України, в якому відбувається розвантаження чи перевантаження товарів, якщо факт перевантаження підтверджено митним органом цього аеропорту;
б) для морських і річкових перевезень: при експорті - здійснення або завершення митного оформлення в порту навантаження на території України; при імпорті - початок або здійснення митного оформлення в першому порту розвантаження чи перевантаження на території України, якщо факт перевантаження підтверджено митним органом цього порту;
в) для товару, що доставляється поштою: здійснення митного оформлення в пункті міжнародного поштового обміну;
г) для перевезень іншими видами транспорту (в т. ч. залізничним або автомобільним): при експорті - здійснення або завершення митного оформлення у пункті пропуску на митний кордон України на шляху переміщення товару; при імпорті - початок або здійснення митного оформлення у пункті пропуску на митному кордоні України на шляху переміщення товару.
Місця і час митного контролю і митного оформлення. Саме в місцях перетину митного кордону (пунктах пропуску) ввезені товари і транспортні засоби приймаються під митний контроль, а при їх вивезенні за межі митної території здійснюється контроль за фактичним перетином митного кордону.
Переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон провадиться відповідно до їх митних режимів, правом вибору і застосування яких наділені декларанти. Процедура декларування поданих митному органу товарів і транспортних засобів є основною частиною митного оформлення.
Митне оформлення проводиться у визначених для цього місцях у регіоні діяльності митного органу, в якому перебуває відправник або одержувач товарів або їх структурний підрозділ, і під час роботи митного органу. Водночас на прохання І за рахунок зацікавленої особи за згодою митного органу, у регіоні діяльності якого перебуває така особа, митне оформлення може здійснюватися в інших місцях і поза часом роботи митного органу, що дав на це згоду.
Місця доставки й пред'явлення товарів і транспортних засобів. Місцями пред'явлення товарів і транспортних засобів митному органу з метою їх декларування і збереження до випуску або надання особі в розпорядження відповідно до обраного митного режиму є склади тимчасового зберігання, засновані митними органами або вітчизняними юридичними особами. Державна митна служба України має право встановлювати порядок, за якого митне оформлення окремих категорій товарів може провадитися тільки визначеними митними органами. Наприклад, подібний порядок визначено стосовно електроенергії, дипломатичних вантажів тощо.
Місцем прибуття на митну територію і доставки товарів та транспортних засобів, відповідно до митного законодавства, може бути тільки склад тимчасового зберігання. Ця вимога поширюється і на випадки митного оформлення в пунктах пропуску. Тому в аеропортах і портах, відкритих для міжнародного сполучення, на вантажних терміналах, складах і майданчиках залізничних станцій, що здійснюють прийом, навантаження, розвантаження і видачу товарів, які переміщуються через митний кордон, у пунктах пропуску через державний або митний кордон, де здійснюється міжнародне автомобільне сполучення, наявність складів тимчасового зберігання є обов'язковою.
Склад тимчасового збереження (СТЗ) - це спеціально виділене та обладнане приміщення або інші місця, призначені для збереження товарів і транспортних засобів під митним контролем, з моменту пред'явлення митному органу і до їх випуску або надання особі в розпорядження відповідно до обраного митного режиму, контролю, їх збереження, переміщення, обліку тощо; розпорядження товарами після випуску їх у вільний обіг або розміщення в інший митний режим.
Операція розміщення на склад тимчасового зберігання товарів і транспортних засобів належить до процесів, що передують основному митному оформленню, тобто їх декларуванню і застосуванню до них визначеного митного режиму. Попередні операції здійснюються з метою полегшення І прискорення проведення цих процедур і спрямовані на недопущення ввезення і вивезення заборонених товарів і транспортних засобів, а також на їх ідентифікацію для митних цілей. Товари і транспортні засоби набувають статусу таких, що знаходяться на тимчасовому зберіганні автоматично з моменту їх пред'явлення митному органу.
При ввезенні пред'явленням є повідомлення прикордонного митного органу перевізником або уповноваженою ним особою про прибуття товарів і транспортних засобів на митну територію або в місце доставки (митницю призначення).
При вивезенні товарів і транспортних засобів пред'явлення виражається в прийнятті митним органом відправлення митної декларації або в повідомленні митного органу призначення про їх прибуття в місце доставки. Оскільки транспортні засоби декларуються в складі перевезених ними товарів, то їх митне оформлення здійснюється в місцях митного оформлення товарів. Безпосередньо на митному кордоні митному оформленню підлягають морські, річкові і повітряні судна, порожні транспортні засоби і транспортні засоби, що перевозять пасажирів. їх декларування здійснюється за допомогою надання митному органу транспортних документів, що підтверджують факт державної реєстрації даного транспортного засобу і право на керування ним.
Відповідно до митного законодавства, місця перетину митного кордону і місця здійснення митного оформлення товарів і транспортних засобів є зонами митного контролю, а переміщення товарів, транспортних засобів і осіб, включаючи посадових осіб інших державних органів, через межу таких зон допускається тільки з дозволу митних органів і під їхнім контролем.
Основні напрями вдосконалення типової і принципової схеми організації митного контролю на сучасному етапі розвитку зовнішньоекономічних відносин України полягають у:
1) вдосконаленні організації механізму митного контролю;
2) скороченні термінів і підвищенні якості огляду товарів 1 транспортних засобів;
3) скороченні термінів сплати митних платежів;
4) вдосконаленні документального оформлення митних процедур;
5) попередженні заподіяння збитку економіці і загрози загальній безпеці країни;
6) зменшенні витрат на здійснення контролю за допомогою розробки гнучких технологій залежно від категорій товарів і осіб, що їх переміщають;
7) забезпеченні доставки товарів у повному обсязі до місць митного оформлення;
8) поліпшенні взаємодії з транспортними організаціями за допомогою розробки і впровадження спільних технологій, що забезпечують здійснення ефективного митного контролю та оформлення товарів з урахуванням необхідності забезпечення безперервності перевізного процесу і необхідності скорочення простою транспортних засобів;
9) розробці і впровадженні заходів для вдосконалення основних напрямів взаємодії митної служби з іншими правоохоронними органами;
10) вдосконаленні контролю на напрямах незаконного переміщення товарів і транспортних засобів.
З викладеного вище випливає, що лише в результаті вдосконалення організаційної структури митних органів та організації митного контролю на кожній ділянці здійснення цього процесу може бути забезпечена висока результативність функціонування митної системи в цілому.
Відповідно до встановленого порядку і залежно від умов
переміщення через митний кордон товарів і транспортних засобів у
митного оформлення виділяють дві стадії: здійсненні
1) здійснення попередніх операцій;
2) здійснення основного митного оформлення. Попередні операції мають полегшити і прискорити проведення
основного митного оформлення. Основне завдання попередніх операцій) що передують основному митному оформленню, - об'єднання зусиль усіх, хто має відношення до переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон у рамках своєї компетенції для досягнення цілей митного контролю.
Митні органи В цьому процесі посідають ключове становище. Цьому сприяє наділення митних органів правом інформування і консультування учасників ЗЕЛ. У тому числі про чинні нормативні акти з митної справи. У свою чергу зацікавлені особи мають право одержуват
РОЗДІЛ IX. БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНИХ ОПЕРАЦІЙ
9.1 .Загальні положення
9.2. Порядок проведення безготівкових розрахунків в іноземній валюті
9.3. Порядок купівлі та продажу іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку України
9.4. Застосування товаросупровідних документів у зовнішньоекономічній діяльності
9.5. Облік комісійних операцій у зовнішньоекономічній діяльності
9.6. Податковий і бухгалтерський облік операцій з переробки давальницької сировини резидента за межами України
9.7. Облік зовнішньоекономічного бартеру
9.8. Штрафні санкції за порушення валютного законодавства