Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності - Кириченко O.A. - 1.5. Предмет і завдання курсу

Для досягнення високої ефективності ЗЕД необхідно враховувати два об'єктивно існуючі підходи в управлінні міжнародним бізнесом. Вони дають відповіді на ключові запитання: "що?" і "як?" Перше запитання розкриває сутність міжнародних операцій. Це сфера міжнародного маркетингу, із якої керівники організацій добувають інформацію і приймають рішення про зовнішньоекономічні операції. Такими операціями є експорт або імпорт конкретних товарів (послуг, робіт), лізинг обладнання, спільне виробництво продукції та ін. Само собою зрозуміло, що кожний вид бізнесу має власну внутрішню технологію, що також входить у предметний аспект. При імпорті мають на увазі, наприклад, пошук постачальника, укладення з ним контракту на постачання товару, перевезення товару до кордону, перетинання кордону і виконання митних процедур - і так до остаточного продажу товару внутрішньому споживачеві, проведення розрахунків із продавцем. Все це становить предметний аспект менеджменту, що цілком визначається ідеєю і технологією (послідовністю операцій) зовнішньоекономічних операцій.

Проте наскільки б вдалою не була ідея конкретної зовнішньоекономічної операції, які б високі прибутки вона не обіцяла в перспективі, який би бізнес-план не гарантував її здійсненність і ефективність, саму по собі її не можна реалізувати без іншого аспекту зовнішньоекономічного менеджменту. Мова йде про те, що опрацювати ідею може одна людина або невеличка група спеціалістів у межах їх поточних службових обов'язків або у вільний час. Досвід показує, що опрацювання ідей і навіть підготовка бізнес-планів становить дуже малу частину усіх витрат, пов'язаних із реалізацією ідеї. А от вже для реалізації ідеї, яку включено до числа цілей зовнішньоекономічної діяльності, не обійтися без регулярного (функціонального) менеджменту. Мається на увазі насамперед планування реалізації ідеї, для чого необхідно завчасно виділяти необхідні ресурси, встановлювати терміни виконання завдань, що випливають з ідеї, добирати виконавців, визначати методи виконання робіт та ін. До того ж у планах робіт необхідно враховувати зміни навколишнього середовища фірми: законодавство, ціни на зовнішніх ринках, валютні курси, стан справ у партнерів і т. ін. І якщо план буде неточним (тобто неякісним), то реалізація ідеї може опинитися під загрозою: скажімо, нестача валютних коштів саме в той момент, коли потрібно провести оплату послуг, і т. ін.

Менеджмент передбачає не тільки функцію планування, а й організацію (що включає координацію), комплектування штатів, керівництво, мотивацію, контроль. Тому ідея тієї або іншої зовнішньоекономічної операції може бути реалізована тільки тоді, коли предметний аспект повною мірою відповідатиме функціональному підходу.

У практиці зовнішньоекономічної діяльності часто трапляються випадки невідповідності згаданих аспектів зовнішньоекономічній діяльності. Досить поширені ситуації, коли приваблива, захоплююча ідея бізнесу відсуває на другий або навіть більш дальній план функціональний аспект менеджменту, який лише планується на чернетці й детально не проробляється. А невдачі в такому разі списуються на обставини. Цікаво зазначити, що часто це відбувається в організаціях, які навчають менеджменту зовнішньоекономічної діяльності.

1.5. Предмет і завдання курсу

Предметом курсу "Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності" є складна сукупність управлінських відносин, що виникають у сфері зовнішньоекономічної діяльності у зв'язку з плануванням, організацією, керівництвом і контролем виконання конкретних міжнародних ділових операцій на різноманітних рівнях управління бізнесом, головним чином на підприємствах. Він включає також управлінську діяльність не тільки українських підприємств на зовнішніх ринках, а й іноземних фірм в Україні, різноманітні види діяльності на рівні підприємств, регіонів, міністерств і відомств.

Управлінська діяльність, як відомо, залежить від форм власності підприємств, що оперують на міжнародних ринках. Проте переважний вплив на цю діяльність здійснюють загальні закони міжнародного бізнесу, з одного боку, і загальне середовище бізнесу в країні - з іншого.

Варто враховувати, що виділити в чистому вигляді менеджмент зовнішньоекономічної діяльності з загального функціонування підприємства не можливо, оскільки плани зовнішньоекономічної діяльності органічно пов'язані з планами випуску продукції на внутрішньому ринку. Багато структурних підрозділів і багато посадових осіб обслуговують усю фірму в цілому, охоплюючи и зовнішньоекономічну діяльність. Тому курс, що вивчається, має відносну самостійність. Крім того, він тісно пов'язаний із такими дисциплінами, як загальний менеджмент, маркетинг, економіка фірми, фінансовий менеджмент та ін. Не менш важливо враховувати його зв'язок із дисциплінами міжнародного бізнесу, такими як міжнародні фінанси, міжнародний маркетинг, міжнародна логістика, міжнародне право, міжнародні стандарти, бухгалтерський облік та ін. Тільки з урахуванням зазначених зв'язків можна очікувати успіхів від зовнішньоекономічних операцій.

Отже, міжпредметні зв'язки допоможуть усебічно вивчити питання управління зовнішньоекономічною діяльністю як складовою економіки в цілому.

Література

1. Герчикова И.Л. Международное коммерческое дело: Учеб. для вузов. - М.: Банки и биржи: ЮНИТИ, 1996.

2.Чарл Я.Л.Міжнароднийбізнес: Конкуренція на глобальному ринку: Пер. з англ. - К.: Вид-во СоломіїПавличко "Основи", 2001.

3. Глобалізація і безпека розвитку: Монографія.- К -КНЕУ 2001

4. Гриффин Р., Пастей М. Международный бизнес. - 4-е изд.: Пер с англ. - СПб.: Питер, 2006. р*

б. Дениэлс Джон Д., Радеба ЛиХ. Международный бизнес: внешняя среда и деловые операции: Пер. с англ. - 6-е изд. - М., 1994.

6. Закон України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16.04.91 p. № 959-XII // Відомості Верховної Ради Української PCP. - 1991. - 29.

7. Зовнішньоекономічна діяльність: нормативна база. - X.: Фактор, 2004.

8. Новицький B.C. Міжнародна діяльність України: Підручник. - К.: КНЕУ, 2003.

9. Панченко Є.М. Міжнародний менеджмент: Навч.-метод, посіб. для самост. вивч. дисципл. - К.: КНЕУ, 2004.

10. Рут Франклін P., Філіпенко А.Міжнародна торгівля та інвестиції: Пер. з англ. - К., 1998.

11. Стратегії економічного розвитку в умовах глобалізації: Монографія. - К.:КНЕУ, 2001.

12. Стровский Л.Е. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: Учеб. для вузов. - 2-е изд., перераб. и доп. - М., 1999.

13. Україна і світове господарство: взаємодія на межі тисячоліть: Навч. посіб. - К.: Либідь, 2002.

14. Управление внешнеэкономической деятельностью: Учеб. пособие / Под общ. ред. А.И. Кредисова. - К., 1996.

15. Філіпенко A.C., Бураковсъкий П.В., Будкін B.C. Міжнародні економічні відносини: Сучасні міжнародні економічні відносини. - К., 1992.

16. Філіпенко A.C. Міжнародні економічні відносини: історія: Підручник. - К.: Либідь, 2006.

Глава 2. Особливості менеджменту ЗЕД в умовах глобалізації
2.1. Глобалізація та економічна взаємозалежність
2.2. Міжнародна конкурентоспроможність
Інтернаціоналізація ланцюга поставок: порівняльна перевага сьогодні
Глобалізація і конкурентоспроможність
Міжнародна конкурентоспроможність і політика екологічного регулювання
2.3. Рента в глобальному просторі
Глава 3. Міжнародний розвиток торгових відносин
3.1. Найважливіші міжнародні угоди
3.1.1. Конвенція ЮНСІТРАЛ про договори міжнародної купівлі-продажу товарів
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru