Крім сплати мита, обов'язковим платежем при переміщенні вантажів через митний кордон є митні збори. Це вид митних платежів, що стягується за здійснення на користь платника певних дій з боку митних органів під час митного оформлення товарів та інших предметів.
Безумовно, надходження від митних зборів — це незначна частка в доходах бюджету від митних платежів, але зважаючи на те, що вони є джерелом фінансування розвитку митної системи відповідно до Митного кодексу, фіскальний ефект від їх запровадження є суттєвим і постійно зростає. Так, дохід від застосування митних зборів у 2000 році становив 320 600 тис. грн, у 2001 році — 461 437 тис. грн, у 2002 році — 473 млн грн, у 2003 році — 609,8 млн грн.
Досить часто митні збори ототожнюються зі всією сукупністю митних платежів. Це некоректно, оскільки митні збори є тільки одним із видів митних платежів, які нараховуються при переміщенні через митний кордон, тобто митні збори є тільки складовою митних платежів.
Вважаємо, що митні збори доцільно класифікувати за двома ознаками: залежно від функцій, що виконують митні органи, та від операцій, що здійснюють платники.
За першою ознакою митні збори можна поділити на два види:
• митні збори за виконання покладених на митницю обов'язків;
• митні збори за надання послуг у сфері митно-тарифних відносин.
До митних зборів, що класифікуються за критерієм за виконання покладених на митницю обов'язків, можна віднести такі види митних платежів:
• за перебування товарів та інших предметів під митним контролем; за митне оформлення транспортного засобу індивідуального користування, якщо цей засіб використовується для перевезення товарів та інших предметів в обсягах, що підлягають обкладенню митом;
• за видачу посвідчень на право реєстрації (перереєстрації) ввезених до України громадянами транспортних засобів;
• за зберігання товарів та інших предметів на складах митниць; за зберігання товарів та інших предметів, що підлягають обов'язковій передачі митниці;
• за митне оформлення товарів та інших предметів; за митне оформлення тимчасово ввезеного (вивезеного) майна під зобов'язання про його зворотне вивезення (ввезення); за митне оформлення товарів у разі транзиту; за митне оформлення товарів у разі ввезення на митний ліцензійний склад;
До митних зборів, що нараховуються за надання послуг у сфері митно-тарифних відносин, можна віднести платежі за:
• видачу підприємству свідоцтва про визнання його декларантом;
• подовження терміну дії (перереєстрації) свідоцтва про визнання його декларантом;
• супроводження підакцизних товарів;
• видачу ліцензій на відкриття магазину безмитної торгівлі;
• видачу ліцензій на відкриття митного ліцензійного складу.
За другою ознакою митні збори поділяються на митні збори, які нараховуються за вантажною митною декларацією, та інші види митних зборів. До митних зборів, які нараховуються за вантажною митною декларацією, можна віднести митні платежі за:
• митне оформлення товарів;
• митне оформлення тимчасово ввезеного (вивезеного) майна;
• митне оформлення у разі транзиту іноземних товарів;
• митне оформлення у разі ввезення на митний ліцензійний склад;
• митне оформлення товарів та інших предметів у зонах митного контролю на територіях і в приміщеннях підприємств.
Платниками митних зборів є юридичні та фізичні особи, що здійснюють митне оформлення. Нараховуються митні збори за фіксованими ставками у доларах США.
Так, за митне оформлення товарів та інших предметів при митній вартості:
до 100 дол. США митні збори не стягуються;
від 100 до 1000 дол. США сплачується еквівалент 5 дол. США;
понад 1000 дол. США сплачується 0,2 % митної вартості товарів та інших предметів, але не більше еквівалента 1000 дол. США.
Наведемо приклади нарахування зборів за митне оформлення (для всіх прикладів курс долара США на день подання ВМД становить 5 гривень за 1 долар США).
Приклад 1. Заповнення графи 47 при нарахуванні митних зборів за митне оформлення товару:
Загальна митна вартість, вказана в графі 12 ВМД, складає одну тисячу гривень.
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума до сплати в гри | СП(спосіб платежу) |
10 | 1000 | $5 | 25 | 01 |
Загальна митна вартість, вказана в графі 12 ВМД, складає вісім тисяч гривень. | ||||
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
10 | 8000 | 0,2% | 16,0 | 01 |
За митне оформлення тимчасово ввезеного (вивезеного; майна під зобов'язання про його зворотне вивезення (ввезення) за кожною вантажною митною декларацією сплачується еквівалент 30 дол. США; за кожним додатковим аркушем до неї — еквівалент 15 дол. США.
У даній частині застосування митних зборів митні органи значно посилили фіскальний тиск на суб'єктів господарювання. Якщо раніше митні збори нараховувались і сплачувались тільки при тимчасовому ввезенні майна, то нині вони сплачуються як при ввезенні, так і при вивезенні майна з митної території України.
Приклад 2. Заповнення графи 47 ВМД при нарахуванні митних зборів за митне оформлення тимчасово ввезеного (вивезеного) майна під зобов'язання про його зворотне вивезення (ввезення):
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
12 | — | $30 | 150,0 | 01 |
Якщо товари переміщуються в режимі транзиту, то за митне оформлення сплачується за кожною вантажною митною декларацією еквівалент 10 дол. США, за кожним додатковим аркушем до неї — еквівалент 5 дол. США.
Приклад 3. Заповнення графи 47 ВМД при нарахуванні митних зборів за митне оформлення товарів у разі транзиту:
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
14 | — | $ 10 | 50,0 | 02 |
При ввезенні товарів на митний ліцензійний склад плата за мит" не оформлення складає: за кожною вантажною митною декларацією 30 дол. США; за кожним додатковим аркушем до неї — 15 дол. США.
Приклад 4. Заповнення графи 47 ВМД при нарахуванні митних зборів за митне оформлення товарів у разі ввезення на митний ліцензійний склад.
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
15 | — | $30 | 150,0 | 01 |
За митне оформлення товарів та інших предметів у зонах митного контролю на територіях і в приміщеннях підприємств, що зберігають такі товари та інші предмети, чи поза робочим часом, встановленим для митниці (за 1 год роботи одного працівника митниці) сплачується:
• у робочий час 20 дол. США;
• у неробочий час, суботу, неділю — 40 дол. США;
• у святкові дні 50 дол. США.
Приклад 5. Заповнення графи 47 ВМД при нарахуванні митних зборів за митне оформлення товарів та інших предметів у зонах митного контролю на територіях і в приміщеннях підприємств. Митне оформлення здійснюється у робочий час протягом 6 год.
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
03 | 6■ _ | $20 | 100,0 | 01 |
Збори за митне оформлення не стягуються у випадках, коли:
• ввозяться в Україну предмети, призначені для офіційного (службового) користування дипломатичних та консульських представництв іноземних держав в Україні, міжнародних міжурядових організацій, представництв іноземних держав при цих організаціях та інших міжнародних організаціях, які користуються на території України митними пільгами відповідно до міжурядових угод;
• подається попередня вантажна митна декларація при ордерних поставках товарів;
• подається загальна вантажна митна декларація при поставках комплектного об'єкта;
• пункт ввезення в Україну та вивезення за кордон іноземних товарів, які переміщуються транзитом через територію України, збігаються;
• вивозяться товари з митного ліцензійного складу за провізною відомістю без оформлення вантажної митної декларації.
Під час перебування товарів та інших предметів під митним контролем за кожний день перебування в перші п'ятнадцять календарних днів митні збори не стягуються, за кожний наступний календарний день стягуються у розмірі 0,005 % загальної митної вартості товарів та інших предметів.
Приклад 6. Нарахування митного збору за перебування товарів та інших предметів під митним контролем.
Слід зазначити, що митні органи значно ускладнили процедуру перебування товарів під митним контролем. Так, якщо раніше підставою для нарахування були робочі дні, то нині нарахування митного збору за даним видом платежів відбувається на підставі календарних днів. Тобто суб'єкта господарювання значно зменшився період проходження митних процедур, але це стало додатковим джерелом надходження коштів на митницю.
Приклад 7. Загальна митна вартість, вказана в графі 12 ВМД, становить десять тисяч гривень. Термін перебування товарів під митним контролем — 65 календарних днів.
За перші 15 календарних днів плата не стягується.
За наступні 50 днів плата складає 2,5 % загальної митної вартості.
При заповненні графи 47 ВМД у колонці "Ставка" здійснюється підрахунок ставки.
Вид | Підстава нарахування | Ставка | Сума | СП |
01 | 10000 | 0,05% х 50 днів = 2,5% | 250 | 01 |
Строк перебування під митним контролем для цілей нарахування митного збору за перебування під митним контролем при ввезенні товарів обчислюється:
V при ввезенні автомобільним транспортом з дати, що зазначена у провізній відомості як строк доставки товарів до митниці призначення, а при доставці раніше цієї дати — з дати фактичної доставки товарів до митниці призначення. У разі порушення строків перевізник повинен мати юридичний документ, який засвідчує причину порушення (у разі поломки — акт технічного стану автомобіля, засвідчений працівником ДАІ; у разі хвороби водія — свідчення лікаря і под.);
V при ввезенні залізничним транспортом — з дати отримання митницею призначення інформації залізниці про надходження вантажу та проставлення штампу "під митним контролем" на товари у супровідних документах;
V при ввезенні водним транспортом — з дати отримання митницею інформації порту про надходження вантажу;
V при ввезенні авіаційним транспортом — з дати отримання митницею інформації від авіапідприємства про надходження вантажу.
У разі форс-мажорних обставин, наприклад ускладнення вивантаження із судна, пов'язаного з погіршанням кліматичних умов в акваторії порту, необхідно мати юридичний документ, який засвідчить дане явище, — довідку служби метеорології, на підставі якої складається акт. Варто зауважити, що зміна законодавства не може бути віднесена до форс-мажорних обставин, а отже, не може бути підставою для звільнення від даного виду платежу.
Залежно від операцій, що здійснюють платники, держава може встановлювати інші види митних зборів. Прикладом такого виду зборів слугує введення додаткових тимчасових митних зборів в Україні: на нафтопродукти (0,01 євро за 1 кг) у 1998 р.; на імпорт (2% митної вартості) у 1999 р.; гербовий збір, у середньому 0,2—0,5 % вартості вантажу за маркування вантажних декларацій при ввезенні товарів в Україну у 2000 р.; додатковий збір за утилізацію тари імпортних товарів 2002 р.
Інші держави також практикують поповнення Державного бюджету за рахунок введення додаткових зборів на митних кордонах. Так, при в'їзді до Росії з вересня 2003 року введено обов'язкове страхування автомобілів, які перетинають митний кордон. Мінімальна плата 25 дол. США за страхування автомобіля на 15 діб, хоча автомобіль може перебувати на митній території Росії всього один день.
Митні збори сплачуються платниками у валюті України або в іноземній валюті першої групи класифікатора валют Національного банку України до/або на момент здійснення митного оформлення.
У національній валюті України митні збори сплачуються:
— суб'єктами підприємницької діяльності з місцезнаходженням на території України, які створені і діють відповідно до законодавства України;
— філіями, представництвами іноземних фірм, іноземними компаніями, міжнародними організаціями з місцям знаходження на території України, що здійснюють свою діяльність на підставі законів України, — дипломатичними, консульськими, торговельними та іншими офіційними представництвами України за кордоном, які користуються імунітетом "і дипломатичними привілеями;
— філіями та представництвами підприємств та організацій України за кордоном, що не здійснюють підприємницької діяльності;
— фізичними особами з місцем постійного проживання на території України.
Обмежено коло платників, які можуть сплачувати митні збори як у національній валюті, так і в іноземній. До них належать: суб'єкти підприємницької діяльності, що створені і діють відповідно до законодавства іноземних держав; іноземні, дипломатичні, консульські, торговельні та інші офіційні представництва, розташовані на території України; представництва інших організацій і фірм в Україні, що не здійснюють підприємницької діяльності; фізичні особи з місцем постійного проживання за межами України.
Сплата митних зборів може бути здійснена перерахуванням суми митних зборів за безготівковим розрахунком на рахунок митної установи або внесенням суми митних зборів готівкою до каси митної установи, при цьому сплатою митних зборів за безготівковим розрахунком вважається фактичне зарахування сум митних зборів на рахунок митниці. Суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності може сплатити митні збори внесенням авансових сум на рахунок митниці.
За заявою платника та за наявності гарантії банку митниця має право надати відстрочку або розстрочку сплати митних зборів на строк, що не перевищує одного місяця. Звільнити від сплати митних зборів може тільки Кабінет Міністрів України.
У випадках, коли митними органами стягнуто надміру митних зборів, суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності може повернути суму надмірно стягнутих митних зборів або зарахувати в рахунок майбутніх платежів протягом року з моменту митного оформлення. При цьому контроль за поверненням надміру стягнених сум митних зборів або зарахування їх у рахунок майбутніх платежів здійснює відділ митних платежів митниці, де здійснювалось митне оформлення.
Механізм повернення надміру стягнених сум митних зборів або зарахування їх у рахунок майбутніх платежів має таку послідовність.
Спочатку особа, що здійснює декларування товарів та інших предметів, звертається до начальника митниці із заявою, підписаною керівником та головним бухгалтером підприємства, щодо повернення надміру стягненої суми митних зборів або зарахування її в рахунок майбутніх платежів.
Перерахунок суми митних зборів здійснюється відділом митних платежів та оформляється завізованою начальником відділу доповідною запискою на ім'я начальника митниці. На підставі прийнятого начальником митниці рішення сума митних зборів, що підлягає поверненню, реєструється в журналі руху грошових коштів. Якщо надміру стягнена сума митних зборів підлягає поверненню, то відділ митних платежів готує повідомлення відділу бухгалтерського обліку про перерахування коштів. Якщо надміру стягнена сума митних зборів підлягає зарахуванню в рахунок майбутніх платежів, то відділ митних платежів вносить зміни до звітності та відповідних журналів обліку.
Отже, нарівні з митними податками, митні збори є дієвим засобом не тільки системи регулювання зовнішньоекономічної діяльності, але й інструментом податкової політики держави.
5.4 Особливості нарахування податку на додану вартість при здійсненні експортно-імпортних операцій
Тести
Задачі
РОЗДІЛ 6. МИТНА ВАРТІСТЬ ЯК ОБ'ЄКТ ОПОДАТКУВАННЯ ПРИ НАРАХУВАННІ МИТНИХ ПЛАТЕЖІВ
6.1. Сутність та місце митної вартості в системі митного оподаткування
6.2. Нарахування митної вартості на основі методу оцінки товарів, які ввозяться згідно із зовнішньоекономічною угодою
6.3. Використання методів непрямої оцінки товарів при визначенні митної вартості
6.4. Методи визначення митної вартості на підставі додавання та віднімання вартості
6.5. Особливості застосування адміністративних важелів коригування митної вартості