Міжнародні товарні аукціони - це спеціально організовані, періодично діючі в певних місцях ринки. На них шляхом публічних торгів по черзі відбувається продаж попередньо оглянутих покупцем аукціонних товарів, які переходять до того власника, який запропонував за них найвищу ціну. До аукціонних товарів відносяться хутра, чай, тютюн, фрукти, риба, антикварні та художні вироби, дорогоцінності, предмети розкоші. Форми аукціонів:
- працюють на пониження цін;
- працюють на підвищення цін. Найбільші аукціонні центри:
по вовні - Лондон, Ліверпуль, Сідней, Антверпен;
по хутру - Санкт-Петербург, Лондон, Нью-Йорк, Монреаль;
по чаю - Лондон, Амстердам, Калькутта, Коломбо;
по пряностях та художніх виробах - Лондон, Амстердам.
A. Практика проведення аукціонів.
Періодичність проведення аукціонів залежить від специфіки товару. Вони проводяться від одного -двох разів на тиждень (чай) до кількох на рік (хутро).
Найчастіше проведенням аукціонів займаються спеціалізовані фірми.
Б. Техніка операцій на аукціонах:
- підготовка аукціону;
- огляд товару.
B. Аукціонний торг:
- гласним методом (покупці відкрито називають свою ціну на товар);
- німим способом (покупці подають умовний сигнал);
- автоматизовані аукціони (пропозиції покупців висвічуються на спеціальному табло);
- зняття товару з аукціонних торгів. Г. Оформлення акта купівлі-продажу.
2.7.3. Міжнародні ярмарки, торги і виставки
У практиці сучасної міжнародної торгівлі торги займають особливе місце. Це змагальний, безпосередньо конкуруючий спосіб купівлі й продажу товарів або надання підрядів на виконання окремих робіт на певних умовах. До торгів часто звертаються державні інститути, муніципальні органи та приватні фірми у випадках будівництва залізниць, портових, іригаційних, комунальних споруд, промислових підприємств, закупівель матеріалів, устаткування, сировини, продовольства. Використання такої форми торгівлі зумовлено тим, що державні й муніципальні органи, систематично не займаючись регулярними комерційними операціями, не маючи для цього відповідного комерційного апарату, через торги концентрують значну кількість конкуруючих фірм в одному місці. Види міжнародних торгів показані на рис. 2.19.
Рис. 2.19. Види міжнародних торгів
Фірми, що бажають брати участь у торгах, як правило, дають заставу 1-3% вартості проекту. З метою маневру організатори торгів практикують досить складну процедуру, пов'язану з багатьма формальностями, додатковими умовами і т. ін. Це робиться для того, щоб заздалегідь відхилити невигідні пропозиції. Торги бувають публічні й негласні. У першому випадку в торгах можуть брати участь усі бажаючі фірми й організації. В іншому (негласні торги) - залучаються окремі фірми, як правило, найбільш надійні, солідні, які запрошуються на торги їх організаторами.
Організація торгів
Оголошення про торги відбувається за 1-2 місяці до їх початку.
Розсилаються в торгові палати, консульства, торгові центри відповідні рекламні матеріали, у яких організатори повідомляють про торги.
Умови проведення торгів вміщуються в так званому тендері.
У ході торгів, якщо виявиться дві або більше однакових пропозицій, організатори торгів можуть використовувати аукціон. Якщо і це не дасть результату, питання вирішується через жеребкування. Організатори торгів не зобов'язані обґрунтовувати свою відмову від того чи іншого проекту, пропозиції.
Ярмарки і виставки
Ярмарок - це періодичний ринок, де зустрічаються покупець і продавець. Вони поділяються на місцеві, національні й міжнародні. За характером виставлених експонатів бувають універсальні й спеціалізовані.
Виставка - це публічна демонстрація досягнень у певній галузі економіки, науки, культури. В основному торгово-промислові виставки організовуються з метою реклами товарів і послуг.
Значення ярмарків і виставок
У наш час характерним є зростання кількості всіляких ярмарків і виставок. Часто держави фінансують організацію ярмарків і виставок товарів національного виробництва за кордоном. Ярмарок набуває дедалі більшого значення в міжнародних економічних відносинах.
До великих міжнародних ярмарків відносяться постійно діючі торгові ярмарки в Нью-Йорку, Монреалі, Чикаго, Фран-кфурті-на-Майні, Мілані, Палермо, Парижі, Ліоні, Бордо, Марселі, Токіо. У країнах Східної Європи виділяються ярмарки в Брно, Пловдиві, Загребі, Белграді.
Організація міжнародних ярмарків і виставок Організаторами торгових ярмарків і виставок є торгові палати, асоціації та федерації торговців і промисловців, державних і муніципальних організацій, рідше приватних підприємств. Ініціатори виставки створюють ярмаркові комітети або управління ярмарків, які й здійснюють усю роботу по їх організації. Сюди входять:
- розробка положення про ярмарок і право участі в ньому;
- будівництво павільйонів;
- організація роботи по залученню учасників;
- підготовка готелів, ресторанів і кафе;
- забезпечення через державні органи імпортних квот і валюти для учасників;
- відпрацювання правил митного догляду для ярмаркових вантажів;
- надання для потреб ярмарку транспорту, реклами тощо;
- організація бюро перекладів;
- робота з організації відпочинку учасників і офіційних делегацій.
2.8.1. Суть і цілі формування спеціальних економічних територій
2.8.2. Типи СЕТ
2.8.3. Механізм регулювання стимулів
2.8.4. Валютно-фінансовий механізм СЕТ
2.8.5. Інші елементи механізму регулювання внутрішніх і зовнішніх відносин
2.8.6. Світова практика вирішення соціальних проблем із допомогою СЕТ та її застосування в Україні
Розділ 3. ІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У СВІТОВОМУ ГОСПОДАРСТВІ
3.1. Суть, основні форми й етапи міжнародної економічної інтеграції
3.1.1. Міжнародна економічна інтеграція: передумови, суть і цілі