Найважливіші напрямки формування і розвитку трудового потенціалу визначаються його структурою: природно-біологічним, освітньо-професійним, соціально-економічним та іншими елементами ТП. А основними інститутами його відтворення є сім'я, школа, держава з її соціальною і демографічною політикою та інші. Водночас переважна більшість інститутів і напрямів формування трудового потенціалу служать становленню людського капіталу.
Загальною основою і джерелом формування ТП є населення країни. Населення - це сукупність людей, що проживають на спільній території - країні, регіоні, селі та місті.
Природно-біологічний, або демографічний елемент трудового потенціалу характеризують такі риси, як народжуваність, смертність і природний приріст населення. їхні абсолютні показники в розрахунку на 1000 осіб являють собою їх коефіцієнти. Коефіцієнт природного приросту населення (Кппн) є різницею між коефіцієнтом народжуваності (Кн) і коефіцієнтом смертності (Ксм):
Кппн = Кн - Ксм (8.1)
За попередніми даними, у 2010 р. Кппн = 10,9 народжених - 15,2 померлих = - 4,3. Додатний природний приріст населення в Україні востаннє мав місце у 1990 р. Від'ємний приріст зростав від -0,8 у 1991 р. до -7,6 у 2001-2005 рр., за виключенням 2003 р. і 2004 р., а з 2006 р. невпинно зменшується скорочення населення внаслідок зростання народжуваності та скорочення смертності. Ця позитивна тенденція підкріпляється вдалою демографічною політикою останніх років.
Загальний рух населення країни характеризується його природним приростом і сальдо міграційних потоків, тобто різницею між чисельністю тих, хто прибув у країну (іммігрантів), і тих, хто вибув (емігрантів). За останні часи як природний рух населення, так і сальдо його міграції (враховуючи і нелегальну) є від'ємними. Тому загальна чисельність населення України скорочується. За 1991-2010 рр. вона зменшилась з 52 до 46 млн осіб. Якщо раніше, до 1991 р., в нашій країні панувала тенденція до зростання населення, то за роки незалежності вона змінилась на стійку тенденцію її скорочення.
Ще однією негативною тенденцією є зменшення частки населення працездатного віку. Вона скоротилась з 19,4 % (1999 р.) до 15,3 % (2007 р.) від загальної кількості населення за рахунок збільшення питомої ваги пенсіонерів, що призводить до зменшення трудових ресурсів та економічно-активного населення. У цьому полягає одна із причин запроваджуваної пенсійної реформи, підвищення пенсійного віку.
Важливим показником населення як носія трудового потенціалу є стан здоров'я нації. На відміну від світової тенденції, у нашій країні середня очікувана тривалість життя - синтетичний показник здоров'я населення - зменшується і наразі становить 68,6 років. Це приблизно на 10 років менше ніж у Західній Європі.
Головним чинником формування і розвитку трудового потенціалу, людського капіталу є освіта. Завдяки здобуткам радянської системи освіти наша країна ще має достатньо високий освітньо-професійний потенціал, високий рівень освіченості дорослого населення, розвинуту систему професійної підготовки, фундаментальний характер вищої освіти. За рівнем грамотності дорослого населення старше 15 років (99,7 %), середньої освіти (98,4 %) та за коефіцієнтом охоплення вищою освітою населення старше шкільного віку (85,0 %) Україна знаходиться в одному ряду з розвинутими європейськими країнами, США і Японією. А за деякими показниками освіченості навіть перевершує їх. Громадяни України, особливо молоде покоління, володіють у необхідній мірі іномовною і комп'ютерною грамотністю.
Разом із тим, у системі української освіти є й серйозні проблеми. Якість освіченості із природничої та класично-гуманітарної підготовки як у випускників середньої школи, так і у студентів бажає кращого. Збереглося і навіть загострилося протиріччя між освітою і ринком праці, між отриманою освітою і вартістю робочої сили (заробітною платою). Немає безпосереднього зв'язку між рівнем освіти та зарплати. Рівень оплати праці у освітян значно нижчий, ніж в інших галузях народного господарства, хоча в передових і розвинутих країнах спостерігається протилежна пропорція в системі зарплати. Так, за даними Держкомстату України, у 2008 р. середня зарплата в сфері освіти становила 1448 грн. проти 2017 в промисловості та 1806 грн. у національному господарстві в цілому.
Суттєвий недолік полягає і в тому, що існує значна диспропорція між різними рівнями професійної освіти. Попри те, що Україна знаходиться в основному на індустріальній стадії розвитку з окремими елементами постіндустріальної економіки та навіть на аграрній стадії, особливо в сільському господарстві, в освітянській системі різко переважають вищі навчальні заклади (ВНЗ). За період 1990/91-2009/10 н.р. кількість ВНЗ Ш-ІУ рівнів акредитації зросла у 2,3 рази і досягла 350 одиниць, а чисельність підготовлених ними фахівців збільшилась у 3,9 разів і становила 527 тис. осіб. Проте кількість ВНЗ І-II рівнів і студентів у них зменшилась відповідно в 1,4 та 2,0 рази і досягла чисельності 528 закладів та 117 тис. осіб. Суттєво скоротилась чисельність профтехучилищ - основних постачальників кваліфікованих робітничих кадрів, кількість підготовлених ними робітників зменшилась з 338 тис. осіб у 1991 р. до 239 тис. у 2009 р., або в 1,4 рази. Внаслідок цього багато фахівців-випускників вищих навчальних закладів І-II рівнів акредитації, навіть ВНЗ Ш-ГУ рівнів працюють на робітничих робочих місцях або посадах, поповнюють лави безробітних. Велика частина емігрує за кордон. За деякими даними, тільки 30 % молодих фахівців після закінчення ВНЗ працюють за своїми професіями. Та й серед вищих навчальних закладів немає необхідної пропорційності: надвиробництво юристів, економістів, менеджерів усіх профілів і рівнів на тлі браку інженерів, технологів, фахівців для аграрного сектору, техніків. Гостро не вистачає кваліфікованих робітників: станочників, зварників, слюсарів, наладчиків тощо1.
Вихідну й ключову роль у виникненні, формуванні та розвитку трудового потенціалу, людського капіталу відіграє сім'я. Саме в родині відбувається народження і виховання немовлят, закладаються основи їх фізичного і духовного розвитку та здоров'я. Лише в атмосфері сімейного життя, батьківської любові та турботи можна виховати і виростити справжню людину. Безперечно, школа і вищі навчальні заклади визначають основні напрями оволодіння молодими поколіннями загальнонауковими і професійними знаннями та навичками мислення. Разом із тим, як відомо, успішність учнів молодших класів безпосередньо залежить від ставлення батьків до навчання своїх дітей. Та й у старшокласників, а також у багатьох студентів успішність у значній мірі визначається ставленням їхніх батьків до своїх дітей. Саме в родині закладаються основи інтелектуального розвитку людини. За оцінками американських учених, кошти, що витрачені в перші 4 роки життя дитини, є найбільш ефективними. А до 11 років уже виявляється творчий чи рутинний тип мислення у людини.
На сучасному етапі родина витрачає величезні обсяги коштів, праці та часу на виховання і освіту дітей. За даними Ю. Васильчука, на формування нових поколінь у країнах Заходу сім'ї витрачають, по-перше, більше половини високих заробітків і доходів населення, по-друге, внутрисімейну, добровільну нетоварну працю, що перевищує витрати праці в товарній економіці [4, 35].
Чимале місце серед напрямів і чинників формування та розвитку трудового потенціалу посідає соціально-економічний фактор. Щодо ТП цей фактор виступає як соціально-трудові відносини (СТВ) - частина виробничих відносин. Як свідчать дослідження донецьких економістів з Інституту економіки промисловості HAH шляхом репрезентативного опитування експертів - учених, фахівців, можновладців і представників профспілок з праці, головною причиною руйнування трудового потенціалу за роки незалежності є негативний вплив недосконалих соціально-трудових відносин (87,7 % респондентів). Це у свою чергу приводить до великомасштабної тінізації економіки, незадовільності трудового законодавства, недотримання роботодавцями законодавчо встановлених соціально-трудових прав і гарантій (78 % опитаних) [3, 200201]. Серед основних напрямків вдосконалення СТВ, як вважають експерти-трудовики, - створення реальних умов для формування та розвитку соціального партнерства і виробничої демократії, вдосконалення соціально-трудового законодавства та його орієнтація на європейські стандарти, підвищення ролі профспілкових організацій.
Серед компонентів соціально-економічної складової трудового потенціалу важлива роль належить стимулюванню і мотивації праці та її результатів. Попри очікування приватизація та роздержавлення економіки не посилили стимули до трудової діяльності. Заробітна плата в Україні залишається найнижчою серед європейських країн, за нами лише Молдова. Середня зарплата в українця у 2008 р. становила $235, у Німеччині - 4300, Італії - 2240, Росії - 658, Білорусі - 360. Тому треба докорінно змінити політику стимулювання, запроваджувати дієвий мотиваційний механізм.
Тема 9. ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
9.1. Економічний зміст інвестиційного потенціалу та характеристика основних його елементів
9.2. Правове регулювання інвестиційної діяльності
9.3. Особливості інвестиційного потенціалу в Україні
9.4. Національні інвестиційні проекти
Тема 10. ІННОВАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ
10.1. Сутність та структура інноваційного потенціалу
10.2. Формування та сучасний стан інноваційного потенціалу України
10.3. Особливості венчурного підприємництва в Україні