Національна економіка - Савченко В.Ф. - 10.2. Економічна безпека та економічна незалежність держави

Економічна безпека визначається станом національної економіки, при досягненні якого забезпечуються національні інтереси, стійкість до внутрішніх та зовнішніх загроз, здатність до розвитку і захищеність життєво важливих інтересів людей, суспільства та держави.

До основних завдань економічної безпеки належать:

- підвищення якості життя населення;

- скорочення дефіциту бюджету;

- зменшення державного боргу;

- формування ефективної структури економіки;

- розвиток ринку цінних паперів;

- підтримання економічного зростання;

- зменшення безробіття;

- підтримання інфляції у загальноприйнятих нормах;

- стабільність національної валюти. Економічна безпека має такі головні складові:

- економічна незалежність - можливість здійснення самостійного державного контролю за використанням національних ресурсів, спроможність отримати конкурентні переваги для рівноправної участі у міжнародному співробітництві;

- стабільність і стійкість економіки - надійність елементів економічної системи, захист усіх форм власності, зниження ролі дестабілізуючих факторів;

- здатність до прогресу і саморозвитку - спроможність реалізовувати і захищати національні інтереси, створювати сприятливий інвестиційно-інноваційний клімат.

Основним суб'єктом економічної безпеки є держава, яка реалізує повноваження через органи законодавчої, виконавчої та судової влади.

Об'єкти економічної безпеки - держава, суспільство, окремі громадяни, підприємства, організації та установи, території країни.

Загрозу економічній безпеці становить сукупність умов і чинників, що створюють небезпеку життєво важливим інтересам особистості, суспільства, держави, унеможливлюють чи ускладнюють реалізацію національних економічних інтересів. Загрози поділяють на внутрішні та зовнішні.

Основними внутрішніми загрозами у таких сферах є:

1) в економічній - масове ухилення від сплати податків; криміналізація суспільства; високий рівень зношеності основних фондів; загроза втрати продовольчої незалежності країни; скорочення обсягів виробництва у провідних та перспективних галузях; цінові диспропорції між промисловістю і сільським господарством; нелогічно зростаючий внутрішній борг; низька інвестиційна діяльність; посилення "тіньової" економіки; недостатній платоспроможний попит населення; монополізація економіки; збільшення структурних диспропорцій у промисловості; галопуюча інфляція; високий рівень безробіття;

2) у науково-технічній - скорочення частки фундаментальної науки; брак державної науково-технічної стратегії; виїзд провідних науково-технічних кадрів за кордон; руйнування науково-технічного потенціалу; зменшення науково-технічних розробок; перехід науковців у інші сфери діяльності;

3) у соціальній - соціальна незахищеність значної частини населення; зниження якості життя; поглиблення диференціації доходів; погіршення структури харчування; зменшення доступності освіти; погіршення можливостей медичного обслуговування; неконтрольовані міграційні процеси; депопуляція населення; складна демографічна ситуація.

Серед головних зовнішніх загроз вирізняють:

1) неконтрольований відплив валютних капіталів за кордон;

2) від'ємне зовнішньоекономічне сальдо;

3) економічна залежність від окремих видів імпортної сировини та країн;

4) зростання зовнішньої заборгованості;

5) неефективне та нецільове використання іноземних кредитів;

6) практична реалізація орієнтації на вивіз сировинних ресурсів.

Рівень економічної безпеки оцінюється кількісними (цифровими) значеннями показників-індикаторів. Перевищення поро-гових значень цих показників загрожує безпеці країни. Визначимо порогові значення окремих основних показників - індикаторів економічної безпеки національної економіки:

- валовий внутрішній продукт - падіння ЗО % ВВП за рік;

- відношення доходів 10 % найбагатших та 10 % найбідніших часток населення - 10 разів;

- частка населення з доходами, нижчими за прожитковий рівень, - 10 % населення;

- рівень інфляції - 10 %;

- рівень безробіття - у період трансформації економіки (не більше б років) - 20 %, потім 10 %.

Інтегральний індекс економічної безпеки держави визначається за багаторівневою оцінкою, яка враховує індекси безпеки окремих сфер економіки, що, у свою чергу, також багаторівневі. Головними з них є макроекономічна, енергетична, продовольча, фінансова, демографічна, соціальна, виробнича, інвестиційна, науково-інноваційна та зовнішньоекономічна безпека.

Інтегральний індекс економічної безпеки України за останні роки має позитивну динаміку (за винятком років фінансової кризи).

Індикатори економічної безпеки дають змогу визначити показники розвитку національної економіки, а також сформулювати цілі, для реалізації яких слід усунути, в крайньому разі мінімізувати, загрози, виявлені в результаті аналізу, та поліпшувати загальний стан економіки країни.

10.3. Можливості інтеграції України у світову економічну систему
10.4. Участь держави у європейських економічних структурах
10.5. Міжнародне підприємництво
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 5
Тема 11.Структурна перебудова національної економіки
11.1. Формування оптимальної структури національної економіки
11.2. Визначення основних напрямів перебудови
11.3. Регіональний економічний розвиток через впровадження кластерів, вільних економічних зон та єврорегіонів
Тема 12. Політика економічного зростання в національній економіці
12.1. Складові і теоретичне обґрунтування економічного розвитку
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru