Побудувати класифікацію можна двома методами: ієрархічним і фасетним.
Ієрархічний метод класифікації — послідовний розподіл великої кількості об'єктів на підлеглі класифікаційні угрупування. Особливість цього методу полягає у тісному взаємозв'язку між окремими класифікаційними угрупуваннями, який виявляється через спільність і відмінність основних ознак.
Ієрархічна система класифікації вимагає дотримання певних правил:
— класифікація повинна легко читатися, для чого число її ступенів і кількість згрупувань не повинно бути великим;
— ознаки класифікації повинні бути суттєвими, максимально відображати споживні властивості товарів;
— на кожному ступені класифікації товари об'єднують тільки за однією ознакою;
— класифікація повинна починатися з найбільш загальної суттєвої ознаки з поступовим переходом на подальших ступенях до специфічних для даної групи товарів ознак;
— кожна наступна ланка повинна конкретизувати, уточнювати ознаку попередньої ланки.
Класифікація побудована за цим методом гармонійна, але в окремих випадках занадто громіздка.
Схематично сутність ієрархічного методу класифікації надана на рис. 1.1.
Фасетний метод класифікації — це паралельний розподіл великої кількості об'єктів на незалежні класифікаційні угрупування по одній із ознак в кожній групі.
' Особливістю фасетного методу є те, що різні ознаки класифікації не зв'язані між собою. Цей термін походить від французького слова facete, що означає "грань відшліфованого каменя". Дійсно, як кожна грань каменя існує окремо, так і різні класифікаційні угрупування при фасетному методі не залежать і не підкоряються один одному (рис. 1.2).
Рис. 1.1. Ієрархічний метод класифікації
Рис. 1.2. Фасетний метод класифікації
Завдяки цьому фасетна система відзначається більшою гнучкістю, можливістю обмежувати кількість ознак і угрупувань.
Використовуючи фасетний метод класифікації, молоко можна класифікувати за видом тварин, від яких воно одержане (коров'яче, козине, овече, оленяче, верблюжаче); за видом термічної обробки (сире, пастеризоване, стерилізоване, томлене); за вмістом жиру (знежирене, 2,5%; 3,2%; 6,0%), За видом тари, в яку воно упаковане (у флягах, у скляних пляшках, у полімерних пакетах, у тетра-паках, у фін-паках), за біологічною цінністю (звичайне, вітамінізоване, білкове).
Кожен з цих методів класифікації має свої переваги і недоліки (табл. 1.1), знання яких дозволить раціонально використовувати їх з урахуванням цільового призначення.
Залежно від порядку утворення класифікаційних угрупувань розрізняють десятинну, сотенну, довільну системи класифікації.
Таблиця 1.1
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ МЕТОДІВ КЛАСИФІКАЦІЇ
Метод | Переваги | Недоліки |
Ієрархічний | Можливість виділення спільності та подібності ознак об'єктів на одному і різних ступенях, висока інформаційна насиченість | При великій глибині: надмірна громіздкість, високі, не завжди обґрунтовані затрати, труднощі у використанні При невеликій глибині: інформаційна недостатність, неповне охоплення об'єктів і ознак |
Фасетний | Гнучкість системи, зручність використання, можливість обмеження кількості ознак без втрати достатності охоплення об'єктів | Неможливість виділення спільності і різниці між об'єктами в різних класифікаційних угрупуваннях |
При десятинній і сотенній системах класифікації кожен вищий клас поділяється відповідно на 10 або 100 наступних класів. Кількість класів в основному залежить від номенклатури товарів: з розширенням номенклатури товарів зростає число класів.
Розробка системи класифікації супроводжується присвоєнням кожному найменуванню товару номенклатурного номера (коду), величина якого залежить від прийнятої системи класифікацій і системи цифр, якими визначають кожен клас.
Для товарознавства першочергове значення мають три класифікації товарів: загальнодержавна, торгово-товарознавча, економіко-статистична.
Загальнодержавна класифікація представлена Номенклатурою товарів народного споживання (НТНС), яка затверджена Міністерством статистики України 14.01.94 за № 12. Вона уніфікована відповідно до загальноприйнятої в міжнародній практиці системи обліку та звітності в роздрібній і оптовій торгівлі.
НТНС побудована з урахуванням основних принципів класифікації, передбаченних Гармонізованою системою опису і кодування товарів (ГС), прийнятою ООН, Вищими класифікаційними угрупуваннями загальнодержавного класифікатора промислової і сільськогосподарської продукції (ЗКП/ВКУ), Міжнародною стандартною торговою класифікацією та іншими нормативними документами. В ній максимально враховані структурні зміни та уточнення, внесені в діючі стандарти, номенклатуру статистичної звітності, систему оптового і роздрібного товарообороту. Групування товарів здійснено, насамперед, за їх споживчим призначенням.
Кодова система НТНС дозволяє одержувати інформацію в зручній для збору, передачі та обробки на ЕОМ формі, яку можна легко співставити з даними інших видів звітності і використовувати для комплексного економічного аналізу.
Для цього служать відповідні коди Гармонізованої системи (ГС) опису і кодування товарів, товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) та Вищих класифікаційних угрупувань діючого класифікатора промислової і сільськогосподарської продукції, які проставлені біля товарних груп, підгруп і позицій НТНС і є перехідними ключами між зазначеними номенклатурами.
У Номенклатурі Гармонізованої системи (НГС) об'єктом класифікації є усі товари, що обертаються у міжнародній торгівлі. НГС має шість рівнів класифікації: розділи, групи, підгрупи, товарні позиції, підпозиції та субпозиції. Вищим рівнем класифікації є розділи (їх нараховується 21). У табл. 1.2 наведено розподіл номенклатури товарів за розділами, групами, підгрупами, товарними позиціями, підпозиціями та субпозиціями.
Таблиця 1.2
РОЗПОДІЛ НОМЕНКЛАТУРИ ТОВАРІВ У ГАРМОНІЗОВАНІЙ СИСТЕМІ
Розділ | Кількість | |||||||||||||||||
Код | Найменування | Груп | Підгруп | Позицій | Підпо-зицій | Субпо-зицій | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||||||
І | Живі тварини та продукти тваринного походження | 5 | - | 44 | 115 | 194 | ||||||||||||
II | Продукти рослинного походження | 9 | - | 79 | 220 | 270 | ||||||||||||
III | Жири та олії тваринного та рослинного походження; продукти їх розщеплення; вироблені харчові жири; воски рослинного та тваринного походження | 1 | - | 22 | 44 | 53 | ||||||||||||
IV | Готові харчові продукти алкогольні та безалкогольні напої та оцет; тютюн його замінники | 9 | — | 56 | 160 | 181 | ||||||||||||
V | Мінеральні продукти | 3 | — | 67 | 131 | 151 | ||||||||||||
VI | Продукція хімічної і пов'язаних з нею галузей промисловості | 11 | 19 | 176 | 505 | 795 | ||||||||||||
VII | Пластмаси та вироби з них; каучук і разові вироби | 2 | 2 | 43 | 138 | 189 | ||||||||||||
VIII | Шкіряна сировина, шкіра, натуральне хутро та вироби з них; шорно-сідельні вироби та упряж; дорожні речі, сумки і подібні їм товари; вироби з кишок тварин (окрім кетгута з натурального шовку) | 3 | - | 21 | 50 | 74 | ||||||||||||
ІХ | Деревина і вироби із деревини; деревне вугілля; пробка та вироби з неї; вироби із соломи, альфи та інших матеріалів для плетіння; корзиночні вироби та інші плетені вироби | 3 | — | 27 | 59 | 79 | ||||||||||||
X | Паперова маса з деревини або з інших волокнистих рослинних матеріалів; паперові та картонні відходи й макулатура; папір, картон і вироби з них | 3 | - | 41 | 117 | 149 | ||||||||||||
XI | Текстиль і текстильні вироби | 14 | 3 | 149 | 432 | 809 | ||||||||||||
XII | Взуття, головні убори, парасольки, сонцезахисні парасольки, хлисти, кнути та їхні частини; оброблене пір'я га вироби з нього; штучні квіти та вироби з людського волосся | 4 | - | 20 | 42 | 55 | ||||||||||||
XIII | Вироби з каменю, гіпсу, цементу, азбесту, слюди та подібних матеріалів; керамічні вироби, скло та вироби з нього | 3 | 2 | 49 | 112 | 138 | ||||||||||||
XIV | Перла натуральні або культивовані, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали; біжутерія; монети | 1 | 3 | 18 | 40 | 52 | ||||||||||||
XV | Недорогоцінні метали та вироби з них | 11 | 4 | 157 | 418 | 587 | ||||||||||||
XVI | Машини, обладнання та механізми; електротехнічне обладнання; звукозаписна та звуковідтворювальна апаратура; апаратура для запису та відтворення телевізійного зображення й звуку; їх частини | 2 | - | 133 | 561 | 762 | ||||||||||||
XVII | Засоби наземного, повітряного та водного транспорту, їх частини | 4 | - | 38 | 100 | 132 | ||||||||||||
XVIII | Прилади та апарати оптичні, фотографічні, кіно-фотографічні, вимірювальні, контрольні, прецизійні, медичні й хірургічні, музичні інструменти; їх частини | 3 | - | 56 | 184 | 230 | ||||||||||||
XIX | Зброя та боєприпаси; їх частини | 1 | - | 7 | 15 | 17 | ||||||||||||
XX | Різні промислові товари | 3 | - | 32 | 108 | 131 | ||||||||||||
XXI | Твори мистецтва, предмети колекціонування й антикваріат | 1 | - | 6 | 7 | 7 | ||||||||||||
Разом | 96 | 3 | 1241 | 3558 | 5019 | |||||||||||||
Гармонізована система побудована на основі різноманітних принципів і особливостей. На рівні розділів класифікація товарів проводиться на основі таких принципів:
(1-й) — за походженням товарів — товари сільського господарства, рибальства, тваринництва, мінералогії. За цією ознакою класифікують товари розділів: І, II, V
(2-й) — за хімічним складом — жири та олії, пластмаси, каучук. За цією ознакою класифікують розділи: III, IV VI, VII, XI, XII, XVI—XXI.
При утворенні груп закладено принцип послідовної обробки товарів: вид сировини, напівфабрикатів та готових виробів, що створює сприятливі умови для використання ГС у митних тарифах.
При побудові товарних позицій та субпозицій у кожній групі використовують певну послідовність ознак. Але з усієї сукупності ознак можна виділити такі: ступінь обробки, призначення, вид сировини, значення товару у світовій торгівлі, сезонність, форма тощо.
У Міжнародній Конвенції про Гармонізовану систему опису і кодування товарів у Статті 3 передбачається, що країни, які використовують цю систему, не будуть змінювати класифікацію товарів і їхні коди в межах перших шести знаків. При додержанні цього обов'язку застосування ГС дає такі вигоди:
• більш точний опис товарів з використанням об'єктивних характеристик, що можуть легко враховуватися при митному контролі;
• меншу ймовірність помилок класифікації та кодування товарів, оскільки експортні та імпортні документи мають уніфікований характер;
• більш точну зовнішньоторгову статистику, що дозволяє прослідкувати рух товарних потоків через національні кордони, ефективніше проводити ділові переговори, а також вивчати кон'юнктуру ринку і складати прогнози.
У номенклатурі Гармонізованої системи прийнято дев'яти значне цифрове позначення (рис. 1.3):
Рис. 1.3. Модель структури кодового позначення ГС
• перші дві цифри — товарна група;
• третя і четверта цифри - товарна позиція;
• п'ята й шоста цифри — товарна підпозиція;
• сьома — дев'ята цифри — субпозиція.
Довжина коду в номенклатурі ЗКП/ВКУ має 10 знаків (рис. 1.4):
• перші дві цифри означають — клас;
• третя цифра — підклас;
• четверта цифра — група;
• п'ята цифра — підгрупа;
• шоста цифра — вид;
• сьома — десята цифри — внутрішньовидові угрупування.
Рис. 1.4. Модель структури кодового позначення ЗКП/ВКУ
В НТНС по ЗКП/ВКУ представлені тільки шестизначні коди, тобто в цих кодах немає позначок внутрішньовидових угрупувань. Наприклад, код товару 92 1411 розшифровується так:
92 - клас товару - "М'ясопродукти".
1 - підклас товару - "М'ясо і птиця, включаючи субпродукти".
4 - група товару — "М'ясні напівфабрикати".
1 — підгрупа товару - "М'ясні напівфабрикати січені".
1 - вид товару — "Котлети м'ясні, м'ясо-рослинні та з іншими добавками".
Код товару 84 1114 розшифровується так:
84 - клас товару — "Продукція трикотажної промисловості".
1 — підклас товару — "Білизняний трикотаж".
1 — група товару — "Вироби білизняні із бавовняної пряжі".
1 — підгрупа товару - "Вироби білизняні із бавовняної пряжі для чоловіків".
Розділ І. Класифікація споживчих товарів
4 — вид товару — "Вироби білизняні із бавовняної пряжі, чоловічі верхні сорочки".
Торгово-товарознавчу класифікацію поділяють на торгову й учбову класифікації.
Торгова класифікація стосується тільки товарів широкого вжитку. Вона не являє собою послідовну систему класифікації а базується на розподілі товарів на групи відповідно до способів виробництва, можливостей використання, способів транспортування та збереження тощо.
В практиці торгівлі продовольчі товари розподілені на такі групи:
— хлібобулочні вироби;
— кондитерські вироби;
— молоко та молочні товари;
— гастрономічні товари;
— бакалійні товари;
— плоди та овочі;
— м'ясо й риба;
— горілчані вироби, вина, пиво;
— мінеральна вода та безалкогольні напої.
Основна частина непродовольчих товарів в практиці торгівлі поділяється на товарні групи:
— товари побутової хімії;
— вироби із пластичних мас;
— будівельні товари;
— меблеві товари;
— керамічні вироби та вироби із скла;
— металево господарські товари;
— електротовари, побутові електромашини і прилади;
— текстильні, швейні, трикотажні товари;
— взуття;
— галантерейні товари;
— парфюмно-косметичні товари;
— хутряні вироби;
— ювелірні вироби та прикраси;
— товари культурно-побутового призначення, годинники тощо. Необхідність раціоналізації торговельного процесу обумовила розробку класифікації товарів за споживчими комплексами. У такі комплекси об'єднують товари за спільністю призначення й попиту. Так, товари господарського призначення можна об'єднати в комплекси:
"Житло, благоустрій, ремонт та індивідуальне будівництво"; "Домашнє господарство", "Сад, город, індивідуальне підсобне господарство".
Учбова класифікація має за мсту створити логічну систему вивчення всього курсу товарознавства. Вона більш послідовна ніж торгова, але має з останньою багато спільного.
Продовольчі товари згідно з учбовою класифікацією поділяються на такі групи:
• зерно і зерноборошняні товари;
• плодоовочеві товари та продукти їхньої переробки;
• крохмаль, цукор і кондитерські вироби;
• смакові товари;
• харчові жири;
• молоко і молочні товари;
• м'ясо і м'ясні товари;
• риба і рибні товари;
• яйця та продукти їхньої переробки.
В учбовій класифікації непродовольчих товарів передбачено дев'ять класів:
• матеріали для одягу і штучні текстильні вироби;
• одяг і головні убори; взуттєві товари;
• товари культурного призначення;
• товари спортивного призначення;
• транспортні засоби особистого користування;
• предмети домашньої обстановки;
• товари господарського і побутового призначення;
• предмети санітарії, гігієни та рукоділля.
Економіко-статистичну класифікацію використовують для обліку виробленої продукції, при плануванні виробництва. Відповідно до цієї класифікації відбувається й кодування товарів.
Контрольні запитання і завдання
1. Дайте визначення поняття "класифікація".
2. З якою метою використовують класифікацію предметів, подій?
3. Які вимоги пред'являють до кваліфікації товарів?
4. Які категорії використовують у класифікації?
5. За якими ознаками класифікують товари?
6. З'ясуйте сутність ієрархічного методу класифікації; переваги та недоліки цього методу.
7. З'ясуйте сутність фасетного методу класифікації; переваги та недоліки цього методу.
2.1. Мета і значення кодування товарів
2.2. Технологія штрихового кодування та штрихові коли
2.3. Штрихові коди та ідентифікація продукції
2.4. Сфери використання штрихових кодів
2.5. Нормативно-правова база штрихового кодування
Розділ 3. ІДЕНТИФІКАЦІЯ ТОВАРІВ
3.1. Сутність ідентифікації товарів
3.2. Ідентифікація і оцінка відповідності товарів
3.3. Види і засоби ідентифікації