При проведенні ФВА слід дотримуватися загальних наукових принципів економічного аналізу, головними з яких е:
– рання діагностика;
– функціональний підхід;
– основної ланки (вузьких місць);
– послідовність;
– системність;
– демократичність;
– універсальність;
– ефективність або економічність (рис. 16.2).
Принцип ранньої діагностики полягає в тому, що ФВА доцільно проводити на початковій передвиробничій стадії, коли тільки відбувається проектування виробу і технологічного процесу виробництва і починаються витрати ресурсів. Характеристика системи функцій, які гарантують потрібну споживну вартість, що обов'язкова при ФВА, дозволяє відволіктися від наявних форм виконання цих функцій і запропонувати інший, нерідко принципово новий підхід до виконання основних функцій, які беруться в основу удосконалення досліджуваного об'єкта. Наприклад, в історії відомий такий випадок, коли ФВА привів до висновку про необхідність відмови від веретенного прядіння і переходу до виготовлення безверетенних прядильних машин.
Таким чином, докорінна зміна характеру обладнання дає найбільший економічний ефект на стадії конструювання. Чим пізніше виріб піддається аналізу, тим менша дієвість ФВА. Це пояснюється тим, що після початку серійного, а тим паче масового виробництва, докорінна ломка виконання функцій здебільшого практично не можлива, оскільки понесені витрати перетворюються повністю або у більшій своїй частині у збитки. За підрахунками економістів, виправити помилку на стадії розробки виробу обходиться у 10 разів дешевше, ніж у процесі виробництва та у 100 разів дешевше порівняно з процесом експлуатації виробу споживачами. При проведенні аналізу перевагу слід надавати тим виробам, які запускаються у масове виробництво.
Рис. 16.2. Основні принципи ФВА
Принцип функціонального підходу передбачає вивчення кожного об'єкта (виробу) як сукупності функцій, які він виконує або буде виконувати для задоволення потреб споживачів.
Принцип основної ланки або вузьких місць означає виділення найважливішої, найсуттєвішої ланки чи найпроблемнішого місця для виявлення і мобілізації резервів підвищення якості виконання виробом своїх функцій та зменшення їх вартості. Цей принцип зумовлений обмеженістю фінансових і трудових ресурсів. Занадто глибока деталізація ФВА знизить його оперативність, дієвість та ефективність.
Принцип послідовності потребує поетапного проведення ФВА за чітко розробленою логічною схемою, починаючи від підготовчого етапу, і закінчуючи впровадженням результатів аналітичного дослідження у виробництво. Детальніше етапи ФВА розкриті нижче.
Принцип системності передбачає таку форму організації ФВА, при якій дотримується єдність дослідження всіх функцій об'єкта (виробу) як цілісної системи у певному порядку та у взаємозв'язку, а не відокремлено.
Принцип демократичності стверджує, що до проведення ФВА необхідно залучити широке коло фахівців різного профілю, експертів, не обмежуючись працівниками економічної служби підприємства. Це сприятиме активізації творчого пошуку нестандартних оригінальних рішень щодо резервів виробництва, деталізації, системності аналізу за рахунок різнобічних знань, професіоналізму, кращої поінформованості залучених працівників про ті чи інші боки технології, організації виробництва тощо.
Принцип універсальності припускає широке застосування ФВА в усіх сферах суспільного господарства, де ведеться пошук забезпечення оптимальних витрат виробництва й управління.
Принцип ефективності або економічності вимагає того, щоб очікуваний економічний ефект в результаті проведення ФВА був значно вищим, ніж затрати на його проведення. ФВА зарекомендував себе як високоефективний метод зниження витрат. За підрахунками, кожен долар, витрачений на проведення аналізу дає економію від 7 до 20 доларів залежно від галузі виробництва й об'єкта дослідження.
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
ГЛОСАРІЙ ОСНОВНИХ ТЕРМІНІВ
Перелік основних нормативних актів України, якими слід керуватися при проведенні економічного аналізу
Список використаної літератури
Передмова
Вступ
Авторський колектив
1. Українська економіка: стан і перспективи
Глава 1. Ринкова трансформація в Україні: здобутки, труднощі, уроки