Моральні проблеми чатують на людину від народження (нерідко й до народження), до, а то й після смерті. Часто вони стосуються тих, хто прямо чи опосередковано причетний до її народження і збереження здоров'я.
Складними є моральні та правові проблеми зачаття людини. З появою ембріона може виникнути моральна проблема штучного переривання вагітності (аборту). Народжених підстерігають хвороби і моральні випробування у стосунках між ними та медпрацівниками, рідними, близькими.
Моральні проблеми, які виникають до народження чи до зародження людини, пов'язані з використанням нових репродуктивних технологій: штучної інсемінації, екстракорпорального (лат. extra — поза, зовні) запліднення (БКЗ) і перенесення ембріона (ПЕ), сурогатного (лат. surrogatus — покликаний замість іншого) материнства.
Метод штучної інсемінації
Полягає у введенні сперматозоїдів у матку з допомогою технічних засобів. Належить він до клінічних засобів лікування безпліддя. Застосування методу пов'язане з багатьма моральними і правовими проблемами. Правда, штучна гомологічна (грец. homologos — відповідний, подібний) інсемінація (з використанням сперми свого чоловіка) не викликає особливих заперечень, оскільки біологічні і соціальні батьки є тотожними. Це стосується й гомологічного запліднення яйцеклітини, імплантованої жінці, в якої вона була взята. Значно більше моральних і правових проблем виникає у зв'язку з народженням дитини з допомогою гетерологічної (грец. heteros — інший і logos — слово, вчення) штучної інсемінації, тобто з використанням сперми донора.
До моральних проблем, що виникають у зв'язку з використанням методу штучної інсемінації, належать:
— чесність і порядність донора, який не повинен приховувати перенесені захворювання та необхідну в таких випадках інформацію про його спадковість;
— достатнє за обсягом і якістю медичне обстеження донорів;
— врахування побажань подружжя щодо національності донора й основних рис його зовнішності;
— конфіденційність, лікарська таємниця;
— донорство (хто і за яких умов може бути донором);
— допустимість штучного запліднення незаміжніх жінок тощо.
Цей перелік не вичерпує моральних та інших проблем, що виникають при штучній інсемінації. Тому вона має затятих супротивників.
Методи ЕКЗ і ПЕ
Суть цих методів полягає в заплідненні поза тілом жінки, так званому заплідненні "в пробірці". Ці методи створили англійські ембріолог Р. Едвардс і акушер-гінеколог Патрік Стептоу (1913— 1988). Внаслідок використання цих методів у 1978 р. у клініці Кембриджського університету народилась перша дитина "з пробірки" — Луїза Браун.
Методи ЕКЗ і ПЕ застосовують за абсолютної безплідності жінки. У "Положенні про запліднення in vitro і трансплантації ембріонів" (1987) йдеться, що застосування методів ЕКЗ і ПЕ виправдане, якщо інші методи лікування безпліддя (медикаментозні, хірургічні) виявилися неефективними. Проте, як свідчить практика, на всіх фазах їх застосування виникають різноманітні моральні й правові проблеми. До найбільш дискусійних належать такі:
— повне й адекватне інформування пацієнтки про серйозність ризику при застосуванні методу ЕКЗ;
— допустимість процедур із гаметами (статевими клітинами) людини (в процесі ЕКЗ і ПЕ доводиться здійснювати багато маніпуляцій з яйцеклітинами та сперматозоїдами до моменту їх злиття);
— допустимість (межі допустимості) маніпуляцій з ембріонами;
— морально-правовий статус ембріонів;
— можливість вибору статі дитини;
— стан здоров'я, рівень фізичного і психічного розвитку дітей, народжених унаслідок ЕКЗ;
— правовий і соціальний статус дитини, яка народилася з допомогою ЕКЗ і ПЕ;
— хто повинен вважатися матір'ю дитини при донорстві яйцеклітини: жінка, яка народила дитину, жінка-донор яйцеклітини чи вони обидві.
При застосуванні методів ЕКЗ і ПЕ виникають й інші моральні, правові проблеми.
Педагогічна мораль і етика
Специфіка педагогічної діяльності
Відносини "педагог — учень"
Відносини "педагог — педагог"
Відносини "педагог — батьки учня"
Відносини "педагог — керівник навчального закладу"
Специфіка педагогічної етики у ВНЗ
Юридична мораль і етика
Співвідношення моралі і права