Важливою проблемою для кожної людини є здатність орієнтуватися у культурному середовищі. Інкультурація і полягає в тому, щоб поступово виробити навички, манери, норми поведінки, характерні для такого типу культури, відповідного історичного періоду. У цьому процесі людина підпорядковується культурним стереотипам, зафіксованим передусім у мові. Інкультурація впливає на ціннісні орієнтири, ідеали, процедури розвитку творчої діяльності, систему колективних знань, поширення інформації.
Словник
Артефакт (з латин. — штучно зроблене) — продукти і результати людської діяльності, створені людиною предмети і явища. А. — феноменами культури — є зроблені людиною речі, народжені нею думки, винайдені засоби дій (а також зміни, що робить людина в самій собі, своєму тілі і душі, у власному фізичному та духовному образі). Культура, таким чином, є світом людської діяльності або світом А., тобто другої природи": яку людина власноруч створює навколо себе.
Герменевтика — 1) теорія та методологія витлумачення текстів ("мистецтво розуміння"); 2) течія у філософії XX ст. У неявному вигляді проблематика Г. простежується ще з античності. Приблизно в XVII ст. Г. як вчення про "правила" тлумачення відокремилася від практики коментування.
Дискурс — відкриті філософією правила і норми іЛ телектуальної діяльності, що є всезагальними для куль-тури певної доби, впливаючи на "мову" цієї культури. В епоху постмодернізму — це передусім негативне і навіть агресивне ставлення до минулого, класики, традиції, всього, що закостеніло, перетворилося на стереотип, стандарт.
Менталітет — ментальність (з фр. — розум" мислення, образ мислення, душевний лад) — усталена налаштованість людей, що об'єднує їх у спільноту; глибинний рівень свідомості, який включає сукупність установок і нахилів до певного типу мислення і дії; стереотипи, реакції, ціннісні уявлення, характерні для групи (кола, фаху, етносу, країни, доби) та окремого індивіда, який є її частиною. М. визначає значною мірою мотиви поведінки, рушії діяльності групи людей та окремих її членів. М. — не лише продукт культури і традицій, а й джерело їх розвитку. Термін "М." відомий з XIX ст.
Парадигма (з грец. — приклад, зразок) — образ, який містить модель дії якоїсь закономірності. В науці така модель допомагає під час постановки і вирішення дослідницьких завдань, дає змогу "схопити" сутність певних процесів.
Постструктуралізм — напрям філософської думки, який виник у Франції. В останні десятиліття XX ст. зникла літературознавча наука, яка ще недавно оперувала такими поняттями, як "образ", "характер", "авторський задум", "сюжет", "потік свідомості". На зміну всьому прийшла така концепція: світ — це нескінченний текст; усі контексти — політичні, соціальні, психологічні, історичні, теологічні — стають інтертекстами правдивість тексту не закладена в ньому, а виникає у процесі читання, і кожен розуміє прочитане інакше; немає значення, що хотів сказати автор. П. проголошує "Смерть Автора" — так назвав свій маніфест Р. Варт, який вважає, що мета літературної діяльності — перетворити читача зі споживача тексту на його творця.
Структуралізм — філософська і культурологічна школа, основні ідеї якої розробив К. Лені-Строс, Ж. Лакан, М. Фуко та ін. Завдання С: подолати описовість у культурологічному аналізі і поставити дослідження культура на строго наукову основу з використанням методів природничих наук (у тому числі математичне моделювання, комп'ютеризацію та ін.). Методологія С. дала значні досягнення у дослідженні культурних явищ та процесів.
Частина II ІСТОРИЧНІ ТИПИ КУЛЬТУР ТА ЦИВІЛІЗАЦІЙ
Розділ 3. РИСИ ПЕРВІСНОЇ КУЛЬТУРИ
3.1. Перший людський гурт
3.2. Загальні риси первісної культури
3.3. Анімізм та інші форми первісної духовності
3.4. Міфи як "першодумки людства"
3.5. Первісне мистецтво
3.6. Слов'янська міфологія
3.7. Етапи розвитку культури давніх слов'ян