Домінуючими в духовній атмосфері середньовіччя все ж лишалися релігійне світовідчуття і богословські інтелектуальні шукання, що спричинило виникнення схоластики.
Схоластична методологія, яка багато в чому сприяла зверненню західноєвропейських богословів до вчення Платопа та Арістотеля, склалась у трактатах візантійського богослова Іоапна Дамаскіна. Суть її полягала у спробі логічного синтезу античної філософії і християнського віровчення, розуму і віри. "Схоластика, — писав О.І. Гсрцсн, була й не цілком релігійна, і пс цілком наукоподібна від хисткості в логіці — вона шукала вірування, вона піддавала свій догмат найскрунульознішому розмірковуванню і піддавала розмірковування най буквальні тому розумінню догмата. Вона одного страхалась, як вогню: самобутності думки; їй аби відчувати повідок Арістотеля чи іншого визнаного керівника".
Виникнення схоластики було зумовлене прагненням церкви поставити розум на службу вірі, перетворити філософію на засіб логічного зміцнсппя богослов'я. Віра при цьому не тільки задавала тон, а й заздалегідь визначала кінцеву відповідь, до якої мали привести зусилля розуму. Для схоластики філософствувати — означало знайти переконливі посилання па авторитет.
Хоча схоластика і пс створила жодних оригінальних ідей, псиною мірою вона стимулювала розумовий розвиток людства - - принаймні тому, що допомогла виявити ступінь прикладної значущості різних учень, апробувавши їх теоретичні якості. Без цієї складної і надзвичайно важкої роботи неможливим був би і подальший розвиток самої філософії.
Водночас нестримно зростав інтерес до експериментального пізнання дійсності. І поряд із "Сумою богослов'я" найбільшого авторитета теології — Фоми Акпінського · виходять у світ філософські праці Роджсра Бскона. У Болоньї, Пармі, Монисльє, Оксфорді протягом XII—XIII ст. виникають перші європейські університети.
Готика пов'язана з розвитком міста. Міське життя породжує нові типи будинків цивільного призначення: біржа, митниця, суд, лікарні, склади, ринки тощо. Складається обличчя міського муніципалітету — ратуші. Особлива увага надасться сторожовій вежі ратуші (бефруа), що була символом незалежності, як міський собор був символом добробуту громадян комуни. На майдані перед собором відбувалися диспути, лекції, розігрувалися містерії.
Готичний храм, зберігши ту саму базилікальну форму, що й у романський період, має нову конструкцію склепіння, основою якого є каркасна система з нервюрами. Нервюри сходяться у пучки па опорних стовпах, па яких концентрується все навантаження перекриттів. Нове склепіння неминуче викликало зміну інтер'єру. Його особливостями стали грандіозна висота, порівняно невелика товщина стовпів, витіснення, по суті, стіни величезними прорізами вікон, що в результаті викликало появу вітражів. В екстер'єрі панують вертикальні тяги, гладка поверхня стін закрита кам'яним мереживом, оскільки скульптура почала вкривати весь храм, особливо у Франції, де є блискучі взірці сиптезу скульптури з архітектурою.
У скульптурному декорі, який заповнив увесь екстер'єр, будучи родом проповіді, крім сцен із Священного Писання трапляються вже літературні повчальні сюжети і сцени з життя, іноді сповнені гумору.
Франція, особливо її центр Іль де Фрапс, вважається колискою готики. Рання готика репрезентована Собором Паризької Богоматері (п'ятипсфпий храм уміщував до 9 тис. осіб). В його конструкції виразно виявляються всі основні принципи готики, але від важкої романської архітектури — масивна гладінь стіп, приземкуваті стовпи, незграбні вежі, мінімум скульптури. Західний фасад став зразком для архітектури багатьох пастуипих соборів: над трьома вхідними порталами послідовно височіє так звана галерея королів, три великих вікна з "розою" посередині, дві вежі. Всі частини прикрашені стрілчастими арками.
Широковідомим став Шартрський собор. Блискучий приклад зрілої французької готики — собор у Реймсі. Найбільший і найвищий собор Франції — Лм'спський. Його довжина 145 м, висота склепіння центрального пефа 42,5 м. Лм'спський собор часто називають готичним Парфспопом.
З готичних монастирів особливо знаменитим є абатство Мон Сен Мітель біля кордону Нормандії і Бретані, розташоване па високій скелі, як неприступна фортеця. Феодальні замки в кінці XIII ст. будували вже тільки з королівського дозволу, у XIV ст. це взагалі стає привілеєм короля і його оточення, у замкових комплексах виникають розкішно вбрані палаци. Замки поступово перетворюються па резиденції для розваг, па мисливські шато.
Готика — Це період розквіту мопумсптальної скульптури: постаті статичні, стоять точпо у фронтальних позах. Поступово скульптура відокремлюється від стіни, набуває округлого об'єму. Але і при скутості поз зберігаються пластичність, стримана велич образів, іноді вони навіть індивідуалізовані (св. Ісронім, св. Георгій, св. Мар-тін у Шартрському соборі). Рельєф переважно високий — горельєф. Виробляються канони композиції, певні сюжети призначені для певних місць будинку.
З другої половини XIII ст. скульптурні зображення ставали часом взірцем досконалості, захоплення людською красою. Недарма Христа який благословляє на добрі діла — скульптуру в Лм'єпському соборі — назвали прекрасним Богом.
У живописі місце фресок зайняв вітраж (живопис із шматочків скла, а згодом живопис по склу у свинцевій обвідці). Особливо славилася Шартрська майстерпя у Франції. У Шартрському соборі в XIII ст. вітражі займали площу 2660 м2. Головна їх особливість полягала у тому, що куски скла були невеликого розміру, а свинцева обвідка відігравала роль контурного рисунка, інтенсивною була і гама основних кольорів (червоного, синього, жовтого). XIII ст. у Франції слушно вважається золотим віком вітража.
З кінця XII ст. Франція стає центром європейської освіченості. Паризький університет — одне з провідних місць наукового життя Європи. У Парижі налічується 300 цехів ремісників. Головним замовником творів мистецтва стає не церква, а міста, гільдії купців, цехові корпорації і король. Основний тип будови — не монастирська церква, а міський собор.
Німецька готична архітектура склалася пізніше за французьку. Німецькі собори простіші, будинок сильніше витягнутий по вертикалі, шпилі веж дуже високі. Особливість — однобаштові храми, увінчані високим шпилем.
Для Північної Європи характерна цегляна готика. Найбільш знаменитим циклом скульптур періоду готики незаперечно вважається скульптурний декор собору в ІІаумбурзі. Рельєфи "Страстей Христових", зображені на огорожі західного хору ("Таємна вечеря", "Зрадництво Іуди", "Взяття під варту"), сповнені надзвичайного драматизму, реальності подій, проникливої достовірності. У самому приміщенні хору наумбурзькі майстри поставили 12 статуй засновників храму. Це ціла галерея людських характерів, дуже різних і протиставлених один одному.
У пізньоготичпій німецькій скульптурі багато патетики, з'являються манірність, претензійність, надмірна витонченість, поєднання релігійної екзальтації з жорсткою натуралістичністю (дерев'яні скульптури "Розп'ятий" і "Оплакуваний").
Готика Англії виникла дуже рано (наприкінці XII ст.) й існувала до XVI ст. Слабкий розвиток міст призвів до того, що готичний собор став не міським, а монастирським, оточеним полями і луками. Звідси, очевидно, його "рознластаність" по горизонталі, розтягнутість у ширину, наявність безлічі прибудов. Домінанта собору -величезна вежа на середохресті. Найчистіший зразок ранньої англійської готики — собор у Солсбері, оспіваний згодом у пейзажах Дж. Констсбла.
Головний готичний собор Англії — Кептсрберійський, резиденція архієпископа Кентсрберійського, національна святиня. Собор Всст-мінстерського абатства в Лондоні — місце коронації і поховання англійських королів з часів Вільгельма Завойовника, згодом усипальниця великих людей Англії – близький до французької готики.
Починаючи із часу Столітньої війни будівпицтво в Англії скорочується. З цивільної архітектури цого періоду можна згадати най-славетніший Вестмінстерський королівський палац (XIV ст.) з його Вестмінстср-холом площею 1500 м2.
В Іспанії XIII ст. у період найзапсклішої боротьби з арабами — готичну епоху — найактивніше формується іспанська культура. Збагачена елементами мавританського стилю, готика Іспанії набула особливої пишності і різноманітної орнаментики (собори у Л соп і, Толедо). Особливе місце в іспанській архітектурі посідає стиль "му-дехар" (тобто мусульманський). Це як правило собори з цегли, зі склепистим мавританським перекриттям у формі восьмикутної зірки, збудовані архітекторами-арабами. Головний елемент оздоблення — кольорові полив'яні кахлі й орнаментальна лішіина. Композиційним центром такої споруди завжди с внутрішній двір, звичайний для всіх південних будівель.
В Італії набули поширення лиш окремі елементи готики: стрілчасті арки, "рози". Основа — суто ромапська: широкі приземкуваті храми, гладка площина стін яких часто інкрустована кольоровим мармуром, що створює смугасту иоверхпю фасаду (собор у Сісні). Приклад пізньої італійської готики — величезний Міланський собор, який вміщує 40 тис. осіб, найбільший храм Європи (початок будівництва XV ст. - - кінець XVI ст.). Венецію й досі прикрашають її мармурові палаци з аркадами, що віддзеркалюються у каналах або лагунах (Палац дожів, 1310 р.—XVI ст.).
Готичні пам'ятки є в Нідерландах (ратуші в Брюгге, Брюсселі тощо), Чехії (собор св. Віта і Карлов міст у Празі), Австрії (собор св. Стсфапа у Відпі), Польщі (Вавельський собор під Краковом, Марпацький костьол у Кракові) та інших країнах Європи.
Розвиток середньовічного театру привів його до більш універсального жанру - містерії (XV—XVI ст.). Вона виросла з так званих "мімічних містерій" — міських процесій па честь релігійних свят, урочистих в'їздів королів.
У цих інсценуваннях церковних легенд брали участь сотні чоловік. До них привносилося багато життєвих деталей. Містерія існувала в Європі, а особливо у Франції, нонад двісті років. Містеріальна драматургія мала три цикли: "старозановітпий", "новозаповітпий" і "апостольський", в якому сюжети п'єс були запозичені з "Житія святих" та з міраклів про святих ("Містерія Старого Заповіту" складалася з 38 епізодів, у пій брали участь 242 дійові особи — Бог, ангели, Люцифср, Алам і Єва були головними; "Містерія страстей", присвячена Ісусу Христу, поділялася на чотири частини, відповідно до чотирьох днів вистави). Виконавці — міський люд.
З містерій, в яких дидактика вкладалася в релігійні форми і часто втрачала сенс через сусідство побутових комічних сцен, виріс театр мораліте. У н'ссах театру мораліте діяли алегоричні персонажі, кожен з яких уособлював якийсь людський порок або чесноту, стихію природи або церковне поняття. Індивідуальними рисами персонажів пе наділяли, більше того, їх розпізнавальним знаком виступала якась річ: якір в руках у Надії, люстерко, в яке постійно милувалося Себелюбство тощо. Фабула будувалася навколо зіткнення добра і зла, доброчесності і пороку, духу й тіла. Розумні люди йдуть стежкою доброчесності, нерозумні стають жертвами пороку — цю істину мораліте утверджувало на різні лади ("Розсудливий і нерозсудливий"; "Торгівля. Ремесло. Пастух"; "Осуджений бенкетів").
У деяких мораліте всупереч їх дидактичному надзавданню відчувається внутрішній опір традиційній моралі поміркованості, що виявляється у життєрадісному світосириймаппі. Так, в "Осудженні бенкетів" виводяться і висміюються дами — Ласощі, Обясерство, Шати — і кавалери - - П'ю-за-ваше-здоров'я і П'ю-взаємно, — які зрештою гинуть у сутичці з Апоплексією, Паралічем та іншими хворобами, але зображається Це так весело і дотепно, що випикає симпатія до життєлюбних нерсопажів. Особливу увагу в мораліте звертали на поетичну мову.
Зовсім вільним від церковних настанов був театр фарсу, який розвивався паралельно мораліте і виділився в самостійний жанр з другої половини XV ст. Однак до цього він пройшов довгий прихований шлях розвитку, будучи частиною містерій. Сама назва його походить від латинського і'агса ("пачипка"). І справді, влаштовувачі містерій часто-густо писали: "Тут вставити фарс". Але джерела фарсу глибші — у карнавальних іграх на масляну і виставах гі-стріопів. їх дійовими особами були пс побутові персонажі, а блазні, дурні: честолюбний Дурспь-солдат, Дурисвіт, Клеру-хабарник тощо. Іноді фарси використовувались у політичній боротьбі. Так, Людовік XII вдавався до послуг народного фарсового театру у боротьбі з напою Юлієм II. Сатиричні сценки — соті — були якийсь час заборонені при Фрапциску І. Однак соті ще позбавлені справжньої повнокровності, якою відзначався масовий, вільнодумний буфонний фарс, котрий став у XVI ст. панівним жапром . У ньому вже с характери, гострий життєвий матеріал. Справжній герой - - кмітливий, спритний пройдисвіт, дотепний переможець суддів, купців і різного роду йолопів (серія фарсів про адвоката Патлсна). Саме у фарсовому театрі проявив себе перший і найбільш уславлений актор середньовічного театру Жан де л'Есніп, прозваний Понталс (оскільки його кінь стояв біля моста Але).
Фарс значною мірою вплинув па подальший розвиток театру Західної Європи. В Італії з фарсу народилася комедія дсль артс; в Англії та Німеччині на зразок фарсу писали інтерлюдії, у Франції фарсові традиції живили мистецтво геніального Мольсра.
Досить популярні були пародії на культові тексти, сатиричні вірші (латинською мовою), а також застільні й любовні пісні епікурейського характеру.
Культура середньовіччя, яка існувала тисячоліття, висунула нове коло ідей та образів, нові естетичні ідеали, нові художні прийоми. Надихаючись духом християнства, мистецтво цього часу глибоко проникло у внутрішній світ людини. Інтерес мистецтва середньовіччя до духовності був величезним. Мислителі й художники цієї пори так само, як і в античності, прагнули гармонії, міркували про розумне влаштування світу. Але виражали це специфічно, абстрактнішою мовою.
1. Народження гуманізму
2. Нова концепція людської особистості і нова модель освіти
3. Мистецтво європейського ренесансу
4. Північне Відродження
5. Криза гуманістичних ідеалів
VI. Барокова культура Європи
1. Реформація і контрреформація та їх наслідок у культурі
2. Італійська барокова школа
3. "Золоте століття" іспанського живопису: теми, герої, жанри