Тема 14. ГЕНЕЗА РЕЛІГІЇ, ЇЇ РАННІ ФОРМИ
Зміст теми
14.1. Виникнення та особливості первісних вірувань.
14.2. Ранні форми релігії.
14.1. Виникнення та особливості первісних вірувань
Витоки перших релігійних уявлень предків сучасної людини пов'язані з процесом гомінізації, переходом від тваринного світу до людини з її здатністю до творення культури. Одним з аспектів цього переходу був перехід від інстинктивного реагування на зовнішню ситуацію, притаманного тваринам, до реакцій, опосередкованих людським знанням і уявою. У людини виникає потреба у створенні образу світу як підстави її діяльності і прийняття рішень, яка й лежить в основі походження релігії, міфології, мистецтва та інших сфер культури. З іншого боку, завдяки свідомості, людина, на відміну від тварини, знає про свою смертність, і в неї виникає потреба нейтралізувати екзистенцій-ний страх перед небуттям і стихійними могутніми силами природи. Основними засобами подолання цього страху стали уявлення про можливість вічного існування. В кожній культурі, у кожного народу існує церемонія поховання та ідея вічного існування (поруч з ідеєю смертності індивіда). Індивідуальне людське життя постає як минущий епізод, а ритуал поховання розглядається як священна церемонія, що відкриває вікно у вічність.
Археологічні дані свідчать, що поховальні церемонії, тобто прояви "фундаментального піклування" про посмертне існування притаманні вже неандертальцю - попереднику "людини розумної". Первісна ж "розумна людина", вже здатна до членороздільного мовлення, абстрактного мислення і створення складних ілюзорних образів, безумовно, мала вже уявлення про загробне життя і тому з відповідними церемоніями ховала своїх близьких у спеціальних похованнях, вкладаючи в них, поруч з небіжчиками, предмети побуту, прикраси, зброю тощо, котрі вважалися необхідними для "іншого" життя. В епоху верхнього палеоліту вже склались уявлення про існування світу померлих і духів, причому вважалось, що покійники можуть різними способами впливати на життя живих (цим і пояснюється культ померлих). Магічні зображення на стінах і стелях печер також свідчать про віру первісних людей в існування надприродних зв'язків між людьми і тваринами. Фігурки жінки-матері з підкресленими статевими ознаками (так звані "палеолітичні венери") свідчать про наявність культу родючості і розмноження.
Отже, релігія з необхідністю з'являється у "людини розумної" од самого початку як закономірна форма міфологічного світовідчуття нашого первісного предка, у свідомості якого наївно і химерно поєднувалось реальне і уявне, дійсне і бажане. Міфологічна свідомість була більш емоційною, ніж раціональною, умовиводи в ній робились не стільки за причинними зв'язками, скільки за випадковими асоціаціями, необхідне не відділялося від випадкового. У лоні цієї міфологічної свідомості і сформувались первісні вірування і культ. Релігія народжується в міфологічній культурі як безпосередньо-чуттєва реакція на реалії людського буття первісної епохи.
Відчуття безсилля перед грізними й незрозумілими для первісної людини природними явищами особливо посилювалося під час стихійного лиха: виверження вулканів, землетрусів, повеней, лісових пожеж, посух та інших подібних явищ. Безпорадність покликала до життя поклоніння грізним силам природи, привела у кінцевому підсумку до її обожнення. У релігійних віруваннях відображалися також наївні уявлення первісних людей про навколишню дійсність, їхнє ставлення до тваринного та рослинного світу. Нарешті, релігійно-фантастичної форми набрали стосунки між людьми в межах родоплемінної спільноти. Отже, релігійні вірування й культи первісних людей складалися поступово з різних, у тому числі й ілюзорних, уявлень, а також зумовлених цим емоцій та дій.
Конкретна реконструкція процесу виникнення релігії є складним питанням, яке ще не знайшло загальноприйнятного рішення в релігієзнавчій літературі. Дослідники згідні з тим, що більшості первісних вірувань були притаманні такі особливості:
- відсутність абстрактних уявлень про Бога як надприродну силу, що управляє всім; первісні люди поклонялись безпосередньо матеріальним предметам, природним явищам, тваринам і рослинам, що наділялися надприродними якостями;
- "злиття" життя і культової діяльності, тобто будь-яка дія первісної людини відбувалася відповідно до певних правил, пов'язаних з уявленням про їх вплив на надприродні сили;
- релігійні культи носили родоплемінний характер - кожний рід і плем'я мали свої культи.
Ранні, або родоплемінні, форми релігії ще і нині поширені в деяких районах Азії, Африки, Австралії, Америки, Індії, Океанії. Це складний конгломерат місцевих традицій, обрядів і ритуалів, які супроводжують людину на різні етапах її життя - від народження до поховання. Племінним релігіям властиві:
- поклоніння духам (природи, предків), яким спочатку надавали зооморфних, а згодом - антропоморфних рис;
- відсутність професійних служителів культу;
- відправлення культу у формі особливого для кожного племені святкування, що супроводжується магічними обрядами (танцями, іграми).
14.2. Ранні форми релігії
Тема 15. НАЦІОНАЛЬНО-ДЕРЖАВНІ РЕЛІГІЇ
15.1. Національні релігії, їх сутнісні ознаки та класифікація
15.2. Ранні національні релігії
15.2.1. Релігійні уявлення Давнього Єгипту
15.2.2. Релігія Давньої Греції
15.2.3. Релігійні вірування давніх римлян
15.3. Пізні національні релігії
15.3.1. Зороастризм - стародавня релігія Ірану