Упорядкування типізації й спеціалізації роздрібних підприємств торгівлі в туристських комплексах.
При складанні планів комплексної раціоналізації необхідно забезпечити рішення наступних задач:
1. Організувати в туристичних комплексах продажу основної частини продовольчих і непродовольчих товарів повсякденного попиту мережі магазинів у місцях проживання туристів.
2. Сполучити організацію мережі пунктів прийому і видачі попередніх замовлень на продовольчі товари зі створенням спеціальних магазині в-баз з механізацією основних логістичних процесів. Крім нового будівництва, такі підприємства варто створювати за рахунок пере спеціалізації і реконструкції економічно ефективних продовольчих магазинів.
Упровадження прогресивних форм продажу товарів і додаткових послуг: удосконалювання логістичних процесів і технічне переоснащення в туристських комплексах.
У роздрібних торговельних підприємствах варто звертати увагу на рішення наступних задач:
• раціональне розміщення товарів у торговельній залі і розширення за рахунок цього їхнього асортименту;
• впровадження й удосконалювання продажу непродовольчих товарів по споживчих комплексах;
• організацію єдиних вузлів розрахунку, що забезпечують рівномірне навантаження касирів-контролерів і скорочення часу покупців на придбання товарів;
• організацію ефективності інформації про розміщення товарів усередині магазина;
• впровадження в практику роботи магазинів самообслуговування в туристському комплексі тари-устаткування і забезпечення постійної наявності в продажі товарів відповідно до асортиментного переліку;
• упровадження переліку додаткових послуг, які повинні надаватися туристам, здійснити прийом попередніх замовлень на товари, доставку їх споживачам;
• установку в торговельних залах і підсобних приміщеннях магазинів більш ємного устаткування, збільшення коефіцієнтів установочної і виставочної площ у торговельних залах і доведення їх до нормативних показників;
• оснащення магазинів туристського комплексу торгово-технологічним устаткуванням необхідно робити відповідно до зразкових норм технічного оснащення;
• більш ефективне використання наявної торговельної техніки, та тієї, що вводиться знову;
• забезпечення умов для широкого застосування тари-устаткування, що включає оснащення магазинів туристського комплексу, що не мають розвантажувальних платформ, механізмами для розвантаження тари-устаткування з автотранспорту, усунення зайвих перегородок і порогів на шляху її руху, збільшення при необхідності ширини дверних прорізів, оснащення магазинів необхідним підйомно-транспортним устаткуванням.
Раціональна схема логістичного процесу на складах повинна забезпечувати:
• чітке і своєчасне проведення кількісного і якісного приймання товарів;
• ефективне і своєчасне проведення кількісного і якісного приймання товарів;
• ефективне використання засобів механізації навантажувально-розвантажувальних робіт і внутріскладських робіт;
• правильне складування товарів, забезпечення максимального використання складських обсягів, а також схоронність товарно-матеріальних цінностей.
Особливу увагу варто звернути на впровадження прогресивної системи товаропостачання магазинів.
Заходи в області товаропостачання повинні бути спрямовані на забезпечення необхідного рівня обслуговування туристів (зокрема, шляхом підтримки завдання з стабільності асортименту), прискорення обертання товарів і зниження капітальних і поточних витрат, пов'язаних з організацією товаропостачання.
Удосконалювання товаропостачання припускає:
• розробку обґрунтованих нормативів товарних запасів а урахуванням умов руху товарів від виробників до роздрібних торговельних підприємств туристського комплексу;
• визначення можливостей розширення постачання товарів у туристські комплекси безпосередньо з промислових підприємств;
• розробку заходів, при яких основна маса товарів проходить через одну складську ланку (за винятком товарів, які доставляються в роздрібну мережу безпосередньо з промислових і сільськогосподарських підприємств);
• скорочення обсягу товарних запасів у підсобних приміщеннях магазинів туристського комплексу (за рахунок концентрації їх на складах оптових і роздрібних підприємств і забезпечення безперебійної доставки товарів у торговельну мережу туристського комплексу в необхідному асортименті);
• поступову концентрацію основної частини (60-70%) товарних запасів на складах оптової і роздрібної торгівлі. Передачі оптовій ланці загальтоварних складів роздрібних організацій у всіх випадках, коли функції товаропостачання магазинів покладені безпосередньо на оптові бази;
• організацію й ефективне функціонування диспетчерських служб;
• централізацію процесів підготовки товарів до перепродажу в промисловості або на складах (фасовка, упакування, маркірування, завантаження в тару-устаткування), визначення оптимальних умов організації фасування, включаючи створення спеціалізованих фасу вальних підприємств роздрібної торгівлі по товарах, що надходять від постачальників у не розфасованому вигляді, доведення фасування товарів у магазині туристського комплексу до обсягів, обумовлених вимогами схоронності якості товарів;
• розробка раціональних графіків централізованого завезення товарів у магазини з урахуванням умов доставки і приймання;
• широке застосування спеціалізованого транспорту;
• активне маневрування наявними товарними ресурсами;
• забезпечення на плодоовочевих базах фасування овочів і фруктів в обсягах, що виключають фасовку цієї продукції в магазинах туристського комплексу.
Проведення реконструкції підприємств роздрібної, оптової торгівлі і громадського харчування варто здійснювати на основі проектування логістичних рішень магазинів і складів у туристському комплексі, керуючись основними напрямками проектування підприємств торгівлі і громадського харчування й ін. нормативними матеріалами.
Складовою частиною плану комплексної раціоналізації повинні стати міжгалузеві програми по впровадженню прогресивної технології товароруху. У цих програмах враховуються обсяг постачання товарів у тарі-устаткуванні від промислових підприємств, оптової або роздрібної складської ланки до магазина; кількість магазинів, що працюють на тарі-обладнанні; підйомно-транспортних засобів і спеціалізованого автотранспорту, з виділенням частки парку, що може бути виготовлена на місцях або шляхом переобладнання.
Удосконалювання регіону роботи підприємств туристського комплексу і громадського харчування.
Для магазинів туристського комплексу варто передбачати однозмінний, півторазмінний і двозмінний режим роботи.
Наукова організація праці при проектуванні туристських комплексів і громадського харчування.
Упровадження НОТ у туристських комплексах при проведенні комплексної раціоналізації спрямовано на більш ефективне використання трудових і матеріальних ресурсів, підвищення якості обслуговування туристів, збереження часу на придбання товарів.
Робота над НОТ на підприємствах роздрібної торгівлі здійснюється по наступних напрямках:
• розробка раціональних форм поділу і кооперування праці;
• поліпшення і розширення сфери нормування праці;
• поліпшення організації й обслуговування робочих місць;
• вивчення і поширення передових прийомів і методів праці.
Удосконалювання організаційної структури керування.
Удосконалювання організаційної структури керування має на меті підвищити якість прийнятих рішень, а також рівень планової і виконавчої дисципліни і на цій основі — поліпшувати показники роботи галузі в цілому; підвищити її економічну і соціальну ефективність.
Джерела фінансування.
Для будівництва, реконструкції, переобладнання торговельних підприємств і оснащення їх устаткуванням і інвентарем повинно бути передбачене широке і повне використання різних джерел фінансування, включаючи:
• засоби, призначені для фінансування державних капітальних вкладень, бюджетні засоби, прибуток, амортизаційні відрахування;
• засоби, виділювані промисловими відомствами і підприємствами на розвиток, будівництво підприємств громадського харчування, магазинів і пунктів по прийому попередніх замовлень на продовольчі товари й ін. об'єктів;
• централізовані 5% відрахування від капітальних вкладень, які виділяються на житлове будівництво;
• кредити банків;
• засобу розвитку туристської індустрії;
• відрахування в розмірі 5% суми виторгу від реалізації фруктів;
• доходи від підвищених націнок за продані в ресторанах алкогольні напої.
Розділ 13. Аналіз існуючої технології руху товарів з місць виробництва в райони споживання і шляхи її удосконалювання (на прикладі плодоовочевої продукції)
13.1. Розвиток пакетно-контейнерних перевезень товарів і їх народногосподарське значення
13.2. Передовий досвід упровадження прогресивної технології руху товарів у Луганській області
Розділ 14. Нові технології упаковки, зберігання, транспортування і реалізації товарів в логістичних системах
14.1. Технологія доставки картоплі з поля в магазини ОРО Ригаплодоовоч
14.2. Формування цукру та кондитерських виробів у пакет-піддони і контейнери та доставка їх споживачам
14.3. Технологія формування і транспортування консервів у пакет-піддонах
Розділ 15. Нові прогресивні логістичні системи перевезення холодильників, пральних машин, піаніно і мотовелотехніки на піддонах та їх ефективність
15.1. Експериментальні перевезення мотовелотехніки, холодильників, пральних машин і піаніно на піддонах