Фінансові потоки в туризмі загалом підпорядковуються положенням фінансової логістики (див. підрозділ 10.1), але мають свої особливості. їх найбільш дослідив О.О. Гвозденко. Фінансові потоки в туризмі він поділяє на такі групи:
1) фінансові потоки, зумовлені продажем туристичних продуктів;
2) фінансові потоки, пов'язані з функціонуванням грошових фондів туристичної фірми;
3) інвестиційні фінансові потоки;
4) кредитні фінансові потоки;
5) фінансові потоки між:
- засновниками, акціонерами (пайовиками) та туристичною організацією (формування та використання цільових фондів внутрішньогосподарського значення);
- туристичною фірмою та державою (формування кошторисних і позакошторисних фондів та їх використання; форма податків, платежі та внески; форми асигнувань, дотацій, субсидій);
- туристичною фірмою, підрядниками та субпідрядниками (ці потоки найважливіші, оскільки від ефективності їх організації залежить фінансовий результат діяльності турфірми в цілому);
- туристичною фірмою та страховими компаніями;
- туристичною фірмою та кредитно-банківськими установами;
- туристичною фірмою та її працівниками під час здійснення оплати за працю, преміювання, соціальних виплат, утримання податків, штрафувань і компенсацій за завдану матеріальну шкоду тощо.
Блок-схеми фінансово-господарських взаємовідносин туристичної фірми з виробниками та споживачами туристичного продукту подано на рис. 10.2 і 10.3.
Рис. 10.2. Схема взаємовідносин суб'єктів туризму без туроператора з прийому туристів
Рис. 10.3. Схема взаємовідносин суб'єктів туризму з туроператором із прийому туристів
Як видно з рис. 10.2 і 10.3, туроператор може формувати вартість турпакета шляхом надання послуг:
а) безпосередньо в Україні - без туроператора з прийому туристів;
б) за кордоном - із туроператором з прийомом туристів.
Туроператор продає турпакети турагенціям або безпосередньо туристам. Туроператор (або турагент) може надавати туристам і додаткові послуги: придбання авіаквитків, страхування, отримання в'їзних (виїзних) віз, оформлення закордонних паспортів тощо. Слід зауважити, що представлені схеми дійсні як для фірм, що відправляють туристів за кордон, так і для тих, котрі спеціалізуються на іноземному туризмі, тобто приймають інтуристів в Україні. Відмінність полягає лише в тому, хто в конкретному випадку є туристом (український громадянин чи іноземець) та які організації надають різноманітні послуги.
Деталізуючи відносини між сторонами, які беруть участь в операціях міжнародного туризму, визначають наступні схеми, які найчастіше спостерігаються в міжнародному туризмі (табл. 10.2). Позиції 1.1, 1.2, 2.1, 2.2 характеризують учасників відправлення українських туристів за кордон; позиції 1.5, 1.6, 2.4 - участь у прийомі іноземних туристів в Україні. У позиціях 1.3, 1.4, 2.3 представлені взаємовідносини суб'єктів туризму без участі українських турфірм. Позиції 1.2, 2.2 для українського турагента в обох випадках повністю тотожні.
Таблиця 10.2. Відносини між сторонами, які беруть участь в операціях міжнародного туризму
з/п | Організації, що налають послуги | Туроператор | Турагент | Турист |
Без туроператора з прийому туристів | ||||
1.1 | Нерезиденти | Резидент | Резидент | Резидент |
1.2 | Нерезиденти | Нерезидент | Резидент | Резидент |
1.3 | Нерезиденти | Нерезидент | Нерезидент | Резидент |
1.4 | Резиденти | Нерезидент | Нерезидент | Нерезидент |
1.5 | Резиденти | Резидент | Нерезидент | Нерезидент |
1.6 | Резиденти | Резидент | Резидент | Нерезидент |
3 туроператором з прийому туристів . | ||||
2.1 | Нерезидент | Резидент | Резидент | Резидент |
2.2 | Нерезидент | Нерезидент | Резидент | Резидент |
2.3 | Нерезидент | Нерезидент | Нерезидент | Резидент |
2.4 | Резидент | Нерезидент | Нерезидент | Нерезидент |
Із правового та фінансового поглядів надання туристичних послуг згідно з певною схемою передбачає, насамперед, грошові розрахунки за надані послуги та відповідну величину оподаткування турфірми. До найсуттєвіших особливостей фінансових потоків турфірм різних організаційно-правових форм належать: формування статутного капіталу, розподіл отриманого прибутку, взаємовідносини з бюджетом. Відповідно до Закону України "Про туризм" та Цивільного кодексу України підприємницьку діяльність з надання туристичних послуг мають право здійснювати юридичні, а також фізичні особи з моменту їх реєстрації як індивідуальних підприємців. Юридичними особами можуть бути комерційні та некомерційні туристичні організації. Перші створюються у формі акціонерних товариств закритого та відкритого типів (ЗАТ, ВАТ), товариств з обмеженою відповідальністю (TOB), виробничих кооперативів, державних і муніципальних підприємств тощо.
Важливими аспектами фінансової діяльності турфірми є формування та використання різноманітних грошових фондів, через які відбувається забезпечення господарської діяльності турфірми необхідними грошовими коштами. Грошові фонди туристичної фірми поділяються на дві групи:
1) фонди власних коштів, включаючи статутний капітал, додатковий капітал, резервний фонд, фонди нагромадження та спеціального призначення, нерозподілений прибуток;
2) фонди залучених і позикових засобів, до складу яких входять довго - та короткострокові банківські кредити, позики кредиторської заборгованості, цінні папери тощо. Отже, грошові фонди туристичної фірми - це джерела (ресурси), за рахунок яких вона формує свій актив: позаобігові (головні засоби - майно, нематеріальні активи) та обігові активи (грошові кошти, дебіторська заборгованість, витрати майбутніх періодів тощо). Ефективність господарської діяльності турфірми істотно залежить від співвідношення її позаобігових та обігових активів.
У практичній діяльності ці пропорції виражаються у загальноприйнятих правилах, які в узагальненій формі отримали назву "золоті правила фінансування". їх сутність має такий зміст:
1) за рахунок власних коштів фірми мають сформуватися всі її позаобігові активи та 10-15 % обігових. Інші обігові активи (90-85 % ) можуть сформуватися за допомогою залучених і позичених коштів. Сенс цього правила полягає в тому, що в разі вилучення у підприємства всіх залучених фінансових коштів у її розпорядженні мають залишитися основні кошти та частина обігових активів для подальшого функціонування доти, доки фірма не залучить додаткові ресурси в формі кредиту, позики тощо з метою відновлення попередніх ресурсів;
2) призначені для інвестицій фінансові ресурси повинні перебувати в розпорядженні фірми доти, доки вони залишаються зв'язаними в результаті здійснення цих інвестицій. Тобто потрібно досягти узгодженості (синхронізації) щодо термінів залучення та розміщення (інвестування) грошових коштів;
3) сплата податків має корелюватися з короткостроковими активами (наприклад, з державними казначейськими облігаціями) згідно з приказкою: "Податки сплачувати треба, але не всі одразу";
4) дебіторську заборгованість фірми за сумою та термінами слід узгодити із сумою кредиторської заборгованості.
Варто звернути особливу увагу на те, що в практичній господарській діяльності турфірм важливим є не стільки забезпечення та виконання зазначених вище правил, скільки оптимізація позаобігових і обігових активів та пов'язаних з ними ресурсів грошових фондів. Це потребує не тільки глибоких знань про фінансові складові формування та підтримки оптимальних обсягів активів туристичної фірми, але й урахування особливостей зовнішнього середовища, яке здійснює значний вплив на фінансові показники турфірми. Такі завдання, особливо останнє, неможливо вирішити не застосовуючи логістичні способи й методи управління, планування та прогнозування фінансових потоків усередині логістичних систем, між логістичними системами, а також між логістичними системами та зовнішнім середовищем.
Отже, логістичний фінансовий потік у туризмі - це цілеспрямований рух національних грошових і валютних коштів, а також цінних паперів усередині логістичної системи або між логістичною системою та зовнішнім середовищем з метою максимізації нагромаджувального фінансового фонду (доходу) та мінімізації затрат (видатків).
10.4. Логістика фінансового планування та прогнозування туристичної діяльності
Розділ 11. ТРАНСПОРТНА ЛОГІСТИКА В ТУРИЗМІ
11.1. Класифікація транспортних подорожей і транспортних засобів у туризмі
11.2. Вибір виду транспорту та компанії-перевізника в логістиці туризму
11.3. Логістика повітряного транспорту в туризмі
11.4. Логістика автомобільних перевезень у туризмі
11.5. Логістика залізничних подорожей
11.6. Логістичне забезпечення морських круїзів
11.7. Логістична організація річкових круїзів та прогулянок