Якщо моря та океани започаткували далекі морські подорожі, то саме річки були тісніше пов'язані з джерелами туризму. Разом із торговцями та воїнами річками подорожували паломники, студенти, вчені, письменники, багато з яких залишили нам "записки" з описом етапів шляху, результатів спостережень за природою, тваринним світом, населенням. Річками першопрохідці та колоністи проникали вглиб континентів, освоювали нові простори. Так, прославлена Дж. Лондоном р. Юкон була важливим шляхом на Клондайк для золотошукачів на Алясці. Річки мають і культове значення в релігіях світу та для багатьох народів. Наприклад, у християнстві хрещення історично відбувалося в річці. Саме таким способом київський князь Володимир охрестив у Дніпрі мешканців стародавнього Києва в 988 р., про що свідчить відповідний пам'ятник у Києві на Дніпровських схилах. Нині тисячі туристів християнської конфесії відвідують річку Йордан в Ізраїлі з метою омовіння у водах святої річки. У містечку Ярденіт відбувається колективний або індивідуальний обряд хрещення. В релігії індуїстів священною річкою вважається Ганг, а священним містом Бенарес (Варапай), пов'язане з трьома божествами - Брахмою, Вішною та Шивою. Щороку до міста заїжджаються сотні тисяч прочан, щоб змити гріхи у священних водах Гангу. Цікаво, що частина біблійних сюжетів теж пов'язані з водою та човнами. На Галілейському морі (озеро Кінерет) в Ізраїлі туристам пропонують годинну прогулянку на моторному човні з Табхи в Ярденіт або Тверію. Круїз Нілом - елітна подорож, доступна лише заможним туристам (як від часів давніх римлян, так і нині). У середині XIX ст. організували екскурсії на човнах по річці Темза (Англія). Для відпочиваючих у прибережних поселеннях побудували відповідну "інфраструктуру" - атракціони, таверни, готелі. Одночасно на Північноамериканському континенті туристична компанія "Америкен Експрес" здійснювала екскурсії річкою Міссісіпі на легендарному річковому колесному пароплаві "Missisipi Queen" (англ. Королева Міссісіпі). Річкові подорожі в кінці XIX ст. стали настільки популярними, що започаткували так звану "човникову літературу", місце дії якої - річкові круїзи.
Річковий пасажирський транспорт і на сьогодні залишається важливим засобом пересування на місцевих регулярних маршрутах, де широко використовують річкові багатопалубні теплоходи, швидкісні судна (на підводних крилах), спеціальні плоскодонні кораблі з водотурбінними двигунами для мілководдя, судна на повітряній подушці. Разом із тим, з розвитком мережі автошляхів та залізниць, авіаційного транспорту переміщення пасажирських потоків річками втратило свої переваги в багатьох країнах і регіонах, але значення річкових круїзів у туризмі незмінно збереглося. Річкові й озерні круїзи і нині мають попит у країнах та туристичних регіонах, де е судноплавні річки та великі озерні системи (табл. 11.6). На спеціальних човнах туристи подорожують заболоченими просторами, наприклад, знаменитими заповідними болотами Флориди (США).
Річкові круїзи мають свої переваги: вони менше залежать від погоди, більш інформативні, під час них можливі "зелені" зупинки. Річкові подорожі класифікують таким чином:
1) перевезення пасажирів та туристів на регулярних рейсах;
2) перевезення пасажирів та туристів на чартерних рейсах;
3) перевезення пасажирів і туристів швидкісними та екс-пресовими лініями;
Таблиця 11.6. Найбільші річки світу та країни, в яких вони розміщені
№ з/п | Назва річки | Протяжність (км) | Країни, через які річка протікає (з притоками) | Частина світу, континент | |||||
1 | Ніл | 6550 | Єгипет, Судан, Ефіопія, Уганда | Африка | |||||
2 | Амазонка | 6477 | Бразилія, Перу, Болівія, Колумбія, Еквадор | Південна Америка | |||||
3 | Міссісіпі - Міссурі | 5971 | США | Північна Америка | |||||
4 | Янцзи | 5500 | Китай | Азія | |||||
5 | Об | 5200 | Росія | Азія | |||||
6 | Хуанхе | 4700 | Китай | Азія | |||||
7 | Конго - | 4700 | ДР Конго, НДР Конго, Замбія, Ангола, Центрально-Африканська республіка | Африка | |||||
8 | Лена | 4600 | Росія | Азія | |||||
9 | Амур | 4478 | Росія | Азія | |||||
10 | Меконг | 4350 | В'єтнам, Лаос, Камбоджа, Бірма, Китай | Азія | |||||
11 | Маккензі | 4231 | Канада | Північна Америка | |||||
12 | Нігер | 4200 | Нігерія, Нігер, Бенін, Малі, Гвінея | Африка | |||||
13 | Єнісей | 4011 | Росія | Азія | |||||
14 | Водна система Святого Лаврентія | 3769 | США, Канада | Північна Америка | |||||
15 | Іртиш | 3712 | Росія | Азія | |||||
16 | Волга | 3392 | Росія | Азія | |||||
17 | Печора | 3256 | Росія | Європа | |||||
18 | Юкон | 3190 | США, Канада | Північна Америка | |||||
19 | Ріо Транде | 3060 | США, Мексика | Північна Америка | |||||
20 | Ангара | 2699 | Росія | Азія | |||||
21 | Дунай | 2588 | Україна, Румунія, Болгарія, Сербія, Угорщина, Словаччина, Австрія, Німеччина | Європа | |||||
22 | Ганг | 2510 | Індія, Бангладеш, Непал | Азія | |||||
23 | Урал | 2379 | Росія, Казахстан | Європа/ Азія | |||||
24 | Колорадо | 2330 | США | Північна Америка | |||||
25 | Колумбія | 2300 | США | Північна Америка | |||||
26 | Дніпро | 2201 | Україна, Білорусь, Росія | Європа | |||||
27 | Помаранчева річка | 2080 | ПАР, Намібія, Лесото | Африка | |||||
28 | Сичуань | 1980 | Китай | Азія | |||||
29 | Замбезі | 1500 | Мозамбік, Зімбабве, Замбія, Ангола | Африка | |||||
30 | Рейн | 1390 | Німеччина, Швейцарія, Австрія | Європа | |||||
31 | Дністер | 1362 | Україна, Молдова | Європа | |||||
4) поромні переправи;
5) прогулянкові й екскурсійні рейси;
6) перевезення водними видами транспорту самодіяльних туристів;
7) короткотермінові та тривалі круїзи;
8) спеціальні круїзи (конгрес-круїзи, бізнес-круїзи, навчальні круїзи, гастрономічні тури тощо);
9) використання плавальних засобів як "плавучих готелів". Розрізняють річкові подорожі короткотермінові (1-3 дні) та тривалі (25-30 днів). Вони особливо популярні в країнах, де є потужні річкові та озерні системи, а також системи каналів (див. табл. 11.6). Найрозвинутіші круїзи у водних системах США та Канади. Загальна протяжність круїзної траси тут перевищує 40 тис. км. Система каналів з'єднала Великі озера з узбережжям Атлантики (Водна система Святого Лаврентія) та з Мексиканською затокою. На Великих озерах експлуатують судна на зразок "річка-море", морські судна і навіть океанські лайнери.
Досить протяжні внутрішні водні шляхи має Західна Європа. Це річки Дунай, Рейн, Рона, Сена, Ельба, Одер, Маас, Шельф та інші, які з'єднані складною системою каналів, що створює сприятливі умови для круїзних подорожей. Найбільш популярні маршрути Рейном і його притоками (Мозель, Майн, Неккар, Везер), а також Амстердам - Базель, Амстердам - Страсбур, Пассау - Будапешт, Амстердам - Бремен, Гамбург - Бремен , Гамбург - Щецин та ін.
Основний вид суден - кораблі з низькою надводною та підводною частинами, що дає змогу проходити мілководдям та під мостами. Середня місткість таких суден 100-150 пасажирів. Кораблі на зразок "плаваючий готель", як правило, належать до категорії чотири -, п'ятизіркових, а рівень обслуговування не гірший, ніж на морських круїзних лайнерах. Тарифи на річкові круїзи Західною Європою надто високі. Наприклад, тижнева подорож Рейном за двомісного розміщення коштує 1300 дол. США, а в каюті "люкс" - 2500 дол. США. Великий попит в Європі мають річкові круїзи Дунаєм через сім країн. Навігаційний період становить сім місяців. У зв'язку з мілким фарватером на деяких ділянках (Будапешт - Відень) використовують невеликі комфортабельні річкові судна, розраховані на 100-150 пасажирів.
Особу увагу слід звернути на водні ресурси Фінляндії, де нараховується 188 тис. великих і малих озер із 56 портами та причалами. Водний туризм обслуговується маломірним флотом (100-200 пасажирів). Частина суден для туристичних перевезень реконструйована в стилі ретро (колісні судна, парові тощо). Навігація відкрита 250 днів на рік. Найпопулярніші у Фінляндії регулярні туристичні, чартерні та пікнікові рейси.
Захоплюючими туристичними маршрутами залишаються й нині круїзи Нілом, освоєні ще 100 років тому. На цьому маршруті експлуатують 250 теплоходів, з яких 105 - висококомфортабельні п'ятизіркові лайнери. Туристи під час таких круїзів поєднують відпочинок на воді зі змістовними береговими екскурсіями.
Великі можливості для круїзного туризму має Росія з її потужною системою річок. В європейській частині Росії найпопулярнішими є річкові круїзи Волгою, а також кільцевий круїз з відвіданням міст Золотого кільця (Ярославль, Кострома, Углич, Муром, Нижній Новгород та ін.). У літній сезон популярний круїз Санкт-Петербург - Москва - Санкт-Петербург, що триває дев'ять днів. У азійській частині Росії річкові круїзи здійснюють на річках Об - Іртиш (12-денні маршрути Омськ - Ханти-Мансійськ - Омськ, Сургут - Салехард - Сургут, Омськ - Сургут - Омськ), Єнісей (10-денний круїз Красноярськ - Дудінка - Красноярськ), Амур ("дитячий" 18-денний круїз і "дорослі" маршрути Хабаровськ - Миколаївськ - Хабаровськ, Благовєщенськ - Миколаївськ - Благовєщенськ), а також на озері Байкал (на великих теплоходах та катерах). Туристична агенція "Дюла - Сибір" та авіакомпанія "Сибавіатранс" організували комбінований круїз на Північний полюс, при цьому частину шляху туристи долають на комфортабельному теплоході (Красноярськ - Хатанга - острів Середній - Льодовий аеродром), потім літаком Ан-74 або гвинтокрилом Мн-8 до Північного полюса.
Щодо України, то здійснювати повноцінні річкові круїзи можна тільки однією річкою - Дніпром. Регулярне судноплавство по всьому Славутичу стало можливе 60 років тому, коли почали працювати дніпровські шлюзи та водний транспортний шлях Київ - Херсон - порти Чорного моря. Нині в
Україні відбуваються внутрішні круїзи Дніпром (із 1959 р.) та міжнародні - Дунаєм. У сучасній практиці судновласники (пароплавства) надають теплохід у фрахт українським турфірмам, які через іноземних партнерів набирають на судна туристів. Організаційні особливості цього виду туризму полягають у тому, що договір між пароплавством і турфірмою варто підписати до 30 грудня поточного року, після чого турфірма отримує право реалізовувати путівки на круїзні рейси. Після складання розкладу туркомпанії надають графік руху теплохода, на основі якого формують схему екскурсійного обслуговування. Перед початком навігації спеціальна комісія приймає судно, що про фіксують в акті. Працівники на круїзних теплоходах не позаштатні, тому їх приймають на роботу завчасно з тією метою, щоб вони могли виконувати всі необхідні підготовчі операції. Річковий туризм передбачає також екскурсійні та прогулянкові рейси, котрі здебільшого здійснюють судна портового флоту в приміських зонах.
За оцінками київських туроператорів за останні п'ять років попит на річкові круїзи зріс майже вдвічі. Причому більшість кают займають іноземні туристи, які давно визнали переваги такого відпочинку. Більшість подорожей Дніпром починаються в Києві та проходять вниз за течією до Чорного моря. Здійснюють такі круїзи на сучасних комфортабельних річкових лайнерах: наприклад, на теплоході "Принцеса Дніпра" є чотири палуби та 152 каюти, в яких можуть розміститись 320 пасажирів. Хоча його спустили на воду ще в 1976 р., у 2002 р. повністю реконструювали. Як правило, туристи в кінці круїзу прибувають до Одеси, по дорозі завітавши до кримських портів. Але турагенції пропонують також круїзи до Стамбула, болгарських і румунських портів. Вартість одного місця в круїзі включає розміщення в каюті відповідної категорії, триразове харчування, постільні речі, екскурсійне обслуговування. До послуг туристів ресторани, бари, дискотеки, солярії, але за окрему плату. Подорож Дніпром тривалістю 10 днів коштує мінімум 600 дол. США (місце в чотиримісній каюті на нижній палубі). Під час круїзу його учасникам у Запоріжжі показують козацьке кінне шоу, в Херсоні везуть у дельту Дніпра на пікнік у традиційному рибальському селі. Туристам не рекомендують обирати каюти на нижніх палубах, де ілюмінатори розміщені на рівні води, ліпше - панорамні вікна в каютах верхніх палуб. Також варто уточнити, як розташовані ліжка в каюті - в лінійному порядку чи ярусному (двоповерхові).
Але у спектрі річкових круїзів, що пропонують київські турфірми, е один прикрий момент: або подорожуй околицями Києва, або купуй поїздку до Чорного моря. Щоб організувати подорож за власним маршрутом, слід звернутися до фірм, котрі пропонують оренду теплоходів. Головна перевага круїзів на орендованому судні полягає в тому, що їх учасники не залежать від графіка, що виключає спізнення туристів та дає змогу зупинятися (причалити) в бажаному місці. Оренда теплохода місткістю майже 25 осіб коштує 50 дол. США за годину (дані на літо 2007 р.). Туристам пропонують закриту палубу для банкету, відкриту прогулянкову палубу, бар, камбуз (кухня), спальну каюту, туалет. На таких суднах здебільшого здійснюють одноденні круїзи в околицях Києва - до островів з історичними назвами Ольгин і Муромець (униз по Дніпру) та Великий (на Десні). Однак київські фірми пропонують також три - та п'ятиденні тури за маршрутом Київ - Канів - Черкаси - Переяслав-Хмельницький - Київ. Вартість оренди на три дні - становить 1800 дол. США. Здійснюють такі круїзи в основному корпоративні клієнти.
Можливі круїзи Дніпром на яхті, на борт якої беруть сім пасажирів. Вартість за годину 50 грн, за день - 500 грн. Але цей варіант вже подібний до річкових прогулянок та екскурсій, яких на Річковому вокзалі Києва пропонують безліч - від найкоротшої одногодинної прогулянки вздовж берегів Дніпра (маршрут Річковий вокзал - міст Патона) до чотиригодинної - "плавання" на Київське море.
У другій половині XX ст. одним із популярних видів міського транспорту в Києві були так звані річкові трамвайчики (невеличкі пароплави), за допомогою яких можна було швидко дістатися на Осокорки або до Русанівських садів. Нині річковий транспорт у столиці України виконує виключно туристично-розважальні, у тому числі круїзні функції.
12.1. Інтеграція в Європейську транспортно-логістичну систему як стратегічний вибір України
12.2. Розвиток туризму в Україні в контексті розбудови міжнародних транспортних коридорів
12.3. Єврологістика та Україна: напрями співпраці в XXI ст.
Розділ 13. ЄВРОЛОГІСТИКА В ІСТОРИЧНОМУ АСПЕКТІ: УКРАЇНСЬКО-ДАВНЬОРИМСЬКИЙ КОНТЕКСТ
13.1. Розвиток і дислокація дорожньої мережі Давнього Риму
13.2. Проектування та будівництво доріг
13.3. Інфраструктура та управління дорогами
Розділ 14. ЛОГІСТИЧНИЙ АСПЕКТ ТУРИСТИЧНИХ "ЧУДЕС СВІТУ" ТА УКРАЇНИ
14.1. Логістична оцінка класичних "чудес світу"