Функціонування торгівлі на основі економічних методів господарювання припускає посилення ринкової орієнтації торгової політики посередницьких організацій. Така орієнтація забезпечує не тільки подальше вдосконалення комерційної діяльності, підвищення рівня комерційної роботи, але й активізацію всього комплексу комерційних відносин у торгівлі. Це, в свою чергу, обумовлює необхідність нового підходу до вирішення ринкових проблем, застосування більш досконалих методів комерційної роботи на основі використання принципів і елементів маркетингу.
За допомогою маркетингу раціональніше вирішуються проблеми забезпечення споживачів необхідними матеріальними ресурсами з метою отримання максимального прибутку і гарних економічних результатів на товарному ринку.
Впровадження маркетингу в торгово-посередницьку діяльність дуже актуальне, оскільки торговий маркетинг є важливою складовою частиною загальної концепції маркетингу й активно впливає на сферу виробництва.
Торговий маркетинг - це діяльність суб’єктів ринку, що здійснюють якісне просування товарів і послуг до конкретного споживача.
Основними цілями маркетингу в торгівлі є:
1) підвищення обсягу попиту і пропозиції, частки підприємства на ринку,
2) вдосконалення процесу закупівлі та реалізації товарів, їх оновлення;
3) розвиток підприємництва та комерції.
Слід зазначити, що успіх в торгівлі може бути досягнутий, якщо вона базуватиметься на виявлених вірогідних потребах і можливостях покупців. У цьому провідна роль належить маркетингу.
Під доведенням товару до споживача в маркетингу мається на увазі забезпечення його фізичного переміщення від місця виробництва до місця споживання з урахуванням задоволення попиту. При цьому необхідно враховувати:
1) стабільність і надійність виконання замовлень на постачання товарів;
2) гарантію доставки партій товарів та їх відвантаження;
3) підтримку і регулювання рівня товарних запасів;
4) вартість товару, що впливає на його придбання;
5) готовність прийняти назад поставлений товар при виявленні дефектів.
Стратегія маркетингу направлена на розвиток торговельного підприємства відповідно до нових умов господарювання. Складовими стратегії є:
1) досягнення стійких конкурентних позицій;
2) пошук і вихід на нові цільові ринки (сегменти);
Рис. 3.2. Чинники, що впливають на формування регіональної торгівлі
та споживчого ринку
3) концентрація і розподіл товарів за каналами реалізації;
4) виключення з торгової номенклатури товарів, на які немає попиту;
5) розвиток господарської діяльності на комерційній основі. Окрім стратегії наступального характеру, застосовується й
оборонна стратегія. В одному випадку торговельне підприємство задоволене своєю ринковою часткою, в іншому - воно не може її збільшити з тих чи інших причин, тоді доводиться вдаватися до оборонної стратегії, суть якої полягає в протистоянні позиціям конкурентів. Варіантом такої стратегії може бути залишення одних ринків товарів, перш за все збиткових, і переведення на інші ринки з передбачуваною ефективністю.
Класифікація функцій маркетингу на такі, як дослідження ринку, планування асортименту товарів, організація збуту і розподілу, реклама і стимулювання збуту та їх зміст визначаються приналежністю підприємства, організацій, що їх виконують, до тієї чи іншої галузі - виробництва, оптової або роздрібної торгівлі.
Аналіз функцій маркетингу показує, що в торгівлі залишається без зміни лише дослідницька функція. Решта функцій -трансформуються, набувають управлінського характеру і знаходять своє вираження у виконанні торгівлею ряду комерційних і виробничих функцій.
1. Так, дослідницька функція, що виконується торговими посередниками в системі маркетингу, виявляється у вивченні ринку і його кон’юнктури.
2. Функція управління асортименту товарів здійснюється шляхом реалізації таких комерційних функцій, як:
• формування і надання заявок і замовлень;
• закупівля товарів;
• формування торгового асортименту;
• вплив на виробників продукції з метою підвищення якості товарів і оптимізації асортименту;
• організація і проведення ярмарків.
3. Функція управління збутом і розподілом частково знаходить вираження у виконанні таких комерційних функцій, як:
• реалізація (продаж) товарів;
• встановлення господарських зв’язків;
• надання додаткових послуг;
• транспортування і складування товарів тощо.
4. Функція управління рекламою і стимулювання збуту продукції в системі маркетингу частково виявляється в рекламуванні торговим підприємством товарів і послуг, що надаються.
Кожну з функцій маркетингу можна розглядати як сукупність певних комерційних і ряду виробничих функцій, які є не чим іншим, як елементами маркетингової діяльності. Використання торговельними посередниками елементів маркетингової діяльності наведене в табл. 3.2.
Таблиця 3.2
Елементи маркетингової діяльності, використовувані торговельними посередниками
Функції маркетингу | Елементи маркетингової діяльності | |
Що використовуються на практиці | що не використовуються на практиці | |
1.Дослідницька | 1. Збір та обробка інформації в економічній, торговельній, споживацькій, товарній, збутовій і рекламній сферах2. Вивчення попитуі кон’юнктури ринку3. Дослідження й аналіз одержаної інформації | 1. Дослідження маркетингових заходів2. Дослідження конкурентоспроможності товарів різних товаровиробників3. Вивчення мотивації покупок, закономірностей поведінки покупців на ринку4. Типологія споживачів і сегментація ринку |
2.Управління асортиментом товарів | 1. Формування і надання заявок і замовлень на виробництво товарів2. Розробка пропозиційз оновлення асортименту, вдосконалення продукції, що випускається, з урахуванням вимог споживачів3. Формування торгового асортименту4. Здійснення контролю за якістю товарів5. Закупівля товарів6. Дослідження додаткових товарних ресурсів | 1. Визначення поточних і перспективних потреб покупців2. Участь у формуванні асортиментної політики товаровиробників з урахуванням життєвого циклу товару3. Формування торгового асортименту із забезпеченням пріоритету споживачів4. Закупівля товарів з урахуванням їх споживчих властивостей, цін, довговічності, конкурентоспроможності5. Інтеграція торгової та виробничої політики підприємства | |
3. Управління збутом і розподілом | 1. Продаж товарів покупцям2. Планування товарообігу в асортиментному розрізі3. Встановлення господарських зв’язків4. Здійснення договірних відносин5. Надання додаткових послуг6. Транспортування товарів7. Складування товарів8. Здійснення правової і претензійної роботи9. Планування і управління торговельною діяльністю:• складання і реалізація плану товарообігу; | 1. Планування й управління торговельною діяльністю:• підготовка прогнозів товарообігу;• вибір каналів руху товару;• складання і виконання планів організації продажів;• організації торговельної комунікації |
• підготовка кон’юнктурних оглядів• аналіз ходу реалізації;• управління персоналом | ||
4. Управління рекламою і стимулювання збуту | 1. Проведення рекламних кампаній у ЗМІ, видання каталогів, проспектів, буклетів2. Стимулювання працівників3. Стимулювання попиту покупців, надання кредиту4. Організація виставок, оформлення вітрин, демонстрація зразків товарів, упаковка товарів | 1.Стимулювання попиту:• знижки з ціни;• вручення сувенірів, купонів;• проведення конкурсів покупців з безкоштовною видачею переможцям товарів;• субсидування реклами2. Відгуки в пресі |
Наведений перелік маркетингових елементів не є вичерпним, тобто таким, що повністю розкриває зміст системи маркетингу. Це лише основні, типові елементи. їх кількість і зміст визначаються масштабами діяльності, станом внутрішніх і зовнішніх умов функціонування торговельного підприємства, асортиментом товарів, що реалізуються, характером споживання і попиту на них.
Таким чином, більшість елементів маркетингової діяльності застосовуються в торговельній практиці. Проте, для підвищення ефективності комерційної діяльності торговельних посередників недостатньо застосування окремих елементів маркетингової діяльності. Необхідне не просто комплексне їх використання, але і зміна цільової орієнтації, змісту кожного
елементу, що вже знайшов тією чи іншою мірою застосування на практиці.
Орієнтація торгівлі на маркетинг обумовлює необхідність реалізації трьох груп заходів:
1. Організаційних - які припускають внесення відповідних структурних змін в організацію і техніку управління торговельним підприємством.
2. Адміністративно-правових - за допомогою яких здійснюється закріплення новостворених функціональних відділів у складі торговельного підприємства (розробляються положення про кожен створений відділ, визначаються їх штати, функціональні обов’язки кожного працівника, а також вносяться відповідні зміни в Статут підприємства).
3. Науково-методичних - реалізація яких пов’язана з розробкою і використанням наукових і методичних рекомендацій щодо маркетингової діяльності.
Для забезпечення ефективності комерційної діяльності торговельних підприємств необхідна не тільки реалізація цих заходів, але і відповідна організація всього процесу управління маркетингом.
Контрольні питання
1. Виділіть періоди й етапи розвитку торговельного підприємництва, вкажіть його форми й елементи інфраструктури.
2. Розкрийте суть торгівлі і перерахуйте її функції.
3. У чому полягають особливості маркетингової діяльності торговельного підприємства?
4. Перерахуйте елементи маркетингової діяльності торговельного підприємства.
4.1. Суть і місце оптової торгівлі в ринковому процесі
4.2. Основні види оптових посередників
4.3. Зарубіжний досвід організації оптово-посередницької діяльності на товарному ринку
Розділ 5. ПІДПРИЄМСТВА ОПТОВОЇ ТОРГІВЛІ
5.1. Види оптових підприємств, що функціонують на товарному ринку
5.2. Організаційні структури підприємств оптової торгівлі, їх завдання, функції і напрям діяльності
Розділ 6. ОРГАНІЗАЦІЯ ПОСЕРЕДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ТОВАРНОМУ РИНКУ
6.1. Організація оптових закупівель товарів
6.2. Організація оптового продажу товарів покупцям