11.1. Дослідження конкурентів - один із ключових факторів успіху діяльності фірми
При дослідженні збутової діяльності необхідно враховувати не тільки мету і внутрішні виробничі можливості власного підприємства, а й прагнення інших учасників виробничого процесу на даному ринку. Крім того, за думкою спеціалістів, нормальне існування підприємства на ринку визначається не тільки його спрямуванням, а й іншими учасниками цього процесу. Це можна уявити як трикутник конкуренції (див. рис.11.1).
Збір інформації про конкурентів проводиться з метою зробити власну фірму більш конкурентоспроможною. При цьому є можливість з більшою упевненістю пропонувати свої послуги потенційним споживачам. Підприємство буде працювати успішніше, якщо виробник займе активну позицію і, наперед визначить власні відмінні риси, що маркетинговою мовою означає "визначити позиції", і зможе пояснити це своїм клієнтам. Ця процедура необхідна тому, що можливі споживачі та партнери підприємства взагалі не знають, чім відрізняються діючі виробники на ринку.
Постійний контроль за конкурентами дозволяє:
1. Оцінити успіхи власної діяльності більш точно в порівнянні з вашими суперниками.
2. Вчасно реагувати на дії суперника, вживати попереджувальні заходи застереження і відповідно збільшити ефективність своєї стратегії на ринку.
3. Легше визначити пріоритети своєї діяльності.
4. Підвищувати конкурентоспроможність усього підприємства й окремих видів продукції.
Ефективність діяльності підприємства в умовах ринку залежить від того, наскільки активну позицію займає підприємство у відношенні визначення відмінних рис власних товарів і фірми в порівнянні з конкурентами. Визначення відмінностей фірми залежить від конкурентів, мовою маркетингу це називається визначення позицій.
Для визначення позицій підприємства необхідно, насамперед, уявити суспільну ситуацію на ринку за допомогою допоміжного питання, що дозволяє більш детально охарактеризувати суперників фірми.
Часто використовуючи поняття "ситуація на ринку", значна кількість людей не приділяє його змісту особливої уваги. Однак для забезпечення успішного перебування на ринку необхідно здійснити ретельний аналіз основних компонентів ситуації на ринку, першим з яких є суперництво незалежних товаровиробників.
Перше ніж почати аналізувати окремі характеристики конкурентів, доцільно уявляти загальну ситуацію за допомогою допоміжних питань, які дозволяють зорієнтуватися і структурувати власні знання про ринок, на основі яких є можливість розглядати характеристики суперників.
11.2. Характеристика конкурентної ситуації
Для того, щоб уявити конкурентну ситуацію на ринку, необхідно відповісти на такі питання:
1. Якими ключовими словами можна описати попередню конкурентну ситуацію на ринку?
2. У якій фазі розвитку знаходиться Ваш ринок?
3. Який попит на Вашому ринку?
4. Які із запропонованих базових стратегій охоплення ринку Ви використовуєте на найважливішому для вас ринку?
5. Скільки суперників ви маєте на Вашому найважливішому ринку?
6. Які розміри підприємства у Ваших конкурентів?
7. Кого Ви розглядаєте в якості основного суперника?
8. Яку частку на ринку мають у сукупності три найбільші фірми на Вашому ринку? (оцінка у відсотках).
9. Які особливі послуги пропонують найважливіші конкуренти своїм споживачам?
10 В чому заключаються основні недоліки Ваших суперників?
Для полегшення проведення процедури аналізу конкурентної ситуації бажано розробити анкету, яка представлена у табл. 11.1.
11.3. Визначення найважливіших суперників
12. РОЗРОБКА РЕКЛАМНОЇ ПОЛІТИКИ ФІРМИ
12.1. Сутність реклами і її значення в системі ФОПСТИЗ
12.2. Планування рекламної кампанії
Порівняльна таблиця визначення специфіки заходів реклами товарів індивідуального і промислового призначення
12.3. Розробка рекламного слогану та тексту
12.4. Реклама методом Direсt-mail
ОСНОВНІ ТЕРМІНИ І ПОНЯТТЯ
ЛІТЕРАТУРА