Люди є носіями певних потреб. Потреби — це внутрішні спонукання до набуття певних життєвих благ. Потреби виявляються в інтересі — оцінці носієм потреби потенційних функціональних можливостей якогось предмета (послуги) бути джерелом задоволення даної потреби. Після оцінки власних обмінних можливостей інтерес може трансформуватися у попит, який визначається як кількість товару, що може придбати споживач за певними цінами за його одиницю у визначеному місці й у визначений період часу. Поведінка споживача (споживацька поведінка) — це дії, пов'язані з отриманням і використанням матеріальних благ і послуг заради задоволення його потреб.
Маркетинг — це діяльність, що пов'язана з вивченням споживачів та інших ринкових факторів, а також розробкою й реалізацією відповідних заходів, що сприяють досягненню ринкових цілей організації. Комплекс маркетингу — сукупність маркетингових інструментів і методів, що реалізуються організацією для досягнення її ринкових цілей. Менеджери використовують продукт, ціну, місце і систему реалізації продукту, комунікації й стимулювання збуту як інструменти впливу на цільових споживачів, досягнення ринкових цілей організації. Цільові споживачі, або цільовий ринок — це сукупність тих споживачів, які становлять інтерес для певної організації з урахуванням її ринкової орієнтації, які визначені як потенційні покупці її продукції.
До основних складових (функцій) маркетингової діяльності належать: збирання маркетингової інформації та проведення маркетингових досліджень; розробка маркетингової стратегії; розробка і реалізація товарної та цінової політики; формування і управління системою дистрибуції; розробка та реалізація комунікаційної політики.
Надання управлінню організацією, особливо підприємницькою, маркетингового характеру є важливою складовою ефективності її діяльності. Маркетинговому стилю управління властиве: надання першочергової уваги споживачеві, постійний аналіз і врахування комплексу ринкових та інших факторів, спрямованість на постійне використання комплексу маркетингових комунікацій, висування на ключові управлінські позиції фахівців, які відповідають за маркетинг.
Споживач є вічною фігурою в економіці, але історичний процес змінює умови і характер діяльності споживача, його роль у соціально-економічних відносинах. Сприйняття ролі споживача бізнесом у ринковій системі також змінюється в часі, відбувається еволюція управлінських поглядів щодо концептуальної взаємодії зі споживачем. Концепції маркетингу — це ті уявлення про особливості, пріоритети маркетингової організації бізнес-процесів, що відбивають відповідні підходи менеджерів до організації систем управління підприємствами.
Виробнича концепція передбачає, що споживачі повинні мати дешеві, доступні товари, для досягнення цього потрібні економічна технологія та масштабність виробництва. Критика концепції будується на тому, що ціна виробу — це далеко не все, що цікавить покупця.
Товарна концепція полягає у постійному поліпшенні властивостей продукції, її модернізації. Критики зазначають, що уявлення менеджерів щодо вдосконалення товару не завжди співпадають із поглядами споживачів.
Збутова концепція орієнтується на те, що споживачів необхідно постійно "збуджувати", на них потрібно активно впливати. її критики зазначають, що збутова агресивність як пріоритет є дуже ризикованою політикою стосовно споживачів.
Традиційна маркетингова концепція виходить з Того, що на ринку перемагає той, хто задовольняє потреби споживача краще, ніж це роблять інші. Потрібно проводити сегментування ринку, вивчати споживацькі переваги, швидко реагувати на їхні зміни, використовувати комплекс маркетингових інструментів для роботи з ринком.
Концепція соціально-етичного маркетингу передбачає, що прагнення компанії до прибутку не повинно суперечити морально-етичним нормам і довгостроковим інтересам суспільства. Прибуток, рівень задоволення потреб споживачів, врахування інтересів суспільства повинні гармонічно поєднуватися й визначати організацію бізнес-діяльності.
Тестові вправи
Розділ 2. МАРКЕТИНГОВЕ СЕРЕДОВИЩЕ ТА ВИДИ МАРКЕТИНГУ
2.1. Маркетингове середовище організації
Економічні фактори
Політико-правові фактори
Технологічні фактори
Природно-географічні фактори
Соціально-культурні фактори
2.2. Основні види маркетингу