4.1. Сутність, цілі, функції та завдання організаційних структур маркетингу
Організаційну структуру маркетингу на підприємстві необхідно розуміти як певну системну конструкцію різноманітних ланок (підрозділів, відділів, бюро і служб), між якими формуються і підтримуються зв'язки, що забезпечують злагодженість, погодженість і високу продуктивність спільної маркетингової діяльності.
При цьому у загальному вигляді організаційні схеми виконують такі функції:
1) дають назву кожній управлінській роботі;
2) показують рівні підзвітності;
3) визначають керівників для кожного рівня управління;
4) зазначають види створених підрозділів;
5) ілюструють ланцюг просування управлінських розпоряджень;
6) дають можливість кожному працівнику знати свої місце, права й обов'язки.
Примітка
Відповідно до даних опитування тільки 30 зі 127 підприємств мають маркетингові служби або спеціалістів, що займаються лише маркетингом, закінчили курси маркетингу і 14 % мають вищу освіту зі спеціальності "маркетинг".
Зважаючи на нормативні акти, які регламентують підприємницьку діяльність в Україні, цілі служби маркетингу на підприємстві можна визначити як:
- забезпечення зростання продажу на внутрішньому та зовнішньому ринках;
- задоволення потреб носіїв платоспроможного попиту на внутрішньому та зовнішньому ринках;
- зниження витрат виробництва за рахунок оптимального використання можливостей підприємства та його резервів розвитку;
- отримання планового прибутку за рахунок більш повного використання потенціалу підприємства.
Маркетингові організаційні структури підприємства виконують специфічні функції:
1) дослідження ринку і ринкових ситуацій;
2) визначення асортименту продукції;
3) управління процесами товарного руху;
4) прогнозування і стимулювання продажу готової продукції;
5) ціноутворення і розроблення системи знижок;
6) комунікації та зростання іміджу фірми;
7) сервіс;
8) організація фірмової торгівлі;
9) маркетинговий контроль і аналіз;
10) матеріально-технічне забезпечення;
11) розроблення бюджету маркетингу;
12) розроблення та просування нових товарів;
13) формування попиту та ін.
Завданнями маркетингової служби, зважаючи на маркетингові функції та цілі, є:
- збирання та оброблення інформації про зовнішнє та внутрішнє середовище підприємства;
- проведення прогнозних досліджень;
- розроблення довго -, середньострокових і поточних маркетингових планів відповідно до виробничо-збутової діяльності підприємства;
- організація робіт зі створення нових і модернізації наявних товарів для найбільш повного задоволення потреб споживачів;
- активний вплив на змінні чинники, які визначають розвиток зовнішнього середовища в інтересах підприємства;
- оптимальна організація системи товарного руху. Менеджери і спеціалісти у сфері маркетингу можуть бути представлені п'ятьма різними рівнями.
1. Вищий стратегічний рівень маркетингового управління: заступник генерального директора з маркетингу (віце-президент, комерційний директор); маркетинг-директор (керівник служби, відділу, департаменту маркетингу); на малих підприємствах менеджер з маркетингу.
2. Середній рівень представляють менеджер продукту, який координує всі види маркетингової діяльності стосовно окремого товару: менеджер з ринку, регіону, області; менеджер із продажу, збуту, каналів розподілу; менеджер з роботи зі споживачами, клієнтами; менеджер з реклами; менеджер з підтримання зв'язків із громадськістю.
3. Оперативно-виконавчий (тактичний ) рівень: торговий агент, представник, промоутер; агент з реклами; асистент менеджера з маркетингу; продавці.
4. Технічний рівень: менеджер (інструктор, спеціаліст) з навчання персоналу (стандартизованих прийомів маркетингової діяльності з урахуванням особливостей ринку і підприємства); контролер маркетингу.
5. Допоміжний рівень: менеджер із маркетингових досліджень; економіст-аналітік маркетолог (забезпечує внутрішній аудит маркетингу); інтерв'юер; спеціаліст з комп'ютерної обробки маркетингової інформації.
4.2. Еволюція організаційних структур маркетингу
4.3. Способи організації маркетингових структур
4.4. Сучасні тенденції розвитку організаційних структур маркетингу
4.5. Принципи, алгоритм і вимоги створення маркетингових структур на підприємстві
Розділ 5. Сутність і система маркетингового планування
5.1. Поняття, функції, принципи, завдання та етапи маркетингового планування
5.2. Система маркетингового планування
5.3. Маркетинговий план як результат маркетингового планування
Розділ 6. Стратегії маркетингу