Планування маркетингу - Овєчкіна О. А. - 4.4. Система маркетингового контролю та її особливості

Логіка аналізу особливостей етапів маркетингового планування приводить до необхідності розгляду питання, пов'язаного з організацією системи контролю за виконанням плану маркетингу. Контроль маркетингу - це постійна, систематична перевірка і оцінка стану та процесів у області маркетингу, які забезпечують адаптацію фірми в умовах змінного маркетингового середовища.

У більшості літературних джерел при розгляді системного характеру маркетингового контролю виділяють наступні його форми: стратегічний контроль, що припускає комплексний аналіз і аудит, та тактичний контроль, який ґрунтується на поточному обліку результатів маркетингової діяльності і їх ревізії.

Значення маркетингового контролю в умовах інтенсифікації маркетинг-комунікацій фірми значно зростає. Маркетинговий контроль кооперує і направляє взаємодії всіх суб'єктів маркетингової системи в цілях забезпечення умов їх ефективної підприємницької діяльності. У сучасних умовах маркетинговий контроль розглядають не тільки як останню стадію планування маркетингу, але і як самостійну підсистему інтегрованої моделі маркетингових взаємодій фірми - маркетинг-контроллінг. Ця підсистема розуміється як комплексна оцінка стратегії і тактики маркетинг-взаємодій фірми та пошуку її конкурентних переваг на цільових ринках при проведенні маркетингової політики на рівні, вищому в порівнянні з конкурентами. Система маркетинг-контроллінгу включає наступні елементи:

1) координацію маркетингових зусиль фірми на задоволення потреб покупців;

2) планування контрольних заходів;

3) аналіз фактичних результатів маркетингової діяльності;

4) інформаційне аналітичне забезпечення процесу ухвалення маркетингових рішень;

5) організацію спеціалізованої служби контроллінгу, яка може бути створена на централізованій основі (представники цієї служби входять до складу вищого керівництва) або децентралізованій основі (коли менеджери-контроллери є фахівцями функціональних підструктур фірми).

Організація підсистеми маркетинг-контроллінгу пов'язана з вирішенням наступних питань:

- постановкою цілей і задач;

- оцінкою і вибором методів маркетингового контролю;

- аналізом контрольованих показників;

- розробкою системи заходів, що коректують стратегію і тактику маркетинг-взаємодій фірми;

- визначенням напрямів інтеграції з іншими підсистемами інтегрованої моделі управління маркетинговими комунікаціями фірми (планової, інформаційної, організаційної, мотиваційної тощо).

Для вирішення цих питань фірмі необхідно визначити цілі і задачі сформованої підсистеми маркетинг-контроллінгу, виділити основні функції останньої, вибрати методи маркетингового контролю і оцінити основні контрольовані показники.

В табл. 4.6 представлені основні елементи технології ухвалення рішень в підсистемі маркетинг-контроллінгу: головні цілі, основні задачі, методи і показники.

Результатом задіювання перелічених елементів технології прийняття рішень в системі маркетинг-контроллінгу має бути:

- виявлення ступеня досягнення цілей маркетинг-взаємодій фірми (аналіз відхилень);

- з'ясування можливостей поліпшення стратегічного і (або) тактичного стану фірми на цільовому ринку;

- визначення ступеня пристосовності підприємства до змін навколишнього маркетингового середовища (аналіз зворотного зв'язку);

- оцінка фактичного рівня конкурентоспроможності системи маркетинг-комунікацій, створених фірмою.

Ці результати фірма отримає, застосовуючи цілий комплекс методів маркетингового контролю і аналізуючи контрольні показники. Обробка показників вимагає:

o порівняння планових і фактичних їх значень;

o визначення допустимих меж відхилень;

o оцінки факторів, які викликали ці відхилення;

o розробки заходів з вдосконалення маркетинг-міксу в цілому або його субміксів. Вдосконалення всього комплексу маркетингу пов'язане з кардинальним коректуванням і координацією маркетингових планів. Поліпшення роботи окремих субміксів вимагає адаптацію маркетингових планів до змін деяких факторів-чинників цільового ринку (ринків).

Таблиця 4.6. ТЕХНОЛОГІЯ УХВАЛЕННЯ РІШЕНЬ В СИСТЕМІ МАРКЕТИНГ-КОНТРОЛЛІНГУ

Головні цілі контролю

Основні задачі

Функції контроллінгу маркетинг-взаємодій

Основні методи маркетингового контролю

Показники

o ефективність маркетинг-міксу

o результати діяльності служби маркетингу і суміжних функціональних підрозділів

o зміна маркетингового потенціалу

o результати діяльності розподільчо-збутової мережі

o чинники маркетингового середовища компанії

o координація і агрегація планів маркетингу

o коректування цілей і задач планової підсистеми маркетинг-взаємодій

o адаптація маркетингових планів до змін маркетингового середовища компанії

o створення систематизованого контролю за результатами маркетингової діяльності фірми

o організація поточного обліку результатів маркетингової діяльності

o діагностична

o аналітична

o координуюча

o коректуюча

o адаптивна

o методологічна

o інформаційна

o методи експертних оцінок

o метод контрольних карт

o методи аналізу звітності (метод ІСТ-аналізу, метод свот-аналізу, метод планових і вибіркових ревізій)

o методи поточного аналізу (балансовий метод, складання звітів)

o аудит

o ревізія (комплексна, вибіркова)

o аналіз витрат, прибутку

o аналіз товарообігу

o аналіз раціональності системи збуту

o аналіз структури витрат на маркетинг по відношенню до планових і фактичних обсягів товарообігу

o аналіз чинників відхилення фактичних величин товарообігу від запланованих

Наприклад, аналізуючи один з основних показників системи маркетинг-контроллінгу - показник витрат-прибутку, фірма визначає причини падіння (зростання) валового виторгу, відповідаючи на питання, яка частка відхилення стратегічного обсягу збуту від планового обумовлена зміною фізичної величини продажів, і яка - зміною цін. Відповіддю на це питання стануть намічені заходи щодо вдосконалення:

а) цінової політики (ревізія цін, системи знижок покупцям, методів і моделей ціноутворення);

б) збутової політики (проведення поглибленого АВС-аналізу з тим, щоб уточнити межі і склад цільового ринку; перегляд відносин з торговими посередниками на користь або роздрібної, або оптової торгівлі);

в) комунікаційної політики (детальна ревізія рекламного бюджету і структури всіх витрат на просування продукції з метою оптимізації комунікаційного міксу і пошуку нових форм доведення продукції кінцевому споживачу).

Змістовий модуль 5. Особливості стратегічного планування маркетингових комунікацій фірми
5.1. Процес, технологія і дизайн планування стратегічних маркетинг-взаємодій фірми
5.2. Основні підходи до визначення маркетингової стратегії фірми. Види стратегій маркетингу
5.3. Стратегічне планування і БТР-маркетинг: проблеми сегментації цільового ринку
5.4. Правила ухвалення стратегічних планових рішень у сфері маркетингової діяльності фірми
Змістовий модуль 6. Тактичне планування маркетингової діяльності компанії
6.1 Стратегія і тактика планування маркетингу: проблеми взаємозв'язку
6.2. Основні етапи і процедури тактичного планування маркетингових взаємодій фірми
6.3. Особливості ухвалення тактичних рішень у сфері маркетинг-взаємодій компанії
Заліковий модуль 2. Політика планування маркетинг-мікс компанії
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru