Актуальність теми. Нервова система регулює життєдіяльність організму, забезпечує координовану діяльність органів і систем. Крім того, головний мозок є місцем формування емоцій, почуттів, інтелекту. Знання вікових особливостей нервової системи необхідне для адекватної оцінки загального стану дитини та її нервово-психічного розвитку. Своєчасне забезпечення умов для формування розумового розвитку закладає основу для гармонійного розвитку особистості надалі.
Мета заняття. Вивчити закономірності розвитку нервової системи в дітей (центральної, периферичної), навчитися оцінювати нервово-психічний розвиток дітей різних вікових періодів, розпізнавати семіотику уражень нервової системи.
Унаслідок самостійної підготовки студент повинен знати:
1. Анатомофізіологічні особливості нервової системи в дітей залежно від віку.
2. Фактори, які впливають на становлення нервової системи і психічний розвиток дитини.
3. Методи дослідження нервової системи дітей різного віку.
4. Основні показники нервово-психічного розвитку дітей у віковому аспекті.
5. Семіотику порушень нервово-психічного розвитку дитини.
Унаслідок вивчення теми студент повинен уміти:
1. Зібрати анамнез, з'ясувати скарги, характерні для уражень нервової системи, оцінити отримані дані.
2. Дослідити безумовні та набуті умовні рефлекси.
3. Дослідити нервову систему в дітей різного віку.
4. Оцінити нервово-психічний розвиток дітей різного віку.
6. Оцінити результати лабораторно-інструментальних досліджень.
Основна література
Мазурин А.В., Воронцов И.М. Пропедевтика детских болезней. – СПб.: "Издательство Фолиант", 2001. – С. 136-223.
Медицина дитинства / За ред. П.С. Мощича: У 4 т. – К.: Здоров'я, 1994. Т. 2. – С. 201-213.
Чеботарьова В.Д., Майданник В.Г. Пропедевтична педіатрія. – К.: Б. в., 1999. – С. 91 – 106,130-136, 405-421.
Додаткова література
Детские болезни / Под ред. Л.А. Исаевой. – М.: Медицина, 1994. – С.3-21.
Капітан Т.В. Пропедевтика дитячих хвороб з доглядом за дітьми. – К. – Вінниця, 2002. – С. 102-134.
Допоміжні матеріали
1. Анатомічно-фізіологічні особливості нервової системи в дітей раннього віку.
2. Методика дослідження нервової системи у дітей:
- транзиторні рудиментарні рефлекси;
- менінгеальні знаки, рефлекси.
3. Оцінка нервово-психічного розвитку дітей.
4. Основні симптоми та синдроми ураження нервової системи в дітей раннього віку.
Анатомічно-фізіологічні особливості нервової системи в дітей раннього віку
Головний мозок:
- пірамідні клітини не мають властивої їм форми, у них відсутній пігмент;
- недорозвиненість дендритів у нервових клітинах;
- центри кори не сформовані, кора набуває цитоархітектоніки, що властива дорослим, до 1-2-річного віку;
- у новонароджених півкулі розвинені слабо; сформовані лише основні борозни, які мають малу висоту й глибину; при народженні скронева частка розвинена найкраще;
- мозкова тканина дуже багата на воду, легко розвиваються набряки;
- сіра речовина погано диференційована від білої.
Спинний мозок:
- більш зрілий, ніж головний, з віком збільшується тільки кількість нервових клітин;
- відносно довший;
- повністю заповнює спинний канал до 5-го місяця внутрішньо-утробного розвитку.
Периферичні нерви:
- мало мієлінізованих волокон (першими мієлінізуються аферентні волокна, потім еферентні);
- внутрішньочерепні нерви мієлінізуються до 3-місячного віку;
- більшість периферичних нервів мієлінізуються у віці до 3 років, канатики білої речовини – до 4-7 років.
Аналізатори:
- зоровий – до 2-3 місячного віку спостерігається фізіологічна світлобоязнь, фізіологічний ністагм, фізіологічна далекозорість, більша широта акомодації; з 6 місячного віку дитина розрізняє кольори;
- слуховий – сприйняття звуків у новонароджених знижене, оскільки барабанна порожнина заповнена повітрям; з 2-місячного віку дитина диференціює звуки; з 7-8 міс життя відбувається координація слухового та зорового аналізаторів;
- нюховий – у новонароджених знижений поріг чутливості, сприймає тільки сильні запахи; починаючи з 4-місячного віку дитина диференціює декілька запахів;
- смаковий – у новонароджених ширше рецепторне поле і вищий поріг чутливості; з 3 міс життя дитина диференціює декілька смакових відчуттів; тонкі смакові відчуття вдосконалюються в молодшому шкільному віці.
Чутливість:
- тактильна – визначається з 7-го місяця внутрішньоутробного періоду, краще розвинена на обличчі, підошвах, кистях;
- температурна – вищий поріг чутливості; дитина краще сприймає холод;
- больова – розвинена слабко; формується до 6-го дня після народження, має найбільший поріг;
- глибока (вібраційна, м'язово-суглобова чутливість, відчуття тиску, ваги) – формується до 2 років життя.
Вегетативна нервова система:
- обидва відділи функціонують з моменту народження;
- у крові новонароджених переважає норадреналін;
- з віком відбувається перехід від генералізованих вегетативних реакцій до локальних, спеціалізованих реакцій;
- з 3- до 7-місячного віку переважає парасимпатична нервова система.
Терміни розвитку моторики в дітей грудного віку
Дії | Середній термін | Коливання |
Усмішка | 5 тиж | 3-6 тиж |
Гуління | 7тиж | 4-11 тиж |
Тримання голови | 3 міс | 2-4 міс |
Спрямовані рухи рукою | 4 міс | 2,5-5,5 міс |
Перевороти зі спини на живіт | 5 міс | 3,5-6,5 міс |
Сидіння | 6 міс | 4,5-8 міс |
Повзання | 7 міс | 5-9 міс |
Вставання | 9 міс | 6-11 міс |
Крокування з підтримкою | 9,5 міс | 6,5-12,5 міс |
Стояння | 10,5 міс | 8-13 міс |
Самостійне ходіння | 11,5 міс | 9-14 міс |
Вимовляння слів | 10 міс | 8,5-11,5 міс |
Особливості спинномозкової рідини в дітей
Показники | Вік дітей | ||||
До 14-го дня | 3 14-го днядо 3-місячного віку | 4-6 міс | Старшеніж 6 міс | ||
Колір та прозорість | Часто ксантохромна,прозора | Безколірна,прозора | Безколірна,прозора | Безколірна,прозора | |
Білок, г/л | 0,4-0,8 | 0,2-0,5 | 0,18-0,36 | 0,16-0,24 | |
Цитоз в 1 мкл | 3/3-30/3 | 3/3-25/3 | 3/3-20/3 | 3/3-10/3 | |
Вид клітин | Переважно лімфоцити,поодинокі нейтрофіли | Переважно лімфоцити | Лімфоцити | Лімфоцити | |
Проба Панді | Від + до ++ | + | Рідко + | - | |
Цукор, ммоль/л | 1,7-3,9 | 2,2-3,9 | 2,2-3,9 | 2,2-4,4 | |
ТРАНЗИТОРНІ РУДИМЕНТАРНІ РЕФЛЕКСИ
МЕНІНГЕАЛЬНІ ЗНАКИ, РЕФЛЕКСИ
Основні симптоми та синдроми ураження нервової системи в дітей раннього віку
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри та підшкірної жирової клітковини в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри у дітей
Придатки шкіри у віковому аспекті
Елементи шкірного висипу
Склерема, склередема, адипонекроз
Анатомо-фізіологічні особливості кістково-м'язової системи в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень