Ригідність потиличних м'язів – біль або неможливість привести голову до грудей.
Рефлекс Вабінського – штрихове подразнення підошви по зовнішньому краю стопи від п'ятки до основи великого пальця спричинює тильне згинання великого пальця і підошвове згинання інших пальців (рефлекс фізіологічний до 2 років життя).
Рефлекс Керніга – спроба розігнути ногу, зігнуту в колінному та кульшовому суглобах під прямим кутом, у дитини, яка лежить на спині, не вдається (рефлекс фізіологічний до 4-6-місячного віку).
Рефлекс Брудзінського (фізіологічний до 3-4 міс життя):
- верхній: при пасивному згинанні голови в дитини спостерігається швидке згинання ніг у колінних та кульшових суглобах;
- середній: при натисканні ребром долоні на ділянку лобкового зчленування у хворої дитини згинаються ноги;
- нижній: при пасивному згинанні однієї ноги в колінному і кульшовому суглобах згинається й друга нога.
Рефлекс Ласега – неможливість зігнути випрямлену ногу в кульшовому суглобі більше ніж на 60-70е.
У новонароджених для діагностики менінгіту використовують синдром Флатау (розширення зіниць при швидкому нахилі голови вперед) і Лессажа (підтягнення дитиною ніг до живота в підвішеному стані) у поєднанні з клінічною картиною.
Оцінка нервово-психічного розвитку дітей
Загальний рівень нервово-психічного розвитку відображає ступінь дозрівання центральної нервової системи. Своєчасне виявлення відхилень дозволяє провести корекцію нервово-психічного розвитку на ранніх етапах.
Інтегральною оцінкою рівня психічного розвитку є коефіцієнт розвитку (quotient of development) – QD.
де ВПР – вік психічного розвитку, КВ – календарний вік. ВПР відображає рівень психічного розвитку дитини і є середньою арифметичною величиною умінь і навичок дитини за кожним показником основних ліній розвитку. Оцінку величини QD проводять за таблицею D. Wechsler, 1965.
Оцінка величини QD (за D. Wechsler, 1965)
QD | Варіанти психічного розвитку |
> 130 | Дуже високий |
120-129 | Високий |
111-120 | Високий нормальний |
90-110 | Середній нормальний |
80-89 | Слабкий нормальний |
70-79 | Пограничні випадки |
< 69 | Дебільність |
Нормальним для дитини перших років життя вважається нервово-психічний розвиток, який відстає від паспортного або випереджає його на один епікризовий термін: до 1-річного віку – 15 днів, у віці 1-2 років – 3 міс, 2-3 років – 6 міс.
У разі визначення відставання більше ніж на 2 епікризові терміни треба виключати педагогічну занедбаність, захворювання нервової системи тощо.
Для встановлення епікризового терміну оцінюють нервово-психічний розвиток дітей на підставі основних ліній розвитку.
Для дітей першого півріччя життя – це формування слухових і зорових орієнтовних реакцій, позитивних емоцій, рухів кінцівок, загальних рухових навичок, підготовчих етапів активної мови й умінь.
У віці від б до 12 міс оцінюють розвиток загальних рухів, розуміння мови, активної мови, дій з предметами, умінь і навичок, що проявляються в процесі спілкування дітей один з одним.
На 2-му році життя основними показниками є такі: розвиток розуміння й активної мови; сенсорний розвиток, ігри та дії з предметами; подальше становлення рухової активності, умінь і навичок.
У віці від 2 до 3 років основними показниками є: активна мова, сенсорний розвиток, участь в іграх, конструктивна та образотворча діяльність, рухова активність.
Для оцінки нервово-психічного розвитку дітей від 3 до 7 років користуються даними спостережень за поведінкою дитини під час різних режимних моментів, при проведенні поглиблених лікарських оглядів, а також характеристики педагога. При цьому основними показниками є моторний розвиток та зорова координація, розвиток мови, пізнавальна діяльність, соціально-культурний розвиток.
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри та підшкірної жирової клітковини в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри у дітей
Придатки шкіри у віковому аспекті
Елементи шкірного висипу
Склерема, склередема, адипонекроз
Анатомо-фізіологічні особливості кістково-м'язової системи в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомо-фізіологічні особливості кістково-м'язової системи в дітей
Методика дослідження кістково-м'язової системи в дітей
Ознаки гіперплазії остеоїдної тканини