Педіатрія - Тяжка O.B. - Основні симптоми та синдроми ураження нервової системи в дітей раннього віку

Менінгеальний синдром. Клінічні симптоми, які виникають при ураженні мозкових оболон (запального і незапального генезу), утворюють менінгеальний синдром. До найбільш частих ознак належать такі:

- менінгеальні знаки, рефлекси;

- головний біль (у дітей раннього віку він проявляється монотонним криком), запаморочення;

- нудота, блювання, що не пов'язані з вживанням їжі;

- у маленьких дітей – вибухання, напруження великого тім'ячка, у здорової дитини відчувається його пульсація;

- загальна гіперестезія (підвищена чутливість) – безболісний дотик до шкіри дитини супроводжується плачем, криком.

При ураженні мозкових оболон незапального генезу розвивається синдром менінгізму. Це обумовлено недостатністю гематоенцефалічного бар'єра.

Енцефалічний синдром. Ураження головного мозку при всьому різноманітті клінічних проявів має ряд загальних рис:

- загальноінфекційні симптоми – підвищення температури тіла, зміна картини крові;

- загальномозкові симптоми – набряк, гіперемія, гіперсекреція спинномозкової рідини, порушення свідомості, нерідко збудження, епілептичні напади, сіпання м'язів; при тяжкому перебігу – пригнічення рефлексів, порушення серцевої діяльності і дихання;

- вогнищеві симптоми різного ступеня вираженості, які залежать від локалізації уражених ділянок мозку (рухові, чутливі, мовні розлади тощо);

- менінгеальні симптоми, які майже завжди супроводжують енцефаліт.

Синдром рухових порушень. Унаслідок ураження різних ділянок рухових відділів центральної або периферичної нервової системи виникають парези (ослаблення рухів) або паралічі (відсутність рухів). За локалізацією ураження поділяють на такі:

- центральні (спастичні), які супроводжуються підвищенням м'язового тонусу, сухожилкових рефлексів, появою патологічних рефлексів та зниженням або відсутністю шкірних рефлексів;

- периферичні (атонічні, мляві), які супроводжуються зниженням або відсутністю тонусу м'язів, сухожилково-періостальних рефлексів, атрофією м'язів, може спостерігатись фібрилярне тремтіння м'язів.

Гіперкінези (мимовільні, неритмічні, різноманітні, некоординовані рухи кінцівок у великих суглобах) поділяють на такі різновиди: атетоз, тик, тремор. Гіперкінези є результатом порушення функції стріарної системи, яка відповідає за м'язовий тонус. Вони відзначаються при органічних ураженнях мозку, хореї, гіперкінетичній формі дитячого церебрального паралічу.

Синдроми порушення свідомості включають сомнолентність, ступор, сопор і кому.

Сомнолентність – постійна млявість, сонливість, але сон настає на короткі періоди, поверхневий. Замість плачу та крику тихий стогін, реакція на догляд матері непомітна, дитина слабо реагує на огляд та сповивання. Шкірна чутливість і сухожилкові рефлекси знижені.

Ступор – стан оціпеніння, з якого хворий виходить тяжко, після енергійного турбування. Рефлекси знижені.

Сопор – глибокий сон, приголомшеність, дитину неможливо розбуркати. Шкірна чутливість не визначається, сухожилкові рефлекси викликаються важко і не постійно. Реакція на біль невиразна. Збережені зіничний, рогівковий рефлекси, ковтання.

Кома – вимкнення свідомості з повною втратою сприйняття навколишнього світу і самого себе. Виділяють три ступеня вираженості (стадії).

Судомний синдром. Є однією з найбільш частих ознак ураження нервової системи. Судоми – це раптові напади мимовільних, короткочасних скорочень м'язів зі знепритомненням чи збереженою свідомістю.

Судоми бувають:

- клонічні – мимовільні сіпання м'язів (починаються з м'язів обличчя, поступово переходять на кінцівки й тулуб);

- тонічні – мимовільне напруження м'язів без сіпання (класичний приклад – опістотонус при правці);

- тоніко-клонічні – спочатку голова відкидається назад, верхні кінцівки згинаються в суглобах, нижні витягуються (це тонічна стадія). Після цього настає короткочасна зупинка дихання, яка змінюється глибоким вдихом. Це є початком клонічної стадії, яка проявляється сіпання м'язів лиця, кінцівок, гучним диханням.

Тести

1. Яка з перерахованих ознак характерна для головного мозку новонародженої дитини?

A. Основні звивини ще не сформовані.

Б. Звивини мають невелику глибину і висоту.

B. Кора має багато великих борозен.

Г. Скронева частина після народження недорозвинена.

2. Яка з перерахованих ознак характерна для розвитку нервової системи дитини?

A. Деякі клітини головного мозку новонародженої дитини зберігають ембріональний характер.

Б. Пірамідні клітини вже мають відповідну форму.

B. Провідні шляхи досягли повного розвитку.

Г. Усі ділянки кори мають однаковий ступінь зрілості.

3. З якого віку починають контуруватися шийне й поперекове стовщення спинного мозку?

A. З 6 міс.

Б. З 1 року.

B. Після 2 років.

Г. Після 3 років.

4. Який рефлекс належить до групи транзиторних рудиментарних рефлексів?

A. Пошуковий.

Б. Рогівковий.

B. Кон'юнктивальний.

Г. Глотковий.

Д. Ковтальний.

5. Який рефлекс належить до групи стійких довічних автоматизмів?

A. Хоботковий.

Б. Пошуковий.

B. Рогівковий.

Г. Хапальний.

Д. Рефлекс Моро.

6. В якому віці дитина сидить (середній термін)?

A. 2 міс.

Б. 4 міс.

B. 6 міс.

Г. 9 міс.

7. Який вид чутливості найкраще розвинений у новонароджених?

A. Тактильна.

Б. Температурна.

B. Больова.

Г. Глибока.

8. Що є патологічним у період новонародженості?

A. Фізіологічний м'язовий гіпертонус.

Б. Згинальна поза.

B. Рухи обмежені, хаотичні, безладні.

Г. Гіпотонія м'язів.

Д. Атетозоподібні рухи.

9. Яка особливість функціонування нервової системи в дітей раннього віку?

A. Диференційована відповідь нервової системи на різноманітні подразнення.

Б. Стабільність нервових реакцій.

B. Швидке виснаження нервових реакцій.

10. За допомогою якої проби визначають координацію рухів?

A. Ромберга.

Б. Мак-Клюра – Олдрича.

B. Молоточкової.

Г. Керніга.

Відповіді: 1 – Б; 2 – А; 3 – А; 4 – А; 5 – В; 6 – В; 7 – А; 8 -Г; 9 -В; 10-А.

Анатомо-фізіологічні особливості шкіри та підшкірної жирової клітковини в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомо-фізіологічні особливості шкіри у дітей
Придатки шкіри у віковому аспекті
Елементи шкірного висипу
Склерема, склередема, адипонекроз
Анатомо-фізіологічні особливості кістково-м'язової системи в дітей. Методика дослідження. Семіотика уражень
Анатомо-фізіологічні особливості кістково-м'язової системи в дітей
Методика дослідження кістково-м'язової системи в дітей
Ознаки гіперплазії остеоїдної тканини
Ознаки остеомаляції
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru