1.1. Розвиток організації
"Організації існують лише з однієї причини: щоб допомогти людям зробити те, що поодинці кожному було б не під силу" (Р. Уотермен).
Організації оточують людину протягом усього її життя. Це дитячі садки, навчальні заклади, підприємства, установи й т. ін. Організації виробляють продукцію і послуги, споживаючи які людство живе і розвивається, визначають умови життя в суспільстві й контролюють їх дотримання, дають можливість виражати і реалізувати власні погляди та інтереси. Якщо розглядати організацію як абстрактне поняття, то вона є об'єднанням людей, які спільно працюють для досягнення певної мети.
"Керівництво людьми здійснюється тоді, коли люди, які мають певні мотиви й мету в конкуренції та боротьбі з іншими, мобілізують інституційні, політичні, психологічні та інші ресурси, щоб спонукати, залучати й задовольняти мотиви послідовників" (Джеймс Макгрегор Беріс).
За деякими теоріями організації бувають бюрократичні й діалектичні. Панівною організаційною структурою є бюрократична організація. Вона відрізняється від інших тим, що індивідуума наділяють правом здійснювати повноваження.
Головні правила, якими керується бюрократична організація, такі.
1. Організації створюються і функціонують на основі статуту, положення відповідно до чинного законодавства.
2. Офіційні посадові особи організації захищені при виконанні своїх функцій.
3. Функції в організації мають ієрархічну основу.
4. Добір посадових осіб базується на рівні їхньої освіти й фахової підготовки.
5. Матеріальне стимулювання працівників має системний характер.
6. Процес просування по службі працівників має об'єктивний характер і залежить від показників їхньої діяльності.
Такою є ідеальна бюрократична організація. На практиці на неї впливають зовнішні та внутрішні сили, які спонукають до змін. До зовнішніх чинників можна віднести процеси приватизації і децентралізації влади, до внутрішніх — зміни структури організації, що здійснюються з метою активізації її діяльності, механізм якої полягає в зміні ієрархічних повноважень або ліній підпорядкування структурних підрозділів.
У процесі еволюції бюрократична організація пройшла шлях від стану, коли вона формувала індивідуума, до зворотної залежності, тобто до стану, коли індивідуум бере участь у формуванні організації.
Спроби змінити структуру і робоче середовище зазвичай наштовхуються на організаційний та індивідуальний опір, який можна вважати нормальною реакцією. Організація, що змінює символи, не змінюючи сутності управлінської поведінки, внаслідок цього лише примножує кількість цинічно налаштованих співробітників. Одна з головних причин такого стану — організаційні конфлікти.
Конфлікт — це незгода між двома чи кількома членами організації або групами, що виникає з обставин, які змушують їх розподіляти обмежені ресурси чи робочу діяльність, а також внаслідок ситуації, за якою вони мають різні статуси, мету, цінності та ідеї.
"Щоб система була стійкою, її потрібно часто трясти" (В. Челомей).
При проведенні організаційних змін виживання організації часто опиняється під загрозою. У цьому процесі індивідууми прагнуть безпеки і намагаються захистити свої інтереси.
Є багато методів, за допомогою яких можна подолати початковий опір змінам. Один з найефективніших — ведення просвітницької роботи в організації щодо незворотності запланованих змін.
У центр уваги індивідуума ставиться розв'язання проблеми, а також важкий, але цікавий шлях до розвитку особистості. Індивідууми відгукуються на виклик і змінюють загальну ситуацію в організації. Так зменшуються невпевненість і страх індивідуума за свою безпеку.
Інший метод полягає в активному залученні індивідуумів до планування й проведення змін, що зміцнює відчуття їхньої безпеки і є корисним у процесі прийняття рішень.
Опір змінам можна також зменшити шляхом переговорів та узгоджень. Зміни мають сприйматися як корисні для всіх. Для тих працівників, які втрачають повноваження, престиж або статус, необхідно передбачити стимули та винагороди за активну підтримку змін. Усвідомлення необхідності змін і отримання додаткової винагороди працівниками можуть прискорити процес змін.
Керівник, який планує зміни, хоче він того чи ні, готує для своєї організації поряд із здоровими ідеями шоковий стан на майбутнє. І, оскільки поки що немає безпомилкових способів розмежування першого й другого, керівник має бути з ними дуже обережним.
Якщо в організації ситуація ускладнилася, а тих, хто чинить опір змінам, неможливо переконати, то єдино правильним рішенням є застосування прямого або непрямого примусу. Керівники, наділені повноваженнями робити зміни, можуть позбавити працівника, який виступає проти змін, винагороди і, в крайньому разі, звільнити його з організації. Для прийняття такого рішення керівник має визначити міру шкоди, заподіюваної організації такими працівниками.
"Передбачається, що будь-яка людина на цьому місці буде працювати так само, як її попередник. Не буде. Тому організації слід змінитися, перебудуватися й пристосуватися до того, що на цьому місці інша людина" (Аксіома Флетчера Байрона).
Негативне ставлення до бюрократичної організації зумовлене методами, які в ній застосовуються. Тому є концепція небюрократичної організації — так звана діалектична організація. Найважливіші відмінності в організаційній структурі цих двох типів організацій подано в табл. 1.1.
Таблиця 1.1. Відмінності в організаційній структурі бюрократичної і діалектичної організацій
Бюрократична організація | Діалектична організація |
1. Ієрархічна влада | 1. Горизонтальна влада |
2. Політику визначає верхівка організації | 2. Політика виробляється за узгодженням із членами організації |
3. Жорстка організаційна структура | 3. Гнучка організаційна структура |
4. Згуртована соціальна структура, що базується на рангах, одноманітності, на одному світогляді | 4. Немає відповідної структури, що базується на рангах, різноманітності суджень, численності світоглядів |
Діалектична організація зосереджує зусилля на індивідуальних діях, спрямованих на досягнення мети, на неупередженості в ухваленні рішень, відданості членів організації її призначенню [34].
Вибір типу організації значною мірою залежить від її мети.
Самі собою розвиваються в організації лише безладдя, незгоди, бездіяльність.
1.2. Філософія й етика організації
1.3. Рекомендації з виховання у персоналу почуття гордості за організацію
1.4. Мета й обмеження організації
1.5. Моделі політики зайнятості
1.6. Структура організації
Розділ 2 ОСНОВИ МЕНЕДЖМЕНТУ ПЕРСОНАЛУ
2.1. Функції управління
2.2. Лідерство
2.3. Методи і стилі управління персоналом