Організація бізнесу - Скібіцький О.М. - 6.1. Мета організації власної справи. Визначення місії та формулювання цілей фірми

6.1. Мета організації власної справи. Визначення місії та формулювання цілей фірми

У Законі України "Про підприємництво" зазначається, що підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична діяльність на власний ризик виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг та зайняття торгівлею з метою одержання прибутку.

Підприємницька діяльність - праця індивіда, заснована на розвитку особистісних чинників, розширенні знань про свої можливості, спрямована на досягнення найкращого результату в господарській діяльності, на отримання економічної вигоди і насамперед привласнення додаткового продукту

Основними принципами, за якими здійснюється підприємництво, є:

1. Вільний вибір діяльності на добровільних засадах;

2. Залучення до підприємницької діяльності майна і коштів юридичних осіб і громадян;

3. Самостійне формування програми діяльності, вибір постачальників і споживачів виробленої продукції, встановлення цін відповідно до витрат виробництва з дотриманням чинного законодавства;

4. Вільне наймання працівників;

5. Залучення й використання матеріально-технічних, фінансових, трудових, природних та інших ресурсів, використання яких не заборонене або не обмежене законодавством;

6. Вільний розподіл прибутку, який залишається після внесення платежів, встановлених законодавством;

7. Самостійне здійснення підприємцем (юридичною особою) зовнішньоекономічної діяльності;

8. Використання будь-яким підприємцем належної Йому частки валютної виручки на власний розсуд.

Підприємництвом не вважають виконання будь-якого завдання, якщо виконавець не мав хоча б одного особистого чинника і права на свободу такої діяльності.

Особистісні чинники підприємництва - особиста власність, фізичні, розумові здібності, знання і досвід, становище в суспільстві, права тощо.

Основними завданнями, які необхідно вирішити на початку підприємницької діяльності, є:

o вибір сфери та масштабів діяльності;

o вибір місця розташування підприємства, компанії;

o вибір форм підприємницької діяльності та назви фірми;

o фінансування та інвестування.

Підприємництво - один з важливих чинників соціально-економічного прогресу. Тому суспільство зацікавлено в цивілізованому підприємництві, яке повинно мати правову підтримку у таких основних формах:

1. Надання свободи підприємницької діяльності;

2. Надання підприємцю статус комерсанта;

3. Створення умов для відкриття і реєстрації підприємств.

З вибором форм підприємництва беруть до уваги масштаб діяльності, форми відповідальності підприємця, можливості отримання кредитів, рівні оподаткування, можливий обсяг реалізації продукції тощо. Основними суб'єктам підприємництва є приватні особи, групи осіб ( акціонерки компанія, кооперативу) і держав (відповідні органи).

Після того, як з'ясовано, яким повинен бути підприємець, ризики, що супроводжують його діяльність, обсяг робіт, який він повинен виконувати, за наявності рис підприємця та початкового капіталу можна братися за організацію своєї справи (бізнесу), яка має певну технологію (механізм).

Основна загальна ціль будь-якої організації - це чітко виражена причина її існування і визначається як її місія. Цілі розробляються для здійснення місії. Розроблені на основі місії цілі служать в якості критеріїв для всього наступного процесу прийняття управлінських рішень. Якщо менеджери не знають, яка основна ціль їхньої організації, то у них не буде логічної точки відрахунку для вибору найкращої альтернативи.

Без визначення місії всієї організації як орієнтира менеджери всіх рівнів мали б враховувати з якості основи для прийняття рішень тільки свої індивідуальні цінності. Результатом могла б бути скоріше велика витрата зусиль, а не єдність цілі, яка має суттєве значення для успіху організації.

Місія деталізує статус організації і забезпечує напрямок і орієнтири для визначення цілей і стратегій на різних рівнях управління системою.

На думку американських фахівців в галузі менеджменту М. X. Мескона, М. Альберта, Ф. Хедоурі формулювання місії організації (фірми, концернам компанії тощо) повинна містити наступне:

1. Завдання організації з точки зору її основних послуг або виробів її основних ринків і основних технологій. Простіше кажучи, якою підприємницькою діяльністю займається організація?

2. Зовнішнє середовище по відношенню до організації, яка визначає її робот принципи.

3. Культура організації. Якого типу робочий клімат існує всередині організації? Якого типу людей приваблює цей клімат?

В умовах ринкової економіки тільки вірно вибрана місія гарантує успіх діяльності організації. Невірно або поверхнево сформована місія може привести організацію до великих фінансових витрат або краху. Часто менеджери різних рівнів під місією організації розуміють отримання прибутку, що є їх серйозною помилкою. Прибуток представляє собою повністю внутрішню проблему організації, яка пов'язана з ефективним використанням всіх видів ресурсів.

Оскільки організація є відкритою системою, то вона зможе вижити в кінцевому рахунку тільки тоді, коли буде задовольняти яку-небудь потребу, що знаходиться в зовнішньому середовищі. Щоб заробити прибуток, необхідний для виживання, організація повинна слідкувати за середовищем якому вона функціонує. Щоб вибрати відповідну місію, керівництво організації повинно відповісти на такі питання: "Хто є споживачами нашої продукції та послуг?" і "Які потреби наших клієнтів ми можемо задовольняти?"

Новим модним поняттям, що починають активно використовувати у своєму лексиконі бізнесмени на території СНД, є поняття "Місії". Місії повезло менше, ніж іншим поняттям. Якщо такі слова як: конкуренти, бізнес-план, маркетинг, оффшори, аудит, лізинг тощо на слуху з 90-хроків, то місія починає свій хід у розумах і серцях бізнес-еліти України лише з 2000-го року. Правда, професіонали використовували трохи раніше це поняття, але "всенародним гаслом" воно стає лише зараз. Якщо говорити про причини такого стану справ, то можна виділити дві основні:

1. Ринкові перетворення на теренах України почали активно проводити лише з 90-х років, а до цього ми не чули не тільки про місії, але і про такі здавалося б давно знайомі та рідні поняття як бізнес-план, стандарти обліку, аудит, оффшори, лізинг тощо;

2. Місія це плід стратегічного менеджменту, а стратегічний менеджмент актуальний для компаній, які вийшли за рамки поточного виживання і які дивляться в майбутнє (як відомо такі компанії тільки починають з'являтися).

Наведемо деякі з відомих (а їх більше сотні) визначень місії (табл. 6.1).

Таблиця 6.1. Визначення місії фірми:

1.

В широкому розумінні місія - це філософія і призначення, сенс існування організації

2.

В вузькому розумінні місія фірми - це сформульоване визначення того, для чого і з якої причини фірма існує, саме існування фірми, що виявляє ЇЇ відмінності від багатьох подібних

3.

Задоволення споживача є місією і метою будь-якого бізнесу (П. Друкер)

4.

Місія фірми - виживання на ринку в довгостроковому періоді

5.

Місія висвітлює чим є фірма і якою вона намагається бути, визначає її відмінності від подібних

Триваючі численні суперечки про необхідність місії і користь від неї носять чисто філософський характер, і аналогічні дискусіям про потребу стратегічного менеджменту і навіть консалтингу взагалі. Місія - одне із самих дискусійних понять у сучасному менеджменті. Деякі гуру-консультанти говорять, що місія - це те, без чого будь-яка організація не може стати успішною. Інші, наприклад, А. Джек Траут і Стів Ривкін у своїй книзі "Сила простоти: посібник з успішних бізнес-стратегій" (Спб.: Питер, 2007) прямо пишуть: "Місія організацій - не більш ніж зайва плутанина, а галас навколо корпоративних місій і бачення дуже нагадує замилування юрби новим платтям голого короля. Декларації про місії більшості організацій практично не роблять впливу на їхній бізнес". Треті дослідники пропонують, для нестатків стратегічного аналізу і планування, замість місії використовувати поняття бізнес-ідеї (В. С. Єфремов). Четверті заявляють, що потреба у формуванні власної місії виникає не більше чим у 20% бізнес організацій (А. І. Пригожий, президент Асоціації консультантів по керуванню й організаційному розвитку РФ).

Місія - це необхідна, але недостатня умова для процвітання бізнесу. Місія - не панацея, не філософський камінь, а лише робоча конячка менеджменту. Або, якщо перефразувати древніх мудреців, то місія - це зло, але зло необхідне. Отже, давайте спочатку розглянемо, що таке місія і чому вона так потрібна.

Іноді один практичний приклад наочніше сотні теоретичних визначень і описів, тому давайте розглянемо приклади місій деяких відомих організацій (у т.ч. України і РФ):

Місія "Мак Доналдс": "Швидке, якісне обслуговування клієнтів за допомогою стандартного набору продуктів".

Місія MARY KAY: "Прикрашати життя жінок в усьому світі".

Місія Червоного Хреста: "Захищати беззахисних".

Місія компанії ЗМ: "Вирішувати невирішені проблеми інноваційно".

Місія Києво-Могилянської бізнес-школи: "Надихати лідерів за допомогою інноваційних і персоналізованих програм управлінського й організаційного розвитку".

Місія Банку "Надра": "Бути надійним і соціально відповідальним гідом і помічником у постійно мінливому світі".

Місія С KM (Систем кепітал менеджмент): "Створити бізнес світового класу, що сприяє економічному і соціальному розвиткові України".

Місія фірми Phillips: "Змінимо світ на кращий". Місія Групи компаній "Сократ": "Ми працюємо, щоб збільшити ваш капітал".

Місія Альфа-Банк: "Альфа-Банк здійснює усі види банківських операцій, допомагаючи вам краще орієнтуватися у світі фінансів, ефективно розпоряджатися грішми і забезпечуючи зручність банківського обслуговування".

Місії можуть мати не тільки організації, але й держави, окремі державні органи, міжнародні організації і навіть люди. Наприклад, місія (національна ідея) Франції: "Воля, Рівність, Братерство"; Місія Організації Об'єднаних Націй "Підтримки і зміцнення світу, безпеки в усьому світі і розвитку співробітництва між державами". Для людини цілком коректними будуть наступні місії: "Завжди відгукуватися на допомогу людям", "Присвятити своє життя творчості. Ввійти в десятку кращих письменників світу", "Бути турботливим сім'янином" тощо.

Як бачимо, місії компаній можуть бути представлені одним коротким слоганом, складеним з 1- 10 слів, або розгорнуто на одну (або трохи) сторінок (як у російської компанії "Формоза"). Під місією часто розуміють не тільки власне місію, але й всю конструкцію, що містить у собі:

1. Місію.;

2. Стратегічне бачення (Vision);

3. Цінності;

4. Відповідальність;

5. Інші елементи.

Ми теж розглядаємо місію у такому розширеному ракурсі, оскільки більш вузьке розуміння місії призводить до розбіжності між місією, стратегічним баченням, цінностями тощо. Так, наприклад, кажуть, що місія інформує про те, чим займається компанія в даний момент, а бачення визначає напрямок.

Виходячи з цього, під місією компанії Київстар (оператор мобільного зв'язку України) ми будемо розуміти весь наведений нижче текст, а не тільки перший абзац. Отже:

Місія

Ми поліпшуємо повсякденне життя людей, надаючи можливість вільно спілкуватися завдяки широкому виборові телекомунікаційних послуг найвищої якості.

Бачення

Бути беззастережним лідером телекомунікацій в Україні, гідним найвищої довіри.

Цінності - Споживачі

Відповідальність: ми виконуємо те, що обіцяємо, і ми чесні з нашими клієнтами, оскільки саме їхня довіра є нашим найбільш коштовним досягненням.

Простота: ми розробляємо і пропонуємо послуги, що максимально корисні для наших клієнтів і легкі для розуміння і використання.

І нова цінність: ми пропонуємо найбільш сучасні технології і представляємо послуги, що задовольняють постійно зростаючі потреби наших клієнтів.

Цінності - Акціонери

Ефективність - ми працюємо так, щоб віддача від нашої діяльності була максимальною.

Прозорість - ми надаємо нашим акціонерам повну і достовірну інформацію.

Цінності - Працівники

Співробітництво, ми - команда однодумців, що працює для наших клієнтів, дотримуючись високого рівня ділової етики й ефективної взаємодії.

Професіоналізм: ми - компетентні фахівці, відповідальні стосовно -клієнтів, партнерів і наших колег.

Досконалість: ми використовуємо всі можливості для досягнення найвищого рівня професіоналізму і постійно шукаємо нові шляхи удосконалювання.

Відповідальність "Київстар" перед суспільством:

Ми вносимо свій внесок у розвиток нашої країни і поліпшення життя кожного українця.

У багатьох власників (та й не тільки власників) виникає чисто практичне питання: А навіщо мені (моїй організації) потрібна місія? Для чого мені платити такі великі гроші консультантам за одну або кілька десятків сторінок, якщо користі від розробленої місії немає? Для того, щоб подібні питання не виникали або виникали значно рідше, розглянемо для чого потрібна місія різним зацікавленим групам (табл. 6.2).

Таблиця 6.2. Носії інтересів, що впливають на місію організації

1.

Власники організації, що створюють її задля використання результаті в діяльності організації для вирішення своїх життєвих проблем.

2

Співробітники організації, що своєю працею забезпечують її життєдіяльність, створюють і реалізують продукт і просувають та перероблюють ресурси, що стимулюють за свій труд компенсацію і вирішують за допомогою цієї компенсації свої життєві проблеми.

3.

Споживачі продукту, що віддають їй свої ресурси (частіше за все гроші) в обмін на продукт, і які задовольняють цим продуктом свої потреби (вирішують проблеми /.

4.

Ділові партнери організації (контрагенти;

5

Місцеве співтовариство, що формує соціальне і екологічне середовище життєдіяльності організації

6

Суспільство в цілому (в першу чергу, в особі державні інвестицій, що взаємодіють з організацією в поточній, правовій, економічній, морально-етичній сферах макрооточення), що отримує від організації частину створеного нею багатства для забезпечення суспільного благополуччя і розвитку, плодами якого поряд з іншими членами суспільства користується і сама організація.

Отже, на діяльність організації, на визначення її місії і стратегії впливають інтереси людей.

Для чого потрібна місія власникам?
Для чого потрібна місія менеджерам
Визначення цілей бізнесу
6.2. Вибір бізнес-ідеї
6.2.1. Як розробити успішну комерційну ідею
6.2.1.1. Визначіть "бачення" бізнесу
6.2.1.2. Визначіть ваші сильні сторони і чим ви б хотіли займатися.
6.2.1.3. Прорахуйте попит ринку
6.2.2. Як оцінити бізнес-ідею
6.2.3. Попередження розповсюджених помилок
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru