Організація бізнесу - Скібіцький О.М. - Для чого потрібна місія менеджерам

1. Збільшити свої шанси на успіх. Сформульована Місія збільшує імовірність досягнення успіху. Наприклад, у широко відомому дослідженні випускників Єльск університету, виконаному в 1953 році, тільки 3% студентів, у яких плани на майбутнє існували у виді записів конкретних цілей і задач через двадцять років виглядали більш щасливими і їхнім сукупним добробутом було більше чим, ніж 97 % їхніх однокурсників разом узятих. Подібні дослідження були проведені і для організацій. Вони показали, що компанії з чітко сформульованою місією більш успішні, чим інші.

2. Візуалізувати свої думки і погляди щодо далекої перспективи. Чисто інтуїтивні переживання, розмиті образи, наміри, погляди відносно майбутнього організації власникові потрібно трансформувати в конкретні поняття. Ці конкретні поняття кращий інструмент роботи з майбутнім, чим нечіткі визи.

3. Краще зрозуміти свою справу. Місія сприяє осмисленню свого бізнесу і сцени, на якій він розвивається (зовнішнього оточення, ситуації в галузі, тенденцій тощо).

4. Допомагає гармонізувати власне призначення (свою місію) й місії контрольованих організацій. Дуже часто власник контролює кілька організацій. Щоб досягти максимальної синергії, місії організацій повинні сприяти реалізації власного призначення.

5. Престиж. Зараз існування місії розглядається як ознака зрілості бізнесу і бізнесу-культури власника. У розвинутих країнах і в деяких сегментах бізнесу країн СНД відсутність місії розглядається як низький рівень ділової культури.

Для чого потрібна місія менеджерам

1. Для чого потрібна місія топ-менеджерам?

Дозволяє краще продумати бізнес-середовище і представити чітко, для чого існує організація. Місія, а особливо процес її створення, це, власне кажучи, процес моделювання бізнесу, це процес створення різних сценаріїв діяльності організації. Створення місії сприяє продумуванню сцени бізнесу і майбутнього організації. Я б навіть сказав, що це те мінімальне, заради чого уже варто розробляти місію. Аналогічно, як задача мінімум бізнес-плану, математичного моделювання й інших якісних, неточних ("розмитих") інструментів це не тільки і не стільки видача конкретних кількісних показників, як допомога в осмисленні, розумінні й обмірковуванні проблеми.

Візуалізувати свої думки і погляди щодо далекої перспективи. Неясні образи, інтуїтивні переживання, розмиті наміри, погляди відносно майбутнього організації, менеджментові як і власникові потрібно трансформувати в конкретні поняття. Візуалізація своїх відчуттів, переклад внутрішнього або усного мовлення в письмову форму дуже допомагає, тому що дозволяє зафіксувати "коливні" думки й образи, надалі їх уточнювати, "шліфувати" і точно, ясно, аргументовано викласти. А точно і ясно викладеної думки служать центрами кристалізації зовнішніх можливостей, своєрідним фільтром отсіюващем непотрібне і магнітом притягає потрібне. Так, наприклад, говорячи про нову місію Приватбанку "Забезпечити простий доступ до кредиту кожному громадянинові країни," Голова Правління заявив наступне: "Безумовно, ця місія не так уже і нова для Приватбанку, ми завжди працювали в цьому напрямку і додавали максимум зусиль для того, щоб допомогти вибрати оптимальний продукт кожній людині, що прийшла до нас у банк. - Просто прийшов час цю позицію чітко сформулювати й озвучити".

Виробити місію означає створити нове знання. Створення місії забезпечує розкручування спіралі знань (у парадигмі І. Нонака, X. Такеучі). Створюючи місію організації, різні агенти взаємодіють між собою, генеруючи при цьому нові знання. Крім того, місія - це продукт трансформації неформалізованого знання у формалізоване (зкстерналізація).

Задає загальну мету діяльності організації, її призначення. Будь-яка організація, як складна відкрита система, має безліч цілей, серед яких виділити головні, дуже важко. Місія саме й задає ту головну супермету.

Організує й інтегрує відцентрові сили організації. Безліч як внутрішніх, так і зовнішніх сил прагнуть "розірвати" організацію на частини. Місія сприяє єднанню усередині організації і дає захист від впливів зовні.

Допомагає погоджувати інтереси всіх осіб, зв'язаних з організацією. Різні групи, зв'язані з організацією, мають різні, дуже часто протилежні і взаємовиключні інтереси. Так цікавить:

o власників - прибуток, дивіденди і ріст капіталу;

o менеджерів - грошова винагорода і кар'єра;

o персонал - високі зарплати, соціальний пакет і гарантії зайнятості;

o клієнтів - якість товарів/послуг, низькі ціни, додатковий сервіс;

o податкові органи - повна і своєчасна сплата податків;

o суспільство - стабільність і прогнозованість організації, її політика соціальної відповідальності.

Всі ці суперечливі інтереси і повинна погодити місія. Часто місія-це рівнодіюча різних векторів сил діючих на організацію.

Фільтр для відсівання непрофільних видів діяльності. Структура потреб людей і інших економічних суб'єктів усе більше ускладнюється, звідси і складність бізнесу. Конкуренція загострюється. Для того, щоб бути присутнім на декількох сегментах, потрібні величезні ресурси (гроші, люди, знання, технології, сировина гоню), а їх немає. Звідси проблема вибору профільних або відсівання непрофільних напрямків діяльності. Місія може в цьому допомогти.

Індикатор для оцінки усіх видів діяльності організації. Приблизно оцінити величину корисності усіх внутрішніх ініціатив або зовнішніх побажань і ідей для організації можна за допомогою місії.

Місія може знизити трансакціонні витрати (витрати на здійсненні ринкової трансакції: витрати на пошук партнерів; на оповіщення потенційних партнерів про умови угоди; проведення попередніх переговорів; підготовку контракту; збір зведень про партнерів тощо) за рахунок підвищення якості взаємодії підрозділів компанії між собою і з зовнішнім середовищем. Вона зменшує імовірність виникнення конфліктів. Серед безлічі причин організаційних конфліктів є три головні:

1. Відмінності цілей (через високий емержементности і диференціації підрозділів);

2. Погано структуровані (неясні, нечітко поставлені) задачі;

3. Різні уявлення про цінності членів колективу і груп.

Отже, місія сприяє зменшенню імовірності виникнення конфліктів за рахунок: зближення цілей; структуризації задач; формування загальних цінностей.

Місія - це фактор конкурентноздатності організації. Існування місії сприяє найшвидшому перебуванню компромісу з усіма учасниками внутрішнього і зовнішнього оточення організації, і таким чином, збільшує (правда опосередковано) її конкурентноздатність. Вона - покажчик, маяк і фінішна лінія для орієнтації в період організаційних змін. Місія - це те, що порівняно рідко змінюється при різних змінах в організації.

2. Для чого потрібна місія стратегічним менеджерам?

Місія - це вихідна точка, від якої починається "танець" цілей і стратегій організації (див. П'ять задач стратегічного менеджменту). Будувати "Дерево цілей" і розробляти стратегії без місії проблематично.

Багато інструментів стратегічного планування зав'язані на місії (розробка стратегічних карт). Тобто, чи хочете ви цього чи ні, але в існуючій парадигмі стратегічного менеджменту усе зав'язана на місії і тому до того часу, доки парадигма не зміниться, прийдеться працювати з місією.

П'ять задач стратегічного менеджменту:

1. Формування стратегічного бачення і місії;

2. Постановка цілей;

3. Розробка стратегії;

4. Реалізація стратегії;

5. Оцінка діяльності, відстеження змін і коректування.

Розробка стратегічних карт починається з опрацювання місії компанії і йде в напрямку від місії компанії до плану конкретних дій: Місія! Аспекти діяльності (Фінанси; Відносини зі споживачами; Організація виробничих процесів; Навчання й економічний ріст)Стратегічні цілі! Ключові фактори успіху! Показники для оцінки ступеня досягнення стратегічних цілей! План заходів.

3. Для чого потрібна місія ризик-менеджерам ?

Використовується при складанні Програми керування ризиками. Першим етапом складання Програми керування ризиками є встановлення контексту ризику, куди входить визначення місії, цілей, стратегій і принципів діяльності організації (відповідно до стандарту AS/NZS/ Risk Management Standard 4360:1999).

Використовується деякими компаніями для ідентифікації й оцінки ризиків за допомогою Карти "Значимість - Впевненість у досягненні цілей" (для оцінки значимості цілей).

Сприяє зниженню ризику прийняття необдуманих рішень. Тому що місія відсіває непотрібні види діяльності, операції тощо.

4. Для чого потрібна місія менеджерам по розвитку ?

Задає орієнтири і магістральний напрямок розвитку організації. На які нові ринки виходити, де відкривати нові підрозділи, які нові товари і послуги представити споживачам. Місія може допомогти в цих питаннях.

5. Для чого потрібна місія НR- менеджерам ?

Орієнтир для пошуку персоналу. Який персонал потрібний вашій організації ? Які вимоги до нього пред'являються ? Відповіді на ні питання частково дає знання місії, стратегічного бачення й основних принципів діяльності організації.

Задає напрямок розвитку персоналу. Які якості розвивати в наших співробітниках і чого їм не вистачає можна довідатися, подивившись на місію.

Є основою для розробки систем мотивування персоналу. Розробка будь-якої ефективної системи мотивування повинна починатися з питання: а що власне потрібно мотивувати? І отут знову ми приходимо до місії організації. Для того, щоб модифікувати існуюче поводження співробітників, потрібно спочатку знати, а яке поводження нам потрібно.

Служить індикатором оцінки персоналу. Оцінювати людей потрібно за досягнення конкретних цілей, за внесок у реалізацію місії організації.

6. Для чого потрібна місія РR- фахівцям і бренд-менеджерам ?

Допомагає формувати в потрібному руслі імідж компанії. Незважаючи на те, що Місія, Імідж, Бренд, це різні поняття, усе-таки вони дуже взаємозалежні. Імідж і Бренд організації повинний формуватися, якщо і не на основі місії, то як мінімум з її обліком. У наш час відбувається взаємозбагачення і взаємопроникнення понять місії і бренду (у деяких випадках компанії розробляють місію марки замість бачення корпорації (організації).

Основа створення корпоративної культури. Місія є складовою частиною корпоративної культури з одного боку, а з іншого на платформі місії розробляється сама корпоративна культура. Місія - це фундамент корпоративної культури.

7. Для чого потрібна місія менеджерам по керуванню знаннями ?

Дає зрозуміти, які знання, інтелектуальні технології, інформація в першу чергу потрібні організації. Задача стратегії керування знаннями, полягає в тому, що вона повинна допомогти організації досягти своїх цілей, виконати свою стратегію і реалізувати місію. Якщо наша місія полягає в тому, щоб бути лідером у наданні юридичних консультацій з корпоративного права в Україні, значить звідси випливають і ті знання і компетенції якими ми повинні володіти.

8. Для чого потрібна місія інноваційним менеджерам ?

Місія залає напрямок і коридор для інновацій. Якщо місія нашої компанії: "Робити безпечні автомобілі", виходить, нас дуже цікавлять нові розробки в сфері безпечних матеріалів, засобів захисту від механічних ударів, захисту від грози, безпеки руху і т.д., менш цікавить нові ідеї щодо безпеки польотів і плавання, і не цікавлять (майже не цікавлять) новації у виробництві кетчупів.

9. Для чого потрібна місія менеджерам середньої ланки ?

Допомагає менеджерам середньої ланка сформувати завдання, мету, сполучаючи політику підрозділів з політикою всієї компанії. Будь-яка організація-це складний організм, що складається з дрібних осередків (напрямків діяльності, сфер відповідальності, департаментів, підрозділів і т.д.). Для кожного осередку існують свої мети діяльності, часто взаємо-ви ключ ні один одного. Місія дозволяє оптимізувати загальну діяльність організації, розумно сполучаючи між собою мети окремих організаційних осередків.

Для чого потрібна місія акціонерам?

Допомагає прийняти рішення про доцільність інвестування засобів. Одна справа інвестувати засоби в компанію, місія якої: "Бути лідером у сфері авіаперевозок пасажирів у Китаєві і інша справа в компанію, місія якої: "Стати кращим магазином села X.

Для чого потрібна місія кредиторам?

Допомагає прийняти рішення про доцільність видачі довгострокових кредитів. Наша місія-стати кращим друкованим виданням України й у кредит ми хочемо взяти кілька мільярдів доларів на 10 років. Ясно, що кредиторів це може насторожити, оскільки ємність усього ринку друкованих видань України значно менше цієї суми, а значить будуть проблеми з поверненням кредитів.

Для чого потрібна місія постачальникам?

Знати вади, недоліки, пріоритети організації, і звідси побудувати гармонійні відносини з нею. Постачальники усе більш інтегруються в бізнес організацій. їм потрібно знати, які критерії ставить до них організація, і на їхній основі скорегувати або побудувати нову політику взаємин. Зрозуміти вимоги можна з місії.

Для чого потрібна місія клієнтам?

Знати, чого можна чекати від організації. Місія допомагає виявити компанії, що якнайкраще підходять клієнтам. Наприклад, якщо місія компанії "Продавати товари секонд-хенд", то шанувальникам модних бутіків тут робити нічого.

Для чого потрібна місія працівникам фірми?

Вона:

o Допомагає співробітникам організації відчути себе учасниками загальної справи. Одна справа укладати цеглини, а інша справа знати, що ти разом з іншими береш участь у будівництві храму.

♦ Мотивує співробітників. Сама місія і мети деталізуюче мотивують персонал. Кожен працівник повинний знати, як його завдання впливає на досягнення загальних цілей організації. Давно вже доведено психологами, що якщо людина робить "гаєчку" і не знає для чого, те це відрізняється, коли вона робить "гаєчку" для важливого приладу, задіяного в космічній місії на Марса.

o Допомагає зрозуміти мету свого завдання, логіку і масштаб процесів, що відбуваються. Виконуючи своє локальне завдання (зі своїми цілями і пріоритетами),важко зрозуміти логіку наказів менеджерів, масштаб і суть процесів, що відбуваються, без знання супермети (місії) організації.

* Сприяє легшому усвідомленню свого місця на фірмі. Знаючи місію організації, можна чіткіше і швидше визначити свою роль, сконцентрувати зусилля в згоді з цілями організації.

* Дозволяє знайти або розширити зміст свого існування. Не секрет, що 90 % людей не знає свого призначення, не задумується про зміст свого буття. І взагалі, середньостатистичній людині вся ця "філософія" не потрібна. Тому, місія організації часто допомагає їм знайти сенс існування або надає готовий..

o Дає змогу порівняти і синхронізувати свої мети з цілями організації. Наприклад, якщо місія компанії "Бути середньою компанією по пошиттю одягу", значить амбіційним кутюрье тут нічого робити. Якщо однієї з цінністю, що сповідає компанія, є інноваційнність, значить ця компанія напевно підходить творчим особистостям.

Для чого потрібна місія суспільству?

Робить компанію більш прогнозованою. Будь-яке суспільство хоче стабільності та ясності. Місія привносить ясність у діяльність організації. Для чого потрібна місія конкурентам?

Вона допомагає правильно позиціонувати себе й уникати не потрібної конкурентної боротьби. Якщо я знаю, що на ринку продажів кишенькових комп'ютерів є вже три компанії, місії яких-бути лідером, я подумаю, чи не продавати мені краще ноутбуки.

Дозволяє передбачати дії конкурентів. На основі місії дуже часто можна робити прогнози про стратегії, мети, стратегічні ходи і тактику конкурентів.

Якщо коротко підсумовувати вищесказане, то будь-яка місія, як мінімум, повинна: указувати, надихати, погоджувати, вражати, склеювати, структурувати, позиціонувати, допомогти усвідомити, вимірювати, виражати, організувати, інтегрувати, візуалізувати, фільтрувати, мотивувати, гармонізувати, синхронізувати, створювати, зменшувати ризики, збільшувати шанси, допомагати, орієнтувати, інформувати, направляти, додавати зміст, випереджати, діяти, попереджати, зачіпати, резервувати, притягати, роз'ясняти, контролювати, давати надію.

З усього цього видно, що є десятки ситуацій, де виникає необхідність у місії. Правда є випадки, коли без місії можна обійтися. Так, місія не потрібна:

o коли власники думають про поточний прибуток і не хочуть думати про майбутнє;

o коли пріоритетною є проблема виживання організації;

o коли зовнішнє середовище дуже динамічне і нестабільне або навпаки дуже стабільне;

o коли менеджмент організації не оперує поняттями стратегічного менеджменту;

o коли у власників відсутні "великі, зухвалі й волохаті" амбіції. Елементи формування місії підприємства подані на рис 6.1. Ситуації, що сприяють створенню місії: ;

1. Власник починає задумуватися про майбутнє;

2. Свою місію вже мають або створюють конкуренти;

3. Пріоритетною є проблема розвитку організації;

4. Існує гостра необхідність позиціонувати себе;

5. Криза в організації, галузі або країні (світі);

6. Організація складається з багатьох структурних підрозділів;

7. Активний і творчий персонал;

8. Існує сильний лідер;

9. Амбіційний менеджмент;

10. Статті, тренінги і консультації на дану тему.

Проте, самої місії недостатньо для процвітання організації. Місія це необхідна, але недостатня умова. Місія, вирвана з загального контексту менеджменту організації, є усього лише красивим, але недійовим слоганом. Затверджена місія повинна визначати всю діяльність організації: від планування до збуту готової продукції/послуг. Ключові питання, на які треба дати відповідь при формулюванні місії, а вже потім і стратегії розвитку підприємства, наведені в табл. 6.3.

Елементи формування місії фірми

Рис. 6.1. Елементи формування місії фірми

Таблиця 6.3. Питання для опрацювання місії фірми

Етапи

Ключові питання для визначення місії

1.

Яку продукцію (товари, послуги) виробляє (чи вироблятиме) фірма?

2.

Хто є основними споживачами і яка продукція їм потрібна?

3.

Чому вони купляють ваші товари (послуги)?

4

На яких ринках (сегментах ринку) планується оперувати?

5.

Як планується задовольняти потреби потенціальних клієнтів?

6.

Які існують конкурентні переваги?

Таблиця 6.4. Чинники опрацювання місії (за Ф.Котлером)

1.

Історія фірми, в процесі якої опрацьовано філософію фірми, сформовано її профіль і стиль діяльності, визначено місце на ринку тощо

2.

Стиль поведінки і спосіб діяльності власників і менеджерів фірми

3.

Стан середовища життєдіяльності фірми

4.

Ресурси, що може задіяти фірма для досягнення своїх цілей

5.

Відмінності і особливості фірми, що виділяє її серед інших

Таблиця 6.5. Складові формування місії

1.

1 Цільові орієнтири фірми, що визначають задачі діяльності і її мету такої діяльності в довгостроковій перспективі

2.

1 Сфера діяльності фірми (який продукт і на якому ринку фірма пропонує покупцям)

3.

Філософія фірми (цінності і вірування, що існують В і організації)

4.

Можливості і способи функціонування фірми, що 1 визначають в чому її сила і можливості для виживання в перспективі, яким способом і за яких технології, техніки і ноу-хау фірма виконує свою роботу

Таблиця 6.6. Цілі формування місії

1. Місія дає суб'єктам зовнішнього середовища загальне уявлення про те, що являє собою фірма, до чого вона прагне, які засоби готова використовувати в своїй діяльності, яка її філософія. Сприяє формуванню і закріпленню іміджу фірми в свідомості суб'єктів оточення

2. Вона сприяє єднанню співробітників фірми і створенню духу тому що:

3.Вона створює можливість 1 для вдосконалення управління тому що:

2.1. висвітлює для співробітників єдину мету і призначення фірми

3.1. є базою для встановлення цілей фірми, забезпечує їх несуперечливість, допомагає опрацюванню стратегії, визначає напрямок і припустимі межі функціонування фірми

2.2. сприяє співробітникам в ідентифікації себе з фірмою і виступає відправною точкою в їх діяльності

3.2. дає загальний підхід до розподілу ресурсів фірми і створює базу для оцінки їх використання

2.3. сприяє встановленню . здорового психологічного клімату в колективі фірми

3.3. розширює для працівника сенс і зміст його діяльності, що впливає на використання заходів мотивації

Необхідність вибору місії була визначена відомими в усьому світі керівниками ще до розробки теорії систем. Генрі Форд, наприклад, як керівний геній добре знав роль прибутку, визначив місію компанії "Форд" як надання людям дешевого транспорту. Він вірно відмічає, що коли хто-небудь це робить, то прибуток не пройде повз нього. Вибір такої вузької місії, як прибуток, обмежує можливості керівництва вивчати допустимі альтернативи при прийнятті рішень. При виборі місії організації необхідно уточнити корінні відзнаки Вашої організації від існуючих, що дозволяє отримати певні переваги в конкурентній боротьбі за рахунок вірної орієнтації, при формуванні потреб. Поряд з цим місія організації повинна бути зорієнтована на досить віддалене майбутнє. Дотримання цих та інших вимог при виборі та формуванні місії буде сприяти ефективній діяльності організації.

Після вибору і визначення місії організації приступають до формування її цілей.

Для того, щоб місія впливала на бізнес, стала мотором розвитку потрібні лідери і команди, які будуть її реалізовувати, відповідна корпоративна культура. Без лідерів, команд і відповідного "повітря" корпоративної культури місія "задихається". Потрібно обов'язково оголосити і довести місію до кожного співробітника організації всіма способами внутрішнього і зовнішнього. На основі місії і відштовхуючись від неї необхідно розробити дерево цілей з наступним формуванням стратегій, функцій, процесів, посадових інструкцій тощо (рис. 6.2).

Інформаційна модель управління виробничою діяльністю фірми по визначенню пріоритетних цілей та завдань

Рис. 6.2. Інформаційна модель управління виробничою діяльністю фірми по визначенню пріоритетних цілей та завдань

Американські фахівці в галузі менеджменту Мескон, Альберт і Хедоурі вважають, щоб організація досягла відповідного успіху, її цілі повинні мати такі основні характеристики (рис. 6.3).

1. Конкретність і вимірюваність цілей. Мається на увазі, що, по-перше, цілі повинні бути конкретними і підлягати вимірюванню. Виражаючи свої цілі в конкретних вимірювальних формах, керівництво організації створює чітку базу відрахунку для наступних рішень і оцінки ходу роботи.

Менеджери середньої ланки будуть мати орієнтир для рішення, чи слід направляти більше на навчання і виховання персоналу. Окрім цього, буде легше визначити, наскільки добре організація працює в напрямку здійснення, своїх цілей.

2. Орієнтація цілей у часі. Слід точно визначати не тільки те що організація хоче здійснити, але також взагалі, коли має бути досягнутий результат. Цілі звичайно встановлюються на подовжені або короткі проміжки в часі. На сучасному етапі розвитку ринкових відносин найчастіше організації встановлюють цілі різної тривалості: довготермінові до 5 років, середньотермінові до 1-5 років, короткотермінові до 1 року. Довготермінові цілі звичайно мають дуже широкі рамки. Організація формулює. їх в першу чергу. Потім розробляються середньотермінові і короткотермінові цілі для забезпечення довготермінових цілей.

3. Досяжність цілей. Ціль повинна бути досяжною, щоб служити підвищенню ефективності організації. Установлення цілей, які підвищують можливості організації або через дефіцит ресурсів, або із за зовнішніх факторів, може привести до катастрофічних наслідків. Якщо встановлюються недосяжні цілі, прагнення персоналу до успіху буде блокуватися і його мотивація буде слабшати. Крім цього, цілі повинні взаємно підтримуватись, тобто дії і рішення, які необхідні для досягнення однієї цілі, не повинні заважати досягненню інших цілей. Досягнення цілей організації здійснюється переважно за допомогою її політики, стратегії і тактики.

Основні характеристики цілей організації

Рис. 6.3. Основні характеристики цілей організації

Політика - це загальне керівництво для дії і прийняття рішень, які полегшують досягнення цілей.

Стратегія - це таке поєднання внутрішнього середовища організації, при якому вона досягає своїх цілей в рамках політики.

Тактика - це короткотермінові стратегії. Основні характеристики тактики полягають в тому, що вона розробляється у відповідності з вибраною стратегією на більш низьких ієрархічних рівнях управління, дозволяє виявити і оцінити конкретні результати діяльності організації за конкретний період. Політика, стратегія і тактика реалізуються за допомогою функцій менеджменту таких як планування, організація, мотивація та контроль.

Визначення цілей бізнесу
6.2. Вибір бізнес-ідеї
6.2.1. Як розробити успішну комерційну ідею
6.2.1.1. Визначіть "бачення" бізнесу
6.2.1.2. Визначіть ваші сильні сторони і чим ви б хотіли займатися.
6.2.1.3. Прорахуйте попит ринку
6.2.2. Як оцінити бізнес-ідею
6.2.3. Попередження розповсюджених помилок
Помилки впровадження бізнес-ідеї
Помилки початківців
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru