Стратегічний менеджмент - Осовська Г.В. - Приклад з практики

Початковим етапом у розробці місії та стратегії підприємства є визначення цілей діяльності підприємства. Цілі - це бажані кінцеві результати, яких керівництво та трудовий колектив прагне досягти. Зрозуміло, що їх потрібно формулювати виходячи з сьогоднішніх проблем підприємства. Отже, перед підприємством постає низки цілей, досягнення яких забезпечить стратегічні переваги над конкурентами.

o Посилення роботи зі споживачем, маркетингові дослідження.

o Поступове оновлення та модернізація виробничих потужностей.

o Розширення ринків збуту продукції.

o Звільнення від нерентабельних видів діяльності.

o Ліквідація фінансових негараздів, максимально можливе звільнення від дебіторської та кредиторської заборгованостей.

Маємо систему цілей, що є основою формування місії підприємства. Однак досягти всіх цілей одразу навіть за тривалий проміжок часу є малоймовірним завданням, оскільки керівництво розподілятиме обмежені ресурси нераціонально. Запобігти такому становищу можливо шляхом вибору пріоритетів у роботі та окреслення забезпечуючих умов для досягнення кожної конкретної цілі. Для цього використаємо побудову "дерева цілей" методом забезпечення необхідних умов. Цей процес включає:

Крок 1-формулювання цілей. Перераховані вище цілі є загальними, а тому необхідно їх конкретизувати. Отже, першою ціллю буде: створення в 2002році відділу маркетингу та проведення повномасштабного аналізу споживчого ринку в західному та центральному регіонах України. Друга ціль: розширення існуючих ринків збуту продукції підприємства щорічно на 1-2 % та захоплення нових ринків до 2005 року. Третя ціль: капіталізація 10 % Щорічного прибутку підприємства з метою оновлення технологічного устаткування. Четверта ціль: продаж в 2003 році нерентабельної лінії з виробництва макаронної продукції П'ята ціль: протягом 2003-2004рр. проводити посилений контроль рівня кредиторської й дебіторської заборгованості та звільнення від останньої.

Кожна із запропонованих цілей сприяє забезпеченню місії підприємства, а тому може бути представлена за напрямками діяльності (табл. 4.4).

Таблиця 4.4. Фактори (умови), що забезпечують досягнення місії

Фактор

Поточний потенціал підприємства

Бажаний потенціал підприємства

1

2

3

Організація управління

Лінійно-функціональна структура управління

Створення в організаційній структурі відділу маркетингу

Організація виробництва

Виробництво плавлених сирів та масла, зберігання та реалізація твердих сирів.

Звільнення від нерентабельної лінії з виробництва макаронів. Забезпечити 100 % використання наявних виробничих потужностей

Фінансове управління

Висока платоспроможність та ліквідність підприємства, . залежність від зовнішніх джерел. фінансування

Ліквідація дебіторської заборгованості. Контроль над рівнем зовнішнього фінансування

Маркетинг

Робота з ринком відсутня

Проведення маркетингових досліджень та налагодження постійного контакту з покупцями продукції.

Створення дилерської мережі зі збуту продукції в інших регіонах.

НДДКР

Повноцінні роботи не проводяться

Створення нових видів продукції та упаковки відповідно до запитів споживачів.

Крок 2 - визначення пріоритетів цілей.

. Представлені напрямки діяльності підприємства необхідно оцінити за пріоритетністю їх досягнення та вибрати з усієї множини альтернатив оптимальні шляхи. Для цього скористаємося таблицею 4.5.

Таблиця 4.5. Вибір та оцінка забезпечуючих умов

Фактор

Забезпечуюча умова

Вага

1

2

3

Організація управління

Створити відділ маркетингу

1

Перейти на новий тип організаційної структури управління

2

Ціль: створення в 2003 році відділу маркетингу та проведення повномасштабного аналізу споживчого ринку

Організація виробництва

Забезпечити повне завантаження наявних виробничих потужностей

2

Реалізувати нерентабельну лінію з виробництва макаронів

1

Ціль: капіталізація 10 % щорічного прибутку підприємства з метою оновлення технологічного устаткування.

Маркетинг

Створення відділу маркетингу

1

Налагодження постійних комунікаційних зв'язків з покупцями

2

Створення дилерської мережі

3

Завоювання нових ринкових сегментів

4

Ціль: розширення існуючих ринків збуту продукції підприємства щорічно на 1-2 % та захоплення нових ринків до 2005 року.

Фінансове управління

Контроль над рівнем зовнішнього фінансування

3

Ліквідація дебіторської заборгованості

1

Контроль над показниками платоспроможності та ліквідності

2

Ціль: протягом 2003-2004 рр. проводити посилений контроль над рівнем кредиторської й дебіторської заборгованості та звільнення від останньої.

Дерево цілей

Мал. 4.4. Дерево цілей

Кожна з цих цілей, в свою чергу, потребує встановлення забезпечуючих умов та вибору їх пріоритетності досягнення. Тому на мал. 4.4. "дерева цілей" під пунктирною лінією оцінимо вагу кожної окремої робочої цілі. Наприклад, для стилевої цілі С3 - "Розширення існуючих ринків збуту продукції підприємства щорічно на 1-2 % та захоплення нових ринків до 2005року" - найпершою вагомою забезпечуючою умовою є створення відділу маркетингу (Ц11), другою - налагодження постійних комунікаційних зв'язків з покупцями (Ц31), третьою - створення дилерської мережі (Ц32) та четвертою - завоювання нових сегментів ринку (Ц33)-

Як бачимо, досягнення стилевих цілей С1 та С3має спільну забезпечуючу умову Ц11 - створення відділу маркетингу, тому на "дереві цілей" Ц11 має двосторонній зв'язок.

Крок 3 - перевірка цілей на позитивність.

Наступним кроком після графічної побудови "дерева цілей" є перевірка цілей на позитивність. Виявлення негативних наслідків досягнення цілей полягає у встановленні відносин несумісності між цілями та умовами, що забезпечують їх досягнення. Для цього за кожним рівнем "дерева цілей" складається матриця "цілі - забезпечуючі умови", яка в нашому прикладі виглядає таким чином:

Матриця

Мал. 4.5. Матриця "цілі - забезпечуючі умови"

Як бачимо з мал. 4.5, більшість цілей та відповідні забезпечуючі умови з їх досягнення позбавлені конфліктності, крім стилевої цілі С4 Зокрема, робоча ціль Ц42 - контроль над рівнем зовнішнього фінансування суперечить цілі Ц42 - контроль над показниками платоспроможності та ліквідності. Більш точнішим буде висловлювання не "суперечать одна одній", а передбачають однакові заходи з їх досягнення. Звідси, без особливої шкоди для загального результату викреслюємо ціль Ц43з "дерева цілей". Таким чином, "дерево цілей" позбавлене конфліктів і може бути базою для встановлення місії ВАТ "Молочник".

Переходимо до останньої стадії - формулювання місії підприємства. Не будемо вдаватися до відповідей на велику кількість запитань, що передбачено застосуванням сценарного підходу до формулювання місії, а використаємо наведений шаблон місії.

Отже місія ВАТ "Молочник", з огляду на існуючі проблеми та перспективи їх вирішення та реалізації системи довгострокових цілей, така: "Задоволення харчових, смакових, естетичних потреб споживачів молочної продукції, пропонуючи якісний та відносно недорогий асортимент твердих, плавлених сирів, вершкового масла"

Тема 5. Оцінка внутрішніх можливостей підприємства
1. Підходи до аналізу внутрішніх можливостей підприємства
2. Загальна економічна оцінка діяльності підприємства
Приклад з практики
3. Аналіз маркетингової діяльності підприємства
Маркетинг
Приклад з практики
Асортимент
Розробка нових товарів
Реклама, просування і збут продукції
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru