Основним завданням кількісної школи в менеджменті є забезпечення керівників інформаційною базою, необхідною для прийняття рішень. Представники інженерних наук, статистики, математики зробили вагомий внесок у розвиток кількісної школи. Суттєво впливає на впровадження рекомендацій даної школи і процес комп'ютеризації.
Найчастіше проблеми кількісної школи пов'язуються з дослідженням операцій (проектуванням та функціонуванням операційних систем), процесами розробки та прийняття управлінських рішень, побудовою інформаційних систем.
120
Найбільш відомими представниками цієї школи є Д. Марч, Г. Саймои, Р. Акофф, Д. Вудворд, Д. Томпсон, Н. Лоуренс.
Дослідження в межах кількісної школи передбачає реалізацію певних дій (процедур):
1. Виявлення операційної проблеми.
2. Вироблення моделі ситуації, яка спрощує реальність і подає її абстрактно;
3. Надання змінним моделі кількісних значень з метою описати кожну змінну та зв'язки між ними.
Більшість методів і засобів кількісної школи мають такі характеристики:
1. Головна увага зосереджується на прийнятті рішення: основний і кінцевий результат аналізу повинен втілюватися у вигляді керуючого впливу. Процес прийняття рішення є головною складовою частиною повсякденної діяльності керівників виробництва.
2. Критерієм вважається економічна ефективність. Вибір керуючого впливу повинен здійснюватися на основі порівняння величин, які характеризують стан підприємства і впливають на його процвітання в майбутньому (затрати, доходи, норма прибутку тощо).
3. Використання формалізованих математичних моделей, які є, по суті, можливими варіантами вирішення проблеми.
4. Модель — це форма зображення реальності. Звичайно, модель спрощує per альність, або зображує її абстрактно. Моделі полегшують розуміння складності реальності. Процедури перетворення даних повинні бути досить зрозумілими і докладними, щоб будь-який аналітик міг отримати на основі однакових даних одні і ті ж результати.
5. Залежність від комп'ютера. Необхідність використання комп'ютера пояснюється складністю математичних моделей, великим обсягом даних, а також значною кількістю обчислень, які виконуються по моделюванню.
4.5. Порівняльна характеристика японської та американської моделі менеджменту
У вітчизняній економіці поступово формуються умови для суттєвого підвищення ефективності та прибутковості роботи підприємств, їх орієнтації на реального споживача.
Сучасний менеджмент — це тисячі можливих варіантів та нюансів управлінських рішень. Багатоваріантність, гнучкість та неординарність господарських комбінацій, неповторюваність дій, їх залежність від певної ситуації складають основні особливості сучасного управління. Сьогодні вже ніхто не сумнівається у необхідності вивчення зарубіжного досвіду менеджменту. Однак не існує "патентованих" рецептів того, як за короткий час із мінімальними витратами забезпечити вирішення проблем, що стоять перед підприємствами, як повинні змінюватися конкретні форми і методи управління в умовах дії існуючих чинників зовнішнього середовища. Для виявлення правильних відповідей на багато питань, що закономірно виникають при виробленні нової стратегії розвитку та переорієнтації систем управління на ринкові умови, необхідно досконало вивчити те, що роблять і що робитимуть передові компанії провідних країн світу.
Теорія і практика менеджменту демонструє два чітко сформованих підходи в управлінні — японську та американську моделі менеджменту. При збігу загальних, стратегічних напрямів боротьби за лідерство існують і особливості в підходах провідних японських та американських компаній до того, як забезпечити свої переваги в економічному суперництві на світовому ринку. Принциповою відмінністю двох названих моделей менеджменту є те, що японська, побудована на колективізмі, а американська — на індивідуалізмі та конкуренції між людьми. Всі інші відмінності є похідними від неї (табл. 4.2).
Таблиця 4.2
Порівняльна характеристика японської та американської моделей менеджменту
Критерії | Японська модель | Модель США |
1. Характер прийняття управлінських рішень | Прийняття рішень за принципом консенсусу | Індивідуальний характер прийняття рішень |
2. Відповідальність | Колективна | Індивідуальна |
3. Структура управління | Нестандартна, гнучка | Суворо формалізована |
4. Характер контролю | Колективний | Індивідуальний контроль керівника |
5. Організація контролю | М'який неформалізований контроль | Чітко формалізована жорстка процедура контролю |
6. Оцінка результатів діяльності керівника | Сповільнені оцінка роботи працівників і службове зростання | Швидка оцінка результату та прискорене просування по службі |
Закінчення таблиці 4.2
7. Оцінка якостей керівним | Вміння здійснювати і координацію дій та контролювати | Професіоналізм та ініціатива | |
8. Спрямованість управління | Орієнтація управління на групу, підвищена увага до людини | Орієнтація управління на окрему особу, увага до людини як до виконавця | |
9. Оцінка результатів діяльності персоналу | Досягнення колективного результату | Досягнення індивідуального результату | |
10. Стосунки з підлеглими | Особисті неформальні стосунки | Формальні стосунки | |
11. Кар'єра | Просування по службі з врахуванням віку, вислуги років та лояльності до фірми | Ділова кар'єра зумовлюється особистими досягненнями | |
12. Підготовка керівників | Підготовка універсальних керівників | Підготовка вузькоспеціалізованих керівників | |
13. Оплата праці | Оплата праці за показниками роботи групи, стажем | Оплата праці за індивідуальними досягненнями | |
14. Термін зайнятості на фірмі | Довгострокова зайнятість керівника на фірмі, довічний найом | Зайнятість на контрактній,договірній основі, короткостроковий найом | |
15. Загальний принцип правління | "Знизу-догори" | "Зверху-донизу" | |
16. Штатний розклад | Відсутність чітко визначених посад і завдань всередині організації | Функціональна підпорядкованість і чіткі межі повноважень | |
1 | 7. Підвищення кваліфікації | Без відриву від виробництва (на робочому місці) | Відокремлено, за спеціальними програмами підготовки |
Слід підкреслити, що сьогодні відбувається взаємне збагачення підходів (моделей) у менеджменті. Багато чого з японського досвіду управління використовується, наприклад, в США та Західній Європі. Прикладом може бути теорія X, сформульована відомим професором Вищої школи управління при Каліфорнійському університеті в Лос-Анджелесі (США) Вільямом Оучі. Відмінності у практиці менеджменту в різних країнах стають менш очевидними.
Для створення та реалізації "власної" моделі менеджменту, яка дасть можливість у конкретних умовах економічного розвитку України отримати найвищий результат, доцільної
• систематично вивчати прогресивну управлінську практику вітчизняних підприємств. При цьому особливу необхідно приділяти культурним і соціально-історичним факторам, що зумовили або вплинули на розвиток ефективних управлінських систем;
• вивчати передову управлінську практику за кордоном. Головне при цьому — зрозуміти принципи, покладені в основу систем управління компаніями, ефективність управління якими безсумнівна;
• на основі перших двох пунктів — створення системи управління тим чи іншим об'єктом. Тут важливо підкреслити саме створення, а не запозичення; необхідно прагнути до систем, які'переважають вже існуючі за рядом параметрів, а також систем, що передбачають очікувані зміни в світовому науково-технічному та бізнесовому середовищі.
4.6. Теорії лідерства
4.7. Теорії X та У
4.8. Теорії стилю керівництва
Висновки
Розділ 5. Мотиваційні концепції управління людськими ресурсами.
5.1. Роль мотивації в управлінні людськими ресурсами
5.2. Змістові теорії мотивації
5.3. Процесуальні теорії мотивації
5.4. Мотивація ефективності праці та мотиваційна система управління