Соціолог підприємства виконує такі функції:
1. Здійснює соціологічні дослідження з метою розробки і впровадження заходів, спрямованих на створення на підприємстві найбільш сприятливих соціально-психологічних умов, які сприяють підвищенню рівня задоволення матеріальних і духовних потреб працівників і продуктивності їх праці.
2. Бере участь у складанні проектів перспективних і річних планів економічного і соціального розвитку, у плануванні коштів на соціально-культурні заходи.
3. Складає програми соціологічних досліджень і контролює їх виконання.
4. Розробляє рекомендації за результатами досліджень щодо удосконалення форм організації праці, її розподілу і кооперації, покращенню умов трудової діяльності.
5. Бере участь у роботі по визначенню перспектив підвищення заробітної плати працівників, удосконаленню систем матеріального та морального стимулювання трудової діяльності працівників, знаходженню можливостей більш повного задоволення потреб членів трудового колективу у житлі та дитячих закладах, покращення організації громадського харчування та побутового обслуговування, розвитку санаторно-курортної мережі і забезпечення медичною допомогою.
6. Разом з психологом та іншими спеціалістами вивчає найбільш актуальні питання і проблеми соціального характеру і шляхи усунення причин, які сприяють плинності персоналу, порушенню трудової дисципліни і т. п.
7. Розробляє заходи, спрямовані на вирішення соціальних проблем із встановленням конкретних строків та виконавців, а також необхідних фінансових коштів, вживає заходів щодо мобілізації трудових колективів на їх виконання.
8. Готує пропозиції по зміцненню трудової дисципліни, удосконаленню соціально-психологічних умов трудової діяльності, організації дозвілля та побуту працівників, підвищенню їх громадської і творчої активності.
9. Організовує пропаганду соціологічних знань, надає методичну допомогу працівникам підприємства при вирішенні соціальних питань.
Функції психолога підприємства
Психолог підприємства виконує такі функції:
1. Вивчає вплив психологічних, економічних та організаційних факторів виробництва на трудову діяльність персоналу підприємства з метою розробки заходів щодо покращення його умов праці і підвищення ефективності роботи.
2. Виконує роботу по складанню проектів планів і програм соціального розвитку, визначенню психологічних факторів, які впливають на працівників.
3. Проводить разом з фізіологом обстеження індивідуальних якостей працівників, особливостей трудової діяльності робітників та службовців різних професій і спеціальностей, а також пов' язані з професійним добором, перевіркою психологічних умов праці, виявленням інтересів і схильностей, задоволеністю працею.
4. Бере участь у експериментах по визначенню впливу умов праці на психіку працівників.
5. Аналізує трудові процеси і психологічний стан працівника під час роботи.
6. Спільно із соціологом та іншими спеціалістами бере участь у визначенні завдань соціального розвитку.
7. Здійснює відбір найбільш актуальних питань і проблем, які потребують вирішення (плинність кадрів, порушення трудової дисципліни, малоефективна праця), визначає шляхи усунення причин, які їх викликають.
8. Розробляє професіограми і психологічні характеристики професій робітників і посад службовців, які визначаються впливом виробничого середовища на нервово-психічну напругу працівника, дає рекомендації відносно умов оптимального використання можливостей людини з урахуванням перспективи розвитку її професійних здібностей.
9. Бере участь у здійсненні заходів щодо виробничої та професійної адаптації молодих робітників і спеціалістів.
10. Готує рекомендації та пропозиції щодо впровадження результатів психологічних досліджень у практику, а також заходи по конкретних напрямах удосконалення управління соціальним розвитком, які сприяють організації оптимальних трудових процесів, встановленню раціональних режимів праці та відпочинку, покращенню морально-психологічного клімату, умов праці і підвищенню працездатності людини, здійснює контроль за їх виконанням.
11. Аналізує причини плинності персоналу, добір та його розстановку, виходячи із вимог організації праці і управління виробництвом, розробляє пропозиції по забезпеченню стабільності персоналу, прийняттю необхідних заходів щодо адаптації працівників.
12. Бере участь у формуванні трудових колективів, проектуванні систем організації праці (організації робочого часу, раціоналізації робочих місць) з урахуванням психологічних факторів та ергономічних вимог.
13. Консультує керівництво підприємства з соціально-психологічних проблем управління і соціального розвитку колективу, а також працівників, які займаються питаннями професійної діяльності.
6.8. Склад функціональних підсистем системи управління персоналом організації
6.9. Організаційна структура служб управління персоналом організації
Функції заступника директора підприємства по персоналу
6.10. Служба управління персоналом у зарубіжних фірмах
Вимоги до працівників кадрових служб
Функції служби управління персоналом зарубіжної фірми
Структура робіт відділу управління персоналом зарубіжної фірми
Посадова інструкція менеджера персоналу
РОЗДІЛ 7. Кадрове планування в організаціях