Система управління персоналом організації складається із таких функціональних підсистем (рис. 6.4).
Основними функціями функціональних підсистем управління персоналом організації є:
Таблиця 6.2
ФУНКЦІЇ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ ПІДСИСТЕМ
Функціональна підсистема | Функції |
Планування, прогнозування та маркетинг персоналу | 1. Розробка стратегії УП. 2. Аналіз кадрового потенціалу. 3. Аналіз ринку праці, планування та прогнозування потреби у персоналі. 4. Організація реклами. 5. Планування кадрів. 6. Взаємозв'язок із зовнішніми джерелами, що забезпечують організацію кадрами. 7. Оцінка кандидатів на вакантну посаду. 8. Поточна періодична оцінка персоналу. |
Оформлення та обліку кадрів | 1. Оформлення та облік приймання, переміщення, звільнення персоналу. 2. Інформаційне забезпечення системи кадрового управління. 3. Професійне орієнтування. 4. Забезпечення зайнятості. |
Розвитку кадрів | 1. Технічне та економічне навчання. 2. Перепідготовка та підвищення кваліфікації кадрів. 3. Робота з кадровим резервом. 4. Планування і контроль ділової кар' єри. 5. Професійна і соціально-психологічна адаптація нових працівників. |
Умов праці | 1. Дотримання вимог психології та фізіології праці. 2. Дотримання вимог ергономіки праці 3. Дотримання вимог технічної естетики. 4. Дотримання вимог охорони праці і техніки безпеки. 5. Дотримання вимог охорони оточуючого середовища. |
Трудових відносин | 1. Аналіз та регулювання групових та особистіс-них взаємовідносин. 2. Аналіз та регулювання взаємовідносин керівництва. 3. Управління виробничими конфліктами та стресами. 4. Соціально-психологічна діяльність. 5. Дотримання етичних норм у взаємовідносинах. 6. Управління взаємодією з профспілками. |
Закінчення табл. 6.2
Функціональна система | Функції |
Стимулювання праці | 1. Нормування і тарифікація трудового процесу. 2. Розробка системи оплати праці. 3. Використання засобів морального заохочення. 4. Розробка форм участі у прибутках і капіталі. 5. Управління трудовою мотивацією. |
Юридичних послуг | 1. Вирішення правових питань трудових відносин. 2. Узгодження розпорядчих документів з управлінню персоналом. 3. Вирішення правових питань господарської діяльності. |
Соціальної інфраструктури | 1. Організація громадського харчування. 2. Управління житлово-побутовим обслуговуванням. 3. Розвиток культури і фізичного виховання. 4. Забезпечення охорони здоров'я та відпочинку. 5. Забезпечення дитячими закладами. 6. Управління соціальними конфліктами і стресами. 7. Організація продажу продуктів харчування. |
Розробка оргструктури управління | 1. Аналіз діючої оргструктури. 2. Розробка нової оргструктури. 3. Розробка штатного розкладу. |
6.9. Організаційна структура служб управління персоналом організації
У структурі служб відділів управління персоналом в залежності від чисельності працівників і виконуваних завдань можуть створюватися такі підрозділи:
o сектори;
o бюро;
o групи, функції яких виконують окремі виконавці.
До складу відділів персоналу можуть входити менеджери та інспектори по кадрах, інженери з підготовки кадрів, соціологи, психологи, фізіологи та інші спеціалісти.
Чисельність працівників, необхідних для виконання всіх робіт з комплектування та обліку персоналу, визначається такими показниками: загальна трудомісткість робіт, розрахована за типовими нормами за рік (квартал), чисельність персоналу в організації і фонд оплати праці на утримання відділу персоналу.
Діяльність працівників відділу персоналу регламентується посадовими інструкціями, що розробляються у відповідності з Кваліфікаційним довідником посад службовців і затвердженим керівником організації або структурного підрозділу.
Розподіл робіт між виконавцями здійснюється в залежності від їх кваліфікації, досвіду роботи і ділових якостей.
На рис. 6.5-6.8 наведені організаційні структури управління персоналом різних організацій.
Рис. 6.8. Організаційна схема управління персоналом виробничої фірми
Функції заступника директора підприємства по персоналу
1. Організовує управління формуванням, використанням і розвитком персоналу підприємства на основі максимальної реалізації трудового потенціалу кожного працівника.
2. Очолює роботу по формуванню кадрової політики, визначенню її основних напрямів у відповідно до стратегії розвитку підприємства і заходів по її реалізації.
3. Бере участь у розробці бізнес-планів підприємства в частині забезпечення його трудовими ресурсами.
4. Організовує проведення досліджень, розробку і реалізацію комплексу планів та програм по роботі з персоналом з метою залучення і закріплення на підприємстві працівників необхідних спеціальностей і кваліфікації на основі використання наукових методів прогнозування і планування потреб у кадрах, з урахуванням збалансованості розвитку виробничої і соціальної сфер, раціонального використання кадрового потенціалу з урахуванням перспектив його розвитку і розширення самостійності у нових економічних умовах.
5. Проводить роботу по формуванню і підготовці резерву кадрів для висування на керівні посади на основі політики планування кар' єри, створення системи безперервної підготовки персоналу.
6. Організовує і координує розробку комплексу заходів щодо підвищення трудової мотивації працівників всіх категорій на основі реалізації гнучкої політики матеріального стимулювання, покращення умов праці, підвищення її змістовності та престижності, раціоналізації структур і штатів, зміцнення дисципліни праці.
7. Визначає напрями роботи по управлінню соціальними процесами на підприємстві, створенню сприятливого соціально-психологічного клімату у колективі, стимулюванню та розвитку форм участі працівників в управлінні виробництвом, створенню соціальних гарантій, умов для ствердження здорового образу життя, підвищення змістовності використання вільного часу працівників з метою підвищення їх трудової віддачі.
8. Забезпечує організацію і координацію проведення досліджень по створенню нормативно-методичної бази управління персоналом, вивченню та узагальненню передового досвіду в галузі нормування і організації праці, оцінки персоналу, профвідбору і профорієнтуванню, впровадження методичних і нормативних розробок у практику.
9. Контролює додержання норм трудового законодавства у роботі з персоналом.
10. Консультує вище керівництво, а також керівників підрозділів по всіх питаннях відносно персоналу.
11. Забезпечує періодичну підготовку і своєчасне подання аналітичних матеріалів по соціальних і кадрових питаннях на підприємстві, складання прогнозів розвитку персоналу, виявлення виникаючих проблем і підготовку можливих варіантів їх вирішення.
12. Забезпечує постійне удосконалення процесів управління персоналом підприємства на основі впровадження соціально-економічних і соціально-психологічних методів управління, передових технологій кадрової роботи, створення і ведення банку даних персоналу, стандартизації і уніфікації кадрової документації, використання засобів обчислювальної техніки, комунікацій та зв' язку.
13. Здійснює методичне керівництво і координацію діяльності структурних підрозділів підприємства, які забезпечують управління персоналом.
14. Організовує проведення необхідного обліку і складання звітності.
Вимоги до працівників кадрових служб
Функції служби управління персоналом зарубіжної фірми
Структура робіт відділу управління персоналом зарубіжної фірми
Посадова інструкція менеджера персоналу
РОЗДІЛ 7. Кадрове планування в організаціях
7.1. Сутність, цілі і завдання кадрового планування в організації
7.2. Джерела залучення персоналу
7.3. Сутність і принципи маркетингу персоналу
7.4. Шляхи покриття потреб у персоналі